Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FCPX - övergångar (flera småfrågor)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-27 17:47

Jag har FCPX 10.1.1 för rent privatbruk.
Det blir väldigt många övergångar/transitioner och flera saker där är omständliga:
(jag har kollat flera youtube-guider men inte hittat svar på detta)

1. När jag lägger till en övergång och ena klippet är i sin början/slut så varnar den enerverande ofta "there is not enough extra media beyond clip edges.... to you want to overlap?". Självklart vill jag att den ska "overlap", kan man slippa att ständigt få frågan?

2. När den då lägger in övergången och ena klippet inte är tillräckligt långt så blir övergången kortare än tänkt. När jag då med Ctrl-D vill ställa in ett högre värde så lyder den inte utan jag måste själv först korta ner klippet och gissa mig till hur mycket för att sen använda Ctrl-D igen. Kan FCPX korta ner klippen automatiskt utefter hur lång övergång jag vill ha?

3. Övergång inlagd gör att jag inte direkt kan komma åt fade-punkten på ljudspåret eftersom den göms bakom övergången. Kan jag komma åt den utan att använda "expand audio components"?

4. Hur kan jag, utan att behöva zooma in övergången kraftigt (se bild), få dra i filmklippets start/slut?

Ursprungligen av RobertK:

1. När jag lägger till en övergång och ena klippet är i sin början/slut så varnar den enerverande ofta "there is not enough extra media beyond clip edges.... to you want to overlap?". Självklart vill jag att den ska "overlap", kan man slippa att ständigt få frågan?

Det är inte självklart för många, eftersom det genererar en ripple delete och kortar ner ditt projekt. Jag tycker det är rimligt att programmet frågar. Jag kan dock förstå din frustration om du alltid vill ha det på ett visst sätt. Vill minnas att FCPX tidigare hade med hanterandet av "handles" i sina inställningar, men det är borta nu när jag tittar efter i min 10.1.3.

Ursprungligen av RobertK:

2. När den då lägger in övergången och ena klippet inte är tillräckligt långt så blir övergången kortare än tänkt. När jag då med Ctrl-D vill ställa in ett högre värde så lyder den inte utan jag måste själv först korta ner klippet och gissa mig till hur mycket för att sen använda Ctrl-D igen. Kan FCPX korta ner klippen automatiskt utefter hur lång övergång jag vill ha?

När jag svarar "ja" på frågan man får om man vill 'create transition' efter varningen att det inte finns tillräckligt med handles, så kortas projektet ner i samband med klippöverlappning och övergången har sin normala längd. Den blir alltså inte kortare hos mig (10.1.3).

Om du undantagsvis vill ha en 4 sek övergång och det inte finns media, så kan du trycka CMD+, för inställningar och ändra default duration till 4 sek. Du kommer att få varningen, men om du klickar OK skall du få en 4 sek övergång genom ripple delete. Lite bökigt, men i alla fall precist och inte trail and error som du annars beskriver.

Genom att ha en lite längre övergång som default har du mer flexibilitet, eftersom du alltid kan korta ner den. Tycker det är lite av en bugg att man inte kan förlänga övergången när man väl svarat 'create transition' i första skedet.

Ursprungligen av RobertK:

3. Övergång inlagd gör att jag inte direkt kan komma åt fade-punkten på ljudspåret eftersom den göms bakom övergången. Kan jag komma åt den utan att använda "expand audio components"?

Vet inget annat sätt. Tycker dock att 'expand audio components' är ett bra sätt annars. CTRL-OPT-S.

Ursprungligen av RobertK:

4. Hur kan jag, utan att behöva zooma in övergången kraftigt (se bild), få dra i filmklippets start/slut?

Om du har muspekaren längst upp vid toppen av klippet (där övergången har två små streck) får du symbolen med filmstrippen. Då justerar du det underliggande klippets in och ut. När du inte ser filmstrippsymbolen justerar du övergången i sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-28 11:02

Tack för bra svar!
Enda följdfrågan just nu är på sista; nr. 4.

Symbolen med dubbel filmstrip den hittar jag alltid men jag brukar alltid vilja ändra längd på klippen var för sig, inte båda/dubbelt.
Problemet är att symbolen med enkel filmstrip (åt vänster eller höger) dyker bara upp om jag zoomar in tidlinjen ganska mycket.
Jag undrar alltså om jag kan komma åt och dra i längden för vänster- eller högerklippet även vid normal inzoomning när enkel-filmstrip-symbolen inte visas.

1
Bevaka tråden