Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 8 hos endast 47 procent av användarna

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det går trögare än vanligt för användare att uppdatera till IOS 8. Andelen aktiva enheter med Apples senaste operativsystem är cirka 47 procent.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2014-10-07 10:38

Tre egna teorier om varför så få uppdaterat:
1. Folk ser inga direkta skillnader mellan iOS 7 och 8 rent visuellt.
2. Folk väntar till iOS 8.1 och buggfixar.
3. Folk väntar på OS X Yosemite för att kunna dra full nytta av nyheterna i iOS 8.

En stor aspekt tror jag är

Citat:

En annan faktor är att IOS 8 tar upp mer utrymme än vad IOS 7 gjorde, och kräver mer ledig plats på telefonen för att det ska gå att uppdatera. Det innebär att många användare som har mobiler med endast 8 eller 16 gigabyte utrymme kan ha problem med att uppdatera direkt på telefonen.

Jag ser exempel på folk som har detta problem och det är samtidigt de mindre datorvana som inte inser att de kan använda Itunes och uppdatera den vägen.

Känner två som har iPhone4S och dom uppdaterar inte för att dom har hört att 4S blir segare. Så man kanske kan räkna bort inte bara 4an utan också en hel del 4S.

  • Medlem
  • 2014-10-07 10:50
Ursprungligen av BlackSmp:

En stor aspekt tror jag är
Jag ser exempel på folk som har detta problem och det är samtidigt de mindre datorvana som inte inser att de kan använda Itunes och uppdatera den vägen.

Instämmer. Förvånansvärt många av de man träffar på har aldrig anslutit sin telefon till datorn. Än mindre gjort en backup på telefonen. Det är först när något händer som de blir förbannade på att telefonen inte går att återskapa för att de "inte visste".

Min polare viste inte ens att det släppts en uppdatering. Folk bryr sig inte så mycket.

Sen apropå iTunes så är det numera ganska vanligt att iPhone-användare inte ens har iTunes installerat på sin dator (om de ens har en egen dator).

Jo, men det mesta av detta gällde ju även när iOS7 släpptes. Så varför är det mindre sug nu föt iOS8? Thats the question

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-07 12:58
Ursprungligen av Demiurgen:

Jo, men det mesta av detta gällde ju även när iOS7 släpptes. Så varför är det mindre sug nu föt iOS8? Thats the question

iOS6 är helt enkelt bättre. Jag ångrar att jag uppgraderade min ipad från iOS6 till iOS8, de fintade mig med continuity.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-10-07 13:20
Ursprungligen av Redaktionen:

Det går trögare än vanligt för användare att uppdatera till IOS 8. Andelen aktiva enheter med Apples senaste operativsystem är cirka 47 procent.

Läs hela artikeln här

Många jag känner har inte vågat uppdatera för att det stått i media (kvällstidningarna) att man inte ska göra det. (Det har iofs inte stått att man inte ska uppdatera till iOS 8, utan till 8.0.1. Men sånt läser inte "Svensson").
Jag tror att media skrämt bort en hel del, speciellt när de sen inte informerat om att 8.0.2 släppts och den är helt OK.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-10-07 13:30

Tror det beror på krigsrubrikerna i tidningarna. Allt för ett klick.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-07 13:34
Ursprungligen av AndyK:

Många jag känner har inte vågat uppdatera för att det stått i media (kvällstidningarna) att man inte ska göra det. (Det har iofs inte stått att man inte ska uppdatera till iOS 8, utan till 8.0.1. Men sånt läser inte "Svensson").
Jag tror att media skrämt bort en hel del, speciellt när de sen inte informerat om att 8.0.2 släppts och den är helt OK.

Media rapporterar alltid krigsrubriker men sällan när fred sluts, så e de ju.

Dock tycker jag att Apple får ta på sig skulden helt och hållet här, fullständigt genomuselt att ge media ett sådant köttben att tugga i sig som 8.0.1.

Man lär sig av misstag, skulle t ex. aldrig uppgraderat min ipad 3 retina från ios6 till ios7 för den gjorde en seg enhet av en tidigare snabb. Sålde och köpte ipad 4 därför, tack Apple att ni erbjöd ipad 4 som löste mitt problem.
Ios 8 är långsammare och drar mer batteri på iphone 5s än ios7. Klart att folk inte vill uppgradera för vem vill uppgradera till sämre? Slänga ut ett nytt ios med massa buggar, varför gör man det??

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-07 13:49
Ursprungligen av forband:

Ios 8 är långsammare och drar mer batteri på iphone 5s än ios7.

Att det drar mer batteri för dig gör det inte till en universell sanning. Vissa har fått bättre batteritid, medan de flesta inte märker någon skillnad alls. Så är det med alla uppdateringar, även de små inom en majorversion.

Släpp sargen och uppdatera. Drar den onödigt mycket batteri efteråt löser det sig ofta med en återställning.

Ursprungligen av juanito:

iOS6 är helt enkelt bättre. Jag ångrar att jag uppgraderade min ipad från iOS6 till iOS8, de fintade mig med continuity.

Det är iofs mycket personligt tyckande men jag kan också förmulera mig absolut. IOS8 är helt enkelt bättre än både IOS6 och IOS7...

Continuity är trevligt men inte avgörande. Det som är avgörande mot IOS7 är extensions och att kunna svara direkt på en notifiering.

Det som är avgörande mot IOS6 är att IOS6 var ganska föråldrat.

Personligen så ångrade jag i början att jag var så snabb att uppdatera till iOS8 på grund av att så många appar jag använde var så buggiga. Nu verkar det ha blivit något bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-07 16:31
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är iofs mycket personligt tyckande men jag kan också förmulera mig absolut. IOS8 är helt enkelt bättre än både IOS6 och IOS7...

Continuity är trevligt men inte avgörande. Det som är avgörande mot IOS7 är extensions och att kunna svara direkt på en notifiering.

Det som är avgörande mot IOS6 är att IOS6 var ganska föråldrat.

Det där med att svara på en notifiering är ju väldigt begränsad funktion och funkar inte där man hoppades det skulle fungera. Extensions är en bra ide, men inte sett ett enda ännu.

Det är iofs små förändringar till det bättre, men de förstörde det som rean var bra och top notch från ios6.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-07 17:01

Ärligt är det inte nog med tjatet om att iOS har gått utför sen lanseringen av iOS 7!!!
Jesus folk gnäller som någon har stulit deras lördagsgodis.
Vi fattar att ni inte är nöjda så släpp det nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-07 17:23
Ursprungligen av lappen71:

Ärligt är det inte nog med tjatet om att iOS har gått utför sen lanseringen av iOS 7!!!
Jesus folk gnäller som någon har stulit deras lördagsgodis.
Vi fattar att ni inte är nöjda så släpp det nu.

Nej varför då, 8.6 var sista vettiga uppsteringen av mac os, utsendemässigt var 7.6 sista osv osv.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-07 17:45
Ursprungligen av juanito:

Nej varför då, 8.6 var sista vettiga uppsteringen av mac os, utsendemässigt var 7.6 sista osv osv.

Vilken osis för dig då.

Ursprungligen av lappen71:

Ärligt är det inte nog med tjatet om att iOS har gått utför sen lanseringen av iOS 7!!!
Jesus folk gnäller som någon har stulit deras lördagsgodis.
Vi fattar att ni inte är nöjda så släpp det nu.

Är inte det här ett fritt diskussionsforum där vi diskuterar Applerelaterade frågeställningar?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-07 18:38
Ursprungligen av primu[s]®:

Är inte det här ett fritt diskussionsforum där vi diskuterar Applerelaterade frågeställningar?

Nej det är inte fritt.
Jag kan inte se att han uttryckte en fråga, gör du?
Det jag ser är ett klagande på en sak som ingen kan påverka.
Finns mycket jag är missnöjd med men eftersom ingen här kan göra något åt det så skonar jag er.
Förstår att man luftade sin åsikt när det släpptes men det är över ett år sen nu!!!

Ursprungligen av juanito:

Det där med att svara på en notifiering är ju väldigt begränsad funktion och funkar inte där man hoppades det skulle fungera. Extensions är en bra ide, men inte sett ett enda ännu.

Det är iofs små förändringar till det bättre, men de förstörde det som rean var bra och top notch från ios6.

Nej, det är inte små förändringar, det är väsentliga förbättringar som troligen var ett måste. Det är förändringar som gör lyftet från ett bra system till ett nästan fullfjädrat system (om än med vissa buggar som måste fixas)

De förstörde inte det som redan var bra, det var en nödvändig förändring för att kunna komma vidare.
Givetvis finns det fortfarande saker som kan förbättras men att hålla kvar vid pre IOS7 stilen hade inte varit lyckat.

Tilläggen och tredjepartstilläggen har redan förändrat mitt arbetsflöde radikalt och jag vill inte gå tillbaka.

BTW: vad har de gjort fel med svaret på notifieringar? Vad är det som du saknar och var fungerar det inte?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-07 20:07
Ursprungligen av Vassius:

Att det drar mer batteri för dig gör det inte till en universell sanning. Vissa har fått bättre batteritid, medan de flesta inte märker någon skillnad alls. Så är det med alla uppdateringar, även de små inom en majorversion.

Släpp sargen och uppdatera. Drar den onödigt mycket batteri efteråt löser det sig ofta med en återställning.

Knappast, med ios 7 hade jag mellan 50-85% batteri när jag gick å la mig, med ios8 har jag nu 28% Och några timmar kvar till läggdags. Här om dagen tog batteriet slut innan läggdags.

Jag förväntar mig att de fixar till det så småning om men varför fixar de sånt som inte är sönder. Och släpper så buggigt system som de gör.

Skulle inte förvåna mig om det har med Swift att göra, men isåfall låt det ta lite mer tid.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-07 20:20
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, det är inte små förändringar, det är väsentliga förbättringar som troligen var ett måste. Det är förändringar som gör lyftet från ett bra system till ett nästan fullfjädrat system (om än med vissa buggar som måste fixas)

De förstörde inte det som redan var bra, det var en nödvändig förändring för att kunna komma vidare.
Givetvis finns det fortfarande saker som kan förbättras men att hålla kvar vid pre IOS7 stilen hade inte varit lyckat.

Tilläggen och tredjepartstilläggen har redan förändrat mitt arbetsflöde radikalt och jag vill inte gå tillbaka.

BTW: vad har de gjort fel med svaret på notifieringar? Vad är det som du saknar och var fungerar det inte?

Med iOS 7 ändrade de APIerna för multitasking bla, folk tror att inte ios6 kunde multitaska men så var inte fallet. Visst det hade sina brister men det var relativt enkelt att slipa till.

Men istället tillåter de nu dåligt skrivna appar dra resurser de inte behöver, och ja även Apples egna. För att kompensera så buntar de ihop anrop till cpu i en klump så att cpun kan sakta in emellan.

Troligen största orsaken till att musik appar fick problem med ios7.
Men ja jag ser framemot Extensions och hoppas det i något skede liknar det som var tänkt med Open Dock, du vet den där tekniken som Apple inte hade råd att fortsätta utveckla, när Jobs kom tillbaka. Eller kanske bara för att man inte hade råd att porta det till det som skulle bli OSX.

Hursom helst continuity och Extensions är bra grejer jag ser framemot, men i övrigt var ios6 betydligt trevligare, framför allt intuitivare för att inte tala om utseendet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-07 21:12
Ursprungligen av juanito:

Knappast, med ios 7 hade jag mellan 50-85% batteri när jag gick å la mig, med ios8 har jag nu 28% Och några timmar kvar till läggdags. Här om dagen tog batteriet slut innan läggdags.

Jag förväntar mig att de fixar till det så småning om men varför fixar de sånt som inte är sönder. Och släpper så buggigt system som de gör.

Skulle inte förvåna mig om det har med Swift att göra, men isåfall låt det ta lite mer tid.

Och jag märkte ingen skillnad efter uppdateringen. Betyder det att du har fel? Nej. Det betyder att det är olika för alla.

Man kan inte säga att iOS 8 generellt drar mer batteri bara utifrån sina personliga erfarenheter. Det är det jag försöker säga.

Ursprungligen av BlackSmp:

En stor aspekt tror jag är
Jag ser exempel på folk som har detta problem och det är samtidigt de mindre datorvana som inte inser att de kan använda Itunes och uppdatera den vägen.

Personligen tror jag att det här är det stora flertalet. Hälften här på jobbet har inte uppdaterat av just den här anledningen. Och de har alltid uppdaterat direkt till iOS6 och 7 tidigare. Men nu har det gått ett år till och de har inte tömt en bild sedan de fick telefonen.

Jag såg att kollegans FB-app tog upp 500MB så där fylls det nog på ordentligt för folk också.

Jag har iPad 3 och har heller inte uppgraderat till 8. Kör med 7:an och uppgraderar ej till 8:an förrän Apple har optimerat 8:an så att iOS har samma prestanda som 7:an. Men antagligen kommer 8:an inte tangera 7:ans prestanda, så det kanske är bättre att välja nästa generations iPad Air istället…

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2014-10-08 17:07

Jag kan bara se till mig själv. Jag har uppdaterat min 4S trots varningarna om seghet eftersom jag ändå snart ska köpa en 6:a och nog blev den segare.
Jag undviker därför att uppdatera min iPad Mini (icke retina) eftersom jag läst här och var att även den blir segare.

Hur många rapporter finns det på att någon har fått bättre prestanda och bättre batteritid med uppgraderingen till ios8?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-13 13:39

Bättre batteritid men väldigt liten prestandaförsämring på våra iPhone4s.
iPad2 däremot tappade en del i prestanda, men det är övergående. Det verkar vara RAM som inte räcker till.
Jag ångrar inte uppdateringen i alla fall.

Bevaka tråden