Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Emoji++, för dig som tar symboler på allvar

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Emoji-användandet är här för att stanna, och även om Apples inbyggda Emoji-tangentbord duger så finns det bättre alternativ. 99mac har spanat in Emoji++.

Läs hela artikeln här

Om man skickar Emoji symboler i ett sms till någon som inte har iOS
Kan de då se alla dessa olika symboler som jag ser dem?

Ursprungligen av MalcomX:

Om man skickar Emoji symboler i ett sms till någon som inte har iOS
Kan de då se alla dessa olika symboler som jag ser dem?

Det är en unicode-standard så bör fungera fint.

Ursprungligen av keptang:

Det är en unicode-standard så bör fungera fint.

Då kan jag svara att man kan aldrig vara säker.

Har sett de mest konstiga krumelurer i nya som gamla mobiler för att jag sände en glad gubbe.

Ursprungligen av Borttaget:

Då kan jag svara att man kan aldrig vara säker.

Har sett de mest konstiga krumelurer i nya som gamla mobiler för att jag sände en glad gubbe.

Då kan det bli riktigt fel om man sänder fel gubbe

Senast redigerat 2018-07-23 10:40
Ursprungligen av Borttaget:

Då kan jag svara att man kan aldrig vara säker.

Har sett de mest konstiga krumelurer i nya som gamla mobiler för att jag sände en glad gubbe.

Apple följer kanske inte standarden numera då, har själv aldrig haft såna problem.

Senast redigerat 2018-07-23 10:40

Jepp, det där med emojis är inget att lita på tyvärr - har man tur blir det bara fyrkanter om det falerar på Android-luren man skickar till...vilket det gör ofta. Jag kör med bokstavs/tecken emojis - originalen - det är det enda som är universiellt - en sån här t.ex. (Skriver dubbelt annars gör webläsaren om det till emoji...hos en del) ::--))
Jag diggar emojis, men det är som med mycket annat (video, dokument, audio, etc); man måste köra gammal skitstandard om man vill kommunicera med alla och kommunicera med dom man inte vet vad dom har för verktyg.

Ursprungligen av keptang:

Det är en unicode-standard så bör fungera fint.

Nej, det ser inte klokt ut på en Android telefon, tyvärr. Några enkla glada gubbar går, men när det konstras till i utseende så får man något som inte ens liknar en smajl sen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-12 10:51

Jag tar ingen som skickar emoji på allvar.

Jag tvingas använda emojis en hel del för annars missförstår mottagaren - emojis är bra eftersom många av någon outgrundlig anledning laddar vad andra skriver med betydelser som inte finns där...läser mellan raderna fast det inte finns något mellan raderna. Läsförståelsen är ofta sämre än man tror hos allmänheten, metaforer, ironi och humor måste förtydligas med emojis...annars blir det pannkaka av alltihopa. Tyvärr. Man måste hela tiden med smileys betona att man inte är arg och att kritiken inte är personlig etc etc - det är som om väldigt många vuxna egentligen är små barn inuti. Kanske är det så.
Vi pratade om detta på jobbet häromdagen och många av mina kollegor uppfattade situationen likadant...dom använde emojis för att kommunicera med "vuxenbarnen" och minimera missförstånden. Var alla upplysta och hade hyfsad intellektuell spänst så skulle emojis inte behövas.
Det finns nobelpristagare och tunga författare som privat använder emojis...så att dra några slutsatser om personer som använder emojis och hur seriösa eller intelligenta dom är..är nog svårt. Sådana slutsatser skulle aldrig jag dra...det är ett för grunt tänkande för mig...för ytligt.

  • Medlem
  • 2014-10-12 11:20
Ursprungligen av Segas:

Nej, det ser inte klokt ut på en Android telefon, tyvärr. Några enkla glada gubbar går, men när det konstras till i utseende så får man något som inte ens liknar en smajl sen.

Sensmoralen lyder: Om dina vänner använder android, byt vänner!

Edit: Jag kanske borde lägga till så att det framgår lite tydligare att ovanstående innehåller ett uns av ironi.

Senast redigerat 2014-10-12 11:37

Och får man ett mess med en massa fyrkanter (där det ska vara emojis) så vet man att det är från en Android-telefon.
Unicode verkar inte vara något att hänga i julgranen för Android-utvecklare. Dom är väl kvar i gamla Win-grejer och ISO-blablabla...

Ursprungligen av Dalle:

Sensmoralen lyder: Om dina vänner använder android, byt vänner!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-10-13 09:45

Lite lustigt det här med Emoji.

Jag har haft en Windows Phone som jobbtelefon tidigare, där funkade Emoji ibland. Oftast inne i appar (Twitter, Facebook, etc.). Dock inte i SMS.
Samma sak med BlackBerry-luren jag fick för några veckor sedan. BlackBerryn har egna Emoji, som funkar utmärkt till andra BlackBerry, men inte till iPhone.

Känns som att standarden inte är riktigt standard.

1
Bevaka tråden