Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp min MBP 2008

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-03 20:22

Jag har en väldig kär Macbook Pro 2008 som min fru använder. Det är fortfarande en väldigt kompetent och bra dator. Men 3 program gör att datorn nästan blir oanvändbar då fläktarna går igång som en jetmotor

Safari webkitt (sidor som FB och de med en massa kladd på)
Skype (Jag har testat att nedgradera men det hjälpte inte mycket)
Microsoft Office 2011 (Jag har testat det med en ominstallation)

Tyvärr kan jag inte byta ut några av de programmen då de är de som hon använder mest. Jag testade något CPU prioriterings program, det funkade lite, en datorn hängde sig hela tiden.

Utan större förhoppningar hoppas jag någon har lite tips hur jag ska kunna hålla liv i den gamla damen ett tag till? Något program som man kan begränsa hur mycket CPU ett program får använda?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-10-03 20:38

kan du dela med dig lite mer information om datorn? Hur mycket minne & såvidare det är?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-03 20:43

Allt som går är maxat på datorn förutom att hårddisken inte är SSD. 8Gb RAM och 500Gb hårddisk. Men en SSD disk hjälper ju inte CPU problemet tyvärr

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-03 20:48

Öppna datorn och blås bort damm från luftintag, utblås, fläktar och kylflänsar?

Ursprungligen av Matsaki:

Allt som går är maxat...

Men vilken modell är det? Det finns många olika MBP från 2008.

Vilken version av OS X har den?

Är alla tillgängliga uppdateringar installerade? Gäller både OS X och programmen, t.ex Office.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-03 21:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men vilken modell är det? Det finns många olika MBP från 2008.

Vilken version av OS X har den?

Är alla tillgängliga uppdateringar installerade? Gäller både OS X och programmen, t.ex Office.

Ja allt är uppdaterat. (Sorry det var 6Gb RAM)

Model Family: MacBook Pro
Processor: 2.4GHz Core 2 Duo (T8300)
Manufacturer: Intel
# of CPUs: 1
Codename: Penryn
Display:
Size: 15.4"

Du svarade inte på alla frågorna...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-03 21:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du svarade inte på alla frågorna...

Sorry jag missade. Jodå Det var inte länge sedan jag bytte en trasig fläkt och rengjorde hela innanmätet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-03 22:05

Version av OSX...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-03 22:32

Menar du

Citat:

Version av OSX...

?

Jag sa att allt var uppdaterat, även OS X så det är 10.9.5 Men problemet har jag haft de senaste 3 åren tror jag, och ju nya programmen blir, ju mer CPU vill de ha såklart.

Ursprungligen av Matsaki:

Jag sa att allt var uppdaterat, även OS X så det är 10.9.5...

"Allt är uppdaterat" är inte ett bra svar. Vi kan gissa eller anta att du menar 10.9.5. Men vi kan inte veta. Du kan lika gärna prata om en fullt uppdaterad 10.7 (dvs till 10.7.5) eller något liknande.

Det finns exempel på trådar där man efter många inlägg upptäcker sådana missförstånd.

Så om någon frågar efter version så ska man svara med versionsnummer, inte "senaste" eller "fullt uppdaterat" eller "maxat" eller något sådant.

För att återgå till problemet:
- Om du redan vet att fläktarna är friska, och att datorn inte är full av damm, så finns det inte så mycket vi kan göra. För det var den troligaste orsaken.
- Du kan nedgradera till 10.6, som kräver mindre av datorn än 10.9. Men då riskerar man att inte kunna köra vissa program som kräver nyare system.
- Du kan göra en ny fräsch installation av 10.9, men det gör nog ingen större skillnad.
- Du kan prova att inte ha alla programmen igång samtidigt.
- Men i princip så tror jag att du får leva med fläktandet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-03 23:00

Jag tror också att jag får leva med det tyvärr Men tänkte ge det en sista chans.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-10-03 23:34

Hur har du det med energisparinställningarna. Sitter väll två olika grafik-kretsar i den modellen. Man kan välja "Bättre batteritid" eller "Bättre prestanda". Jag har samma model men med 2.53 Ghz och fläktarna tjuter på ganska bra om jag väljer "Bättre prestanda".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-03 23:44
Ursprungligen av onnyt:

Hur har du det med energisparinställningarna. Sitter väll två olika grafik-kretsar i den modellen. Man kan välja "Bättre batteritid" eller "Bättre prestanda". Jag har samma model men med 2.53 Ghz och fläktarna tjuter på ganska bra om jag väljer "Bättre prestanda".

Det har jag aldrig sett eller hört. Jag sitter inte på den maskinen nu. Jag ska kolla om jag hittar det. Om du sitter vid din maskin skulle du kunna ta en skärmdump?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-04 00:01
Ursprungligen av Matsaki:

Jag har en väldig kär Macbook Pro 2008 som min fru använder. Det är fortfarande en väldigt kompetent och bra dator. Men 3 program gör att datorn nästan blir oanvändbar då fläktarna går igång som en jetmotor

Safari webkitt (sidor som FB och de med en massa kladd på)
Skype (Jag har testat att nedgradera men det hjälpte inte mycket)
Microsoft Office 2011 (Jag har testat det med en ominstallation)

Tyvärr kan jag inte byta ut några av de programmen då de är de som hon använder mest. Jag testade något CPU prioriterings program, det funkade lite, en datorn hängde sig hela tiden.

Utan större förhoppningar hoppas jag någon har lite tips hur jag ska kunna hålla liv i den gamla damen ett tag till? Något program som man kan begränsa hur mycket CPU ett program får använda?

Om du verkligen vill hålla liv i datorn ett tag till så köp ett par nya fläktar finns väl på ebay. Jag har bytt fläktar i en precis likadan samt ny kylpasta (arctic silver) processorn mm. Vad har du att förlora oavsett vad alla experter här inne säger ?
Jag hade fått tyst på din dator med lite småmek det tvivlar jag inte en sekund på.

En SSD disk är väl en självklarhet om du planerar att hålla liv i datorn ett tag till. Mindre ström och värme med en SSD drive.

pssss. sedan kan ju fläktstyrningen ha flippat ur och moderkortet kan vara smådefekt.. svårt att veta utan att ha datorn i sin ägo.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-04 00:16

Jag har kylpasta hemma faktiskt. Hoppla, visste inte att det fanns så billiga nya fläktar på ebay! På iFixit kostar de en del. Några fler tips förutom blåsa rent när jag ändå öppnar den?

Men en SSD kostar fortfarande en del så frågan är som alltid när det inte lönar sig att uppgradera längre. Utan billigare att köpa nytt. (To be, or not to be)

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-10-04 09:22

Jag har satt SSD i min plus optibay för den gamla HDD. BYT, du kommer tacka oss sedan.

Skärmdumpen du frågade om.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-04 09:49

Tack. Jag hade SSD i den innan jag gav den till frugan. När jag köpte min MBP mid 2012 så tog jag ur den och satte den i min nya. Så jag vet att den gamla damen fick nästan dubbelt med fart med en SSD

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-04 14:27
Ursprungligen av Matsaki:

Tack. Jag hade SSD i den innan jag gav den till frugan. När jag köpte min MBP mid 2012 så tog jag ur den och satte den i min nya. Så jag vet att den gamla damen fick nästan dubbelt med fart med en SSD

Då så drygt en 500 hundring för en ny 120 GB SSD drive. http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponent...

Jag har kört Kingstons SSD diskar i flera år och är jättenöjd med dom.. Prisvärda och tillräckligt snabba för ditt ATA- interface på din gamla trotjänare, du kan ändå inte dra nytta fullt ut när det kommer till läs och skrivhastighet så du behöver ingen dyrare SSD drive typ Samsung Pro eller dylikt..

Lägg in 10.9 Mavericks på en ny SSD drive och du får en helt ny och förhoppningsvis tystare dator

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-04 14:48
Ursprungligen av onnyt:

Jag har satt SSD i min plus optibay för den gamla HDD. BYT, du kommer tacka oss sedan.
Skärmdumpen du frågade om.

Tack. Den funktionen finns inte kvar i Mavericks tyvärr.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-10-04 15:53
Ursprungligen av Matsaki:

Tack. Den funktionen finns inte kvar i Mavericks tyvärr.

Ehhh...va?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-04 16:39
Ursprungligen av Matsaki:

Tack. Den funktionen finns inte kvar i Mavericks tyvärr.

Ursprungligen av onnyt:

Ehhh...va?

Troligen har @Matsaki en MacBookPro4,1 "Core 2 Duo" 2.4 15" (Early 2008) som bara har ett NVidia 8600M GT grafikkort.

Och du @onnyt har en MacBookPro5,1 "Core 2 Duo" 2.53 15" (Late 2008) med dubbla grafikkort?

De datorerna ser ganska olika ut om man ställer dem bredvid varandra...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-04 16:40

Skumt?!? Jag trodde du körde en tidigare variant av OS X för på min burk finns inte den valmöjligheten.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-10-04 20:41
Ursprungligen av Matsaki:

Skumt?!? Jag trodde du körde en tidigare variant av OS X för på min burk finns inte den valmöjligheten.

Det är nog som IngoX säger.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-10-05 10:54

Hur bra är hybriderna? Sonen har en Mac Mini mid 2011 och vill också har mer fart. Men att köpa SSD (minst 250Gb) diskar till både sonen och frugan börjar bli mycket pengar

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-10-05 12:45

När vi uppgraderar datorerna på jobbet köper vi oftast hybriddiskar, dom ger mycket för pengarna.

Ursprungligen av Matsaki:

Hur bra är hybriderna?

Tyvärr väldigt dåliga.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-05 22:52

Kan du utveckla det? Sämre än vanliga hårddiskar, eller menar du sämre än SSD? På vilket sätt är de dåliga?

Ursprungligen av kenjon:

Kan du utveckla det? Sämre än vanliga hårddiskar, eller menar du sämre än SSD? På vilket sätt är de dåliga?

Hybriddiskarna har idag alldeles för lite NAND-minne (=för få kretsar och för lite cache för att få med relevant data) och för långsamma kontrollers (ofta ngt från jmicron). Ett direkt krav för att en SSD ska vara snabb är att den kan parallellisera sina uppgifter till flera NAND-kretsar.

Det är ett bra mycket större hopp mellan en hybriddisk och en SSD en mellan en hårddisk och en hybriddisk (knappt märkbar skillnad).

SSD-marknaden är så prispressad att en hybriddisk aldrig kommer kunna vara konkurrenskraftigt prissatt samtidigt som den presterar bra. Detta då en hybriddisk kräver 2 st kontrollerkort (en för disk+en för NAND), utöver diskplattor och en viss mängd NAND.

Senast redigerat 2014-10-06 15:46
  • Medlem
  • 2014-10-06 11:44

Hur funkade fläktarna när du själv hade den och använde SSD? Mindre fläktblås då?

Ursprungligen av Matsaki:

Tack. Jag hade SSD i den innan jag gav den till frugan. När jag köpte min MBP mid 2012 så tog jag ur den och satte den i min nya. Så jag vet att den gamla damen fick nästan dubbelt med fart med en SSD

Bevaka tråden