Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny användare av Macbook Air - Tips och tricks?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis införskaffat mig en Macbook Air, den är nyinköpt från Apple igår. Jag har dock lite beslutsångest såhär i efterhand, då jag inte riktigt förstår mig på Macbook. Jag har aldrig ägt en tidigare, det har alltid varit PC (Windows XP eller Vista) som gällt för mig. Det känns otroligt problematiskt att gå från det till mac, det tog mig bokstavligt talat 20 minuter att komma på hur man gör "@" igår (alt + *), jag använder mig till störstadel av tiden av dansk tangentbord (om nu det skulle ha någon betydelse), därutöver tog mig också en oändlighet att komma på hur jag går tillbaka (cmd + <- var det tydligen) eller stänger ner en flik?

Hur som haver; Jag söker råd, tips, information/W-E, som ni har att ge om Macbook - INGA tips är dumma! Varje gång jag stöter på ett problem, försöker jag googla det. Men tycker det verkar så krångligt, i och med att de flesta guides är till folk som redan HAR använt sig av mac tidigare.

- Finns det några kortkommandon jag MÅSTE veta?
- Eller bra hemsidor? Har hittat en, men den känns lite för krånglig för mig som aldrig har suttit vid en mac, dessutom funkade det mesta inte på min mac.
- Finns det några tips och trick, som underlättar ert arbete med macen?
- Använder ni er av Safari eller Chrome? Vad bör jag använda mig av? Laddade ner Chrome som det första, och använder det just nu.
- Är datorn avstängt om jag stänger skärmen (eller är den på "pausläge"?)

Som sagt, allt kan vara bra att veta! Jag är helt borta i den oändliga mac världen, där det här känns så sinnessjukt krångligt och det vore synd att lämna tillbaka datorn andra dagen, pga att den känns för krånglig att hantera och manövrera.

Tar tacksamt emot alla tips!

Senast redigerat 2014-10-03 23:22

Apple har en sida för "switchers", där hittar du säkert en del matnyttigt, https://www.apple.com/support/macbasics/pctom....

Använd den webbläsare du tycker om, själv kör jag Chrome.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-03 11:59

* Datorn går i vila när du stänger locket. När du öppnar igen är allt som du lämnade det. Det tycks vara väldigt få som helt stänger av sin Mac, ens på natten.

* Jag använder Safari, mest för iCloud-integrationen. Om du har en iPhone t.ex. så kan du synca bokmärken och läslista och se vilka flikar som är öppna på dina andra enheter om du använder Safari överallt.

* Programmen stängs inte nödvändigtvis för att du stänger fönstret. Använder cmd+q eller klicka på programnamnet i menyn och välj "Avsluta" om du vill stänga ett program helt. Det här är vanligt att nybörjare missar.

* Göm program med cmd+h istället för att minimera fönstret så tar de inte massa extra plats i docken.

* Se till att få ut så mycket som möjligt av pekplattan. Kolla i Systeminställningar vad det finns för gester, de är väldigt användbara.

Ursprungligen av Sarahgra:

...komma på hur man gör "@" igår (alt + *), jag använder mig till störstadel av tiden av dansk tangentbord (om nu det skulle ha någon betydelse)...

På svenskt tangentbord är det Alt+2, precis som det är i Windows.

På det danska sitter det tydligen på Alt+*, så det får du nog leva med. Sitter det på en annan plats på danskt tangentbord i Windows?

Ursprungligen av Sarahgra:

...då jag inte riktigt förstår mig på Macbook...
...råd, tips, information/W-E, som ni har att ge om Macbook...

Hoppas du ursäktar att jag märker ord. Men det är ju egentligen tips om OS X du söker, inte om Macbook.

Senast redigerat 2014-10-03 19:51

Håll ut, den första tiden är ofta jobbig. Jag tycker inte du ska jämföra OS X och Windows utan börja om från början på din nya Mac.

David À Cox har en väldigt bra youtube-kanal för att komma igång. Börja med att se klippet nedan.
https://m.youtube.com/watch?v=twf70Tl7piY

Jag kör safari men började på Chrome pga det var de jag körde på Windows, älskar integrationen mellan Mac och t.ex. iPhone. Jag kör safari utan flash då det flyter mycket smidigare och tvingat flash-filmerna till HTML med hjälp av pluginet clicktoflash. Är det ändå några flash-klipp jag vill se så använder jag Google chrome.

Kortkommandon: CMD + T för ny flik i safari, CMD + N för nytt fönster, CMD + L för att komma till fönstret så du kan skriva in en ny URL. Detta kortkommando är min favorit: CMD + H för att dölja program.

Vi finns hör för dig, vi har alla varit nybörjare en gång i tiden. Har du en fråga, fråga

Senast redigerat 2014-10-03 14:44
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-03 14:48
Ursprungligen av koffas:

Detta kortkommando är min favorit: CMD + H för att dölja program.

Vi finns hör för dig, vi har alla varit nybörjare en gång i tiden. Har du en fråga, fråga

Nämmner man Kommando-H så är Kommando-Tabb bra också för att växla mellan öppna program.
Kortkommandon i OS X

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-04 10:55

Gratulerar till en bättre datorupplevelse. Det kan vara motigt i början, även jag letade efter @-tecknet…
Många Appleprogram har bra Hjälpsidor, ofta är det samma på nätet som finns inbyggt i programmet. Tex i Safari, klicka på Hjälp-menyn, börja skriv i sökfältet, tex ny. Då får du upp olika alternativ, bläddra ner till Ny flik. Då ser du vart i alla menyer valet finns, dess eventuella snabbkommando. Du kan t.o.m. välja Ny flik i Hjälpmenyn!

Du är inte den förste som switchar, så de problem du stöter på har säkerligen andra före dig oxå stött på.
Sök här på 99mac, eller googla.

Som vanligt med OS X så är det ett säkert system, du kommer inte stöta på virus. Program du laddar ner från MAS (Mac) App Store är säkra att använda. Program du laddar ner från andra ställen bör komma från källan, dvs skaparen. Vet du inte vad du laddar ner och installerar, googla eller fråga här. Du riskerar inte virus men trojaner och reklamprogram.

Mina personliga tips:
Adblock Plus -tar bort reklam.
Caffeine -håller skärmen vaken.
Använd iCloud till det som det stödjer. Kolla även in icloudhemsidan. (Använder du fler Appleprylar?)
Systeinställningar (programmet med kugghjul) sköter det mesta vad gäller anpassning och inställning av systemet. Även där har du en superb sökfunktion. Öppna Systeminställningar och skriv in klicka. Då visas vart det finns inställningar som har med klick att göra.
Håll ditt system uppdaterat - -menyn, Programuppdateringar...
Utforska din alt-knapp. ⌥ + det du gör, tex ändra storleken på ett fönster gör det på ett alternativt sätt. Prova även med ⇧ (shift).
Högerklick heter Sekundärklicka på Applespråk. Ctrl + vanligt klick blir som ett sekundärklick.
Mata ut (lagrings)enheter innan du rycker sladden, tar ut minneskort osv.
Ta hand om batteriet, dvs kör med sladd så mycket du kan, och undvik att köra till helt tomt batteri. Att kör 75%->0% är sämre för batteriet än 100%->25%. Självklart ska du använda batteriet, men det har X antal cykler, sen dör det. Brukar vara 500-1000 cykler, dvs 100%->0%.

Sist men inte minst, har du eller kommer du ha saker på datorn du inte vill bli av med, så säkra upp dig med en säkerhetskopierings-lösning. Datorer går sönder, blir stulna, dränkta osv. TimeMachine är enkelt och finns inbyggt på datorn. Molntjänster finns det gott om, tex Crashplan.com

Senast redigerat 2014-10-04 11:08

Eftersom alla inte säger ex. alt utan istället option-tangenten.

Tusen tusen tack för alla era bidrag, jag har testat varenda en och följt alla vägledningar - Kan nästan säga, att jag börjar känna mig bekväm med macbooken! Allt tar sin lilla tid antar jag. Men tack, ännu en gång - och ni är hjärtligt välkomna till fortsatt att bidra med inlägg i tråden, så kan jag nog kalla mig för macproffs så småningom!

1
Bevaka tråden