Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

touchpad klickar!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

touchpaden på min macbook air, har precis börjat klicka av sig själv! Har den inställd så man behöver klicka rent fysiskt på plattan för att musklicka, men nu har den börjat klicka av sig själv bara jag drar med fingret över plattan.. kommit väldigt plötsligt och vet inte med mig att jag behandlat plattan mera våldsamt än vanligt, finns det något troligt mjukvaruproblem som kan ha inträffat? för ett par dagar sen stod musen och hoppa fram och tillbaka på en dm stor yta över skärmen och totalt levde sitt eget liv, men försvann på på mindre än 1 minut så brydde mig inget om det, kan det ha något samband? om det är plattan som det fysiskt är fel på, så går det att byta ut antar jag, men vad hade priset för det legat runt?

MVH//R

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-06 01:27

En touchpad med smuts (fett) kan bete sig märkligt. Fukta lätt en trasa/hushållspapper och torka rent.

Ursprungligen av reboot81:

En touchpad med smuts (fett) kan bete sig märkligt. Fukta lätt en trasa/hushållspapper och torka rent.

även om den är inställd på att klicka Enbart vid MEKANISKT tryck på plattan? är inte touchen och den fysiska knappen under, helt frånkopplade då?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-06 12:05

Jo, det missade jag. Hur gammal är datorn? Vilken modell? Kan du prova med ett annat användarkonto?

  • Medlem
  • Skåne
  • 2014-06-06 12:34

Om den har ett par år på nacken så kan det vara att batteriet har börjat svälla och då kan touchpaden bete sig konstigt.

Ursprungligen av reboot81:

Jo, det missade jag. Hur gammal är datorn? Vilken modell? Kan du prova med ett annat användarkonto?

den är cirka två år gammal, men verkar faktiskt som att rengöring av plattan hjälpte! Torka av den strax innan jag la mig, och var inte säker på om det funka, men nu idag har den inte betett sig så! Fattar inte hur fett på touchpaden göra att den den skulle kunna uppfatta ett tryck på touchsensorn som ett mekaniskt tryck på knappen under plattan?? Eller kan det varit något mjukvarufel som uppdaterades under natten, som på nått sätt sabba inställningen med "mekaniskt tryck=klick"?

Ursprungligen av rjanderssen:

den är cirka två år gammal, men verkar faktiskt som att rengöring av plattan hjälpte! Torka av den strax innan jag la mig, och var inte säker på om det funka, men nu idag har den inte betett sig så! Fattar inte hur fett på touchpaden göra att den den skulle kunna uppfatta ett tryck på touchsensorn som ett mekaniskt tryck på knappen under plattan?? Eller kan det varit något mjukvarufel som uppdaterades under natten, som på nått sätt sabba inställningen med "mekaniskt tryck=klick"?

ok, glöm vad jag sa! nu jävlas den ingen! kunde verkligen inte upptäcka att den dumma sig det minsta för ett par timmar sen! hade jag haft en windows hade jag varit säker på att det var något virus eller trojan som var inne och jävlades med min dator!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-26 17:42

Touchpad löper amok

Hej!

Jag har en MB Air mid 11, som sedan ett par veckor sedan har börjat bete sig väldigt konstigt. Helt utan förvarning börjar vä-klick på touchpaden att sluta reagera (hö klick fungerar fortfarande) och sedan hoppar muspekaren runt på skärmen och klickar ibland av sig själv. Vissa perioder kan man styra hur den ska röra sig. Om jag startar om datorn är problemet tillbaka direkt vid inloggning, oavsett hur länge den varit avstängd verkar det som.

Om jag stoppar i en USB-mus och med tangentbordets hjälp kommer åt inställningen att touchpaden skall inaktivares då USB-mus sätts in så får jag kontroll över musrörelserna men jag kan fortfarande inte vänsterklicka!

Den enda temporära lösningen som jag kommit fram till är en reset av SMC. Detta fungerar ibland på första försöket, men ibland får jag göra det tre-fyra gånger innan touchpaden fungerar som vanligt igen. Sedan fungerar datorn som vanligt i dagar till veckor men utan förvarning återuppstår problemet. Sista veckorna har jag permanent använt en extern mus och än så länge har problemet inte kommit tillbaka. Tyvärr blir ju inte datorn lika mobil som tidigare så jag behöver en bättre lösning.

Tyckte först att det var ett solklart hårdvarufel, men då både problem och lösningar är ytterst slumpartade är jag inte lika säker längre. Finns det något mer ni tror jag kan göra eller är en reparation enda utvägen?

Kör för övrigt 10.9.4.

Tack till dig som orkat läsa detta långa inlägg!

Daniel

Inlägg #9 har flyttats hit från sin egen tråd då det verkar handla om samma problem.

Ursprungligen av quadpod:

Hej!

Jag har en MB Air mid 11, som sedan ett par veckor sedan har börjat bete sig väldigt konstigt. Helt utan förvarning börjar vä-klick på touchpaden att sluta reagera (hö klick fungerar fortfarande) och sedan hoppar muspekaren runt på skärmen och klickar ibland av sig själv. Vissa perioder kan man styra hur den ska röra sig. Om jag startar om datorn är problemet tillbaka direkt vid inloggning, oavsett hur länge den varit avstängd verkar det som.

Om jag stoppar i en USB-mus och med tangentbordets hjälp kommer åt inställningen att touchpaden skall inaktivares då USB-mus sätts in så får jag kontroll över musrörelserna men jag kan fortfarande inte vänsterklicka!

Den enda temporära lösningen som jag kommit fram till är en reset av SMC. Detta fungerar ibland på första försöket, men ibland får jag göra det tre-fyra gånger innan touchpaden fungerar som vanligt igen. Sedan fungerar datorn som vanligt i dagar till veckor men utan förvarning återuppstår problemet. Sista veckorna har jag permanent använt en extern mus och än så länge har problemet inte kommit tillbaka. Tyvärr blir ju inte datorn lika mobil som tidigare så jag behöver en bättre lösning.

Tyckte först att det var ett solklart hårdvarufel, men då både problem och lösningar är ytterst slumpartade är jag inte lika säker längre. Finns det något mer ni tror jag kan göra eller är en reparation enda utvägen?

Kör för övrigt 10.9.4.

Tack till dig som orkat läsa detta långa inlägg!

Daniel

Då du har testat att återställa SMC så skulle jag säga att en fullkomlig reset är sista testet innan inlämning till verkstad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-02 21:04
Ursprungligen av barbapappa_86:

Då du har testat att återställa SMC så skulle jag säga att en fullkomlig reset är sista testet innan inlämning till verkstad.

Du menar en ominstallation av OSX? Hur gör jag lättast det i så fall?

Ursprungligen av quadpod:

Du menar en ominstallation av OSX? Hur gör jag lättast det i så fall?

CMD+R

http://support.apple.com/kb/PH13871

Se till att ha en säkerhetskopia på allt viktigt.

1
Bevaka tråden