Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dag 5 – Sova med fienden

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Veckan med Android har nått sitt slut för redaktionens Jakob Nilsson, och idag summerar han sina upplevelser från "andra sidan" samtidigt som han åter startar upp sin Iphone 6.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2014-10-10 20:03

Som jag skrivit tidigare så var det mycket intressant att läsa dessa dagliga artiklar. Inget system är bättre eller sämre utan det handlar om vad man har för behov. Hur mycket man investerat i respektive app butik och vana. Själv är jag fullständigt förälskad i min Note 3 och skulle bara byta den mot en ny Note. Jag har då testat Iphone 6 plus och klämt och känt men den passar inte mig. Men för andra är det något helt annat. En sak är säkert utan Apple, Samsung, Sony, LG, HTC med flera så vore mobilbranschen betydligt tråkigare. Tack än en gång för dessa artiklar.

Testa gärna en Windows, både nu och när 10 kommer.

  • Medlem
  • 2014-10-11 23:09

En sak som skulle vara bra att ta upp är vilka funktioner och appar som är Androids inbyggda resp. Samsungs. T ex begränsningen av mobildata finns inbyggt i Android, medans t ex Kies är Samsungs mjukvara.

Tror en Nexus hade vart ett bättre alternativ för artikelserien.

  • Medlem
  • 2014-10-12 14:22

Då jag för ett år sedan bytte från Iphone 4S till Note 3 så kommer här 5 Samsung funktioner som jag inte klarar mig utan. De ligger alltså inte som grund i Android. De är heller inte i rangordning.

1. Multitasking och Splitscreen: 2 delat fönster där man kan köra 2 av varandra oberoende appar samtidigt på skärmen. Kan sömlöst flytta gränsen och även utföra drag and drop mellan dem. Tex Webbläsare och mail eller kalkylblad och internetbank.

2. S-pen: Den är mycket mer än bara en stylus. Knappen som tar fram luft kommandon med flera funktioner. Även om fingrarna fungerar utmärkt är S-pen ett precitionsverktyg när fingrarna är för små. Den är dessutom integrerad i telefonen.

3. S-Note: Kraftfullt anteckningsblock med många funktioner till att anteckna för hand, lägga till media och omvandla handskrifter till formler och text.

4. Luftkommando: Förutom att läsa meddelande och bläddra bland foton mm utan röra skärmen så finns där en nattygsbord funktion. Telefonen ligger med skärmen uppåt och man sveper över skärmen i luften. Den dimmar upp och visar i några sekunder tid, datum, batteri procent och nya notiser. Dimmas sedan ned igen. Mycket snyggt

5. Filhantering och OTG: Använder fortfarande en hel del manuell filhantering (vet att jag är gammalmodig) och den som är inbyggd av Samsung är den bästa tycker jag. Ansluter digitalkamera, minneskort och USB diskar/stickor och då är OTG mycket behändigt då det går utmärkt att ansluta direkt i telefonen.

Inget är generellt sett bättre eller sämre utan det handlar om behovet. Jag hittade drömluren i Note 3 och andra hittar den hos Apple, Sony, LG, HTC med flera.

Hoppade från Windows till Mac/OSX 2009, efter några månader hade jag vant mig, styrplattan skulle jag inte klara mig utan idag.

Köpte min första smartphone 2012 Galaxy Note (gen1), tycker S-pen är helt värdelös, för smal att hålla i, för hal att kunna skriva på, jag kan inte läsa vad jag själv skriver. Tänkte också att använda den för film/youtube, funkar sisådär. Android tycker jag är kul att pilla med, almanacka som Widgets på en sida, musik på en annan o,s,v. T,o,m Nova Launcher har jag använt.

Köpte Ipad miniretina i nov förra året, min första IOS. Nu tänkte jag att den skulle ta över mitt arbete från datorn, speciellt när jag kompletterade med ett tangentbord, smutt enhet! Det har inte riktigt blivit så, tycker IOS har begränsningar, gör fortfarande det viktiga jobbet med Mac,en. Att överföra filer till Mini,n med Itunes är rent bedrövligt omständlig att använda tycker jag. Mycket enklare med Airdroid mellan Mac,en och telefonen. Men den funkar mycket bra som entertainer, film/youtube/readly/feedly.

Nu blev det en ny androidmobil (Z3c) igen, storleken och priset, har en mental spärr på 5000 för en mobil.

Men det är dags att byta ut min MBP 13 och har de senaste åren haft Air på min önskelista. men nu har jag vant mig vid retina och vill inte gå bakåt. Såg igår om den nya Lenovo Yoga 3 Pro smack,smack!! men Windows njaa! Med Linuxmint kanske

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-13 14:11
Ursprungligen av Redaktionen:

Veckan med Android har nått sitt slut för redaktionens Jakob Nilsson, och idag summerar han sina upplevelser från "andra sidan" samtidigt som han åter startar upp sin Iphone 6.

Läs hela artikeln här

Fast Samsungs hemland är väl ändå Korea?

Ursprungligen av Jens H:

Fast Samsungs hemland är väl ändå Korea?

Är det denna meningen du hakat upp dig på?

Ursprungligen av Jakob Nilsson:

Xiaomi är ett exempel på en sådan spelare som redan blivit större än Samsung i hemlandet Kina.

Jag tycker det är väldigt tydligt att det är Xiaomi som har hemlandet Kina...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-13 15:10
Ursprungligen av suddgummi:

Är det denna meningen du hakat upp dig på?
Jag tycker det är väldigt tydligt att det är Xiaomi som har hemlandet Kina...

Ah, det är sant. Jag som läste slarvigt.

1
Bevaka tråden