Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 6 och Iphone 6 Plus

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

UPPDATERAD. Nu finns Apples nya Iphone-modeller i Sverige. 99mac har lagt vantarna på både Iphone 6 och Iphone 6 Plus och testar vad de går för.

Läs hela artikeln här

Få skillnader...men en gigantisk skillnad; optisk bildstabilisator på 6+. Det kommer till 6an också...nästa update hösten 2015...för den som orkar vänta

"på rymdgrå enheter är strecken svarta" På min rymdgrå är det inga svarta streck i alla fall. Grå även där.

Ursprungligen av koffas:

"på rymdgrå enheter är strecken svarta" På min rymdgrå är det inga svarta streck i alla fall. Grå även där.

Du har helt rätt, fixat!

  • Medlem
  • 2014-09-29 20:30
Ursprungligen av Demiurgen:

Få skillnader...men en gigantisk skillnad; optisk bildstabilisator på 6+. Det kommer till 6an också...nästa update hösten 2015...för den som orkar vänta

Enligt tester så är kameran något bättre i 6 plus men borde vara större skillnad mellan optisk och digital

  • Medlem
  • 2014-09-29 20:34

En eloge för en lysande recension. Bästa jag läst hitintills. Tack. En sak är 6 plus så långsam att ladda som användare ger sken av. Finns där inget snabb laddar läge. Typ 50% på 30 min

"på rymdgrå enheter är strecken grå. Det ser lite billigare ut än vad jag kommit att förvänta mig av Apple."

Intressant, jag lyssnar på ganska många podcasts/vecka och några av dem är de största Apple podcastsen på Amerikanska och alla där har varit helt överens om att den rymdgråa varianten är överlägset snyggast, och jag håller helt klart med. Vad är det du/ni tycker ser billigt ut? Jag tycker det ser betydligt bättre ut än på t.ex. guldvarianten (som jag tyckte var ursnygg på 5S:en)

Det finns en anledning att inga professionella/semiprofessionella kameror och videokameror har digital stabilisering. Man har också lagt ner miljarder timmar och dollar på att ta fram dessa microskopiska optiska stabiliserare som nu - efter många år av forskning - kommer till smartphones. Varför detta besvär och investering om digital stabilisering är nästan "lika bra"?
Optisk stabilisering är en mycket avancerad "analog" teknik och fanns inte mycket stora kvalitetsvinster med denna teknik så skulle den inte existera. Digital stabilisering (som egentligen inte alls är någon stabilisering) och optisk stabilisering är två olika saker.

Ursprungligen av PaO:

Enligt tester så är kameran något bättre i 6 plus men borde vara större skillnad mellan optisk och digital

Jag tycker inte att man i en recension ska förkasta 16 gb utan att ge en motivering. Vi är många som lyssnar på musik i Spotify, ser film på ipad/mac och som inte spelar spel. Med kommande icloud photo library/icloud drive + fungerande AirDrop mellan iphone/mac kommer behovet av mkt disk-utrymme reduceras ytterliga. För oss räcker 16 gb gott och väl...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-29 21:42

Varken iPhone 6 eller iPhone 6+ finns i en 32GB variant?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-29 21:52

Nope, 16, 64 och 128GB gäller.

  • Medlem
  • 2014-09-29 22:03
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag tycker inte att man i en recension ska förkasta 16 gb utan att ge en motivering. Vi är många som lyssnar på musik i Spotify, ser film på ipad/mac och som inte spelar spel. Med kommande icloud photo library/icloud drive + fungerande AirDrop mellan iphone/mac kommer behovet av mkt disk-utrymme reduceras ytterliga. För oss räcker 16 gb gott och väl...

Man kan motivera det hur man vill. Men att Apple "tagit bort" 32GB versionen medvetet för att kunna boosta försäljning av den dyrare 64GB versionen är ett hån mot användaren

Ursprungligen av PaO:

Man kan motivera det hur man vill. Men att Apple "tagit bort" 32GB versionen medvetet för att kunna boosta försäljning av den dyrare 64GB versionen är ett hån mot användaren

Nu måste jag försvara Apple. Man kan vända på det; Numera får man ju 64 gb för det gamla priset för 32 gb. Apple har nog rätt bra koll på hur mycket den genomsnittliga användare behöver. Därför finns det en poäng att ha kvar 16 gb.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-29 22:11

Öh, hån skulle inte jag kalla det att få 64 för samma pris som 32GB, däremot ett sätt att öka försäljningen av iCloud.

  • Medlem
  • 2014-09-29 22:14
Ursprungligen av Demiurgen:

Det finns en anledning att inga professionella/semiprofessionella kameror och videokameror har digital stabilisering. Man har också lagt ner miljarder timmar och dollar på att ta fram dessa microskopiska optiska stabiliserare som nu - efter många år av forskning - kommer till smartphones. Varför detta besvär och investering om digital stabilisering är nästan "lika bra"?
Optisk stabilisering är en mycket avancerad "analog" teknik och fanns inte mycket stora kvalitetsvinster med denna teknik så skulle den inte existera. Digital stabilisering (som egentligen inte alls är någon stabilisering) och optisk stabilisering är två olika saker.

Du missuppfattade mig. Det gäller enbart för iphone 6: orna. Håller helt med dig att optisk bildstabilisator är ovärderligt. Varför är det då inte större skillnad mellan modellerna. Kolla tex Dxomark testet

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-29 22:29
Ursprungligen av PaO:

Man kan motivera det hur man vill. Men att Apple "tagit bort" 32GB versionen medvetet för att kunna boosta försäljning av den dyrare 64GB versionen är ett hån mot användaren

Det är samma pris på iPhone 6 64GB som iPhone 5S 32GB

  • Medlem
  • 2014-09-29 22:38
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Nu måste jag försvara Apple. Man kan vända på det; Numera får man ju 64 gb för det gamla priset för 32 gb. Apple har nog rätt bra koll på hur mycket den genomsnittliga användare behöver. Därför finns det en poäng att ha kvar 16 gb.

Håller inte med. Sweet spot är enligt många 32GB. De kunde med lätthet börjat med 32GB versionen istället för samma pris som 16 GB. Man tar mycket betalt för minne då man medvetet vill driva försäljning av andra produkter inom familjen

  • Medlem
  • 2014-09-29 22:40
Ursprungligen av lappen71:

Det är samma pris på iPhone 6 64GB som iPhone 5S 32GB

Nja iphone 5s är billigare idag men det är för att hålla uppe försäljningen av iphone 5s som den är den enda som finns i 32GB. Inte för att man är mån om sina kunder

  • Medlem
  • 2014-09-29 22:46
Ursprungligen av mattiL:

Öh, hån skulle inte jag kalla det att få 64 för samma pris som 32GB, däremot ett sätt att öka försäljningen av iCloud.

Så är det, de som tycker att det är värt det köper 128GB versionen utan att blinka. De som inte vill lägga så mycket pengar har två val. Merkostnad för 64GB eller investera i molnet. Men 16 GB fyller man snabbt med lite synkning.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-29 22:48
Ursprungligen av PaO:

Nja iphone 5s är billigare idag men det är för att hålla uppe försäljningen av iphone 5s som den finns i 32GB. Inte för att man är mån om sina kunder

Men snälla tänkt till lite innan du skriver för naturligtvis så är det priset vi lanseringen som man ska jämföra.
Och då är det samma pris så ditt snack om hån är bara löjligt.

  • Medlem
  • 2014-09-29 22:54
Ursprungligen av lappen71:

Men snälla tänkt till lite innan du skriver för naturligtvis så är det priset vi lanseringen som man ska jämföra.
Och då är det samma pris så ditt snack om hån är inte bara löjligt.

Okej vi säger det att Apple har i och med lanseringen av Iphone 6 utfört kundvård. De är snälla och skänker oss 32GB gratis. Lysande att jag inte tänkt på det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-09-29 23:05

En sak jag reagerade på när jag klämde på dem är att UI't bara växer på höjden.
Det är nu 6x4 ikoner istället för 5x4 som på 5/5S/5C eller 4x4 på de äldre modellerna.

Ska de där sword and shield bilderna som cirkulerade när 5'an presenterades bli sanning?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-29 23:06

Jag tror de har kvar 16GB för den passar som företagstelefon. Där "ska" det inte finnas en massa bilder, musik eller appar
Och om företagen köper in många, så blir det en del billigare med bara 16 GB istället för 32.

Personligen tycker jag inte att 6 Plus lever upp till namnet "iPhone" och vad det är associerat med. På tok för lite kräm i den enheten för att orka med 1080p-upplösningen, såväl iPhone 6 som 5S kändes kvickare i menyer, inzoomningar, scroll etc. 6 Plus kändes nästan lite seg.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-30 01:43

Ett litet försök till en prismatris för att synliggöra skillnaderna mellan de olika varianterna av 6 / 6 Plus.

Månadskostnad beräknat på 24mån:

Apple Store. Här skiljer det 1000 mellan modellerna:
(modell, GB, pris/mån)
6 16 266
6 64 308 +41
6 128 349 +41
6+ 16 308
6+ 64 349 +41
6+ 128 391 +42

Nedan har jag har räknat månadskostnad för det billigaste abonnemanget. +XX visar vad man får lägga till för att gå upp i lagring.

Telenor Mobil Extra Small 0,5GB:
6 16 439
6 64 489 +50
6 128 519 +30
6+ 16 489
6+ 64 519 +30
6+ 128 559 +40

Comviq Fastpris 0,2GB:
6 16 345
6 64 365 +20
6 128 395 +30
6+ 16 365
6+ 64 395 +30
6+ 128 435 +40

Telia Mobil Komplett 0,5 GB:
6 16 419
6 64 449 +30
6 128 499 +50
6+ 16 449
6+ 64 499 +50
6+ 128 540 +41 (inkl engångsavgift på 995/24mån)

Halebop rubbet liten 1GB:
6 16 389
6 64 419 +30
6 128 449 +30
6+ 16 419
6+ 64 449 +30
6+ 128 490 +41 (inkl engångsavgift på 495/24mån)

Tre Total 0,5GB:
6 16 399
6 64 449 +50
6 128 499 +50
6+ 16 449
6+ 64 499 +50
6+ 128 549 +50

Tele2 Volym 1GB:
6 16 424
6 64 474 +50
6 128 515 +66 (inkl engångsavgift på 995/24mån)
6+ 16 474
6+ 64 515 +41 (inkl engångsavgift på 995/24mån)
6+ 128 540 +25 (inkl engångsavgift på 995/24mån)

Tele2 vill alltså ha 2544 mer för att gå upp från 6 16 till 6 128GB medans Comviq tar 1200 för samma hopp.
Tabellen är tänkt att visa prisskillnader mellan olika operatörer - inget annat.
Avrundningsfel ingår.

För egen del hade jag bestämt mig för Comviq 3GB 6+ 64 á 465/mån för att ersätta min 4S 32. Vem behöver 128GB?
Men att hoppa upp till 128 kostar 720 mer på två år. Helt plötsligt blev det ett enkelt val!

Ursprungligen av koffas:

"på rymdgrå enheter är strecken grå. Det ser lite billigare ut än vad jag kommit att förvänta mig av Apple."

Intressant, jag lyssnar på ganska många podcasts/vecka och några av dem är de största Apple podcastsen på Amerikanska och alla där har varit helt överens om att den rymdgråa varianten är överlägset snyggast, och jag håller helt klart med. Vad är det du/ni tycker ser billigt ut? Jag tycker det ser betydligt bättre ut än på t.ex. guldvarianten (som jag tyckte var ursnygg på 5S:en)

Jag tror du missuppfattat texten. Det skribenten tycker ser "lite billigare ut" är plast-strecken överhuvudtaget. Inte de grå strecken specifikt.

Jag tror de flesta är överens om att den grå variantens streck är snyggast helt enkelt eftersom dom syns minst där. Ju mindre man ser av dessa fula streck, desto bättre.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2014-09-30 07:52

Stor telefon.

Ni skriver i summeringen att 6 Plus storlek är en nackdel. Hur tänker ni då? Det är en stor telefon, det vet varje köpare om. Är storleken en nackdel jämfört med gamla iPhone eller är storleken en nackdel jämfört med andra stora telefoner? Det är ju svårt att testa en stor telefon och sedan säga att den är bra men lite stor. Man testar väl inte tvåsitsiga sportbilar och ger minusbetyg för att de saknar baksäte? Förutsättningarna är ju givna.

Jag vet som kund att den är stor. Jag kan se att den är stor. På vilket sätt är det ett problem om det nu är en så pass stor telefon jag är ute efter? Jag valde bort den för att den är för stor för mig men för mig är alla telefoner över fem tum för stora. Det har inget med iPhone att göra.

Ursprungligen av Erik Nyberg:

Personligen tycker jag inte att 6 Plus lever upp till namnet "iPhone" och vad det är associerat med. På tok för lite kräm i den enheten för att orka med 1080p-upplösningen, såväl iPhone 6 som 5S kändes kvickare i menyer, inzoomningar, scroll etc. 6 Plus kändes nästan lite seg.

Jag blir nyfiken.....Detta skulle jag vilja bekräftat.....Är det andra som har jämfört och upplevt samma sak att 6 + är segare?

Senast redigerat 2014-09-30 09:40
Ursprungligen av koffas:

"på rymdgrå enheter är strecken grå. Det ser lite billigare ut än vad jag kommit att förvänta mig av Apple."

Intressant, jag lyssnar på ganska många podcasts/vecka och några av dem är de största Apple podcastsen på Amerikanska och alla där har varit helt överens om att den rymdgråa varianten är överlägset snyggast, och jag håller helt klart med. Vad är det du/ni tycker ser billigt ut? Jag tycker det ser betydligt bättre ut än på t.ex. guldvarianten (som jag tyckte var ursnygg på 5S:en)

Ursprungligen av Sperious:

Jag tror du missuppfattat texten. Det skribenten tycker ser "lite billigare ut" är plast-strecken överhuvudtaget. Inte de grå strecken specifikt.

Jag tror de flesta är överens om att den grå variantens streck är snyggast helt enkelt eftersom dom syns minst där. Ju mindre man ser av dessa fula streck, desto bättre.

Helt rätt, jag gillar inte strecken alls, oavsett färgkombination.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag tycker inte att man i en recension ska förkasta 16 gb utan att ge en motivering. Vi är många som lyssnar på musik i Spotify, ser film på ipad/mac och som inte spelar spel. Med kommande icloud photo library/icloud drive + fungerande AirDrop mellan iphone/mac kommer behovet av mkt disk-utrymme reduceras ytterliga. För oss räcker 16 gb gott och väl...

Försökte motivera det, det blir väldigt snabbt fullt trots Spotify och molntjänster. Känner flera som inte klarar att uppdatera IOS utan sladd och Itunes om de vill slippa att radera saker.

Har man en 16gb idag där man aldrig har utrymmesbekymmer kan man självklart fortsätta att köpa den.

Bevaka tråden