Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hämta tillbaka 2 ikoner på fältet där uppe

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade stängt av Creative Cloud och Dropbox (ikonerna där uppe) pga ev. belastning.... Nu skulle jag vilja hämta tillbaka dem. Hur gör jag då?

Ursprungligen av calinou:

Jag hade stängt av Creative Cloud och Dropbox (ikonerna där uppe) pga ev. belastning.... Nu skulle jag vilja hämta tillbaka dem. Hur gör jag då?

"ikonerna där uppe". Lysande beskrivning. Jag antar att du menar i menyraden.

De flesta program som kan visas i menyraden har en kryssruta i sina inställningar som säger just "Visa i menyraden". Kryssa för den.

Om programmet inte redan är startat, så får du kanske leta upp det i programmappen, och starta det först, innan du kan gå in i inställningarna.

Och beroende på vad du menar med "stängt av", så finns det kanske ytterligare en kryssruta som ska kryssas i, typ "Starta programmet vid inloggning" eller något liknande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-06 13:41
Ursprungligen av calinou:

Jag hade stängt av Creative Cloud och Dropbox (ikonerna där uppe) pga ev. belastning.... Nu skulle jag vilja hämta tillbaka dem. Hur gör jag då?

Starta Dropbox-programmet som bör ligga i din Program-mapp. Ligger den inte där får du ladda ner den på nytt. Se också till att du i Dropbox-programmets inställningar kryssat för "Starta Dropbox vid systemstart"

När det gäller Creative Cloud vet jag inte, men antar att det finns liknande inställningar i Adobes program.

Edit: Jelpsamme Jesper hann före

Jag hittade i Finder en mapp som heter "program" och dubbelklickade på ikonerna. Nu är det återställt. Tack för hjälpen!

Senast redigerat 2014-10-06 14:10
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-06 14:06
Ursprungligen av calinou:

Tack för hjälpen.......Återstå att hitta programmappen.....sökte via spotlight men fick ingen träff

oj...
ska ligga direkt som en undermapp till Macintosh HD

Ursprungligen av IngoX:

oj...
ska ligga direkt som en undermapp till Macintosh HD

Tack, jag hittade i menyn: Gå/program

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-06 14:27

HUR kan man inte veta var programmen ligger i Finder!!!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-06 14:55
Ursprungligen av lappen71:

HUR kan man inte veta var programmen ligger i Finder!!!!!

Det är många som inte kan veta det.
Det är många som inte vet vad Finder är också.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-06 16:17

Vem behöver veta när Spotlight vet?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-06 16:32
Ursprungligen av reboot81:

Vem behöver veta när Spotlight vet?

Och sedan de lanserade launcher så blev plötsligt allt helt oklart var de ligger.

Men best var det som det var under gamla mac os, och vi är väl på väg dit igen, programmer ligger där man lag dem, zip disketten t.ex.

Senast redigerat 2014-10-06 18:32
Ursprungligen av lappen71:

HUR kan man inte veta var programmen ligger i Finder!!!!!

Varför ska man behöva veta det? Det är i princip aldrig att jag har varit där.
Dessutom associerade jag inte att dessa ikoner kunde vara "program". Snarare "nyttoverktyg"
Man borde ha förenklat så att man kan ta tillbaka dem genom att högerklicka på menyraden i stället för att behöva leta runt i datorn för att hitta "programmappen" som inte ens spotlight lyckas hitta.

Ursprungligen av reboot81:

Vem behöver veta när Spotlight vet?

Det gäller att skriva "rätt" ord. Ifall man skriver "programmappen" (vilket jag skrev) i stället för "program" då kan den inte gissa sig till eller associera själv till närliggande begrepp.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-06 17:17

Sök då i Finders hjälp efter Program.
Eller sök efter Dropbox, ⌘ + klicka på programmet så öppnas mappen där programmet finns, dvs i Programmappen.

@calinou Jag vet att iaf jag har tipsat dig om att läsa handboken för iOS. Densamma kanske du bör göra för OSX. Det finns en uppsjö med information på nätet om hur man använder sin mac-dator. Tror att detta kan vara nyttigt för dig.

Senast redigerat 2014-10-06 19:00
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-06 18:38
Ursprungligen av calinou:

Det gäller att skriva "rätt" ord. Ifall man skriver "programmappen" (vilket jag skrev) i stället för "program" då kan den inte gissa sig till eller associera själv till närliggande begrepp.

Du behöver inte skriva 100% av ordet utan det räcker med att skriva "Pro" så syns som sökresultat "Program"

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-10-06 20:49
Ursprungligen av lappen71:

Du behöver inte skriva 100% av ordet utan det räcker med att skriva "Pro" så syns som sökresultat "Program"

Konstigt! Det gör det inte för mig. Tech Tool Pro är det första som dyker upp. Inte ens Programmappen fins med i sökningen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-06 21:39

Tips: du har Program-mappen som genväg i Finder under favoriter.
Hjälpen i OS X är matnyttig.

Och nej, du kommer inte få någon Spotligth träff på "programmappen" eftersom det inte finns något som heter så.
Att du inte får en träff på "program" däremot kan man ifrågasätta. (verkar vara fixat i Yosemite?)
Kanske just för att det redan finns så många genvägar till Program. Tex i dockan (om du nu inte tagit bort den). Eller i Finder, Gå-menyn.

Sen heter det starta program/appar/tjänster. Hämta är när man förflyttar något.
Att man avslutar ett program som har en ikon i menyraden betyder inte automatiskt att dess huvudprogram avslutas. I vissa fall avslutar du bara programmet som ger dig en ikon däruppe, medans huvudprogrammet fortsätter jobba på.

För övrigt anser jag att datorer skall belastas.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-06 21:42
Ursprungligen av onnyt:

Konstigt! Det gör det inte för mig. Tech Tool Pro är det första som dyker upp. Inte ens Programmappen fins med i sökningen.

Ok förlåt "Prog" räcker.

1
Bevaka tråden