Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur vet jag om Flyttassistenten kör över WiFi eller Thunderbolt?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller som bäst på att dra över innehållet i min gamla MBP till min nya rMBP. För ändamålet har köpt en Thunderbolt-kabel som datorerna är hopkopplade med. Efter att den blå stapeln gått ca 30% började det sega ner och från 13 minuter kvar har det nu klättrat till 2 timmar och 5 minuter. Dessutom står det "Connect a thunderbolt or an Ethernet cable to transfer data faster."
De står väl inte och tuggar över mitt WiFi??? Hur vet jag att det går via Thunderbolt-kabeln?

Edit: Nu står det 15 timmar och 2 minuter.

  • Medlem
  • 2014-10-06 17:47

@pmarriott Stäng av wifi så tvingar du datorn att köra via Thunderbolt.
Just kommentaren att den vill att du ansluter via Thunderbolt eller Ethernet för att minska överföringsiden tycker jag talar starkt för att den tuggar allt över wifi.

Hur gör jag det medan flyttassistenten är igång?

  • Medlem
  • 2014-10-06 17:51

Går inte tror jag. Men avbryt, stäng av wifi och kör om allt igen. Du kommer tjäna in den tiden snabbt.

Gjorde exakt så, men det tuggar vidare i samma takt. 14 timmar och 25 min. Förvisso har jag ca 500 GB data som ska över men det borde väl inte ta så lång tid?

  • Medlem
  • 2014-10-06 17:58

Vad har du för hårddisk i din gamla MBP? En mekanisk 5400rpm? Låter långsamt tycker jag. Men låt den tugga på, vad har du för val? Det är ju tyvärr bara att vänta. Men en kabel är ju säkrare än wifi. För du över via wifi och ditt nätverk går ner så är allt jobb förgäves.

Jodå, en del av datan ligger på en gammal hederlig 5400 rpm dieselharv. Avbröt, startade om och drog igång igen. Så får vi se om det går kvickare nu.

Jorå, nu är det nästan klart. Det har stått "About a minute remaining" i typ en kvart nu, och stapeln står på 99,95%.

Edit: Efter en timme av "About a minute remaining" tröttnade jag och avbröt bara för att se att inga av mina data överförts. Började om, men kör från en USB3-disk som jag kört TimeMachine mot.

Senast redigerat 2014-10-06 19:26
  • Medlem
  • 2014-10-07 00:19

Att "About a minute remaining" kan stå otroligt länge är inget ovanligt tyvärr. Men en timme är nog i överkant. Men det gick bra nät du körde via Time Machine istället?

Ursprungligen av Dalle:

Att "About a minute remaining" kan stå otroligt länge är inget ovanligt tyvärr. Men en timme är nog i överkant. Men det gick bra nät du körde via Time Machine istället?

Jo, fast typ hälften av applikationerna fattades efter återställningen. Misstänker att det har med att göra att den gamla datorn har 2 diskar som ska återställas till 1. Det mesta kom dock med, och detta kan ju då bli ett lysande tillfälle att rensa. Det mesta av dokument etc. ligger i iCloud Drive och Dropbox ändå.

1
Bevaka tråden