Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dag 3 – Musik, appar och fingeravtryck

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Veckan med en Samsung Galaxy Alpha är inne på sin tredje dag, och nu vill Jakob Nilsson flytta över lite musik till telefonen – kanske trådlöst. Helst vill han också att Alpha ska känna igen hans tumme.

Läs hela artikeln här

En übergrym app till Androider är AirDroid. Mycket smidigare än Googles Android File Transfer och kan så mycket mer. Kies är bara en dålig Ituneskopia, i mina ögon, så den har jag inte installerat.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-10-08 17:58

Är inte Google Music standardvalet för musik eller det är bara intrycket jag fått från /r/chromecast

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2014-10-08 19:09

Varför använda specialprogram/appar för att föra över musik och bilder till sin Android-telefon? De år jag körde Android pluggade jag helt enkelt in den via USB, öppnade utforskaren och körde drag & drop till och från mobil och dator. Förmodligen är detta det jag numera saknar mest med min nuvarande iPhone, att så enkelt kunna utöka/minska mitt bibliotek med musik och bilder i telefonen (urvalet av vad av allt jag har på datorn som jag för tillfället vill ha på min iPhone), utan att krångla med att "synka bort" det via iTunes, vilket endast kan ske mot en specifik dator. Med Android kan du koppla in mobilen mot vilken dator som helst och gå in och radera filer för att temporärt få mer utrymme och/eller flytta över nya bilder/låtar.

*Edit* Jag kanske ska notera att jag aldrig haft en Samsung utan bara HTC och Sony.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-10-08 19:29
Ursprungligen av Nale72:

Varför använda specialprogram/appar för att föra över musik och bilder till sin Android-telefon? De år jag körde Android pluggade jag helt enkelt in den via USB, öppnade utforskaren och körde drag & drop till och från mobil och dator. Förmodligen är detta det jag numera saknar mest med min nuvarande iPhone, att så enkelt kunna utöka/minska mitt bibliotek med musik och bilder i telefonen (urvalet av vad av allt jag har på datorn som jag för tillfället vill ha på min iPhone), utan att krångla med att "synka bort" det via iTunes, vilket endast kan ske mot en specifik dator. Med Android kan du koppla in mobilen mot vilken dator som helst och gå in och radera filer för att temporärt få mer utrymme och/eller flytta över nya bilder/låtar.

Innan iPhone ens var påtänkt och det fanns mp3-spelare av typen Jens of Sweden och liknande, så hade jag en enklare mp3-spelare där jag gjorde just som Du skriver: Kopplade in via usb, öppnade Utforskaren och drog sedan över de låtar jag ville ha.

Idag, när jag använder iPhone och (efter mycket vägrande från min sida) iTunes, så skulle jag aldrig vilja gå tillbaka. Inte bara för att min iPhone är mycket mer avancerad än mp3-spelare någonsin var, utan av två andra skäl:

Det ena skälet är att jag inte lagrar mina mp3-filer manuellt längre. Det fungerade okej i början när man bara hade ett hundratal låtar som man kunde sortera efter artist eller genre. Men när man fick tusentals låtar och ville sortera efter olika data olika gånger, så fanns det inte en chans att egenskapade mappar i Utforskaren skulle funka. In med allt i iTunes och så får den hålla reda på var de fysiska mp3-filerna finns, medan jag kan ägna mig åt det som är viktigare: Sortera, katalogisera, betygsätta, skapa listor...

Förvisso skulle jag kunna dra över låtarna från iTunes till en usb-ansluten enhet ungefär som från Utforskaren, men då kommer vi in på det andra skälet.

Det andra skälet är att iTunes ger mig möjligheten att skapa fantastiska spellistor, som jag inte hade kunnat göra genom Utforskaren. Bara en sådan enkel sak som att bestämma att »nu får min spellista inte vara längre än 55 minuter« eller »min spellista, som enbart ska bestå av musik från 1987, ska vara max 3 GB stor«. Sedan väljer jag vilka av dessa spellistor som ska synkas med min telefon.

De funktionerna har jag mycket hellre än »friheten« med att kunna se de individuella mp3-filerna i Utforskaren.

/ Kiwi

  • Medlem
  • Uppsalas periferi
  • 2014-10-08 19:37
Ursprungligen av jankiwi:

Innan iPhone ens var påtänkt och det fanns mp3-spelare av typen Jens of Sweden och liknande, så hade jag en enklare mp3-spelare där jag gjorde just som Du skriver: Kopplade in via usb, öppnade Utforskaren och drog sedan över de låtar jag ville ha.

Idag, när jag använder iPhone och (efter mycket vägrande från min sida) iTunes, så skulle jag aldrig vilja gå tillbaka. Inte bara för att min iPhone är mycket mer avancerad än mp3-spelare någonsin var, utan av två andra skäl:

Det ena skälet är att jag inte lagrar mina mp3-filer manuellt längre. Det fungerade okej i början när man bara hade ett hundratal låtar som man kunde sortera efter artist eller genre. Men när man fick tusentals låtar och ville sortera efter olika data olika gånger, så fanns det inte en chans att egenskapade mappar i Utforskaren skulle funka. In med allt i iTunes och så får den hålla reda på var de fysiska mp3-filerna finns, medan jag kan ägna mig åt det som är viktigare: Sortera, katalogisera, betygsätta, skapa listor...

Förvisso skulle jag kunna dra över låtarna från iTunes till en usb-ansluten enhet ungefär som från Utforskaren, men då kommer vi in på det andra skälet.

Det andra skälet är att iTunes ger mig möjligheten att skapa fantastiska spellistor, som jag inte hade kunnat göra genom Utforskaren. Bara en sådan enkel sak som att bestämma att »nu får min spellista inte vara längre än 55 minuter« eller »min spellista, som enbart ska bestå av musik från 1987, ska vara max 3 GB stor«. Sedan väljer jag vilka av dessa spellistor som ska synkas med min telefon.

De funktionerna har jag mycket hellre än »friheten« med att kunna se de individuella mp3-filerna i Utforskaren.

/ Kiwi

Bra synpunkter när det kommer till musiken. Jag kanske helt enkelt borde sätta mig bätte in i hur iTunes funkar och vad man kan göra med programmet. Men dels har jag alltid tyckt att det känns invecklat samt att jag är begränsad till att endast synka mot en specifik dator gjort att jag hållit mig undan från iTunes så mycket som möjligt. Och med iCloud är jag numera i princip endast inne i iTunes när det är dags för att uppdatera operativet. En annan bidragande faktor är också att mina några tusen mp3-filer inte var de bäst underhållna gällande id3-taggar, vilket innebär att det krävs ett stort jobb att uppdatera dem för att få iTunes fiffigaste funktioner riktigt användbara om jag inte misstar mig.

Jag har alltid sorterat min musik i mappar och då har det kvittat om id3-taggarna var korrekta. I och för sig har jag numera mycket musik i Spotify och en del köpt i iTunes, men den stora mängden är fortfarande mina gamla hederliga mp3-filer.

Ursprungligen av Nale72:

Varför använda specialprogram/appar för att föra över musik och bilder till sin Android-telefon? De år jag körde Android pluggade jag helt enkelt in den via USB, öppnade utforskaren och körde drag & drop till och från mobil och dator. Förmodligen är detta det jag numera saknar mest med min nuvarande iPhone, att så enkelt kunna utöka/minska mitt bibliotek med musik och bilder i telefonen (urvalet av vad av allt jag har på datorn som jag för tillfället vill ha på min iPhone), utan att krångla med att "synka bort" det via iTunes, vilket endast kan ske mot en specifik dator. Med Android kan du koppla in mobilen mot vilken dator som helst och gå in och radera filer för att temporärt få mer utrymme och/eller flytta över nya bilder/låtar.

*Edit* Jag kanske ska notera att jag aldrig haft en Samsung utan bara HTC och Sony.

Det funkar fint i Windows att göra på det sättet. För OS X och modernare Androider är du hänvisad till Android File Transfer, tyvärr. Varför det är på det sättet nu kan väl bara Google svara på eftersom det fungerade förr (om jag kommer ihåg rätt).

  • Medlem
  • 2014-10-08 20:38

Mycket bra synpunkter och visar på skillnaden mellan operativsystemen. Android är grunden filbaserat system med möjlighet till synkning medan IOS är i grunden uppbyggt på att man inte skall behöva bry sig om var filerna ligger utan allt sköts via ITunes. De flesta Android telefoner fungerat som en flyttbar hårddisk och man kör drag and drop. Du kan koppla den till vilken dator som helst. ITunes är ett fantastiskt system för att organisera låtar mm. Allt är vad behovet styr. Själv har jag bara några hundra låtar och filmer så där är drag and drop i filhanteraren ovärderligt. Men har man avancerade låtlistor eller ett gigantiskt bibliotek räcker inte det. Samsung har även den bästa filhanteraren i Android världen tycker jag. En annan sak i Android världen är OTG du kan plugga in USB stickor och diskar direkt i telefonen och göra filöverföring. ITunes är ett fantastiskt program men man är låst till en dator. Android är mer basis men Stand alone och man kan använda vilken dator man vill. Kanske är jag old school som gillar usb. Uppspelning är via Play musik eller samsung musik spelare. Video går även bra att spela upp via galleri.

Tillägg: Numera har jag ersatt datorn med ett privat TB moln så det blir mer OTG än USB.

Senast redigerat 2014-10-08 21:02
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-10-08 22:25

Trådlös överföring. Airdroid. Magiskt bra. Du styr hela telefonen via en browser.

Med svepsensorer, använd inte tummen. Det är det svåraste fingret rent praktiskt att svepa över läsaren.
Har hört att tummarna även har färre karaktärsegenskaper (minuteas), rakare linjer helt enkelt, vilket ev medför lägre säkerhet.

Senast redigerat 2014-10-08 22:36
  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-10-08 22:51

Jag använder Google Music, har installerat ett program i min Mac som laddar upp de låtar jag lägger i en viss mapp till Google Play Music. Sedan kan jag via appen välja att streama mina låtar eller ladda ner för offline-spelning. För 79kr i månaden kan jag streama (och offlinesynca) låtar från Googles bibliotek, inte stött på något jag lyssnar på som inte finns på Google Play Music som finns på Spotify.

Jag hade mycket mer problem med min fingeravtrycksläsare på 5S den fungerade bara 1 av 10 gånger. Vad jag än gjorde så blev det inte bättre.

Efter 6 månader så såg jag min fru använda sin iPhone och med enkelhet låsa upp den... Jag lämnade in min och fick en ny för 2 veckor sedan och nu är jag tok nöjd med fingeravtrycksläsaren. Fungerar varje gång.

Kanske är din bara trasig?

  • Medlem
  • 2014-10-09 04:53
Ursprungligen av patlan:

Trådlös överföring. Airdroid. Magiskt bra. Du styr hela telefonen via en browser.

Med svepsensorer, använd inte tummen. Det är det svåraste fingret rent praktiskt att svepa över läsaren.
Har hört att tummarna även har färre karaktärsegenskaper (minuteas), rakare linjer helt enkelt, vilket ev medför lägre säkerhet.

Den hade jag missat, tack. Helt lysande kan styra luren från vilken dator som helst. Filhantering, installera appar, skicka meddelanden osv. Som du skriver magiskt bra

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-10-09 05:17
Ursprungligen av Nale72:

Bra synpunkter när det kommer till musiken. Jag kanske helt enkelt borde sätta mig bätte in i hur iTunes funkar och vad man kan göra med programmet. Men dels har jag alltid tyckt att det känns invecklat samt att jag är begränsad till att endast synka mot en specifik dator gjort att jag hållit mig undan från iTunes så mycket som möjligt.

Ja, alltså... Min största tveksamhet inför iTunes var just att jag inte längre varken hade kontroll över, eller koll på, var mp3-filerna lagrades någonstans. Samma sak var det med iPhoto: Låta programmet bestämma hur filerna lagras? Ingen egen kontroll på vilka mappar enskilda filer ska hamna i? Otänkbart!

Men när jag väl köpte konceptet, så blev det snabbt uppenbart hur skönt det var att slippa klippandet och klistrandet och pulandet i Utforskaren (eller Finder, som det så småningom blev för min del när jag bytte till Mac och iPhoto). All min musik och alla mina foton var ju fortfarande kvar, men de var ännu mer tillgängliga nu eftersom de gick att sortera, hitta och »rada upp« på ett mycket bättre sätt.

Jag kan ibland sakna ett enklare sätt att överföra saker mellan två olika iPhones eller mellan datorn och iPhone, men eftersom jag köper Apples koncept i stort så får det vara priset jag betalar för smidighet och enkelhet. Dessutom är nästan allt jag använder numera molnbaserat, vilket gör kontakten med en fysisk dator mindre och mindre intressant. Mina bilder kommer jag åt via iCloud och min musik och mina filmer kan jag strömma antingen hemifrån eller från Spotify/Netflix et al. Det är inte längre lika intressant att ha massvis med internt lagringsminne när jag väljer mobiltelefon, eftersom jag helt enkelt inte lagrar så mycket på den längre.

/ Kiwi

  • Medlem
  • 2014-10-09 05:48
Ursprungligen av jankiwi:

Ja, alltså... Min största tveksamhet inför iTunes var just att jag inte längre varken hade kontroll över, eller koll på, var mp3-filerna lagrades någonstans. Samma sak var det med iPhoto: Låta programmet bestämma hur filerna lagras? Ingen egen kontroll på vilka mappar enskilda filer ska hamna i? Otänkbart!

Men när jag väl köpte konceptet, så blev det snabbt uppenbart hur skönt det var att slippa klippandet och klistrandet och pulandet i Utforskaren (eller Finder, som det så småningom blev för min del när jag bytte till Mac och iPhoto).

/ Kiwi

Lysande inlägg som dessutom är ur användarens perspektiv. För en som inte är så insatt längre, hur fungerar Icloud Drive. Synkar den all data mellan alla apparater eller ligger dem kvar i molnet så man streamar eller laddar ned dem från sin plats?

Molntjänster var relativt dyra och jag behövde ca 0.5 TB när jag släppte min dator som lagringsplats. Köpte därför ett eget privat moln som jag även kommer åt utifrån. Ville heller inte vara beroende av internet hemma för åtkomst. Men där ligger allt samlat på ett ställe och backup tas från mobiler och plattor. Streaming till mobiler, plattor och har även en nätverkskabel direkt till min Denon universal spelare.

Fungerar Icloud på samma sätt?

Ursprungligen av ooskar:

Jag använder Google Music, har installerat ett program i min Mac som laddar upp de låtar jag lägger i en viss mapp till Google Play Music. Sedan kan jag via appen välja att streama mina låtar eller ladda ner för offline-spelning. För 79kr i månaden kan jag streama (och offlinesynca) låtar från Googles bibliotek, inte stött på något jag lyssnar på som inte finns på Google Play Music som finns på Spotify.

Använder själv samma lösning. För mig var det mer att jag hade spellistor i iTunes och musik som inte finns i streamingtjänsterna samt musik och spellistor i Spotify som jag inte hade i iTunes. Med Google Play Music så kan dessa världar blandas hejvilt.
Önskar bara ett deras spelar ska bli bättre. På alla plattformar.

Hur stort problem är egentligen synkning generellt idag? Jag använder gratistjänsten av Spotify samt strömmar min egen samling av FLAC och mp3 via en subsonic-server hemma till klienten iSub (iOS, finns motsvarande till Android). På motsvarande sätt använder jag Plex för film. All övrig data sköter sig själv både synkmässigt och backupmässsigt via iCloud. Jag kopplar *aldrig* telefonen till datorn längre. Möjligen för laddström.

Off-topic: En artikel där iOS jämförs med Android utan ett enda pajkastningsinlägg. Tack för att jag fick uppleva det innan jag dör. Det finns tydligen hopp för mänskligheten.

1
Bevaka tråden