Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stationär G5 startar inte

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-10-08 20:09

Jag har en Powermac G5 som inte startar. Skälet är troligen att den disk som systemet ligger på av outgrundlig anledning tappat sitt namn. Där är bara en punkt.
Datorn startar inte ens på startskivan inte heller på Diskwarrior. Den går ett tag med äpplet och snurret, fläkten ökar i hastighet och så stänger den av.
Hur gör jag för att få igång den?

Kan du starta från usb/firewire? Dvs om du tidigare har exvis backup-klonat din startdisk med hjälp av SuperDuper eller CarbonCopyCloner. (Välj startskiva genom att hålla ner alt/option-knappen). Om inte du har en sådan hårddisk: Du har väl ännu en G5a? Klona då den till en extern hårddisk och testa att starta från den.

Annars låter det som om din burk har gett upp för gott om den inte ens startar från cd/dvd... Vad är det för maskin? Många G5or har mer än tio år på nacken vid det här laget.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-10-08 21:15

Tack för svar. Menar du att jag skall lägga en Firewirekabel/USB mellan G5-orna? Men de har olika system. Den som inte startar kör 10.5 och den andra 10.4

Ursprungligen av johan_tanying:

Kan du starta från usb/firewire? Dvs om du tidigare har exvis backup-klonat din startdisk med hjälp av SuperDuper eller CarbonCopyCloner. (Välj startskiva genom att hålla ner alt/option-knappen). Om inte du har en sådan hårddisk: Du har väl ännu en G5a? Klona då den till en extern hårddisk och testa att starta från den.

Annars låter det som om din burk har gett upp för gott om den inte ens startar från cd/dvd... Vad är det för maskin? Många G5or har mer än tio år på nacken vid det här laget.

Nej, jag tänkte mest om du redan gjort en backupkopia av någon av dina startdiskar med hjälp av ett klonprogram som skapar en bootningsbar kopia.

Men annars finns ju mycket riktigt firewire target mode. Det hade jag alldeles glömt bort... http://support.apple.com/kb/HT1661?viewlocale...

Prova det! Att det är 10.4 resp 10.5 på burkarna skall nog inte spela någon roll så länge som versionen inte är för låg för den specifika G5an. De flesta äldre G5or levererades väl med 10.3 eller 10.4, så det bör inte vara något problem att boota med 10.4 eller 10.5. Tvärtom går dock inte som du äkert vet, dvs att försöka starta en maskin med 10.4 som från början levererades med 10.5.

Sen tror jag iofs att dina burkar börjar bli lite ålderstigna, men försöka duger.

Skulle inte du köpa en ny dator pga alla problem?

Om man inte har råd eller har andra prioriteringar blir det ju så här. Som att ha en gammal bil - det billiga priset får man kompensera med egen nedlagd tid.

Eller så får man se till att ha ett litet lager med utbytesmaskiner att sätta in/ta delar ifrån när en burk fallerar. Just nu hittar man en G5 enkelpropp från 500 kr och flera stycken dubbla 2,0 för 1400-1500 kr på Blocket. Ofta hyfsat med minne (2-4 GB) och ibland inkluderande en eller flera skärmar och andra tillbehör.

Men ligger felet i disken eller övriga burken?

T ex. Kan du starta från CD-skivan som följde med datorn? Iså fall behöver du bara byta disk och installera om systemet och sedan lägga in din backup.

Ursprungligen av torin:

...Skälet är troligen att den disk som systemet ligger på av outgrundlig anledning tappat sitt namn. Där är bara en punkt...

Nej, skälet till problemet är inte att disken har "tappat sitt namn".

Om datorn inte startar från någon annan skiva heller, så är det ju något fel på datorn i sig.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, skälet till problemet är inte att disken har "tappat sitt namn".

Om datorn inte startar från någon annan skiva heller, så är det ju något fel på datorn i sig.

Tack, Jesper.

Nu läste jag det inledande inlägget bättre. Om den inte startar på någon skiva är det en annan komponent som spökar. I detta fall hade jag tittat på en annan dator.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-10-09 11:59
Ursprungligen av engineer:

Tack, Jesper.

Nu läste jag det inledande inlägget bättre. Om den inte startar på någon skiva är det en annan komponent som spökar. I detta fall hade jag tittat på en annan dator.

Fick den att starta på startskivan. Försökte installera systemet på extradisken, men datorn säger att jag skall göra rent skivan. Nu återstår problemet med att få ut den. Får väl som vanligt använda ett gem.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-10 10:10
Ursprungligen av torin:

Fick den att starta på startskivan. Försökte installera systemet på extradisken, men datorn säger att jag skall göra rent skivan. Nu återstår problemet med att få ut den. Får väl som vanligt använda ett gem.

Vad ska du med gemet till? Stäng av datorn. Håll nere musknappen. Starta datorn, fortsätt hålla nere musknappen till skivan spottas ut.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-10-10 12:09
Ursprungligen av rhesus:

Vad ska du med gemet till? Stäng av datorn. Håll nere musknappen. Starta datorn, fortsätt hålla nere musknappen till skivan spottas ut.

Tack för det tipset. Har alltid tidigare stuckit in en bit av ett gem och fått ut skivan, men nu vet jag bättre.
I vilket fall har jag nu äntligt lyckats med att installera Leopard på extra disken. Just nu daterar jag upp det systemet till senaste version.
Några problem återstår.
Den andra disken som blivit av med sitt namn, vilket är ersatt med en punkt, vill jag nu döpa om, men det går inte. Hur göra?
Tänker att jag skall installera om det systemet också. Jag har ju inget viktigt så jag tänkte att radera och installera om.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-10-10 12:41

Släng hårddisken, den är trasig, det har vi kommit fram till i alla dina tidigare trådar.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-10-12 16:51
Ursprungligen av Mija:

Släng hårddisken, den är trasig, det har vi kommit fram till i alla dina tidigare trådar.

Det är inte bara att slänga. Jag måste ju ha tag i en ny. Var hittar jag en sådan?

Ursprungligen av torin:

...måste ju ha tag i en ny. Var hittar jag en sådan?

Nästan var som helst:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2227&o...

Din dator har SATA-1-buss. Diskarna som säljs idag är oftast SATA-3. Men det är bakåtkompatibelt, så du kan sätta en SATA-2- eller SATA-3-disk i din dator.

Det du behöver hålla reda på är att du ska ha SATA, inte ATA/IDE.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-10-12 17:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nästan var som helst:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2227&o...

Din dator har SATA-1-buss. Diskarna som säljs idag är oftast SATA-3. Men det är bakåtkompatibelt, så du kan sätta en SATA-2- eller SATA-3-disk i din dator.

Det du behöver hålla reda på är att du ska ha SATA, inte ATA/IDE.

Tack för det. Skall kolla.

Ursprungligen av torin:

...Den andra disken som blivit av med sitt namn, vilket är ersatt med en punkt, vill jag nu döpa om, men det går inte. Hur göra?
Tänker att jag skall installera om det systemet också. Jag har ju inget viktigt så jag tänkte att radera och installera om.

Berätta gärna hur du gör när du säger att det "inte går". Så att vi kan berätta ifall du gör rätt eller fel.

Men om du ändå ska radera, så är det ju bara att sätta ett nytt namn på disken när du formaterar den i Skivverktyg.

Men visst, det kan ju också vara så att disken är trasig bortom räddning, och då går det kanske varken att sätta namn eller formatera.

Ursprungligen av torin:

Tack för det. Skall kolla.

Men varför hålla på och plöja ner pengar i uråldriga PowerPC-datorer? I stället för att köpa flera G5-datorer, och att försöka hålla liv i en hel flotta av G4:or och G5:or, så kan jag bara upprepa tidigare rekommendationer om att ersätta dem alla med en enda begagnad Mac Mini (med Intel-processor).

Senast redigerat 2014-10-12 19:27

Jag har en G5 som nätt och jämnt håller sig igång. (Jo, att byta den mot en fräsch Mac Mini planeras.) Den är uppgraderad till en 1TB-disk, säkert en nyare generation SATA men det funkar bra.

Synd bara att en Mac Mini inte klarar riktigt stora hårddiskar och inte heller tillåter byte av grafikkort. G5'an har ju plats för två 3.5"-diskar. Det blir bra mycket mer än var en 2.5" i en Mini klarar.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-10-12 20:41

Datorn har två diskar. Nu har jag lyckats installera Leopard på den ena disken.
Den dator som fick sitt namn ändrat till en pung, av outgrundliga skäl har jag nu via skivverktyg lyckats ge ett namn igen. Fast jag fick radera skivan. Försöjte installera programmet där men det funkade inte. "kan inte öppn extensions filer" eller något liknande. Körde för säkerhets skull DiskWarrior och har sedan försökt installera program på disken med samma resultat. Det är väl fel på den disken. Just nu trött i skallen av allt joxande. Får väl fundera på hur jag skall göra. Kan ju av ekonomiska skäl inte bara köpa, så är det för en fattigpensionär.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-12 20:51
Ursprungligen av torin:

Datorn har två diskar. Nu har jag lyckats installera Leopard på den ena disken.
Den dator som fick sitt namn ändrat till en pung, av outgrundliga skäl har jag nu via skivverktyg lyckats ge ett namn igen. Fast jag fick radera skivan. Försöjte installera programmet där men det funkade inte. "kan inte öppn extensions filer" eller något liknande. Körde för säkerhets skull DiskWarrior och har sedan försökt installera program på disken med samma resultat. Det är väl fel på den disken. Just nu trött i skallen av allt joxande. Får väl fundera på hur jag skall göra. Kan ju av ekonomiska skäl inte bara köpa, så är det för en fattigpensionär.

Har du inte råd med 334:-
Det är den billigaste som ska passa din dator.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=151698

Eller denna för 449:-

http://www.inet.se/produkt/4304907/500gb-tosh...

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-10-12 20:58
Ursprungligen av lappen71:

Har du inte råd med 334:-
Det är den billigaste som ska passa din dator.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=151698

Eller denna för 449:-

http://www.inet.se/produkt/4304907/500gb-tosh...

Jo det var just. Jag var inne på sidan, men hur hittar jag företaget som säljer. Jag är inte så van vid sådant här.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-12 20:59
Ursprungligen av torin:

Jo det var just. Jag var inne på sidan, men hur hittar jag företaget som säljer. Jag är inte så van vid sådant här.

Här är länken till postorderföretaget.
http://www.inet.se/produkt/4304907/500gb-tosh...
Klicka på "Lägg till i kundvagn"

Den första länken var inte så aktuell såg jag därför la jag till länk nummer två.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-12 21:12
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag har en G5 som nätt och jämnt håller sig igång. (Jo, att byta den mot en fräsch Mac Mini planeras.) Den är uppgraderad till en 1TB-disk, säkert en nyare generation SATA men det funkar bra.

Synd bara att en Mac Mini inte klarar riktigt stora hårddiskar och inte heller tillåter byte av grafikkort. G5'an har ju plats för två 3.5"-diskar. Det blir bra mycket mer än var en 2.5" i en Mini klarar.

Minin klarar väl galant 2 diskar.

Du kan få 2x2TB i en Mac mini om du villig att sätta i dem själv.

Ursprungligen av Borttaget:

Du kan få 2x2TB i en Mac mini om du villig att sätta i dem själv.

2x2? Jag trodde bara att det fanns plats för en. Eller tar du bort DVDn då? Och får 2TB-diskarna plats, de är väl tjockare än så länge?

Senast redigerat 2018-07-23 10:41
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-13 13:01
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

2x2? Jag trodde bara att det fanns plats för en. Eller tar du bort DVDn då? Och får 2TB-diskarna plats, de är väl tjockare än så länge?

Mac Mini har inte levererats med DVD-läsare på flera år. De har två diskplatser nu istället. Dock osäker på maxhöjd som får plats.

Edit: Det pratades visst om begagnad Mini, och då kan det förstås finnas DVD...

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

2x2? Jag trodde bara att det fanns plats för en. Eller tar du bort DVDn då? Och får 2TB-diskarna plats, de är väl tjockare än så länge?

nu har jag bara senare modellen utan optisk men ja du kan byta själv.

Delar som behövs för bytet finner du på eBay eller ifixit

Samsung (seagate) har släppt en 2TB på 9,5mm och den fungerar fint.

1
Bevaka tråden