Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple: "Bara nio kunder har klagat på böjda telefoner"

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har gjort ett uttalande angående att Iphone 6 Plus kan böjas. Enligt Apple är det extremt ovanligt, och ska normalt inte hända under vanlig användning.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-09-26 14:10

'bara' beror väl på vilket perspektiv man kommer ifrån. Ser man till antalet köpare så är det få. Ser man till antalet personer som hunnit få sin mobil, haft den åtskilliga timmar i fickan, noterat böjningen, anser att det är Apples fel och slutligen tagit kontakt med Apple så är det noterbart att det redan är en del. Tänker att om problemet inte existerar - hur kan då redan 9 personer varit i kontakt med Apple?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2014-09-26 14:25

Bla bla bla.... Fullständigt normalt svar från <valfritt företag här> Jag har själv en FB vän i England som böjde sin plus, när han hade den i fickan och satte sig ner. Naturligtvis så hävdar Apple att det är väldigt ovanligt, för att inte skapa panik bland användaran som "ser" att telefonen blivit böjd.

Det kommer att öka med tiden. Jag är inte förvånad, aluminium är en mjuk metall. Man bör nog tänka på var och hur man förvarar sin iPhone 6+

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/articl...

Om en stor/fet/kraftig man med snäva jeans trycker ner en 6plus i framfickan och förvånas över att den blir stukad tillslut så...tja, jag vet inte vad jag ska säga...för mig är det helt uppenbart...grejen är trots allt inte solid utan ihålig och ligger den i läge så är förfarandet med snäva jeans/framficka/kraft/tyngd det ultimata verktyget för att just böja metallbitar som en 6plus. Jag tror inte man behöver vara mekaniker/tekniker(metalurg för att "känna på sig" att det är så - även om man inte läst en enda artikel om detta. Eller? Tror folk man kan lägga ner en cykel och hoppa på ekrorna också? Hänga upp en smartphone i lurladden? Fästa upp lekställning för barnen på en gipsvägg? Fiska gädda med sytråd?

Jag tror alla smartphones på 5,5 tum och uppåt är ungefär likvärdiga när det gäller detta - vid en stor test kan jag eventuellt tänka mig att iPhone 6 Plus är något starkare än andra motsvarande lurar. kanske inte. Alla metaller - och inte minst aluminium - kan lätt deformeras genom utmatnningsprincipen. Böjs den inte direkt så kommer den att böjas så småningom. Det är lag. Naturlag. Man ska inte bli mera förvånad över detta än när en lur tappas från två meter ner i badhusgolvet och glaset spricker/krackelerar. Jag blir då inte förvånad i alla fall.

Deras PR har ju fungerat väl med mun till mun reklam. Men då kommer såklart dålig publicitet komma av samma användare. Detta problem blir ju mindre om du är medveten och skaffar dig hårdmetallbumper.. Det positiva är möjligen att deras strävan efter tunnhet börjar nå sitt pris?

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror alla smartphones på 5,5 tum och uppåt är ungefär likvärdiga när det gäller detta - vid en stor test kan jag eventuellt tänka mig att iPhone 6 Plus är något starkare än andra motsvarande lurar. kanske inte.

Ursprungligen av D_Odell:

Deras PR har ju fungerat väl med mun till mun reklam. Men då kommer såklart dålig publicitet komma av samma användare. Detta problem blir ju mindre om du är medveten och skaffar dig hårdmetallbumper.. Det positiva är möjligen att deras strävan efter tunnhet börjar nå sitt pris?

Hade hellre sett 1-2mm tjockare telefon, större batteri och ingen utstickande kamera.

Jag ger inte mycket för sådana tester där man böjer, trycker, flexar något godtyckligt. Hade de haft en rigg där de kan applicera exakt samma tryck på de olika telefonerna, på samma ställe, hade jag godtagit det. Nu vet vi ingenting om hur mycket kraft personen lägger på varje testobjekt och testet blir helt värdelöst annat än för dem som gjort video av det, eftersom det genererar klick och reklamintäkter.

Jepp - samma här. Att man kompromissat fram utstickande optik till förmån för tunnhet är för mig sjukt...och jag misstänker att Ive är på väg ut från Apple och går vidare med annat. Denna jakt på tunnhet är inte rationell - den är som psykotiska megapixel-sjukan inom amatörfoto-grejer. Att Apple följer denna tunnhets-paranoja - som inte efterfrågas alls - som boskap är trist och inte alls "think different". För första gången ska jag klämma ur mig "detta skulle inte Jobs ha godkänt"; jag är helt övertygad om att Jobs aldrig skulle acceptera en utstickande optik - eller något utstickande över huvud taget - för en sådan struntsak som millimeter tjocklek hit och dit. Vad som hänt med Ive är en gåta för mig.

Ursprungligen av keptang:

Hade hellre sett 1-2mm tjockare telefon, större batteri och ingen utstickande kamera.

Jo, iPhone6plus är nog vekast av alla....och det är ju uppenbart var den är som vekast...vid volymknapparna är det väldigt lite gods och nästa modell kommer att ha förstärkning där (lokalt mera aluminiumgods just där - på insidan så klart).
Detta är en sådan där grej som ännu en gång bekräftar att första modellen av en ny design/konstruktion inte är det man ska satsa på OM man KAN vänta på uppföljaren (iPhone 6s Plus).

Ursprungligen av keptang:

YT-klipp

  • Medlem
  • 2014-09-26 23:02
Ursprungligen av Demiurgen:

Jepp - samma här. Att man kompromissat fram utstickande optik till förmån för tunnhet är för mig sjukt...och jag misstänker att Ive är på väg ut från Apple och går vidare med annat. Denna jakt på tunnhet är inte rationell - den är som psykotiska megapixel-sjukan inom amatörfoto-grejer. Att Apple följer denna tunnhets-paranoja - som inte efterfrågas alls - som boskap är trist och inte alls "think different". För första gången ska jag klämma ur mig "detta skulle inte Jobs ha godkänt"; jag är helt övertygad om att Jobs aldrig skulle acceptera en utstickande optik - eller något utstickande över huvud taget - för en sådan struntsak som millimeter tjocklek hit och dit. Vad som hänt med Ive är en gåta för mig.

Håller helt med. Det är uppenbart att man jagat millimeter på bekostnad av utstickande kamera och batteriet kunde varit ännu bättre. Drop test och bend test är just vad de är godtyckliga. Men tyska Computer Bild böjde både Note 3 och Iphone 6 plus och båda flexade lika mycket medan Iphone 6 plus böjdes flexade Note 3 tillbaka. Sedan om den har tendens att böjas i fickan är en annan sak

Ursprungligen av Demiurgen:

Jepp - samma här. Att man kompromissat fram utstickande optik till förmån för tunnhet är för mig sjukt...och jag misstänker att Ive är på väg ut från Apple och går vidare med annat. Denna jakt på tunnhet är inte rationell - den är som psykotiska megapixel-sjukan inom amatörfoto-grejer. Att Apple följer denna tunnhets-paranoja - som inte efterfrågas alls - som boskap är trist och inte alls "think different". För första gången ska jag klämma ur mig "detta skulle inte Jobs ha godkänt"; jag är helt övertygad om att Jobs aldrig skulle acceptera en utstickande optik - eller något utstickande över huvud taget - för en sådan struntsak som millimeter tjocklek hit och dit. Vad som hänt med Ive är en gåta för mig.

Intressant att denna iPod-touch designades medan Jobs levde då.

Det är klart att jag hade föredragit att inte ha en utstrickande lins men är den ett problem? Knappast

Är det en dealbreaker? Inte för mig.

Än så länge har jag inte sett någon som har köpt telefonen och som har egen erfarenhet av den klaga på att den är ett problem.

Ursprungligen av keptang:

Hade hellre sett 1-2mm tjockare telefon, större batteri och ingen utstickande kamera.

Telefonen tål mer än 25 kgs tryck...consumer report

Citat:

Apple highlighted an identical three-point test to reporters during a tour of its stress testing facility on Thursday, saying the latest iPhones could withstand at least 25 kilograms (about 55 pounds) of force. Consumer Reports says that amount of force is enough to break three wooden pencils.

Klart att den (och alla andra) går att böja om du trycker tillräckligt hårt. Det går allt att göra.

Om vi går till en annan egenskap vattenskydd - till och med dina vattentäta Sonytelefoner tar in vatten om man placerar dem på tillräckligt stort djup - det är risk att de tar in vatten om du skulle simma med dem. Så det skulle gå att visa upp vattenskadade Sonys - men det enda det bevisar är att någon har utsatt dem för orealistiska förhållanden.

Senast redigerat 2014-09-27 06:18
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-09-27 06:14
Ursprungligen av Demiurgen:

Jepp - samma här. Att man kompromissat fram utstickande optik till förmån för tunnhet är för mig sjukt...och jag misstänker att Ive är på väg ut från Apple och går vidare med annat. Denna jakt på tunnhet är inte rationell - den är som psykotiska megapixel-sjukan inom amatörfoto-grejer. Att Apple följer denna tunnhets-paranoja - som inte efterfrågas alls - som boskap är trist och inte alls "think different". För första gången ska jag klämma ur mig "detta skulle inte Jobs ha godkänt"; jag är helt övertygad om att Jobs aldrig skulle acceptera en utstickande optik - eller något utstickande över huvud taget - för en sådan struntsak som millimeter tjocklek hit och dit. Vad som hänt med Ive är en gåta för mig.

Det verkar som att du har stenkoll på detta med design och smarta telefoner. Få höra nu, varför jobbar inte du med det?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-27 10:07

Designprinciper...skönhet...estetik..."problem" vet jag inte vad det är :-). Det är mycket här i världen som inte är något "problem" men som lik förb. är fult och vidrigt. Jag är glad att många designers och formgivare inte bara har parametern "problem" att gå efter (Ive t.ex. - tills nu).
Apples stora styrka är skönhet och det är det dom blivit gigantiska på. Elegans. Snygghet. Coolhet. Släpper dom det är dom dödsdömda i längden. Att sedan många inte kan uppskatta/uppfatta denna elegans/skönhet är en annan sak. För min bror t.ex. kan saker se ut precis hursomhelst...han "ser" inte grejerna...och måste fråga en "expert" eller "kännare" om den är snygg En del har blicken - andra inte. En del har bollsinne - andra inte. En del är musikaliska - andra inte. Etc. Etc.
Är det "viktigt"? Ingen aning - för mig personligen är det mycket, mycket viktigt - jag mår fysiskt dåligt av fula grejer och kitsch. Men det enda som är "viktigt" är ju sådant som har direkt med överlevnad att göra; mat, vatten, fortplantning, kärlek (bonding), etc. Är kultur - vilket estetik är - "viktigt"? För mig; ja, men kosmiskt; nej.

Ursprungligen av BlackSmp:

Än så länge har jag inte sett någon som har köpt telefonen och som har egen erfarenhet av den klaga på att den är ett problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-27 11:35

Mår psykiskt dåligt menar du väl? Att du får fysiska symptom av att må psykiskt dåligt är en annan sak.

Nope; mår illa, spykänslor, ont i magen, hjärtklappning, svettningar...
Det är inte ovanligt att emotioner - psyket - ger kraftiga fysiska symtom/reaktioner. Tvärtom...det hänger ihop...allt...det vet alla som blivit riktigt rädd eller varit förälskad t.ex.

Ursprungligen av kenjon:

Mår psykiskt dåligt menar du väl? Att du får fysiska symptom av att må psykiskt dåligt är en annan sak.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-09-27 11:56
Ursprungligen av Demiurgen:

Apples stora styrka är skönhet och det är det dom blivit gigantiska på. Elegans. Snygghet. Coolhet. Släpper dom det är dom dödsdömda i längden.

Där tycker jag du har fel. Och jag tror många håller med mig i att Apples stora styrka är att dom designar både hård och mjukvara så att användaren får en bra produkt och en bra upplevelse.

Coola, eleganta prylar som inte levererar finns det gott om. Men inte säljer dom i lägnden inte.

Senast redigerat 2014-09-27 13:40
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-27 12:59
Ursprungligen av Demiurgen:

Nope; mår illa, spykänslor, ont i magen, hjärtklappning, svettningar...
Det är inte ovanligt att emotioner - psyket - ger kraftiga fysiska symtom/reaktioner. Tvärtom...det hänger ihop...allt...det vet alla som blivit riktigt rädd eller varit förälskad t.ex.

Det var ju det jag skrev, fysiska symptom pga att psykiskt må illa.

  • Medlem
  • 2014-09-27 14:37
Ursprungligen av MatsOlov:

Där tycker jag du har fel. Och jag tror många håller med mig i att Apples stora styrka är att dom designar både hård och mjukvara så att användaren får en bra produkt och en bra upplevelse.

Coola, eleganta prylar som inte levererar finns det gott om. Men inte säljer dom i lägnden inte.

Håller med dig och tillägger att Apples styrka är att de tar ansvar för kundens upplevelse från du går in i butiken och under tiden du använder produkten. Då de utvecklar både hårdvara och mjukvara så har de möjligheter att göra det enkelt för användaren och att det bara fungerar i premium produkter som har för många ett attraktivt yttre. Därför är det tex många äldre som skaffar en Iphone istället för en pensionärs telefon. Då Android för varje version går från tekniskt komplicerat till enklare att använda så är risken för Apple att de går motsatta vägen. Där tror jag de skall lyssna på sina inbitna fans.

Android är anpassningens dröm med alla möjliga saker att påverka. IOS är mer styrt och tillrätta lagt. Båda är lysande och har för och nackdelar, allt hänger på vad behovet och smaken styr

  • Medlem
  • 2014-09-27 14:45

.

Om vi går till en annan egenskap vattenskydd - till och med dina vattentäta Sonytelefoner tar in vatten om man placerar dem på tillräckligt stort djup - det är risk att de tar in vatten om du skulle simma med dem. Så det skulle gå att visa upp vattenskadade Sonys - men det enda det bevisar är att någon har utsatt dem för orealistiska förhållanden.[/quote]

Håller med allt handlar om realistiska situationer. Sedan finns det alltid undantag en kille tappade sin Sony Experia Z2 i havet utanför Gottskär och de hittade inte den förrän efter 6 veckor. Den hade laddat ur men fungerade när han ladda den. Skärmen var repig och smutsig. Samma sak med Iphone 6 användare de kommer att sätta sig på luren i bakfickan och den håller utan problem. Allt hänger på om man har tur eller otur, precis som när man tappar luren i gatan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-27 19:43

Man kan tycka vad man vill om den utstickande kamera linsen på iphone men den tar nog första smällen vid ett tapp i golvet om olyckan skulle vara framme.
Hur smart är det egentligen Apple när det kommer till kvalitetstänkande och image ?
Bedrövligt tänkande där Apple i ivern att nå optimal tunnhet säger jag.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-27 19:47
Ursprungligen av cubeis:

Man kan tycka vad man vill om den utstickande kamera linsen på iphone men den tar nog första smällen vid ett tapp i golvet om olyckan skulle vara framme

Hur tänker du då? Om linsen ska ta första smällen förutsätter det att telefonen är helt parallell med marken när den landar. Hur sannolikt är det?

Det är ett hörn som träffar marken först i säkert 99,99 fall av 100.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-27 19:54
Ursprungligen av Vassius:

Hur tänker du då? Om linsen ska ta första smällen förutsätter det att telefonen är helt parallell med marken när den landar. Hur sannolikt är det?

Det är ett hörn som träffar marken först i säkert 99,99 fall av 100.

Delvis sant men någon gång måste väl iPhonen lägga sig på platt på rygg eller mage och linsen lär väl smårepas om den inte spricker vid en direktsmäll mm...för telefonen landar väl inte och ställer sig på högkant

Hur roligt är det att få en smårepig lins den är väl knappast pansar skyddad av Apple från fabrik ?

Så krona eller klave.. dvs rygg eller mage är väl det som gäller vid ett tapp i golvet.. fifty fifty

pssss... Vassius din teori förutsätter väl också att markytan dvs.. de olika underlagen som man tappar sin iPhone på skulle vara helt plana vilket kanske inte alltid är fallet alla gånger

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-27 20:01
Ursprungligen av cubeis:

Delvis sant men någon gång måste väl iPhonen lägga sig på platt på rygg eller mage och linsen lär väl smårepas om den inte spricker vid en direktsmäll mm...för telefonen landar väl inte och ställer sig på högkant

Hur roligt är det att få en smårepig lins den är väl knappast pansar skyddad av Apple från fabrik ?

Så krona eller klave.. dvs rygg eller mage är väl det som gäller vid ett tapp i golvet.. fifty fifty

Visst tar kameralinsen en smäll om den landar på baksidan, men knappast första smällen som du skrev. Men, hur som helst är kameralinsen täckt av safirglas, så den är väl troligtvis den som tar minst stryk vid ett fall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-27 20:04
Ursprungligen av Vassius:

Visst tar kameralinsen en smäll om den landar på baksidan, men knappast första smällen som du skrev. Men, hur som helst är kameralinsen täckt av safirglas, så den är väl troligtvis den som tar minst stryk vid ett fall.

Okey safirglas då är allt lugnt då när man går över alla kullerstensgator här i Götet, vi får väl bara hålla tummarna att Apple gjort safir glaset tillräckligt tjockt då över linsen och inte sparat in nått på krutet där

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-27 20:16
Ursprungligen av cubeis:

Så krona eller klave.. dvs rygg eller mage är väl det som gäller vid ett tapp i golvet.. fifty fifty

Nonsens det är inte 50/50
Allt beror på hur tyngdpunkten på telefonen är.

Safirglas är bra mot repor, men inte speciellt bra mot "impact force". Att kameralinsen klarar sig bra i många lägen - alltså även mot impact force - beror nog på att den är så liten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-27 20:30
Ursprungligen av lappen71:

Nonsens det är inte 50/50
Allt beror på hur tyngdpunkten på telefonen är.

Tyngdpunkten på personen som tappar den måste ju också vägas in då

Jag vet inte hur många kunder som klagar hos Apple angånder böjda telefoner vid andra iPhone-releaser. Spontant tycker jag att nio stycken låter som nio för många; men jag vet inte, det kanske är helt normal statistik.

Bevaka tråden