Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photos för OSX Yosemite

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-11 10:41

Hej!

I samband med Yosemite verkar ju Apple "skrota" iPhoto i förmån för Photo(s), eller vad det nu kan tänkas heta. Jag har dock en fundering som jag Googlat fingrarna blodiga på men inte blivit något klokare för det.

Trycksaker (fotoböcker, kalendrar, osv), kommer denna service finnas kvar? Om inte bör man ju verkligen skynda sig med att bli klar med eventuella projekt man har (vi har 3-4 st i vår familj). Om nu den funktionen inte kommer finnas i nya funktioner så tror jag knappast dom kommer behålla det i de gamla.

Någon som läst något någonstans om detta?

Bara Apple vet, men jag tror att om det är något som är kvar så är det trycksaker - detta är något proffs och entusiaster inte använder (som väljer egna labb eller printar aldrig ut) utan är populärt hos den breda allmänheten som bara "måste" ha grejer på papper innan dom "finns" på riktigt.
Om Apple bantar Photos så är det proffs som drar det kortaste strået - allmänheten får behålla allt som är populärt. OM det däremot visat sig i senaste rapporten att efterfrågan på print sjunkit mycket - eller att det inte går att få vettig ekonomi i det - så försvinner den funktionen också. Jag känner ingen som någonsin beställt print från iPhoto/Aperture - antingen är dom proffs/seriösa entusiaster eller så är det mormor/etc som inte klarar av att beställa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-11 10:51
Ursprungligen av Demiurgen:

Bara Apple vet, men jag tror att om det är något som är kvar så är det trycksaker - detta är något proffs och entusiaster inte använder (som väljer egna labb eller printar aldrig ut) utan är populärt hos den breda allmänheten som bara "måste" ha grejer på papper innan dom "finns" på riktigt.
Om Apple bantar Photos så är det proffs som drar det kortaste strået - allmänheten får behålla allt som är populärt. OM det däremot visat sig i senaste rapporten att efterfrågan på print sjunkit mycket - eller att det inte går att få vettig ekonomi i det - så försvinner den funktionen också. Jag känner ingen som någonsin beställt print från iPhoto/Aperture - antingen är dom proffs/seriösa entusiaster eller så är det mormor/etc som inte klarar av att beställa.

Vi beställer lite fotoböcker ibland, från speciella tillfällen, bara för att det är kul att ha något å bläddra igenom. T.ex. bröllop eller väldigt stora resor. Samt brukar även beställa kalendrar i julklapp till mormor/morfar farmor/farfar

  • Medlem
  • 2014-10-11 16:24

Programmet kommer heta samma sak som på iOS, det vill säga Bilder på svenska och Photos på engelska. Källa: https://www.apple.com/se/osx/preview/apps/

Den stora utrensningen av i-namn fortsätter alltså...

Förhoppningsvis kommer Apple med lite mer info om Yosemites Photos/Bilder på nästa event 16 oktober. I dagsläget är det snålt med info men jag vågar gissa på att Apple skrotar trycksaksgrejerna, ungefär som man skrotade iDVD.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-11 18:02
Ursprungligen av 8645:

Programmet kommer heta samma sak som på iOS, det vill säga Bilder på svenska och Photos på engelska. Källa: https://www.apple.com/se/osx/preview/apps/

Den stora utrensningen av i-namn fortsätter alltså...

Förhoppningsvis kommer Apple med lite mer info om Yosemites Photos/Bilder på nästa event 16 oktober. I dagsläget är det snålt med info men jag vågar gissa på att Apple skrotar trycksaksgrejerna, ungefär som man skrotade iDVD.

Apple gjorde ingen vinst på brännda dvd-skivor, böcker och kort tar de betalt för. Huruvida de gör någon vinst på trycksaker låter jag någon annan svara för.
Personligen ser jag gärna utökat stöd för trycksaker.

1
Bevaka tråden