Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Ibland behöver jag utmanas

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac:s Ida Lindkvist tycker inte om att mobilerna bara blir större och större och bestämmer sig för att utmana sig själv. Är det kanske bara tid som krävs för att vänja sig vid bjässen Iphone 6 Plus?

Läs hela artikeln här

Som jag babblat om förr; jag tror att 4,5-5 tum är den storlek som blir "standard". Smartphones har inte funnits så länge ännu och det tog en tid att hitta fram till rätt storlek som passar dom flesta - i början hade det givetvis med kostnad att göra, men i stort så har man inte vetat vilken storlek som gäller för majoriteten...och det vet man nu; den maximala (man vill ju ha så stor skärm som möjligt) storleken för majoriteten av presumtiva köpare - med bibehållen ergonomisk användarvänlighet/handhavande och hanterande i övrigt [fickor etc] - är 4,5-5 tum. Att det alltid kommer att finnas en viss procent större och mindre smartphones är en annan sak - det är som med många andra produkter i världen; en viss storlek är "standard" och utgör 70-95% av marknaden - resten är variabler för specialbehov/intresse/funktion.
Allt är baserat på ett medelvärde av Homo Sapiens storlek på händerna - båda könen - och i viss mån på kläders medelfickstorlek och handväskornas medelstorlek.

Jag har länge saknat och tjatat på apple att de skulle ta fram en modell i storlek med Samsung. Äntligen kom iPhone 6 som är precis så stor som jag vill ha den. Kan faktiskt även tänka mig en 6+ om jag har iWatch och en hörsnäcka modell osynlig. (det fulaste som finns är dom som springer omkring med en banan i örat) Jag vill helst slippa iPad, men visst iPad är ju kanon nu när man kan låta sin mobil ligga kvar i väskan och prata via iPad, men bättre är ju att inte behöva iPad och inte ha en mobil i väskan när man skall sitta och surfa eller skriva lite i några dokument och då räcker 6+

Så jag skall fundera ett tag och sedan så får det väl bli 6+, iWatch och en osynlig öronsnäcka

Senast redigerat 2014-10-03 20:21
  • Medlem
  • 2014-10-03 20:46
Ursprungligen av MalcomX:

Jag har länge saknat och tjatat på apple att de skulle ta fram en modell i storlek med Samsung. Äntligen kom iPhone 6 som är precis så stor som jag vill ha den. Kan faktiskt även tänka mig en 6+ om jag har iWatch och en hörsnäcka modell osynlig. (det fulaste som finns är dom som springer omkring med en banan i örat) Jag vill helst slippa iPad, men visst iPad är ju kanon nu när man kan låta sin mobil ligga kvar i väskan och prata via iPad, men bättre är ju att inte behöva iPad och inte ha en mobil i väskan när man skall sitta och surfa eller skriva lite i några dokument och då räcker 6+

Så jag skall fundera ett tag och sedan så får det väl bli 6+, iWatch och en osynlig öronsnäcka

Du är inne på helt rätt spår. Jag har senaste året haft mitt eget lilla ekosystem dagligen. Phablet, smartwatch och bluetooth headset. En så stor telefon plockar man inte gärna fram hela tiden. Kräver även oftast två händer. Ringa upp från klockan, telefonen i fickan / väskan / bilen. Svara gör man på headset. Dock är inte mitt osynligt men sitter bra och kan hantera två produkter samtidigt och röst styrning

Konsumtionshets
Det är inget fel på dig att du inte gillar något som inte är praktiskt och som kostar skjortan.

  • Medlem
  • 2014-10-04 00:10

Se den som en iPad Mini Retina med ringfunktion. Själv kommer jag nog snart att sälja min Mini Retina, den behövs inte när man har en 6+.

Ipad mini är för mig numera helt oumbärlig - den är mitt bibliotek - jag har inte läst en pappersbok på ett par år nu (började med en ipad2). Inte läser jag böcker på en iphone6+ ? För mig är en ipad mini en helt annan storlek än en iphone6+ - en ipad mini kan man t.o.m. använda för att titta på t.ex. dokumentärer i och det med behållning - en iphone6+ är för liten för det.

Ursprungligen av Redaktionen:

99mac:s Ida Lindkvist tycker inte om att mobilerna bara blir större och större och bestämmer sig för att utmana sig själv. Är det kanske bara tid som krävs för att vänja sig vid bjässen Iphone 6 Plus?

Läs hela artikeln här

Här ser man väldigt tydligt att det är en enorm storleksskillnad på iPhone 6+ och iPad mini .

En iphone 6+ är en rätt dyr ersättning till ipad mini om den mestadels ska ligga i väskan och låta klockan gå till basfunktionerns. En mindre iphone + ipad mini tycker åtminstone jag är en bättre kombination av enheter.

Vad är vitsen med en stor mobil? Iphonen bli bara klumpigare för varje ny som kommer...

  • Medlem
  • 2014-10-04 08:38
Ursprungligen av koffas:

Här ser man väldigt tydligt att det är en enorm storleksskillnad på iPhone 6+ och iPad mini .

Javisst är där skillnad på storleken. Men tittar man mest på film så är den verkliga ytan mindre. Ipad har ju fortfarande 4:3 format

Ursprungligen av PaO:

Javisst är där skillnad på storleken. Men tittar man mest på film så är den verkliga ytan mindre. Ipad har ju fortfarande 4:3 format

Bildytan är markant mindre på iphone när man ser film trots skalan i ipad mini

Ja, det blir svårt
iPhone 6, iPad Mini och iWatch är också ett alternativ

6 När man rör sig utan väska och annars hela kittet

Här är några saker man gör kan göra bra eller utmärkt på en iPad/iPad Mini, men högst tveksamt på en iPhone6+:

Läsa böcker
Skriva/redigera textdokument (litet tangentbord blue-tooth-kopplat är ju toppen då, men är man ändå pekfingervalsare som många - även akademiker - är så går det med bara en ipad).
Många spel
Musikproduktion
Videoredigering
Grafik/konst (SketchBookPro m.m.)
Fotoredigering

Håller man inte på med dessa saker och mest bara surfar, läser mail, socaliserar och spelar spel så finns det nog ingen anledning att ha en iPhone6+ och en iPad. Generellt kan man säga att en iPhone6+ räcker för den som inte använder datorer (iOS-enheter är datorer) för kreativa saker eller läser e-böcker. Då behöver man egentligen ingen vanlig dator heller. Många lever ju med bara bara en iPad och många av dom kan nog leva bra med bara en iPhone6+.

  • Medlem
  • ?
  • 2014-10-04 12:28

? Vi är många som försöker finna de mest lämpliga Apple prylarna för att underlätta och få livet att fungera på ett så rationellt sätt som möjligt.
Mina kommande rader resulterar förmodligen inte ens vad som skulle vara mitt personligt bästa val att göra.
Tänkte skriva rad för rad och bara korrigera eventuella stavfel.
Nu har jag bara ett fokus och det är iOS, helt utan begränsningar i antal eller priser.
Vilka produkter i Apples iOS-sortiment skulle passa bäst i mitt sätt att leva med?
Initialt är kostnaden helt ointressant för att kunna få svar på min egen fråga.
Ju mer jag tänker på vilka miljöer jag befinner mig i under ett års tid, desto mer komplext blir det att finna rätt svar.
Vad vill jag egentligen uppnå?
Jo, att med lätthet välja att ta med den eller de lämpligaste iOS:er ut i trädgården, till min resa eller vad jag nu tänkt göra under dagen.
Idag har hushållet på 2 personer 5st iPhone och 5st iPad. Dessa spänner mellan 4s-5s samt iPad1-iPad4. Alla begränsningar är av ondo, —så samtliga enheter är valda med simkort och max minne och så kommer det att förbli även framöver. Telefonerna lever i en egen värld och är tyvärr låsta till den telefon som simkortet befinner sig i. Därmed är det inte lika valbart som det är med vilket iPad som ska tas med för stunden. iPhone 5s är den senaste och snabbaste i nuvarande ägo, så det är denna jag använder.
Jag har under åren kommit på att jag är funktionalist och minimalist i mina val. Jag älskar design, men designen får inte begränsa funktionen. Storlekmässigt ligger 4s mig närmast men har tyvärr fått ge vika för 5s snabbhet och id-knapp.
Redan nu känner jag att jag inte kommer att nå mitt mål att finna de rätta prylarna i denna ständigt pågående process. Under tidigare val har jag varit tuffare och uttryckt mig i forum där jag tagit ställning till att just denna enhet är bättre eller sämre och ofta med motivering varför jag tycker som jag gör. Vad gäller iPad mini har jag tyckt en del utan att gett mig själv en riktigt ärlig chans är avgöra då jag inte ägt någon. När jag insett att jag lurat mig själv köpte jag en mini för utvärdering och denna har faktiskt funnit sin plats och väljs att få följa med på en del äventyr där dess större syskon lämnats hemma.
Nu kom tanken till alla tillbehör som köps för att underlätta för olika miljöer. Olika system för skalskydd, hållare, fästen, tangentbord, skärmskydd och då även alla appar (>1000st) som är maxade och utprovade för att uppnå nirvana i iOS-utrustning. Detta lilla tillbehörsstycke lägger jag ner nu.
Åter till telefonval. Nya problem har tillkommit eller nya möjligheter finns just nu som de nya 6 och 6plus-telefonerna att rationalisera och optimera livet med. Hur ska dessa kunna utvärderas om jag inte ger de en ärlig chans genom att köpa dessa också i sitt maxade utförande? De kommer naturligtvis att komplicera valet och inte minst i symbios med den kommande watch. Nu känns det tungt med denna process att gå i mål med mina kommande val. Varför började jag skriva dessa rader? Gjort är gjort, så nu lyfter jag över det oredigerat till 99mac. Det blir förhoppningsvis till någons glädje och nytta att vi är fler än två som ständigt ligger på.
Med vänlig hälsning / mac+

Senast redigerat 2014-10-04 12:40
  • Medlem
  • 2014-10-04 15:23
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Bildytan är markant mindre på iphone när man ser film trots skalan i ipad mini

Markant mindre har jag svårt att tro. Ipad Mini L=200 mm i 4:3 format och Iphone 6 plus L=158 mm i 16:9 format. Sorgkanter är inget kul

Ursprungligen av PaO:

Markant mindre har jag svårt att tro. Ipad Mini L=200 mm i 4:3 format och Iphone 6 plus L=158 mm i 16:9 format. Sorgkanter är inget kul

Vilket ju är 'markant mindre'! Ej frågan om tycke och smak tycker jag - iphone 6 + ÄR mindre både vid film och övrigt användande.

Jo, 21% är en hel del Det är inte bara markant...det är mycket Och det är i kvadrat - alltså skillnaden på diagonalen är...tja, det är en helt annan bildupplevelse när man ser film.
Sorgkanter ser man inte på - det är bara omgivning. Jag har en bokhylla runt min TV - det stör mig inte heller när jag ser på TV. Jag kan tänka mig en liten 16:9-bild med sorgkanter som motsvarar en fotbollsplan...och det stör mig fortfarande inte...dom finns liksom inte...en bild är alltid omgiven av något och becksvarta sorgkanter är nog det bästa som finns i detta fall

Min 6+ är på gång också size matters

  • Medlem
  • 2014-10-05 07:18

Vad tycker ni om det öppna brevet till Tim Cook från den tyska tidningen Computer Bild. De gjorde tydligen ett eget bend test på 6 plus och blev sedan uppringd av Apple och hotade med att inte få fler produkter att testa eller fler inbjudningar till deras event. Detta anser jag vara anmärkningsbart. Att ett företag hotar en tidning efter en recension av deras produkter.

  • Medlem
  • 2014-10-05 07:26
Ursprungligen av Demiurgen:

Jo, 21% är en hel del Det är inte bara markant...det är mycket Och det är i kvadrat - alltså skillnaden på diagonalen är...tja, det är en helt annan bildupplevelse när man ser film.
Sorgkanter ser man inte på - det är bara omgivning. Jag har en bokhylla runt min TV - det stör mig inte heller när jag ser på TV. Jag kan tänka mig en liten 16:9-bild med sorgkanter som motsvarar en fotbollsplan...och det stör mig fortfarande inte...dom finns liksom inte...en bild är alltid omgiven av något och becksvarta sorgkanter är nog det bästa som finns i detta fall

Okej så film på Iphone 6 plus är 5.5 tum 16:9 format och Ipad mini ger 6.6 tum 16:9 format. 4:3 format på Ipad är ju bra när man jobbar med program men upplevelse på 6 plus om man ser mycket film är inte fy skam

Ursprungligen av Demiurgen:

Jo, 21% är en hel del Det är inte bara markant...det är mycket Och det är i kvadrat - alltså skillnaden på diagonalen är...tja, det är en helt annan bildupplevelse när man ser film.
Sorgkanter ser man inte på - det är bara omgivning. Jag har en bokhylla runt min TV - det stör mig inte heller när jag ser på TV. Jag kan tänka mig en liten 16:9-bild med sorgkanter som motsvarar en fotbollsplan...och det stör mig fortfarande inte...dom finns liksom inte...en bild är alltid omgiven av något och becksvarta sorgkanter är nog det bästa som finns i detta fall

Fast hur skulle du titta på den skärmen? Ställning för att nå upp till den aktiva bilden som ligger minst 30 meter över markytan?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-05 08:21
Ursprungligen av PaO:

Vad tycker ni om det öppna brevet till Tim Cook från den tyska tidningen Computer Bild. De gjorde tydligen ett eget bend test på 6 plus och blev sedan uppringd av Apple och hotade med att inte få fler produkter att testa eller fler inbjudningar till deras event. Detta anser jag vara anmärkningsbart. Att ett företag hotar en tidning efter en recension av deras produkter.

Om det hade rört sig om olaga hot hade det varit anmärkningsvärt. Men Apple har väl all rätt att bestämma vem de ska bjuda in till event och ge gratis prylar? Nåt annat vore ju konstigt.

Nästa gång Computer Bild vill böja sönder en Apple-produkt får de väl betala för den. Det finns inget som hindrar dem att göra så...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-05 09:09
Ursprungligen av PaO:

Vad tycker ni om det öppna brevet till Tim Cook från den tyska tidningen Computer Bild. De gjorde tydligen ett eget bend test på 6 plus och blev sedan uppringd av Apple och hotade med att inte få fler produkter att testa eller fler inbjudningar till deras event. Detta anser jag vara anmärkningsbart. Att ett företag hotar en tidning efter en recension av deras produkter.

Det var inget hot utan info att dom inte är välkomna längre och att dom får köpa egna test exemplar.

  • Medlem
  • 2014-10-05 09:27
Ursprungligen av Vassius:

Om det hade rört sig om olaga hot hade det varit anmärkningsvärt. Men Apple har väl all rätt att bestämma vem de ska bjuda in till event och ge gratis prylar? Nåt annat vore ju konstigt.

Nästa gång Computer Bild vill böja sönder en Apple-produkt får de väl betala för den. Det finns inget som hindrar dem att göra så...

Den telefonen de böjde hade de köpt. De skriver precis så i sitt öppna brev att det hindrar inte dem att recensera och testa produkter i framtiden för de går ut och köper på stan. Computer Bild är en ansedd tidning som kommer ut i 11 länder. Att ett företag försöker påverka media anser jag vara fel oavsett bransch

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-05 09:51
Ursprungligen av PaO:

Att ett företag försöker påverka media anser jag vara fel oavsett bransch

Ja, det kan man ju tycka. Men jag tycker inte att uteslutning från företagsevent klassas som att försöka påverka media. Det hindrar ju inte vederbörande från fortsatt negativ rapportering, så vad är problemet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-05 09:57

Inte uteslutningen i sej, men att de säger "om ni inte gör såhär, så gör vi såhär", det är ett hot. De vill ju påverka vad tidningen skriver i ett test. Det tycker jag inte är juste.
Det är skillnad om det är ljug eller förtal, men det förutsätter jag att det inte är i det här fallet.

  • Medlem
  • 2014-10-05 11:07
Ursprungligen av kenjon:

Inte uteslutningen i sej, men att de säger "om ni inte gör såhär, så gör vi såhär", det är ett hot. De vill ju påverka vad tidningen skriver i ett test. Det tycker jag inte är juste.
Det är skillnad om det är ljug eller förtal, men det förutsätter jag att det inte är i det här fallet.

Håller helt med. Computer Bild är en mycket ansedd tidning. Deras hemsida ligger topp 2500 i världen. Först ignorera de bendgate men efter ett tag så ville de själva se om det stämde. Chefredaktören själv böjde telefonen och detta filmades. Därefter blir de uppringda av Apple som meddelar att pga det testet så får ni inga fler produkter eller inbjudningar till event. Apple har rätten att samarbeta med vilka media de önskar men istället för att hänvisa till andra tester eller antalet reklamationer så blir de så pass irriterade att de väljer att ringa upp tidningen och hota med detta

  • Medlem
  • 2014-10-05 14:15
Ursprungligen av Vassius:

Ja, det kan man ju tycka. Men jag tycker inte att uteslutning från företagsevent klassas som att försöka påverka media. Det hindrar ju inte vederbörande från fortsatt negativ rapportering, så vad är problemet?

Det som är fel är att Apple gillade inte utgången av testet. Därför ringde de upp och hotade. Hur många tidningar eller sajter får produkter från Apple eller andra som de inte vågar vara objektiva kring. Kan ju hända att många journalister aldrig vågar skriva något negativt om Apple för att då hamnar de i kylan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-05 14:59
Ursprungligen av Redaktionen:

99mac:s Ida Lindkvist tycker inte om att mobilerna bara blir större och större och bestämmer sig för att utmana sig själv. Är det kanske bara tid som krävs för att vänja sig vid bjässen Iphone 6 Plus?

Läs hela artikeln här

Blir spännande Ida att se vad du kommer fram till.
Ögat och hjärnan är luriga och man anpassar sig snabbt till en större skärm

Frågan kvarstår dock . Vill man vänja sig ?
En större handväska kan ju vara lösningen eller kavajen då

Bevaka tråden