Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En vecka med Android

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac provar hur det känns att vara Android-användare en vecka, och redaktör Jakob Nilsson släpper tillfälligt sin nya Iphone 6 för att vardagstesta Samsung Galaxy Alpha.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2014-10-06 20:32

Följer denna artikel serie med stort intresse då jag gick från Iphone 4S till Note 3

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-06 20:34

Kommer enbart läsa för att bekräfta det jag redan tycker om android

  • Medlem
  • 2014-10-06 20:41
Ursprungligen av lappen71:

Kommer enbart läsa för att bekräfta det jag redan tycker om android

När IOS kör split window, OTG och siffer rad överst på tangentbordet på en Iphone 6 plus så kan jag börja jämföra lägger till luftgest och luftvyer med

Senast redigerat 2014-10-06 21:08
  • Medlem
  • 2014-10-06 21:38

@jakobnilsson Får du ekonomisk kompensation för psykiskt lidande och eventuell hjärtinfarkt?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-06 21:40
Ursprungligen av PaO:

När IOS kör split window, OTG och siffer rad överst på tangentbordet på en Iphone 6 plus så kan jag börja jämföra lägger till luftgest och luftvyer med

Vad nu det har med mitt inlägg att göra!!!

Efter en månad med Android i väntan på iPhone 6 så kan jag säga att jag är glad igen att ha iOS på min telefon.

Såg inget fel på Android alls. Har man bara en bra telefon så operativet flyter som det skall.
Det stora problemet är nog snarare de olika tillverkarna som lägger på sitt eget front end.

EDIT: Kan väl tillägga att jag använde en Oneplus One och efter deras uttalande om att de nästa år kommer släppa en ny telefon kommer jag stå där och köpa den också för utvärdering!

Senast redigerat 2014-10-07 14:08

Tycker det är orättvist mot Android att använda en Samsung-telefon med deras Tizen-crap.

Gör som jag. Köp en Nexus 5 och släng in Android L så har du vad som komma skall och en seriös konkurrent till iOS. Även om jag är sinnesjukt glad att ha min 6 Plus med iOS 8 så är jag inte främmande för att ge lite positiv feedback till Google. Denna gången har de faktiskt lagt ner lite tid på att tänka igenom Android och göra det lite svårare för konsumenterna att välja. Synd bara att många andra tillverkare sabbar det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-06 22:35
Ursprungligen av grenhall:

Tycker det är orättvist mot Android att använda en Samsung-telefon med deras Tizen-crap.

Gör som jag. Köp en Nexus 5 och släng in Android L så har du vad som komma skall och en seriös konkurrent till iOS. Även om jag är sinnesjukt glad att ha min 6 Plus med iOS 8 så är jag inte främmande för att ge lite positiv feedback till Google. Denna gången har de faktiskt lagt ner lite tid på att tänka igenom Android och göra det lite svårare för konsumenterna att välja. Synd bara att många andra tillverkare sabbar det.

Så man måste modifiera den för att den ska kunna konkurrera med en iPhone???
Ledsen men detta moment är bara till för hardcore användare.

  • Medlem
  • 2014-10-06 22:40

Av bilden att döma så trodde jag att det var en billig lur. (tänker på bilden i artikeln som visar baksidan) Men nu när jag kikar runt lite så kostar den nästan 6000:-. Borde man inte kunna kräva lite bättre kvalitetskänsla för de sex tusenlapparna?

Ursprungligen av lappen71:

Så man måste modifiera den för att den ska kunna konkurrera med en iPhone???
Ledsen men detta moment är bara till för hardcore användare.

Ja nu måste man det. Men det är samma sak om du ska köra iOS 8.1. Fast om du då ser det som 7.1 -> iOS 8 innan det släpptes. Det är en developer preview helt enkelt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-06 22:51
Ursprungligen av grenhall:

Ja nu måste man det. Men det är samma sak om du ska köra iOS 8.1. Fast om du då ser det som 7.1 -> iOS 8 innan det släpptes. Det är en developer preview helt enkelt.

Nej jag förstår inte vad du menar. Jag behöver inte modifiera en iPhone direkt ur kartong för att den ska fungera bra.

Ursprungligen av lappen71:

Nej jag förstår inte vad du menar. Jag behöver inte modifiera en iPhone direkt ur kartong för att den ska fungera bra.

Det måste du naturligtvis inte för att köra Android heller. Men den blir mer konkurrenskraftig om man kör likvärdiga OS-versioner. Sedan att Google inte släppt L än är tyvärr lite trist bara.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-06 22:59
Ursprungligen av grenhall:

Det måste du naturligtvis inte för att köra Android heller. Men den blir mer konkurrenskraftig om man kör likvärdiga OS-versioner. Sedan att Google inte släppt L än är tyvärr lite trist bara.

Tyckte du nyss skrev det
Spelar ingen roll för jag tänker inte konvertera alla fall

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-10-06 23:19
Ursprungligen av grenhall:

Det måste du naturligtvis inte för att köra Android heller. Men den blir mer konkurrenskraftig om man kör likvärdiga OS-versioner. Sedan att Google inte släppt L än är tyvärr lite trist bara.

Det är väl lite svårt att köra den här androidtelefonen utan batteri? Man måste alltså sätta i den först för att kunna starta den?
Ta bort bakstycket för att hantera sim-kortet? Den är alltså överhuvudtaget inte klar för att köras igång när man tar ur den från kartongen?
Sniff sniff, luktar 90-tal här...;D

Ursprungligen av lappen71:

Tyckte du nyss skrev det
Spelar ingen roll för jag tänker inte konvertera alla fall

Det gjorde jag inte.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-10-07 02:59

Samsung är ju verkligen rätt märke att välja om man vill ha en bra Android-telefon. Not. Samsung har slängt in miljarder appar ingen använder som tillsammans med deras fula launcher (hemskärmen) gör telefonerna riktigt dåliga. Förstår inte varför Samsung fortfarande är så stora, tycker det mesta de gör är skit.

HTC kan göra telefoner. Jag har en HTC One M8, och den konkurrerar med iPhone. Sjukt välbyggd, extremt bra batteritid och en bra launcher. Ljudet i högtalarna är riktigt grymt, riktig stereo, dvs. högtalarna sitter på varsin sida om skärmen, hatar att kolla på något på min iPad då ljudet bara kommer från ena sidan i landskapsläget, väljer hellre min 5" mindre telefon enbart pga. högtalarna.

När nu skärmen är såpass stor vill jag inte sträcka mina fingrar för att låsa upp telefonen, men det har HTC löst med gester, svep neråt på skärmen för att låsa upp den.

Ni som gillar iPhones borde lätt kunna välja er med en HTC One M8. Den har t.o.m. färre hårdvaruknappar än iPhone

Min högst personliga åsikt är att Android är ett mycket bättre operativsystem för mobiltelefoner, då jag gillar att pilla med min telefon och få gränssnittet att se ut som jag vill. Jag kan även slänga ihop en liten app som gör det jag vill helt utan kostnad och problem, jag behöver inte publicera den till någon appbutik för att kunna installera den på telefonen och mina kompisar kan även de köra min app utan problem.

Skulle aldrig i mitt liv köra en Android lur igen, utan en saftig kompensation ala 6:siffrigt.

Min senaste andorid lur var Motorola Razr och jag drömmer mardrömmar än idag om den luren och det os.

huvva

Ursprungligen av grenhall:

Tycker det är orättvist mot Android att använda en Samsung-telefon med deras Tizen-crap.

Gör som jag. Köp en Nexus 5 och släng in Android L så har du vad som komma skall och en seriös konkurrent till iOS. Även om jag är sinnesjukt glad att ha min 6 Plus med iOS 8 så är jag inte främmande för att ge lite positiv feedback till Google. Denna gången har de faktiskt lagt ner lite tid på att tänka igenom Android och göra det lite svårare för konsumenterna att välja. Synd bara att många andra tillverkare sabbar det.

Fast är det orättvist? Det är ju så som det jämförs i "stora världen". Jag håller med dig om att "vanilla Android" är något annat än alla skal som byggs ovanpå men alla buntar ju ihop alla skal och ser de som en helhet (fast de egentligen inte är det)

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast är det orättvist? Det är ju så som det jämförs i "stora världen". Jag håller med dig om att "vanilla Android" är något annat än alla skal som byggs ovanpå men alla buntar ju ihop alla skal och ser de som en helhet (fast de egentligen inte är det)

Det är orättvist om man har rubriken i åtanke. En vecka med Android är inte direkt felaktigt men aningen missvisande skulle jag vilja säga. En vecka med SAMSUNG kanske skulle vara en mer passande titel då det egentligen är det som avses med artikeln.

Om man skall göra ett test av Android anser iaf jag att man bör göra detta i dess sanna form och inte genom att testa något annat. Även om Android är den underliggande tekniken så är det inte en rättvis bild av operativtet som helhet. Men det är naturligtvis bara min personliga åsikt.

Tråden rensad. Håll diskussionen civiliserad tack!

Ursprungligen av grenhall:

Det är orättvist om man har rubriken i åtanke. En vecka med Android är inte direkt felaktigt men aningen missvisande skulle jag vilja säga. En vecka med SAMSUNG kanske skulle vara en mer passande titel då det egentligen är det som avses med artikeln.

Om man skall göra ett test av Android anser iaf jag att man bör göra detta i dess sanna form och inte genom att testa något annat. Även om Android är den underliggande tekniken så är det inte en rättvis bild av operativtet som helhet. Men det är naturligtvis bara min personliga åsikt.

Jag håller delvis med dig - problemet som jag ser är bara att alla i omvärlden buntar ihop alla Androidderivat och kallar det för Android oavsett vad som körs.

"Normalanvändaren" inser inte den där skillnaden som du påpekar

  • Medlem
  • 2014-10-07 11:36
Ursprungligen av grenhall:

Tycker det är orättvist mot Android att använda en Samsung-telefon med deras Tizen-crap.

Gör som jag. Köp en Nexus 5 och släng in Android L så har du vad som komma skall och en seriös konkurrent till iOS. Även om jag är sinnesjukt glad att ha min 6 Plus med iOS 8 så är jag inte främmande för att ge lite positiv feedback till Google. Denna gången har de faktiskt lagt ner lite tid på att tänka igenom Android och göra det lite svårare för konsumenterna att välja. Synd bara att många andra tillverkare sabbar det.

Alpha kör Android och inte Tizen. Sedan är det så att Alpha och Iphone 6 är de telefonerna just nu på marknaden som är mest lika i storlek. Vilket gör att jag har full förståelse för att man valt Alpha

  • Medlem
  • 2014-10-07 11:41
Ursprungligen av grenhall:

Det är orättvist om man har rubriken i åtanke. En vecka med Android är inte direkt felaktigt men aningen missvisande skulle jag vilja säga. En vecka med SAMSUNG kanske skulle vara en mer passande titel då det egentligen är det som avses med artikeln.

Om man skall göra ett test av Android anser iaf jag att man bör göra detta i dess sanna form och inte genom att testa något annat. Även om Android är den underliggande tekniken så är det inte en rättvis bild av operativtet som helhet. Men det är naturligtvis bara min personliga åsikt.

Samsung är den största tillverkaren av Android smartphones. Har dessutom i Alpha tagit fram en telefon som direkt konkurrerar med Iphone 6 och båda är nya på marknaden. Oavsett rubriken så är det helt rätt telefon att testa. Sedan är det fel att klumpa ihop alla Android under samma tak men det är en annan sak.

  • Medlem
  • 2014-10-07 11:46
Ursprungligen av ibra_apple:

Skulle aldrig i mitt liv köra en Android lur igen, utan en saftig kompensation ala 6:siffrigt.

Min senaste andorid lur var Motorola Razr och jag drömmer mardrömmar än idag om den luren och det os.

huvva

Har hänt en del sedan den telefonen du skulle bli förvånad

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2014-10-07 13:41

Ett kort test av den aktuella Samsung telefonen. Samsungs rätt "bloatade" launcher Touchwiz är nu rejält nedbantad. Ett steg i rätt riktning.
http://www.idg.se/2.1085/1.585434/samsung-galaxy-alpha--slimmad-mobil-i-lyxforpackning?queryText=Samsung%20Alpha

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-07 14:43

Jag kör både android och iOS på mina telefoner utan att bry mig så mycket om vad som känns bäst eller inte. Allt precis allt är en vanesak. Däremot är touch känslan på skärmen överlägsen på en iPhone. Vilket väger tungt. Apparna är hyfsat likvärdiga på båda plattformarna enligt mig.
Däremot uppskattar jag saker som batteritid,vattenbeständighet, livslängd, delvis ekonomiskt andrahandsvärde, och faktiskt smidighet ibland måste erkännas då min gamla iphone 4s slinker med i fickan istället för den större android luren
Men telefoner ska väl ändå användas och brukas och android lurarna är faktiskt okey och kvaliteten har förbättrats avsevärt de senaste åren. Se på Sony, htc framgångar mmm....
iPhone har väl alltid utstrålat kvalitet men har väl sina skönhetsfläckar dom också. Det här med vattentålighet skulle uppskattas i alla fall här i Blöteborg Apple

Samt som påpekats i tråden det är faktiskt skillnad på telefon och telefon på android sidan så "en vecka med android" blir fel både i det stora och lilla sammanhanget vid en direkt jämförelse med iPhone och iOS, hur tänkte redaktionen där ?

Senast redigerat 2014-10-07 15:01
Ursprungligen av cubeis:

Samt som påpekats i tråden det är faktiskt skillnad på telefon och telefon på android sidan så "en vecka med android" blir fel både i det stora och lilla sammanhanget vid en direkt jämförelse med iPhone och iOS, hur tänkte redaktionen där ?

Syftet med artikelserien är inte att göra en ingående djupdykning i de olika varianter av Android som finns, och inte heller att testa Android från sin "bästa" sida vilken det nu är. Syftet är istället precis som rubriken antyder att uppleva en vecka med en Android-telefon, från ett perspektiv av en mångårig IOS-användare.

De som säljer absolut flest Android-telefoner är Samsung, och följaktligen är det genom en Samsung-mobil som de flesta konsumenter kommer att uppleva Android.

Artikelserien är heller inte avsedd som en direkt boxningsmatch mellan Iphone 6 och Galaxy Alpha, även om en del jämförelser blir oundvikliga. Vi är ute efter att uppleva Android snarare än att räkna megahertz och megapixlar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-07 17:36
Ursprungligen av jakobnilsson:

Syftet med artikelserien är inte att göra en ingående djupdykning i de olika varianter av Android som finns, och inte heller att testa Android från sin "bästa" sida vilken det nu är. Syftet är istället precis som rubriken antyder att uppleva en vecka med en Android-telefon, från ett perspektiv av en mångårig IOS-användare.

De som säljer absolut flest Android-telefoner är Samsung, och följaktligen är det genom en Samsung-mobil som de flesta konsumenter kommer att uppleva Android.

Artikelserien är heller inte avsedd som en direkt boxningsmatch mellan Iphone 6 och Galaxy Alpha, även om en del jämförelser blir oundvikliga. Vi är ute efter att uppleva Android snarare än att räkna megahertz och megapixlar.

Okey misstänkte det ville bara få det klargjort i text lite sent om sider så kanske vi slipper onödigt tjabbel i tråden i fortsättningen

  • Medlem
  • 2014-10-07 18:17
Ursprungligen av jakobnilsson:

Syftet med artikelserien är inte att göra en ingående djupdykning i de olika varianter av Android som finns, och inte heller att testa Android från sin "bästa" sida vilken det nu är. Syftet är istället precis som rubriken antyder att uppleva en vecka med en Android-telefon, från ett perspektiv av en mångårig IOS-användare.

De som säljer absolut flest Android-telefoner är Samsung, och följaktligen är det genom en Samsung-mobil som de flesta konsumenter kommer att uppleva Android.

Artikelserien är heller inte avsedd som en direkt boxningsmatch mellan Iphone 6 och Galaxy Alpha, även om en del jämförelser blir oundvikliga. Vi är ute efter att uppleva Android snarare än att räkna megahertz och megapixlar.

Bra klargörande och detta kommer som sagt att bli oerhört intressant att läsa

Bevaka tråden