Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskprestanda - Internt vs. externt

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-09-03 09:50

Har f.n. en Mac Pro som börjar bli lite till åren, så det är snart dags att byta ut den. Funderar på att ev. göra en "nedgradering" till iMac. Jag fastnar dock då vid nästa fundering, nämligen diskprestanda… Skulle man vinna något på att köra raid i ett externt TB-kabinett jämfört med en intern disk. Alltså, har Thunderbolt en tillräckligt snabb buss för att utnyttja den extra prestanda som raiduppsättningen kan ge?

Senast redigerat 2014-09-03 10:20
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-09-03 10:32

Ja, möjligen undantaget om det är SSD-raid.

Ursprungligen av lensv:

Har f.n. en Mac Pro som börjar bli lite till åren, så det är snart dags att byta ut den. Funderar på att ev. göra en "nedgradering" till iMac. Jag fastnar dock då vid nästa fundering, nämligen diskprestanda… Skulle man vinna något på att köra raid i ett externt TB-kabinett jämfört med en intern disk. Alltså, har Thunderbolt en tillräckligt snabb buss för att utnyttja den extra prestanda som raiduppsättningen kan ge?

Svar, Ja! Defintivt! Vi har testat att maxa Thunderbolt 1 med en 8-disks Pegasus raid som vi fyllde med SSD-diskar, ca 1,2GB per sekund levererade den mot en iMac 27". Med Thunderbolt 2 och nya Mac Pro har jag sett siffror på drygt 2GB/sek...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-09-03 11:08

Tack, trevligt! Normal överföringshastighet för en intern SSD-disk ligger väl annars bara på drygt 200 MB/s?
Nya Mac Pro bör iofs. ha rätt mycket bättre siffror med sin PCIe-disk...

  • Medlem
  • 2014-09-03 11:11
Ursprungligen av Niklasinorr:

Svar, Ja! Defintivt! Vi har testat att maxa Thunderbolt 1 med en 8-disks Pegasus raid som vi fyllde med SSD-diskar, ca 1,2GB per sekund levererade den mot en iMac 27". Med Thunderbolt 2 och nya Mac Pro har jag sett siffror på drygt 2GB/sek...

Låter lika trevligt som det låter dyrt.

Ursprungligen av lensv:

Tack, trevligt! Normal överföringshastighet för en intern SSD-disk ligger väl annars bara på drygt 200 MB/s?
Nya Mac Pro bör iofs. ha rätt mycket bättre siffror med sin PCIe-disk...

Idag kan du få 600-700MB/s med de nya SSD som finns på marknaden.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-09-03 11:35

600-700 MB/s är väl mer en teoretisk siffra, eller?

Hur som helst, med tanke på att SSD'n även har betydligt bättre accesstider kan det kanske vara ide att köpa iMac med billigast möjliga disk och sedan köra med TB-SSD för OS (och annat som man vill ha skjuts i). Det bör väl bli snabbare oavsett om man kör "raidat" eller ej?

Ursprungligen av lensv:

600-700 MB/s är väl mer en teoretisk siffra, eller?

Hur som helst, med tanke på att SSD'n även har betydligt bättre accesstider kan det kanske vara ide att köpa iMac med billigast möjliga disk och sedan köra med TB-SSD för OS (och annat som man vill ha skjuts i). Det bör väl bli snabbare oavsett om man kör "raidat" eller ej?

Man beställer iMacen med antingen den lilla SSD:n på 256GB (eller 1TB Fusiondrive, det är samma pengar och i praktiken ungefär samma fart.) Till det köper man en extern Thunderbolt Raid med så mycket yta man har råd med. Då får man en snabb access till program och systemfunktiner och en stor och snabb diskyta för datan.

De flesta skulle förmodligen klara sig med 1TB fusiondrive som enda disk. Sen kan man ju komplettera med en Thunderboltraid när behovet uppstår.

SSD farten hänger ju på hur ny datorn är. På en äldre dator med 3Gb-databuss så når en SSD runt 225MB/s. På nyare Macar (2011 och framåt) med 6Gb-buss så kör man i praktiken 300-450MB/s och toppar på ca 500. Med nyare SSD-diskar kan man peaka något högre.

Mac Pro av nyaste modell är en helt annan femma, uppåt 1GB/s...

Kul test:

http://www.macworld.com/article/2146360/lab-t...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-09-04 13:51

En liten OT-fråga oxå... Visst var det väl så att iMac (åtminstone 27"-aren) ska gå att använda som en extern bildskärm åt en annan dator via en av TB/Minidisplay-portarna?

Fråga 2... Hur växlar man i så fall mellan den interna och den externt anslutna datorn?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-04 13:55
Ursprungligen av lensv:

En liten OT-fråga oxå... Visst var det väl så att iMac (åtminstone 27"-aren) ska gå att använda som en extern bildskärm åt en annan dator via en av TB/Minidisplay-portarna?

Fråga 2... Hur växlar man i så fall mellan den interna och den externt anslutna datorn?

Target Display-läge: Vanliga frågor och svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-04 14:11
Ursprungligen av Niklasinorr:

Svar, Ja! Defintivt! Vi har testat att maxa Thunderbolt 1 med en 8-disks Pegasus raid som vi fyllde med SSD-diskar, ca 1,2GB per sekund levererade den mot en iMac 27". Med Thunderbolt 2 och nya Mac Pro har jag sett siffror på drygt 2GB/sek...

1 enhet över Thunderbolt 1 kommer aldrig upp i 1.2GB/s av alla tester jag läst. De bättre verkar toppa kring 800 MB/s (c:a 1GB/s).
1 enhet över Thunderbolt 2 pekar kring 1300-1400 MB/s sustained (c:a 1,7 GB/s).

Men för att svara trådskaparen så absolut. Thunderbolt, speciellt Thunderbolt 2, kan ge bra prestanda från dina diskar. Parallelkopplar du flera enheter kan du få extrem prestanda (3740 MB/s). Dock pratar vi då sex RAID 0 PCIe-diskar mot en ny MacPro.

Referenser:
Barefeats.com: 3740 MB/s over Thunderbolt 2
LaCie.com: LaCie 8 Big Specs
MacWorld.com: Pegasus2 R6 Review
Larry Jordan: Pegasus2 Raid

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-09-04 14:18

Tack! Det verkar alltså som att den externa datorn också måste ha en TB- eller Displayport och därmed funkar det inte med en gammal Mac Pro
..Eller finns det möjligtvis någon adapter som gör funktionen möjlig?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-04 14:53
Ursprungligen av lensv:

Tack! Det verkar alltså som att den externa datorn också måste ha en TB- eller Displayport och därmed funkar det inte med en gammal Mac Pro
..Eller finns det möjligtvis någon adapter som gör funktionen möjlig?

Ja, korta svaret är att källdatorn behöver Thunderbolt.
Ett litet undantag finns för 27" iMacarna från 2009 och 2010 som har Mini DisplayPort in. Där finns det en DVI till Mini DisplayPort-konverter som enligt tillverkarens FAQ fungerar till dessa årsmodeller. Men för alla iMacs från 2011 och senare är det Thunderbolt som gäller, och jag tror inte det finns någon konverter på marknaden.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-09-04 16:08
Ursprungligen av IngoX:

Ja, korta svaret är att källdatorn behöver Thunderbolt.
Ett litet undantag finns för 27" iMacarna från 2009 och 2010 som har Mini DisplayPort in. Där finns det en DVI till Mini DisplayPort-konverter som enligt tillverkarens FAQ fungerar till dessa årsmodeller. Men för alla iMacs från 2011 och senare är det Thunderbolt som gäller, och jag tror inte det finns någon konverter på marknaden.

Skit! Hade tänkt använda iMacen som bildskärm till Min Mac Pro under en övergångsperiod (utan att behöva ha en extra skärm på skrivbordet)… Är den tanken alltså körd?

Hur gammal är produkten som du länkar till föresten? "Now you can connect your 2006– early 2008 MacBook Pro, 2005–mid and 2007 Mac Mini to the new Apple Cinema Display with Mini DisplayPort input" står det i texten. Som du säger är det ju rätt länge sedan som MDP ersattes av TB.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-04 16:25
Ursprungligen av lensv:

Skit! Hade tänkt använda iMacen som bildskärm till Min Mac Pro under en övergångsperiod (utan att behöva ha en extra skärm på skrivbordet)… Är den tanken alltså körd?

Ja... Men varför inte bara vanlig skärmdelning eller annat vnc-program via nätverket under övergångsperioden?

Ursprungligen av lensv:

Hur gammal är produkten som du länkar till föresten? "Now you can connect your 2006– early 2008 MacBook Pro, 2005–mid and 2007 Mac Mini to the new Apple Cinema Display with Mini DisplayPort input" står det i texten. Som du säger är det ju rätt länge sedan som MDP ersattes av TB.

Vet inte hur gammal den är men den går uppenbarligen fortfarande att köpa om man ser något värde i den. En liknande med mindre max-upplösning finns fortfarande till försäljning på amerikanska Apple Store.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-09-04 16:31
Ursprungligen av IngoX:

Ja... Men varför inte bara vanlig skärmdelning eller annat vnc-program via nätverket under övergångsperioden?

Där sa du nå't… Skärmdelning kan nog vara en fungerande lösning. Tack för tipset!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-09-06 15:18

Höll på att glömma en grej... Till bef. Mac Pro har jag ju fyra st. skärmar anslutna (lite olika sorter, DVI, HDMI och Diplayport, dock ingen med Thunderbolt). Vad finns det för möjligheter att köra iMac med samma skärmuppsättning?

/Ps. Är inte intresserad av att köpa nya TB-skärmar.

Senast redigerat 2014-09-06 15:30
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-09-08 08:22
Ursprungligen av lensv:

Höll på att glömma en grej... Till bef. Mac Pro har jag ju fyra st. skärmar anslutna (lite olika sorter, DVI, HDMI och Diplayport, dock ingen med Thunderbolt). Vad finns det för möjligheter att köra iMac med samma skärmuppsättning?

/Ps. Är inte intresserad av att köpa nya TB-skärmar.

Någon som har erfarenhet av iMac och multipla skärmar? Utan TB-skärmar lär det behövas en dockningsstation. Frågan är om man ska satsar på USB eller Thunderbolt (om nu dessa dockor alls fungerar)?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-10-10 07:26
Ursprungligen av lensv:

Någon som har erfarenhet av iMac och multipla skärmar? Utan TB-skärmar lär det behövas en dockningsstation. Frågan är om man ska satsar på USB eller Thunderbolt (om nu dessa dockor alls fungerar)?

Tar och upprepar denna fråga, i hopp om att någon har koll…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-10 09:31
Ursprungligen av lensv:

Tar och upprepar denna fråga, i hopp om att någon har koll…

Jag förstår inte riktigt frågan. Ska du ha två externa skärmar och någon Thunderbolt enhet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-10 09:54
Ursprungligen av lensv:

Höll på att glömma en grej... Till bef. Mac Pro har jag ju fyra st. skärmar anslutna (lite olika sorter, DVI, HDMI och Diplayport, dock ingen med Thunderbolt). Vad finns det för möjligheter att köra iMac med samma skärmuppsättning?

/Ps. Är inte intresserad av att köpa nya TB-skärmar.

Jag tror nya iMac fixar intern + två externa skärmar. Alla går att koppla in genom Thunderbolt med adaptrar.

Ursprungligen av lensv:

...Frågan är om man ska satsar på USB eller Thunderbolt...

Jag förstår inte heller riktigt frågan. Det var kanske därför tråden stannade upp för en månad sedan.

Vad har USB med saken att göra? Du ska väl inte köra bildskärmar via USB?

Ursprungligen av lensv:

Någon som har erfarenhet av iMac och multipla skärmar? Utan TB-skärmar lär det behövas en dockningsstation.

Nej, det ska inte behövas någon dockningsstation. Att koppla in externa skärmar handlar väl bara om att skaffa rätt adapterkabel - MiniDisplayport-till-HDMI, MiniDisplayport-till-DVI eller MiniDisplayport-till-Displayport.

(För MiniDisplayport är ju samma fysiska kontakt som Thunderbolt.)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-10 09:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår inte heller riktigt frågan. Det var kanske därför tråden stannade upp för en månad sedan.

Vad har USB med saken att göra? Du ska väl inte köra bildskärmar via USB?

För att koppla in externa skärmar är det väl bara att skaffa rätt adapterkabel - MiniDisplayport-till-HDMI, MiniDisplayport-till-DVI eller MiniDisplayport-till-Displayport. För MiniDisplayport är ju samma fysiska kontakt som Thunderbolt.

Fast han vill ju ha fyra skärmar, varav ingen är Thunderbolt. Då går det bara att koppla in två stycken i en iMac innan man måste ta till fullösningar. En sådan fullösning är att koppla via USB. Det må fungera, men min erfarenhet är att det blir buggigt och långsamt.

Ursprungligen av Vassius:

Fast han vill ju ha fyra skärmar, varav ingen är Thunderbolt...

Ok, så går det när man inte läser hela tråden.

Ja, då får man ta till fullösningar via USB, och det brukar nog bli både dyrt och dåligt.

Det borde räcka ganska långt med den interna, och två externa (via HDMI, DVI eller Displayport), tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-10 10:22

Fyra skärmar till en iMac är väl mer eller mindre omöjligt? Eventuellt om du serie-kopplar Thunderbolt-skärmar så. En docka kommer inte kunna splitta signalen i två vad jag förstår. Man kopplar inte skärmar via USB (ännu i varje fall).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-10 10:24

Diskar kopplade via:

USB-3 når uppåt ca 400 MB/s
TB-1 når uppåt ca 750 MB/s
TB-2 når uppåt ca 1350 MB/s

Nuvarande 2013 års iMac har dock inte TB-2, något som troligen förändras snart.

TB-2 har dock samma totala bandbredd som TB-1, hårdvaran är mycket snarlik. Du kommer där få möjlighet till 4K-skärmar men inte fler skärmar än TB-1.

Ursprungligen av Erik.dv:

...Man kopplar inte skärmar via USB...

Jo, man kan. Men det kanske inte funkar så bra - jag vet inte.

http://www.displaylink.com/shop/adapters
http://www.newegg.com/USB-Display-Adapters/Su...
http://www.startech.com/AV/USB-Video-Adapters...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-10 10:29

Man kan absolut, man kan även bränna kattungar eller köra bil med 4 promille i kroppen. Resultatet blir därefter...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-10-10 16:29

Uräkta, var tvungen att åka bort under dagen…

Det har gått utmärkt att köra med en hel hög med skärmar anslutna till USB-docka/grafikkort med Displaylinks teknik tidigare. Dock hävdar de att det inte är möjligt sedan OS X 10.9 släpptes, så frågan är vad det finns för alternativ? Är mest nyfiken om någon har erfarenhet av en miljö med iMac (eller MBP) och mer än två externa skärmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-10 17:06

Prestandan över USB måste vara helt , eller?

Bevaka tråden