Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme och Telia bredband via telefon, får det inte att funka

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2014-10-12 15:54

Hej!

Har nu suttit halva dan och försökt lösa detta, har även varit i kontakt med Telias support flera ggr. Hoppas någon här har en lösning

Här är problemet:
Köpte en Airport Extreme igår och vill använda den till mitt Telia bredband (bredband via telejacket).

* Jag har ett Thomson bredbandsrouter/modem, har ringt Telia och de har satt det i bryggat läge.
* Jag har kopplat en ethernetkabel mellan LAN-port 4 på Thomson och WAN-kontakten på Airport Extreme.

Efter det har jag startat om Thomson bredbandsroutern och när den är igång så har jag resetat Airport Extreme så att allt börjar om på ny kula...

Men Airport Extreme får ingen kontakt med internet genom Thomson. Det står bara "Väntar på att en ethernetkabel ska anslutas".
Jag har provat med fyra olika kablar jag har liggandes, men utan framgång.

Är det fel på min Airport Extreme?

Stäng av allt i 35 min och ta en paus.
Försök sedan igen.
Tror nämligen att IP-lease är uppbunden till annan MAC-adress.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-12 17:12

Men fixade inte Telia det när dom satte Thompson-burken i bryggat läge?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2014-10-12 19:59

Hej o tack för svar.

Har varit ute ett par timmar och provade nu igen, men får samma meddelande: Väntar på att en ethernetkabel ska anslutas.

Får väl bli ett samtal till Apple i morgon, känns som Airporten inte funkar.... kan ju ev också vara fel på port 4 på Thomsonbredbandsroutern. Hur kollar man snabbt om den är ok?

Ursprungligen av abbebus:

Hur kollar man snabbt om den är ok?

Kopplar in en dator direkt i porten.

Men var beredd på att du kanske binder upp IP-adress så att bara den datorn kommer online.
Då gäller samma tanke som innan. Antingen väntar du 35min eller så ringer du Telia och säger till att släppa IP-lease.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-12 20:09
Ursprungligen av abbebus:

Hej o tack för svar.

Har varit ute ett par timmar och provade nu igen, men får samma meddelande: Väntar på att en ethernetkabel ska anslutas.

Får väl bli ett samtal till Apple i morgon, känns som Airporten inte funkar.... kan ju ev också vara fel på port 4 på Thomsonbredbandsroutern. Hur kollar man snabbt om den är ok?

Det ska inte spela någon roll vilken port på Thomson routern du ansluter till.
Jag har samma lösning hemma och det fungerar bra.

Ursprungligen av lappen71:

Det ska inte spela någon roll vilken port på Thomson routern du ansluter till.
Jag har samma lösning hemma och det fungerar bra.

Beror på vilken modell du har.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2014-10-12 20:27
Ursprungligen av Borttaget:

Kopplar in en dator direkt i porten.

Men var beredd på att du kanske binder upp IP-adress så att bara den datorn kommer online.
Då gäller samma tanke som innan. Antingen väntar du 35min eller så ringer du Telia och säger till att släppa IP-lease.

Kopplade datorn med kabel direkt in i port 4, får då meddelandet att "kabeln för Ethernet är inte ansluten, eller så svara inte den anslutna enheten".

Flyttar jag kabeln till port 3 istället så får jag följande meddelande: "Ansluten. Ethernet är för närvarande aktivt och har IP-adress 192.168.xx.xx."

Men på internet kommer jag inte ut lika förbenat...

Senast redigerat 2018-07-23 10:40
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-12 20:27
Ursprungligen av Borttaget:

Beror på vilken modell du har.

Jag har en Thompson Gateway TG 799v2
Spelar ingen roll vilken port jag använder på den men inte om man frågar Telia för dom säger port 4.
Men det går för 186st i vårat bostadsområde har fått sådan och många som kopplat "fel" men det fungerar ändå.

Senast redigerat 2018-07-23 10:40
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2014-10-12 20:30
Ursprungligen av Borttaget:

Beror på vilken modell du har.

Modellen är TG 784

Senast redigerat 2018-07-23 10:40
Ursprungligen av abbebus:

Modellen är TG 784

Du har Internet på port 4 när den är bryggad.

Fungerar det inte med varken dator eller router i porten fortsätt felsöka med Telia.
Även om det är långsökt så kan du ändå prova en annan nätverkskabel så slipper höra det från Internetleverantörens support.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2014-10-12 20:52
Ursprungligen av Borttaget:

Du har Internet på port 4 när den är bryggad.

Fungerar det inte med varken dator eller router i porten fortsätt felsöka med Telia.
Även om det är långsökt så kan du ändå prova en annan nätverkskabel så slipper höra det från Internetleverantörens support.

Jag har provat fyra (!) olika kablar när jag höll på med routern tidigare idag men det kan ju vara kabeln ändå, ska prova att byta nu när jag kör datorn direkt i Thomson-routern.

Senast redigerat 2018-07-23 10:41
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2014-10-12 20:57
Ursprungligen av abbebus:

Jag har provat fyra (!) olika kablar när jag höll på med routern tidigare idag men det kan ju vara kabeln ändå, ska prova att byta nu när jag kör datorn direkt i Thomson-routern.

Nej, kabelfel kan nog uteslutas. Samtliga fyra kablar blir "anslutna" när jag sätter dem i port 2 eller 3, men ingen blir ansluten i port 4.

Fler idéer?

Hur gick det sen?

löste du problemen och isf hur?

1
Bevaka tråden