Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth-helvete, hur sms:a från Adressboken?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så har man då sin nya Siemens S 55 och en Bluetooth-Adapter

Synkning av adresser och kalendrar fungerar perfekt, men helt plötsligt slutade möjligheten att läsa/skriva/sända SMS via Adressboken.

Jag tycker att jag har gjort allt, tagit bort, avinstallerat, parkopplat, ställt in, men ändå så funkar inte det med just sms

Någon som har någon idé om vad som kan vara felet?

Ähum.... det var visst en klassiskt fall av "tryck på knappen så funkar det" *rodnar*

Däremot så funkar det inte att svara på inkommande mess verkar det som.

Grottar vidare...

Lycka till.

Vad tycker du om mobilen annars? Funderar själv på vilken billig bluetooth-mobil jag skall köpa. Hur står sig S 55 mot t68i?

Senast redigerat 2003-08-02 18:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av zodijackyl
Lycka till.

Vad tycker du om mobilen annars? Funderar själv på vilken billig bluetooth-mobil jag skall köpa. Hur står sig S 55 mot t68i?

Jag har haft en T68i också, och enligt min smak så slår Siemens den alla gånger. Vad gäller funktionerna så är de ganska likvärdiga men tyvärr är T68 seg som sirap när det gäller att starta, hämta uppgifter i adressböcker och liknande. Däremot så har Ericsson outstanding standby- och taltid (men Siemens är dock bättre än t.ex. Nokia)

Om jag skulle välja en Ericssom skulle jag nog hellre titta på t610 (som jag dock hört är lite seg även den)

Lögnare!

T610 är inte alls seg. Jag upplever den som bra mycket snabbare än T68i (som jag också äger). Så att den är seg är inte sant, den är riktigt snabb nu faktiskt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christoffer Larsson
Lögnare!

T610 är inte alls seg. Jag upplever den som bra mycket snabbare än T68i (som jag också äger). Så att den är seg är inte sant, den är riktigt snabb nu faktiskt.

Det var ju bra att du är nöjd. T68 är ju så seg så att precis alla jag känner som har en får dagliga utbrott där de förbannar den (sant faktiskt).

Jag har som sagt hört att även t610 är något seg. Kan det vara så att det är antalet addresser i telefonboken som påverkar? När man som jag använder den i jobbet så synkar man ju med kanske 500 fullständiga visitkort, lika många kalenderuppgifter och liknande

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-04 13:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Det var ju bra att du är nöjd. T68 är ju så seg så att precis alla jag känner som har en får dagliga utbrott där de förbannar den (sant faktiskt).

Kan bekräfta det! Jag har faktiskt börjat hata min T68i! Den är så seg att det är svårt att använda den. Man klickar bort samtal man svarar på av misstag eftersom ingenting händer vid första klicket på några sekunder. När man använder snabbuppringning/kortnummer så får man först upp en skylt som "Will call NN"... först därefter börjar den ringa... hmm, snabbuppringning var det ja...

Fruktansvärt irriterande att behöva gå in slomo-läge varje gång man skall ringa ngn för att telefonen skall hänga med...

Nåja, en månad kvar tills jag kommer hem, då blir det ngt nytt, men vågar man köpa en T610a? Nokia har ju inga shyssta BT-modeller...

S55 då? Jag tjatar mycket om den nu för jag har läst så mycket positivt på senaste tiden och skall själv köpa en när jag fått lön (jaja, 2000 kr från försvaret). Kanske inte det modernaste men om du annars var nöjd med t68i så borde väl S55 vara en bra ersättare? Har inte hört något om sega menyer iaf...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-10 05:53

Jo S55 verkar ju ok iofs. Jag är dock lite inskränkt i mitt tänkande och låst vid Nokia/Ericsson. Har egentligen aldrig reflekterat över andra märken, men Siemens S4 var min första lur.

Jag funderar lite på Nokia 6610. Den har ju BT, men inget stöd i iSync, fast man kan ju surfa via den ändå antar jag.

Ngn som har erfarenheter av den?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-08-10 10:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
...Nokia 6610. Den har ju BT...

Var i hela världen har du fått det ifrån?

Nu har ni hamnat OT allihop.
Ni bara babblar om era telefoner.
Jag vill också SMSa med Adressboken, men jag får det inte att funka.
Hur gör man?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Nu har ni hamnat OT allihop.
Ni bara babblar om era telefoner.
Jag vill också SMSa med Adressboken, men jag får det inte att funka.
Hur gör man?

Par-koppla telefonen och din mac.
Klicka på Bluetooth-knappen i adressboken.
Klicka på det telefonnummer som du vill skicka sms till så kommer det upp en meny där du väljer skicka sms ifrån.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-08-10 15:02

Jag har inte fått det att funka. Inkommande funkar bra, men inte skicka.

(har en t68i)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Par-koppla telefonen och din mac.
Klicka på Bluetooth-knappen i adressboken.
Klicka på det telefonnummer som du vill skicka sms till så kommer det upp en meny där du väljer skicka sms ifrån.

Precis vad jag har gjort.
Tro mig, jag har testat och donat, men det fungerar inte i alla fall.
Får det dock att funka med GSM RemoteX, men det skulle kännas praktiskt att slippa använda främmande programvaror.

Om jag minns rätt så berättade Jonas Salling att Adressboken behöver tillgång till de portar som hans program också behöver (tror att han fixade det i någon version), men du kanske har något annat bt-program igång?

De sas stjäl då porten från adressboken och du kan inte skicka sms med den.

Stannar bluetooth B-symbolen i adressboken kvar i på-läget efter att du har klickat på den? (Den ska vara blå isåfall.)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-10 16:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hasse A
Var i hela världen har du fått det ifrån?

Jag vet inte vad jag fick det från... helt fel var det iaf! Sorry.

Var och kollade på en idag och köpte den nästan (dryga 2000:- ren här). Man får bara kolla på attrapper här eftersom de inte har några demomodeller. Blev lite tveksam eftersom den var billigare än 6100 som int ehar BT och kollade www.nokia.com när jag kom hem.

hmm, verkar som T610 är enda alternativet...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-17 17:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Kan bekräfta det! Jag har faktiskt börjat hata min T68i! Den är så seg att det är svårt att använda den.

....

Nåja, en månad kvar tills jag kommer hem, då blir det ngt nytt, men vågar man köpa en T610a? Nokia har ju inga shyssta BT-modeller...

Det är värt att uppgradera programvaran i T68i, särskilt om det var ett tag sedan du köpte den. Min är 1,5 år gammal och det hade kommit 5(!) uppdateringar sedan dess. Lämnade in den på omflashning härom veckan och fick tillbaka en betydligt snabbare telefon med fyra nya spel (Ballpop, Path, Pulldown och Tennis). T9 har också förbättrats med en dropmeny med ordförslag T610-style.
Borde lämnat in den betydligt tidigare...
Hursomhelst, tjejen ska ta över den eftersom jag bytt upp mig till en T610 nu. T610 kan jag varmt rekommendera (varning dock för Vodafone Live-stympade versionen med fula menyer, kräver en skurksladd samt en del merarbete för att få ordning på den). Fin display, helt OK kamera (inget man dokumenterar jorden-runt-resan med, men funkar som partykamera). I princip en T68i med alla skavanker fixade.

1
Bevaka tråden