Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 6 och Iphone 6 Plus

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror de har kvar 16GB för den passar som företagstelefon. Där "ska" det inte finnas en massa bilder, musik eller appar
Och om företagen köper in många, så blir det en del billigare med bara 16 GB istället för 32.

Bra tänkt. Dessutom lagrar vi mer och mer data online (iCloud Drive, Dropbox, OneDrive, Google Drive), och nu även våra bilder i och med iCloud Photo Library, vilket frigör stora mängder data från själva enheten.

16 GB kommer man långt med om det enbart skall rymma appar, text, tumnaglar och cachade filer.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Helt rätt, jag gillar inte strecken alls, oavsett färgkombination.

Jag är inte speciellt bekymrad om baksidan, det är trots allt framsidan som jag ser mest

Ursprungligen av flygarn:

Ni skriver i summeringen att 6 Plus storlek är en nackdel. Hur tänker ni då? Det är en stor telefon, det vet varje köpare om. Är storleken en nackdel jämfört med gamla iPhone eller är storleken en nackdel jämfört med andra stora telefoner? Det är ju svårt att testa en stor telefon och sedan säga att den är bra men lite stor. Man testar väl inte tvåsitsiga sportbilar och ger minusbetyg för att de saknar baksäte? Förutsättningarna är ju givna.

Jag vet som kund att den är stor. Jag kan se att den är stor. På vilket sätt är det ett problem om det nu är en så pass stor telefon jag är ute efter? Jag valde bort den för att den är för stor för mig men för mig är alla telefoner över fem tum för stora. Det har inget med iPhone att göra.

Men om det är en recension så måste de väl få skriva om de nackdelar som de ser? Sedan så är det upp till oss att avgöra om de synpunkterna stämmer med våra egna?

Poängen med en recension är att vara subjektiv.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-09-30 10:04

Jag kan tillägga att kameran sticker upp "någon mm" är mer exakt mindre än en mm (ca 0.75 enligt mina mätningar).

Ursprungligen av calinou:

Jag blir nyfiken.....Detta skulle jag vilja bekräftat.....Är det andra som har jämfört och upplevt samma sak att 6 + är segare?

Vi kommer att återkomma till hur telefonerna fungerar mer i praktiken nu när vi börjar bli klara i testlabbet, men nej, än så länge har jag inte upplevt någon skillnad.

Visserligen är estetiska aspekter viktiga men dem funktionella är för mig nummer 1. Går det lika snabbt och effektivt att navigera sig fram på de olika modellerna?

Ursprungligen av calinou:

...Går det lika snabbt och effektivt att navigera sig fram på de olika modellerna?

Eftersom det är samma operativsystem, och knapparna sitter på samma ställen, så borde väl navigeringen rent generelllt vara lika snabb och effektiv.

Men beroende bl.a. på hur stora händer man har, och hur långa fingrar man har, och hur man håller telefonen, så kan det kanske skilja lite i snabbhet och effektivitet, om man jämför olika skärmstorlekar.

Så i princip är svaret ja, men egentligen omöjligt att ge ett generellt svar.

Senast redigerat 2014-09-30 15:28
Ursprungligen av andas:

Jag kan tillägga att kameran sticker upp "någon mm" är mer exakt mindre än en mm (ca 0.75 enligt mina mätningar).

Det är första gången som jag ser den mätningen gjord. Det var bland det första som jag skulle ha gjort om jag någongång fick min telefon.

Den andra kontrollen som jag skulle göra är hur mycket fel vattenpasset visar pga det där (samt att de ha flyttat powerknappen till långsidan)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-30 10:37
Ursprungligen av andas:

Jag kan tillägga att kameran sticker upp "någon mm" är mer exakt mindre än en mm (ca 0.75 enligt mina mätningar).

Äntligen sticker kameran ut! Nu slipper jag och majoriteten* av iPhoneanvändare risken att fodralet syns på bilden eller stör (ett rosa fodral kan få bilden att bli rosaaktig, även om fodralet inte syns på bilden.

*87%. NPD Group, Dec 2013.

@andas: du mäter helt ok: 6/6+ sticker ut 0,77/0,67mm.

Senast redigerat 2014-09-30 10:57

Själv gillar jag strecken på min rymdgråa variant. Tycker det tillför personlighet till iPhonen. Men visst kunde det ha varit något smalare.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag tycker inte att man i en recension ska förkasta 16 gb utan att ge en motivering. Vi är många som lyssnar på musik i Spotify, ser film på ipad/mac och som inte spelar spel. Med kommande icloud photo library/icloud drive + fungerande AirDrop mellan iphone/mac kommer behovet av mkt disk-utrymme reduceras ytterliga. För oss räcker 16 gb gott och väl...

För egen del är 16 gb alldeles för lite, jag fick rensa på min 32 gb-iPhone 5 när iOS 8 släpptes och ville ha hur många gb som helst ledigt på enheten inför installationen. I och med att operatörerna blir snålare med datatrafik i sina abonnemang har jag börjat snåla in med streaming och laddar ner alla podcasts, Spotify-spellistor m.m. via wifi till enheten lokalt, och då är 16 gb alldeles för lite. Speciellt med tanke på att jag använder kameran flitigt också. Men visst, det finns säkerligen de som tycker att 16 gb är ok.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-10-02 19:51

Plastiga kanter ändå samt snålt med skärmyta

Edit:
https://www.evernote.com/shard/s3/sh/5d10238d...
Denna länk gick inte att infoga..

Två saker jag inte gillade när jag fingrade med iPhone 6 i Applebutiken.
Framsidans plastiga kanter, det känns som om de har hällt över eller doppat telefonen i plastgegga så att det blir så ovalt som möjligt.
Detta är, såklart, väldigt subjektivt, men jag gillar mer hur LG eller HTC har gjort detta på sina dyrare modeller. Kvalitetskänslan saknas enligt mig på Iphone 6.
Den andra saken är, enligt bilden jag bifogar, att jag har alltid tyckt att Apple snålade med skärmytan, speciellt när de slopade iPhone 3G designen och på något sätt har jag känt mig "snuvad" på skärm hela tiden.
Åter igen jämför jag med Androidtelefoner där det ändå känns som de vill alltid bjuda på den sista möjliga pixeln...

Själv har jag gått över till Android från iPhone 4S modellen eftersom jag fick mycket mer skärmyta för pengarna samt att jag jobbar i blandad OS miljö...
Har ändå hela tiden bara väntat på att Apple skulle släppa en modell med större skärm och klart, iPhone 6 ligger bra till, men jag fick ändå inte den där kicken när jag tog upp den i butiken och började testa... Skärmen är definitivt bättre än min LG Optimus G och sugen blev man, men jag känner inte att jag kommer att slå till.
Däremot väntar jag på ev. uppdatering av iPad mini nu i oktober då det ryktas om liten "facelift" men jag ska satsa på den tidigare 16GB modellen som i så fall kanske blir lite billigare.

Oh well... men i diskussionen kring iPhone 6 storlek så känner jag lite folk som tycker att den är ju precis vad man ska ha om man:
- reser mycket och inte vill släpa med sig en liten smartphone och iPad
- inte har någon läsplatta och är inte så himla sugen på att skaffa den
I dessa fall så är det en 6 plus ett självklart val

Senast redigerat 2014-10-02 22:06
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-02 21:11
Ursprungligen av homesick:

https://www.evernote.com/shard/s3/sh/5d10238d-7883-40be-8c06-1ffa514e275c/fadca6fd62cf2324e15772ea5cbb8621

Två saker jag inte gillade när jag fingrade med iPhone 6 i Applebutiken.
Framsidans plastiga kanter, det känns som om de har hällt över eller doppat telefonen i plastgegga så att det blir så ovalt som möjligt.

Plast? Är du säker på att det var en iPhone 6 du höll i och inte en Samsuck?
Finns ingen plast på iPhone 6

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-02 21:40

Jodå det finns plast på 6:a, glöm inte de osnygga 'antennlinjerna'..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-02 22:03
Ursprungligen av homesick:

Framsidans plastiga kanter

Ursprungligen av mattiL:

Jodå det finns plast på 6:a, glöm inte de osnygga 'antennlinjerna'..

Suck..nej det finns ingen plast på framsidans kanter.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-02 22:08

Ok, jag ska läsa nästa gång..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-10-02 22:10

Jo, det behöver inte vara plast, men det ser ut som ett glansigt och genomskinligt överdrag och jag gillade det inte.. that's all

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-02 22:21
Ursprungligen av homesick:

Jo, det behöver inte vara plast, men det ser ut som ett glansigt och genomskinligt överdrag och jag gillade det inte.. that's all

Det kallas för glas.

Designen av glaset får en följdeffekt som inte är av ondo och det är att den är skönare att ha mot örat.
iPhone 4/4S 5/5S har ganska så vassa kanter och det känns.
iPhone 6 är mycket mer behaglig att prata pga den rundare designen.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2014-10-03 14:05
Ursprungligen av mattiL:

Jodå det finns plast på 6:a, glöm inte de osnygga 'antennlinjerna'..

Ja, fy fn vilken k-a-t-a-s-t-r-o-f. Verkligen osnyggt. VERKLIGEN! Det är ju helt SJUKT hur Apple kunde släppa ut en sådan produkt. Steve vänder sig i graven. Jag blir tårögd och försöker desperat att dölja de osnygga linjerna varje gång jag tar i telefonen eller visar den. Helt SJUKT att man ska behöva sätta ett fodral på baksidan både för att täcka över de osnygga linjerna och den utstickande kameralinsen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-03 16:05
Ursprungligen av Jeppe_E:

Ja, fy fn vilken k-a-t-a-s-t-r-o-f. Verkligen osnyggt. VERKLIGEN! Det är ju helt SJUKT hur Apple kunde släppa ut en sådan produkt. Steve vänder sig i graven. Jag blir tårögd och försöker desperat att dölja de osnygga linjerna varje gång jag tar i telefonen eller visar den. Helt SJUKT att man ska behöva sätta ett fodral på baksidan både för att täcka över de osnygga linjerna och den utstickande kameralinsen.

Dagens mest ironiska inlägg

Så där ja, då var testets sista diagram uppdaterat och infogat. Alla batteritester är nu klara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-07 22:29
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Så där ja, då var testets sista diagram uppdaterat och infogat. Alla batteritester är nu klara.

"Men för personer som tänker hålla enheten mot örat i någon större utsträckning borde Iphone 6 locka mest – den är tveklöst smidigare och påminner mest om tidigare Iphone-modeller."

Kanske ska lägga till att personer som tänker förvara sin mobiltelefon i byxfickan bör välja bort iPhone 6+

Ursprungligen av zinned:

"Men för personer som tänker hålla enheten mot örat i någon större utsträckning borde Iphone 6 locka mest – den är tveklöst smidigare och påminner mest om tidigare Iphone-modeller."

Kanske ska lägga till att personer som tänker förvara sin mobiltelefon i byxfickan bör välja bort iPhone 6+

Haha, ja så är det ju till viss del. Den går ner i en del av mina byxfickor dock. Till och med en del mobilfack i mina väskor. Lite bättre än vad jag trodde på förhand helt enkelt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-10-13 08:49

Förra veckan såg jag en snubbe knappa på sin telefon. Jag såg att det var iOS, men tänkte instinktivt att det var någon av de look alike iOS som finns i Asien eftersom telefonen hade för liten display. En stund senare insåg jag att det vara samma modell som jag själv haft en vecka tidigare (4/4s), men att jag redan tyckte den var löjligt liten när jag bytt till en 6:a. Så fort det kan gå

Bevaka tråden