Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktar på högvarv

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej min Macbook pro, anno 2011 går ofta med fläktarna på högvarv.
Jag har:
- återställt smc
- stängt av flash
- öppnat burken och rengjort fläktarna
- stängt ned program som stjäl CPU

Burken går även ofta på högvarv när jag fäller ihop den. I natt har jag haft den stängd men har gått på högvarv hela natten.

Senast redigerat 2014-08-27 07:05
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-27 17:41

Installera ett program för att kolla på temperaturerna i datorn (det kanske du redan har), ser de onormalt höga ut?
(jag har iStat Pro på Dashboard, det ger en massa info om datorn)

Fungerar båda fläktarna?
Har du Flash i din webbrowser?

Meddela gärna lite mer om specifikationen på datorn och vilket operativ du kör.

Tack för svar!
Macbook 17 early 2011. OSx Lion
Båda fläktarna ligger konstant på runt 5500 rpm (ibland högre) stänger jag ned alla program brukar den gå ned till runt 2500rpm
Hd 36grader CPU 67grader
kör utan flash

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-28 17:21

Kanske du kan göra en skärmdump (urklipp) och visa lite mer info?
Min iStat rapporterar följande (MBP 2010 i5, Yosemite beta):

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-28 17:22

Vilka program kör du, och vilka är det som äter CPU (kolla i Activity Monitor)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-08-28 18:45

Uttorkad kylpasta under kylflänsarna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-28 20:05

...provat ett nytt användarkonto? (För att se så inte nåt program/process ligger och tuggar).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-08-30 12:22

Temperaturerna ser väl rätt ok ut, men se till att välja in att visa fläktarna också (under i-et).

Lite hög temp på CPU och kanske temperaturdifferensen mellan CPU och CPU-kylare är lite stor, kanske det är kylpastan som @heek tipsade om?

Väldigt lite ledigt utrymme på hårddisken. Iofs har det nog inget med detta problemet att göra men det kan leda till andra problem

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-30 13:45
Ursprungligen av Mymac4ever:

Väldigt lite ledigt utrymme på hårddisken. Iofs har det nog inget med detta problemet att göra men det kan leda till andra problem

15GB ledigt är inte "Väldigt lite ledigt" i mina ögon. Tur att vi har olika.
Iaf, TS: Helt klart är att någon process jobbar upp tempen på din maskin. Kanske en ren installation av Mavericks, eller uppdatering till dito?
Men först, prova annan användare samt kika om du kan se vad som får datorn att bli varm.

Ursprungligen av reboot81:

15GB ledigt är inte "Väldigt lite ledigt" i mina ögon. Tur att vi har olika.
Iaf, TS: Helt klart är att någon process jobbar upp tempen på din maskin. Kanske en ren installation av Mavericks, eller uppdatering till dito?
Men först, prova annan användare samt kika om du kan se vad som får datorn att bli varm.

15% ledigt är rekommenderat. Inte gå under 10% ledigt bör ses som absoluta minimum.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-21 09:45

Har du löst problemet än? Vidare kan vara bra om vi vet vilken modell av datorn du har. 13, 15 eller 17tum. Tidig eller sen 2011?

Jag har själv en 15" sen 2011 maskin som efter ett års användande började bli varm vid normalt användande och fläktarna började varva upp vid youtube videor. Så jag började undersöka vad som kunde vara felet då.
Kom in på ifixits teardown på tidiga 2011 maskinen och kom till bilden där de tar bort kylfläsarna, med kommentaren:
"Holy thermal paste! Time will tell if the gobs of thermal paste applied to the CPU and GPU will cause overheating issues down the road."
https://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+1...

Plockade isär min för att kolla om jag också var drabbad av extrema mängder kylpasta. Vilket jag var och kylpastan hade helt torkat ut, efter ETT års normalt användande. Bytte ut kylpastan till en bättre variant (arctic silver) och skruvade ihop maskinen igen och sedan dess har den inte blivit varm och varvat upp när jag inte belastat den hårt.

Nu på senare tid, börjar folk få problem med grafikkretsar som ger upp. Se denna Facebook sida, där folk med 2011 maskiner börjar uppleva problem med sina 15 och 17tums maskiner med AMD dedikerad grafikkrets. (HD6750m och HD6770m) https://www.facebook.com/groups/2011mbp

Så har du en 15 eller 17tums maskin och känner dig säker att skruva isär datorn så kanske du ska överväga det.

Tack för era svar! nu senast heek. Som jag skrev i mitt andra inlägg är det en 17 tidig -11. Jag har provat allt förutom att byta ut kylpastan. Jag har sedan tidigare varit och grävt i fläktarna och tagit bort damm, bytt andvändare, osx osv. Så med uteslutningsmetoden borde det vara pastan. När du skriver om grafikkretsarna så ringer också en klocka eftersom jag har ett parti på skärmen där det går små vita och svarta sträck från ovansidan till nedsidan. Jag ska följa ditt råd och uppdatera hur det gick.
TACK!

Jag har nu strykit på lite färsk arctic silver. Det gamla såg riktigt torrt ut. Men tyvärr kvarstår fläktarnas höga varv. Det räcker med ett videoklipp på nätet så körs de igång. Det känns faktiskt som det tom har blivit värre....

"Ett videoklipp". Säger inte mycket tyvärr. Vilken codec? Använder du uppspelning i hårdvara eller mjukvara?
Blev det skillnad om du loggar in som en ny användare?

Ursprungligen av hummel:

"Ett videoklipp". Säger inte mycket tyvärr. Vilken codec? Använder du uppspelning i hårdvara eller mjukvara?
Blev det skillnad om du loggar in som en ny användare?

Tack för svar. Nej det blev ingen skillnad när jag skiftade användare. Det jag menade är att när jag aktiverar flash för att tex kunna se ett youtube/vimeo- klipp eller om jag har flera program uppe samtidigt tex Final Cut, Photoshop och word så drar fläktarna igång eller om jag tittar på film (AVI,QT,MP4 osv.). Ibland går inte datorn i vila trots att jag fäller ihop den, utan fläktarna fortsätter på högvarv.

Vad är det som körs "mycket", dvs titta i Aktivitetskontroll på alla processer och sortera efter CPU-last. Vad är det som arbetar?

  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2014-09-24 12:56

Jag fick liknande bekymmer i Yosemite Beta 1, detta gick dock över med public beta 2.

Senast redigerat 2014-09-24 15:04
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-24 17:07

Så stor temp-skillnad på CPU och CPU-Heatsink - talar inte det ändå för att det är dålig värmeöverledning till kylflänsen?

Ursprungligen av IngoX:

Så stor temp-skillnad på CPU och CPU-Heatsink - talar inte det ändå för att det är dålig värmeöverledning till kylflänsen?

Jag vet inte om det var en tillfällighet, för nu när jag har haft den under uppsikt ett par timmar har det oftast varit CPU strax över 60 medan Heat sink strax under 60. När fläkten drar på ligger det på ca 75/60. Jag använde ett plastkort för att sprida ut kylpastan jämnt, vet inte om det var rätt metod. Såg flera klipp på tuben där de använde den metoden iaf

Ursprungligen av goldglimmer:

Jag vet inte om det var en tillfällighet, för nu när jag har haft den under uppsikt ett par timmar har det oftast varit CPU strax över 60 medan Heat sink strax under 60. När fläkten drar på ligger det på ca 75/60. Jag använde ett plastkort för att sprida ut kylpastan jämnt, vet inte om det var rätt metod. Såg flera klipp på tuben där de använde den metoden iaf

Du bör avlägsna all gammal pasta extremt noggrant – annars bygger du upp ett isoleringslager.

Ursprungligen av Kalle-lumi:

Du bör avlägsna all gammal pasta extremt noggrant – annars bygger du upp ett isoleringslager.

Jag tycker att jag var väldigt noga, använde dock inte sprit, utan bara vatten på filtduk. Jag la sedan ett tunt lager med pasta

Ursprungligen av goldglimmer:

Jag tycker att jag var väldigt noga, använde dock inte sprit, utan bara vatten på filtduk. Jag la sedan ett tunt lager med pasta

Då hade ett torrt kaffefilter varit bättre.

Men är det rent så låt det nu vara.

Ursprungligen av goldglimmer:

Jag tycker att jag var väldigt noga, använde dock inte sprit, utan bara vatten på filtduk. Jag la sedan ett tunt lager med pasta

Du skulle ha använt sprit, vatten gör ingen som helst nytta för att ta bort gammal kylpasta, smetar nog mest ut det.
Prova igen med en ordentlig rengöring med sprit om det inte blir bättre.

Får köra en till rengöring i helgen för att kunna utesluta kylpastan helt. Tyckte ändå att det såg väldigt rent ut efter rengöring.

När är det fläktarna ska dra igång, är det vid ett speciellt gradtal som CPU:n uppnår?

Det blir nog definitivt en ny rengöring i helgen. Så fort jag kör något processkrävande typ en filkomprimering går CPU-tempen upp till 92-95 grader. När fläktarna dragit ett tag på över 5000rpm går den ned till 80-85.

Ni som har koll, är det normalt att det används så här hög processkraft till en komprimering

Ursprungligen av goldglimmer:

Ni som har koll, är det normalt att det används så här hög processkraft till en komprimering
https://dl.dropboxusercontent.com/u/15537854/aktivitet.jpg

Ja.

1
Bevaka tråden