Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Mavericks på en iMac Intel Core 2 duo modell år 2007

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Viksjö
  • 2014-10-05 10:26

Hej
Jag har en gammal iMac med en 2,4GHz Intel Core 2 duo, modell år 2007, där jag idag har OS X Lion installerad
Har nu fått en "gratis" uppdatering via App Store till OS X Mavericks.
Är det att rekommendera en installation av OS X Mavericks på en så "gammal" iMac?

/Bosse

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-05 10:38

Jag har en early 2008 som det funkar bra på.
Hur mycket minne har du (RAM)? Du bör ha minst 4 GB...

  • Medlem
  • Viksjö
  • 2014-10-05 10:48
Ursprungligen av kenjon:

Jag har en early 2008 som det funkar bra på.
Hur mycket minne har du (RAM)? Du bör ha minst 4 GB...

Max för denna dvs 4GB

  • Medlem
  • 2014-10-05 10:55
Ursprungligen av bosper:

Max för denna dvs 4GB

Angivet max: 4GB. Verklig max: 6GB.

Ursprungligen av bosper:

Max för denna dvs 4GB

Vad Apple anger som max, och vad som faktiskt är max - är inte alltid samma sak.

Kolla runt lite här, så ser du att det ofta skiljer:
http://www.everymac.com/

Och till trådens huvudfråga:
Om du tycker att det funkar med Lion, så funkar det med Mavericks också. Kör på!

Senast redigerat 2014-10-05 14:34
  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-10-05 14:17
Ursprungligen av bosper:

Hej
Jag har en gammal iMac med en 2,4GHz Intel Core 2 duo, modell år 2007, där jag idag har OS X Lion installerad
Har nu fått en "gratis" uppdatering via App Store till OS X Mavericks.
Är det att rekommendera en installation av OS X Mavericks på en så "gammal" iMac?

/Bosse

Hustruns från mitten 2007 samma 2,4GHz Intel Core 2 duo, samma minne, fungerar perfekt med 10.9.5. ;D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-05 17:29

Minneshanteringen är effektivare och snabbare i Mavericks än i tidigare OSX, så rent teoretiskt kan du uppleva en förbättring på en dator med begränsat internminne.

Jag kör 10.9.5 på 27" modellen (2,8 GHz Core2duo) med 4GB ram och märkte subjektivt ingen prestandaskillnad vare sig uppåt eller neråt vid uppgradering. Det funkar. En ssd skulle göra susen. Även Yosemite-betan funkar bra. Funktioner som kräver bluetooth 4.0 och nyare wifi-kort blir man utan.

  • Medlem
  • Viksjö
  • 2014-10-05 19:44

OS X Mavericks på en iMac Intel Core 2 duo modell år 2007

Hej alla som svarat
Installationen av Mavericks är avklarad och vad jag sett hittills finner jag inget negativt

Tack för era svar

/Bosse

Ursprungligen av kenjon:

Jag har en early 2008 som det funkar bra på.
Hur mycket minne har du (RAM)? Du bör ha minst 4 GB...

Ursprungligen av bosper:

Max för denna dvs 4GB

Ursprungligen av Dalle:

Angivet max: 4GB. Verklig max: 6GB.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad Apple anger som max, och vad som faktiskt är max - är inte alltid samma sak.

Kolla runt lite här, så ser du att det ofta skiljer:
http://www.everymac.com/

Och till trådens huvudfråga:
Om du tycker att det funkar med Lion, så funkar det med Mavericks också. Kör på!

Ursprungligen av Hjopek:

Hustruns från mitten 2007 samma 2,4GHz Intel Core 2 duo, samma minne, fungerar perfekt med 10.9.5. ;D

Ursprungligen av IngoX:

Minneshanteringen är effektivare och snabbare i Mavericks än i tidigare OSX, så rent teoretiskt kan du uppleva en förbättring på en dator med begränsat internminne.

Jag kör 10.9.5 på 27" modellen (2,8 GHz Core2duo) med 4GB ram och märkte subjektivt ingen prestandaskillnad vare sig uppåt eller neråt vid uppgradering. Det funkar. En ssd skulle göra susen. Även Yosemite-betan funkar bra. Funktioner som kräver bluetooth 4.0 och nyare wifi-kort blir man utan.

Ursprungligen av IngoX:

Även Yosemite-betan funkar bra.

Det är inget jag eller någon annan jag vet som testat betan upplevt (kör den som "daily driver" på min MBPr). Den är absolut inte färdig än (öven om de släppt GM).

Har kört Mavericks på min 07' iMac sedan det släpptes.. det fungerar finfint.. visst nån badboll då och då..och mer minne hade inte gjort ont.. (4gig) , men det lirar helt OK !

1
Bevaka tråden