Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad bör jag gör backup på?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-27 19:23

Jag har för avsikt att använda Crashplan och blir lite fundersam. Jag vet att det är svår fråga att svara på men jag ser inget behov att backa upp en massa program, det är det jag tänker på. Är nyfiken på vad man i OSX bör göra en back up på och en sak jag tänker på är ju Itunes i alla fall då jag gör backup på Iphone/ipad till min dator och då vill jag inte förlora den om det händer något utan vill då kunna läsa tillbaka.

Hoppas verkligen någon fattar hur jag tänker här

Hur ska vi kunna veta vad du sätter ett värde på?

Värdesätter du din musik - ta backup på det.

Värdesätter du dina dokument - ta backup på de också.

Ja, du fattar...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-27 19:41
Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur ska vi kunna veta vad du sätter ett värde på?

Värdesätter du din musik - ta backup på det.

Värdesätter du dina dokument - ta backup på de också.

Ja, du fattar...

Sant... om jag väljer USER? Skulle det täcka det "privata" om jag säger så... Jag vill att backupen ska plocka på det som är viktigt... ja som sagt, vad är viktigt. Jag tror jag kör på allt utom "Applications" då borde jag vara ganska safe.

Tack

Ursprungligen av Falkens:

Sant... om jag väljer USER? Skulle det täcka det "privata" om jag säger så... Jag vill att backupen ska plocka på det som är viktigt... ja som sagt, vad är viktigt. Jag tror jag kör på allt utom "Applications" då borde jag vara ganska safe.

Tack

Jag har ingen aning om vart du lägger dina filer. Du är för otydlig.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-27 19:48

Jag vet inte hur jag ska vara tydligare... frågan är generell för mig. Jag vill inte backa upp saker som jag kan lägga till senare dvs. program som jag har ligger i lådan (eller i molnet) och är ganska stora. Jag vill inte lägga en massa backup på på dessa utan jag vill backa upp det som inte finns någon annanstans... typ en Iphone-säkerhetskopia (som inte är backad till iCloud)

Jag ändrar inget i min mapp struktur... men om det inte går att svara på får jag väl backa hela HD och allt det som är med där. Jag löser nog det på annat håll, tack för hjälpen i alla fall

Välj din användar-katalog så lär du vara safe, så länge du sparar allt där, men det brukar man göra.

Ett tips är även att köra lokal backup, tex Time Machine.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-27 19:51

Du ger dig själv ett bra svar; backa bara upp sånt som inte går att ersätta från andra källor. Sen är det bara du som vet var dessa filer finns.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-27 21:36

Kör oxå med Crashplan. Jag gjorde så här:

  1. Först körde jag en backup på min Dokumentmapp. För att testa hur det fungerar.

  2. Sen gick jag vidare (det här fortsätter jag med då och då), och inkluderade mer och mer mappar.

  3. Till slut var det hela användarkontot (bortsett från ett par stora mappar med filer jag vet kommer förändras ofta och som inte har ett värde. (Lightroom previews, Spotify-cache och annat cache)

  4. När all min användarskapad data, bilder, video, dokument var uppe (ja jag gjorde stickprov och laddade ner från Crashplan.com) så gick jag vidare med min download-mapp, dvs filer jag laddar ner (installationsfiler*, uppdateringar etc).

  5. Nästa steg är min Program-mapp*, med ett par stora program exkluderat, tex Garageband, Pages (program över 500MB som jag vet kommer finnas kvar).

-Varför vill jag ha en backup på program/installationsfiler? Svaret är "varför inte? Crashplan är smart, ser den att jag vill ladda upp "Google Chrome" (331MB) så kommer den inte att ladda upp 331MB från min dator. Den kontrollerar vad det är för fil (njae, checksumman eller nåt), jämför med tidigare filer med samma storlek. Får den en träff i sitt stora system så lägger den bara till den i min backup. Crashplan sparar mängder med kapacitet, både i upp/nerladdning och i lagring med hjälp av deduplicering(?). Finns ju ingen mening med att spara 100000 kopior av Google Chrome, det räcker ju med en (1) kopia, samt ett par säkerhetskopior. Och en liten anteckning i min backup: användaren xyz har Google Chrome.app i sin backup, hänvisning till vår masterfil av Google Chrome.

Prova själv, lägg till iMovie eller något annat stort program. Ser du att den laddar upp XGB data eller går det relativt fort?

Åter till din grundfråga, du undrar vad du bör göra kopia som du inte på rak arm känner till att du bör kopiera? (Utöver de filer som du direkt vet att du vill ha kopierade (dokument, bilder, itunes säkerhetskopior av iPrylar etc).
Såvida du inte sitter på en mycket långsam uppkoppling eller har andra begränsningar så tycker jag du ska ta hela användarkontot.

*Crashplan säger själva att program och annat inte säkerhetskopieras, men det är inget jag märkt av. Jag gissar att om man markerar ~/ så exkluderas /Program, men om man själv går in och bockar för /Program så fungerar det.

Bra skrivet @reboot81. Själv kör jag på liknande upplägg.
Har 8-9 maskiner som kör mot CrashPlan (och Synology NAS med CrashPlan) just nu. Fungerar finfint.

Javisst är det deduplicering CrashPlan kör med.

Ursprungligen av reboot81:

-Varför vill jag ha en backup på program/installationsfiler? Svaret är "varför inte? .

Bra svar. Jag kör med Backblaze och gör en backup på hela hårddisken plus min USB disk som innehåller mina extra Iphotobibliotek och mitt svar är samma. Varför inte?

Det spelar ingen roll för min kostnad och det är bara besvärligt att sitta och bestämma vad jag ska göra backup på - ta allt. BackBlaze använder jag som katastofbackup eftersom jag också har en TimeCapsule med Time Machine men om det skulle brinna så lär backupen försvinna samtidigt.

Så ta allt - om katastrofen inträffar så vill jag inte sitta där och märka att jag missade att ta backup på just den där filen som jag nu behöver...

1
Bevaka tråden