Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utropstecken pa airportsymbolen

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har pa min Macbook air (OS X - Version 10.7.5) tidigare kunnat ansluta till mitt hemnatverk. Igar sa kom det upp ett utropstecken pa airportsymbolen och jag kan inte ansluta till internet. Det fungerar for andra datorer som ar anslutna till natverket.

Pa status star det "Wi-fi har den egentilldelade IP-adressen 169.254........och kommer inte kunna ansluta till internet"

Jag har forsokt ta bort natverket, starta om det, men utan resultat.

Hoppas pa hjalp for detta problem. Ar inte vidare datorkunnig sa en enkel beskrivning vore att foredra

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-09 13:43

Jag gissar på att din router är inställd i bryggläge, vilket gör att alla enheter får varsitt publikt IP. Din internetleverantör ger dig bara ett begränsat antal publika IP-adresser (typiskt 4-5 stycken), och om du har fler enheter än så räcker inte adresserna.

Lösningen är att aktivera NAT (Network Address Translation) i routern så att alla anslutna enheter delar på en enda publik IP-adress.

Ursprungligen av Vassius:

Jag gissar på att din router är inställd i bryggläge, vilket gör att alla enheter får varsitt publikt IP. Din internetleverantör ger dig bara ett begränsat antal publika IP-adresser (typiskt 4-5 stycken), och om du har fler enheter än så räcker inte adresserna.

Lösningen är att aktivera NAT (Network Address Translation) i routern så att alla anslutna enheter delar på en enda publik IP-adress.

Hur aktiverar jag NAT? Routern ar min hyresvards da vi delar pa natverket.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-09 13:55
Ursprungligen av andd09:

Hur aktiverar jag NAT? Routern ar min hyresvards da vi delar pa natverket.

Vad är det för router?

Och bara för att bekräfta problemet: Kan du kolla IP-adressen på en enhet som har fungerande internet och skriva det här? De två första siffergrupperna räcker.

Ursprungligen av Vassius:

Vad är det för router?

Och bara för att bekräfta problemet: Kan du kolla IP-adressen på en enhet som har fungerande internet och skriva det här? De två första siffergrupperna räcker.

Pa routern star det: 54M wireless ADSL2+

Ip-adressen hos min hyresvard ar 192.168.1.100

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-09 14:36
Ursprungligen av andd09:

Pa routern star det: 54M wireless ADSL2+

Ip-adressen hos min hyresvard ar 192.168.1.100

Märkligt, det är ju inte ett publikt IP. Då föll den teorin.

Kan det vara så att ni har fler enheter än vad själva routern klarar av? Du får nog ta upp problemet med din hyresvärd hur som helst.

Ursprungligen av Vassius:

Märkligt, det är ju inte ett publikt IP. Då föll den teorin.

Kan det vara så att ni har fler enheter än vad själva routern klarar av? Du får nog ta upp problemet med din hyresvärd hur som helst.

Vi har 4 st enheter uppkopplade mot natverket. Hyresvarden kommer jag nog inte fa ut mycket av da han ar en 82 arig nepalesisk gubbe.

Hoppas pa att fler ser inlagget och kan komma med forslag. Tack for din hjalp iallafall.

Senast redigerat 2014-10-09 18:08
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-09 16:54

Söker man Apples supportsidor om wifi-symbol med utropstecken får man upp denna sida:
Mac OS X v10.6: Exclamation icon displayed in Wi-Fi menu after entering a WEP password som anger lösningen på denna sida:
AirPort: Joining an encrypted WEP or WPA Wi-Fi network

Just detta felet går ut på att routern skulle vara inställd på WEP-kryptering (det är den gamla man inte ska använda, utan man ska använda den nyare WPA-krypteringen). Det verkar ju mindre sannolikt att detta skulle vara felet just nu. Men eftersom du verkar bo på ett ställe där kanske alla kan mer om datorer utom eventuellt den som ansvarar för utrustningen så kanske någon "obehörig" varit inne och mixtrat med routerns inställningar? (eller att den behörige inte förstått vad hen ställde till med )
Lösningen om det är WEP-kryptering är att ange lösenordet inom citattecken "1234abcdef" eller med dollartecken före $1234abcdef.

Du kan enkelt se vilken kryptering routern använder när du är ansluten till den genom att hålla ner alt-tangenten när du klickar på wifi-symbolen i menyraden, se vad som står efter "Säkerhet".

Om det är någon annan anledningen till att routern inte ger dig access till internet kan du förhoppningsvis lösa det genom att radera anslutningen och ansluta på nytt. Men du måste se till att du har aktuellt lösenord till routern!

Öppna Nätverksinställningar, markera Wifi till vänster, tryck på knappen Avancerat nere till höger och under fliken Wifi markerar du under "Primära näterk" nätverkets namn och trycker sedan på minus-symbolen. Sedan ansluter du på nytt och anger lösenordet.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-09 17:46
Ursprungligen av Vassius:

Jag gissar på att din router är inställd i bryggläge, vilket gör att alla enheter får varsitt publikt IP. Din internetleverantör ger dig bara ett begränsat antal publika IP-adresser (typiskt 4-5 stycken), och om du har fler enheter än så räcker inte adresserna.

Lösningen är att aktivera NAT (Network Address Translation) i routern så att alla anslutna enheter delar på en enda publik IP-adress.

NAT har inget med det att göra.
NAT använder du för att vidare befodra inkommande trafik till rätt enhet i LAN från WAN, just då du har enbart en publik ip-adress.

Möjligen är det så att DHCP server är inställd för enbart 4-5 enheter.

Så teorin håller än, bara fel sak ni tittat på.

Med andra ord kolla in DHCP inställningarna. Om inte IngoX svar hjälper.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-09 19:06
Ursprungligen av juanito:

NAT har inget med det att göra.
NAT använder du för att vidare befodra inkommande trafik till rätt enhet i LAN från WAN, just då du har enbart en publik ip-adress.

NAT har väl i allra högsta grad med det att göra. Det är ju en förutsättning för att flera enheter ska kunna dela på en publik IP. Om jag missuppfattar vad du menar får du gärna förtydliga.

Citat:

Möjligen är det så att DHCP server är inställd för enbart 4-5 enheter.

...vilket är precis vad jag antydde när jag fick veta att datorerna trots allt har LAN-adresser.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-09 21:55
Ursprungligen av Vassius:

NAT har väl i allra högsta grad med det att göra. Det är ju en förutsättning för att flera enheter ska kunna dela på en publik IP. Om jag missuppfattar vad du menar får du gärna förtydliga.

...vilket är precis vad jag antydde när jag fick veta att datorerna trots allt har LAN-adresser.

Du antydde att NAT begränsar antalet IP adresser som delas ut. Vilket det inte är utan DHCP servern.

NAT på en ADSL router avser oftast portforwarding funktionen och inget mera. Och det är inte det som är hans problem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-09 22:08
Ursprungligen av juanito:

Du antydde att NAT begränsar antalet IP adresser som delas ut.

Då får du läsa om mitt inlägg, för det antydde jag inte alls. Jag tog upp NAT som en möjlig lösning på ett potentiellt problem med IP-begränsning från ISP-håll. Inte som en orsak.

Citat:

NAT på en ADSL router avser oftast portforwarding funktionen och inget mera.

Du borde kolla upp fakta lite bättre innan du rättar folk, i synnerhet när din "rättning" blir ifrågasatt. Det här är tyvärr inte första gången du tror dig veta bättre fastän du är ute och cyklar.

NAT är en förutsättning för att flera enheter ska kunna dela på ett publikt IP. Port forwarding är ett komplement för att kunna initiera anslutningar utifrån. Kolla upp det på wikipedia eller vad som om du inte tror mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-10 08:25
Ursprungligen av Vassius:

Då får du läsa om mitt inlägg, för det antydde jag inte alls. Jag tog upp NAT som en möjlig lösning på ett potentiellt problem med IP-begränsning från ISP-håll. Inte som en orsak.

Du borde kolla upp fakta lite bättre innan du rättar folk, i synnerhet när din "rättning" blir ifrågasatt. Det här är tyvärr inte första gången du tror dig veta bättre fastän du är ute och cyklar.

NAT är en förutsättning för att flera enheter ska kunna dela på ett publikt IP. Port forwarding är ett komplement för att kunna initiera anslutningar utifrån. Kolla upp det på wikipedia eller vad som om du inte tror mig.

Ja, så är det säkert.

1
Bevaka tråden