Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 6 docka

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-10-04 10:59

Behöver er hjälp.

Vill ha en snygg docka som jag kan ladda iPhone 6 med. Jag är så jäkla trött på alla kablar vid sängen.

Ursprungligen av q1986:

Behöver er hjälp.

Vill ha en snygg docka som jag kan ladda iPhone 6 med. Jag är så jäkla trött på alla kablar vid sängen.

Samma här! helst en sådan som man inte behöver "docka in" - dvs som passar för samtliga enheter

Har ett par sådana här - man kan ställa ner alla iOS-enheter med Lightning.

http://www.belkin.com/us/F8J088-Belkin/p/P-F8...

Ursprungligen av Demiurgen:

Har ett par sådana här - man kan ställa ner alla iOS-enheter med Lightning.

http://www.belkin.com/us/F8J088-Belkin/p/P-F8...

Finns det inga sådana utan plupp i mitten?

Ursprungligen av calinou:

Finns det inga sådana utan plupp i mitten?

Blir svårt att ladda utan en Lightning-kontakt. Du kanske bara är ute efter ett ställ?

Ursprungligen av keptang:

Blir svårt att ladda utan en Lightning-kontakt. Du kanske bara är ute efter ett ställ?

Vet inte riktigt vad som menas med lightning kontakt.....Men enligt bilden så måste enheten passa ihop med pluppen.
Av erfarenhet så vill jag helst inte ha en sådan pga de passar inte till alla enheter och blir oanvändbara efter några år. Som t ex att min bose dockningsbar musikspelare blev o-kompatibel med de nya iphone. Nu har jag en annan musikspelare med bluetooth som man inte behöver docka in enheten och som dessutom laddar in mobilen medans man spelar.
Finns inte sådana laddningsapparater som passar till alla enheter och alla modeller/märken?

Ursprungligen av calinou:

Finns inte sådana laddningsapparater som passar till alla enheter och alla modeller/märken?

Jo, det finns ställ som har ett hål rakt igenom, så att man själv kan dra in en kabel med rätt kontakt. Men då får du hålla på och byta kabel varje gång du ska ladda en enhet som har en annan kontakt.

Så i princip är svaret på den frågan: Nej.

  • Medlem
  • 2014-10-04 13:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-04 14:03
Ursprungligen av q1986:

Behöver er hjälp.

Vill ha en snygg docka som jag kan ladda iPhone 6 med. Jag är så jäkla trött på alla kablar vid sängen.

Jag återanvände min iPhone 5/5S-docka. Den är gjord i en väldigt mjuk plast, så med hjälp av en morakniv gick det enkelt att skära bort plast från sidorna.

Jag gillar original-dockans motstånd vid i/ur-dockning

Finns bara en som är snygg och värt att ha en iPhone eller iPad i, alltså som passar samtliga enheter.

Dock + http://www.dockplus.com

Har själv 4 st och är jättenöjd.

Ursprungligen av q1986:

Har 2 st som jag använde en mycket kort tid precis när de dök upp i Sverige, innan jag fick mina Dock+
Var väl en av de bättre i jämförelse med andra docks som fanns då, dvs nästan inga alls. Nu ligger de i en låda
Vill du köpa dem?

Ursprungligen av calinou:

Vet inte riktigt vad som menas med lightning kontakt.....Men enligt bilden så måste enheten passa ihop med pluppen.
Av erfarenhet så vill jag helst inte ha en sådan pga de passar inte till alla enheter och blir oanvändbara efter några år. Som t ex att min bose dockningsbar musikspelare blev o-kompatibel med de nya iphone. Nu har jag en annan musikspelare med bluetooth som man inte behöver docka in enheten och som dessutom laddar in mobilen medans man spelar.
Finns inte sådana laddningsapparater som passar till alla enheter och alla modeller/märken?

Kör själv med två dockor från Belkin. De funkar fint oh passar de flesta modeller som använder lightning port.

Ursprungligen av panther:

Finns bara en som är snygg och värt att ha en iPhone eller iPad i, alltså som passar samtliga enheter.

Dock + http://www.dockplus.com

Har själv 4 st och är jättenöjd.

Vad menar du med passar samtliga enheter? inte väl iPhone 4?

Ursprungligen av calinou:

Vad menar du med passar samtliga enheter? inte väl iPhone 4?

Nej, sorry, alla MED lightning kontakt. 4:an har jag helt lämnat till det förflutna

  • Medlem
  • 2014-10-04 18:31

Dock + verkar vara riktigt nice. Hur funkar det med frakt osv?

Ursprungligen av q1986:

Dock + verkar vara riktigt nice. Hur funkar det med frakt osv?

Står på deras sida. 25 dollar tar de för internationell frakt.

Fördelen med Belkin-dockan jag länkade till är att den är ställbar för olika tjocklekar - beroende på om man har skydd och vilket skydd - eller kör rent (som jag) - så finns en justeringsmojäng. Denna docka kostar en del, men det känns som om den kommer att funka för generationer av iOS-enheter och alla möjliga skydd/fodral/etc. Den är liksom "framtidssäkrad".

Köpte en uppsjö dockor när jag hade iPhone G3 - länge sedan - och har byggt om dessa. Det är verkligen inga vackra pjäser och jag har dom på ställen där estetiken inte spelar någon större roll. 30pin>Lightning-adaptrarna är från Kina 22 kr. styck, pinnen är en låsgrej för fönster Clas Ohlson struntsumma och sedan är det några pluppfötter för manicker och lite superlim - har funkat klockrent nu sedan jag blev med Lightning - både för iPhone och iPad Mini. Jag lägger upp en bild som skräckexempel...men kul recykling.

Kul Demiurgen!

Jag har en liknande frankendock på jobbet. En USB-laddkabel + ett kugghjul som drivit en vattenpump eller nåt + en plastdistans för kylarslang + ett par limstavar = en billig men relativt snygg stabil pjäs. Väger säkert strax under ett kilo. Jag är allergisk mot "kludd" på skrivbordet och är besatt av att inte ha ett papper, gem, kablar eller mer än en "sladd" (massa kablar i en plastslang) synligt... OCD, javisst.

Så TS: om man vill ha en docka som passar en massa olika enheter kan det vara lurt att offra ett par laddkablar och lite smältlim och pyssla ihop en själv. Då kan du få den precis som du vill ha den, för precis vilka prylar du behöver, oavsett om det är en Iphone 4, 5, 6 eller en Android.
Min docka (den är för jobbmobilen så mini-USB) laddar jag min trådlösa mus, blåtandsheadsetet och andra enheter som använder mini-USB.

Det viktiga är att man inte ska behöva mera än EN hand för att sätta i och ta ur - måste man hålla docken med ena handen när man drar ut telefonen så faller hela idén för mig...då är det lika bra att bara ha en sladd liggandes.
Ingen docka på marknaden är tung nog att klara att man drar ur telefonen efter laddning - ingen. Om det går så är det fel på kontakten eller honan i iPhonen - kanske utslitet - och det kommer att glappa inom kort.
Dubbelhäftande tejp är inget att ha då det fäster uselt eller inte alls på dockornas undersidor. Det finns bara en lösning om man inte vill använda superlim som lämnar brutala spår efter sig om/när man vill ta bort grejen; att skruva fast skiten! Det är min erfarenhet efter flera års experimenterande. På vissa ställen kan buntband vara lösningen.

Ursprungligen av Demiurgen:

Det viktiga är att man inte ska behöva mera än EN hand för att sätta i och ta ur - måste man hålla docken med ena handen när man drar ut telefonen så faller hela idén för mig...då är det lika bra att bara ha en sladd liggandes.
Ingen docka på marknaden är tung nog att klara att man drar ur telefonen efter laddning - ingen.

Det synar jag dock stenhårt. Se tex grovemades docka.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-12-03 11:21

Dock+ var snygg, men 120$ för ett ställ. Är inte det lite väl saftigt?

1
Bevaka tråden