Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upptäckte precis att iMessage kommer från min mail

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har aktiverat nummer som primära id för att skicka iMessage.

Verifieras genom att iPad och Messages säger att nummer har lagts till.
Men ändå kommer alla meddelande fram med min mailadress och likaså den jag konverserar med sänder också med sin mailadress.

Loggar jag ut AppleID och bara har numret som alternativ så sänds inte meddelande alls.

Någon annan som har detta problem senaste dygnen?

Enligt Apple är ju inga driftstörningar i deras tjänster.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-29 04:48

Det är väl bara nystartade konversationer som den inställningen gäller. Alla gamla/tidigare startade fortsätter där dom är.

Det har hänt mig en gång, efter uppdatering till iOS 8, och DN gång för tjejen. Det löste sig genom att mottagaren, som nu har två konversationer med dig, svarade i den gamla konversationen. Då tvingades min lur svara via telefonnumret.

Ursprungligen av frazze:

Det är väl bara nystartade konversationer som den inställningen gäller. Alla gamla/tidigare startade fortsätter där dom är.

Nej det gjorde dem inte. Gamla konversationer sändes istället med min mailadress fastän jag såg det som om det skickades med nummer.

När jag skickade helt nya meddelande sändes de från mail.
Jag raderade konversationer och provade igen. Blev ändå mail.

När jag loggade ut mitt appleID så enbart nummer stod där så blev det infinite loop och telefonen misslyckades att sända alla iMessage.

Löste det igår till slut genom att logga ut AppleID.
Stänga av iMessage så nummer inte var kopplat.

Aktivera iMessage och verifiera att aktiverings-sms godkände koppling.
Sände några meddelanden efter detta.

Loggade sedan in med AppleID och nummer kvarstår som det jag sänder med.

Låter det bli en läxa för mig själv. Ha inte bråttom och logga ut/inaktivera allt.

Inställningar>Meddelanden>Skicka och ta emot

Där kan du välja om sms ska skickas från din mail eller från ditt nummer. Detsamma gäller för andra enheter kopplade till samma Apple ID. kolla också så det inte står "avvaktar aktivering" för då kan den problem med att hitta ditt nummer. Testa då bara att stänga av och starta iMessege.

Ursprungligen av fransisak:

Inställningar>Meddelanden>Skicka och ta emot

Där kan du välja om sms ska skickas från din mail eller från ditt nummer. Detsamma gäller för andra enheter kopplade till samma Apple ID. kolla också så det inte står "avvaktar aktivering" för då kan den problem med att hitta ditt nummer. Testa då bara att stänga av och starta iMessege.

bra att du visar din kunskap men allt det är redan löst.

1
Bevaka tråden