Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittar inte filmer på 47 GB på hårddisken?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, kan inget tekniskt så om nån svarar var tydlig ….
Vill rensa på Air. Tydligen har jag en massa filmer som tar upp gigantiskt med utrymme. Problemet är att jag bara hittar filmer på typ 100 MB. Var är alla andra???

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-25 12:44

Skapa en visuell bild av lagringsytan mha GrandPerspecive så ser du vad som är så stort.

Supertack för snabbt svar men ...

Ursprungligen av reboot81:

Skapa en visuell bild av lagringsytan mha GrandPerspecive så ser du vad som är så stort.

… körde programmet som scannade hårddisken, men fattar ändå inte. Den stora rutan till höger är sleepimage, resten bara småfiler. Och alltsammans är bara 23 GB. Vad gör jag för fel???

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-25 13:12
Ursprungligen av Threepin:

…Och alltsammans är bara 23 GB. Vad gör jag för fel???

Har du scannat av din användarkatalog, eller hela disken?

Hmm ...

Ursprungligen av reboot81:

Har du scannat av din användarkatalog, eller hela disken?

Scannade först användarkatalogen, sen library (3,3 GB), system (5,25 GB). Borde inte filmerna på 47 GB synas nånstans?

Jag är mycket tacksam för dina svar!

Ursprungligen av Threepin:

Scannade först användarkatalogen, sen library (3,3 GB), system (5,25 GB). Borde inte filmerna på 47 GB synas nånstans?

Jag är mycket tacksam för dina svar!

Välj hela disken istället, tex Macintosh HD.

Fel av mig!

Ursprungligen av barbapappa_86:

Välj hela disken istället, tex Macintosh HD.

Fel info förut.

Jag scannade först hela hårddisken (Macintosh HD) som är 118 GB stor. Men scanningen visar bara 23,8 GB.

Jag gör väl fel, frågan är vad.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-25 14:03

Gå till Finder och leta själv, det är ju en elefant i en myrstack du letar efter.
Välj Macintosh HD i vänstra delen av fönstret. Välj visa Som lista.
Högerklicka i fönstret och välj Visa visningsalternativ. Bocka i Beräkna alla storlekar
Sortera innehållet efter storlek genom att klicka på kolumnrubriken Storlek.
Nu ser du vad alla mappar på Macintosh HD tar för plats. Sen är det bara att gräva sig fram...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-25 14:04
Ursprungligen av Threepin:

…Men scanningen visar bara 23,8 GB.
Jag gör väl fel, frågan är vad.

Hur mycket plats tar ditt användarkonto?

2,33 GB - inte så mycket ...

Ursprungligen av reboot81:

Hur mycket plats tar ditt användarkonto?

Fattar inte ...

Ursprungligen av reboot81:

Gå till Finder och leta själv, det är ju en elefant i en myrstack du letar efter.
Välj Macintosh HD i vänstra delen av fönstret. Välj visa Som lista.
Högerklicka i fönstret och välj Visa visningsalternativ. Bocka i Beräkna alla storlekar
Sortera innehållet efter storlek genom att klicka på kolumnrubriken Storlek.
Nu ser du vad alla mappar på Macintosh HD tar för plats. Sen är det bara att gräva sig fram...

… men ska göra så. Begriper inte att jag inte ser …

Tack för er hjälp!

???

Ursprungligen av Threepin:

… men ska göra så. Begriper inte att jag inte ser …

Tack för er hjälp!

Tillbaka igen - med fortsatta problem …

Borde inte hårddiskens storlek (118 GB) bestå av delarna under - som dock bara blir runt 18 GB?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-25 14:56

Jo, och som vi alla vet så är inte 118 och 18 samma sak. De resterande filerna ligger alltså dolda.

För att få dessa synliga öppnar du Terminal.app och skriver in följande:
defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE (tryck enter)
killall Finder (tryck enter)

Sen ska du nog se lite mer filer/mappar.

För att dölja filerna (såna som är klassade som systemfiler) igen matar du in:
defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE (tryck enter)
killall Finder (tryck enter)

Ursprungligen av reboot81:

Jo, och som vi alla vet så är inte 118 och 18 samma sak. De resterande filerna ligger alltså dolda.

För att få dessa synliga öppnar du Terminal.app och skriver in följande:
defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE (tryck enter)
killall Finder (tryck enter)

Sen ska du nog se lite mer filer/mappar.

För att dölja filerna (såna som är klassade som systemfiler) igen matar du in:
defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE (tryck enter)
killall Finder (tryck enter)

Öh, wow, men tack … Ska försöka allt det där!

Ger upp ...

Ursprungligen av Threepin:

Öh, wow, men tack … Ska försöka allt det där!

Funkade bra med instruktionerna men synd ändå inget i storleksklassen 47 GB.

Jag ger upp. Får spara ner det jag vill ha kvar och formatera om hårddisken (eller vad man nu gör), och se.

Tack för alla svar!!!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-25 15:36

Vänta lite, hurpass ledigt säger Skivverktyg.app att du har? ("Tillgängligt") Vad säger Finder att du har ledigt?

Ursprungligen av Threepin:

Funkade bra med instruktionerna men synd ändå inget i storleksklassen 47 GB.

Jag ger upp. Får spara ner det jag vill ha kvar och formatera om hårddisken (eller vad man nu gör), och se.

Tack för alla svar!!!

Det är ju inte nödvändigtvis en enda fil / katalog som är 47 GB stor. Alla filmer tillsammans ska utgöra 47 GB (enligt dialogen i din första post).

Vad använder du din dator till? Videoredigering?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-25 16:21

Vill man hitta de filmer som OS X räknar storleken på i Om den här datorn kan du i Finders sökruta skriva "Film" och och välja att söka upp alla filer av typen film. Skriv ingen ytterligare i sökrutan. (vet inte exakt vad svenska översättningen är men se bifogade bilder). Detta funkar iaf för mig, sammanlagda storleken av de funna filerna är samma som i Om den här datorn

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-25 17:13
Ursprungligen av gaimasa:

Vill man hitta de filmer som OS X räknar storleken på i Om den här datorn kan du i Finders sökruta skriva "Film" och och välja att söka upp alla filer av typen film. Skriv ingen ytterligare i sökrutan. (vet inte exakt vad svenska översättningen är men se bifogade bilder). Detta funkar iaf för mig, sammanlagda storleken av de funna filerna är samma som i Om den här datorn

På svenska heter det film. Men jag gissar på att det inte är filmer, såvida ingen ansträngt sig för att gömma 47GB film på datorn.
Min gissning är att nåt program har skapat en massa filer, och att Om den här datorn... tror att dessa stora filer är filmer.

Inte helt fel tillfälle heller att kontrollera hårddisken, kan vara nåt strul med den oxå. Skivverktyg -> Skivkontroll.

Nej, jag förstår men ...

Ursprungligen av HåkanE:

Det är ju inte nödvändigtvis en enda fil / katalog som är 47 GB stor. Alla filmer tillsammans ska utgöra 47 GB (enligt dialogen i din första post).

Vad använder du din dator till? Videoredigering?

… jag borde ju hitta nåt som kan förklara mängden film - men icke.

Jag kollar Netflix, dreamfilm, swefilm och har väl laddat hem lite filmfiler, men allt är i princip raderat. Ändå 47 GB! Och ingen redigering ...

fattar inget!

Tack för svar.

Försökte men ingen lösning.

Ursprungligen av gaimasa:

Vill man hitta de filmer som OS X räknar storleken på i Om den här datorn kan du i Finders sökruta skriva "Film" och och välja att söka upp alla filer av typen film. Skriv ingen ytterligare i sökrutan. (vet inte exakt vad svenska översättningen är men se bifogade bilder). Detta funkar iaf för mig, sammanlagda storleken av de funna filerna är samma som i Om den här datorn

Datorn hittar bara två quicktimefilmer på ca 10 meg, och lite JPG bilder, inget annat.

Tack för tips!

Har kört skivkontroll ...

Ursprungligen av reboot81:

På svenska heter det film. Men jag gissar på att det inte är filmer, såvida ingen ansträngt sig för att gömma 47GB film på datorn.
Min gissning är att nåt program har skapat en massa filer, och att Om den här datorn... tror att dessa stora filer är filmer.

Inte helt fel tillfälle heller att kontrollera hårddisken, kan vara nåt strul med den oxå. Skivverktyg -> Skivkontroll.

… innan jag gick in här. Allt var frid och fröjd.

Det måste vara som du skriver, att något program har satt i gång något. Men jag kan inte förstå varför jag inte hittar alla dessa GB? De borde ju synas på nåt sätt i Finder eller när jag gjorde som du tipsade om förut.

Tror på att formatera om HD.

Tack för alla synpunkter!

  • Medlem
  • 2014-09-25 18:43

Testa programmet Daisydisk och välj alternativet Skanna som administratör.

http://www.daisydiskapp.com

Vad säger "all my files"?

Ursprungligen av Threepin:

men allt är i princip raderat. Ändå 47 GB! Och ingen redigering ...

Ligger filmerna kvar i papperskorgen ?

Bara några tiotal MB JPG-filer i princip.

Ursprungligen av Borttaget:

Vad säger "all my files"?

Senast redigerat 2018-07-23 10:34
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-25 20:01

Det är ingen risk att det är Time Machine som käkar utrymme denna gång?

Ursprungligen av mattiL:

Det är ingen risk att det är Time Machine som käkar utrymme denna gång?

Det hade legat som säkerhetskopior.

Håll ner "Alt"-knappen, klicka på "Gå" i Finder och välj Bibliotek. Kolla storleken på mapparna där (markera mappen, ta Cmd-I), börja med Application Support och Cache-mappen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-09-26 14:29

Kör Disk Inventory X (gratisprogram) som verkligen går igenom alla mappar (inkl. dolda) och listar dem i storleksordning. Sedan är det bara att högerklicka på en mapp eller fil för att öppna mappen i finder.

1
Bevaka tråden