Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FM: Skapa flera relaterade poster vi webben?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenamoss. Någon som funderat på följande?

Jag har ett förmulär på webben som visar ett par vanliga fält för namn och andra uppgifter och dessutom ett gäng olika alternativ (visas som kryssrutor).

När besökaren skickar formuläret efter att fylt i några fält, och dessutom kryssat i ett eller flera av alternativen, vill jag skapa följande: en ny post för användaren, och dessutom flera relaterade poster i ett annat register för varje val som kryssats i. Finns det något snyggt sätt att göra detta utan att köra ett script?

Nu skickar jag värdena för de valda alternativen till ett text-fält och låter sedan ett script skapa en ny post i relaterat register för varje rad i detta fält. Det känns lite klumpigt.

Tips eller idéer?

Exempel:

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"><FORM ACTION="fmpro" METHOD="POST">
[i]
[i]
[i]
[i]
[i]
[i]
[i]
[i]
[i]
</FORM> </pre>

Notera de små siffrorna efter Adress::Stad.1, de anger ordningsnumret på raden i en portal som finns i den layout du jobbar mot. Adress är alltså namet på relationen.

Lycka till!

/Ola

All right! Man trycker alltså in flera värden i taget via portalen. Tjusigt och enkelt!

Följdfråga: Om nu listan (i ditt fall med städer) genereras av en sökning, kan jag på ett smart sätt få prefixet på fälthänvisningen att "ticka" i takt med att listan skapas?

Lite snabbt hopklippt kod, tror det kan fungera (efter en massa ändringar alltså).

Bygger alltså på att du lägger in en inline inuti ditt formulär som söker fram städerna. Jag tror att märkordet [FMP-CurrentRepeatNumber] fugnerar i alla repeterande märkord som tex [FMP-Record] men har tyvärr inte provat. Fungerar det inte heter den något annat.

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"><FORM ACTION="fmpro" METHOD="POST">
[i]
[i]
[i]
[i]
[i]
[i]

[FMP-InlineAction: -db={CurrentDatabase}, -lay={CurrentLayout}, last name="larsson", position="Tekniker", -find]

[FMP-Record]
[i]
[i]

[/FMP-Record]

[/FMP-InlineAction]

[i]
</FORM>
</pre>

/Ola
Tillägg: Sannolikt kan du klara dig utan en inline. Men då får du producera sökningen på städer innan man kommer till sidan.

[ 24. februari 2003, 15:28: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Läckert! Detta ska testas snarast. Tack!

Ett par månader senare...

När min inline sökt ut postera som ska visas genereras en lista som består av kryssrutor. Vad jag vill göra är att skapa nya relaterade poster för varje vald post man kryssar för - alltså inte varje (med inline) hittad post. Tips någon?

/niklas

För tydlighetens skull lägger jag till den kod som ursprungligen syntes ovan, men som av någon anledning flippat loss...

Citat:

<FORM ACTION="fmpro" METHOD="POST">
<INPUT TYPE="HIDDEN" NAME="-db" VALUE="Personal.fp5">
<INPUT TYPE="HIDDEN" NAME="-lay" VALUE="Layout1">
<INPUT TYPE="HIDDEN" NAME="-format" VALUE="reply.htm">
<INPUT TYPE="HIDDEN" NAME="-recid" VALUE="11">
<INPUT TYPE="TEXT" NAME="Fornamn" VALUE="Jan">
<INPUT TYPE="TEXT" NAME="Efternamn" VALUE="Svensson">

[FMP-InlineAction: -db={CurrentDatabase}, -lay={CurrentLayout}, last name="larsson", position="Tekniker", -find]
[FMP-Record]
<INPUT TYPE="TEXT" NAME="Adress::Stad.[FMP-CurrentRepeatNumber]" VALUE="Stockholm">
<INPUT TYPE="TEXT" NAME="Adress::Stad.[FMP-CurrentRepeatNumber] "VALUE="Sundsvall" >
[/FMP-Record]
[/FMP-InlineAction]

<INPUT TYPE="SUBMIT" NAME="-edit" VALUE="Redigera denna post">
</FORM>

Det är ungefär när man kommit så långt som du gjort som man fortsätter med Lasso.

Vad du vill göra är att skicka ett antal parametrar från en sida till en annan, där parametrarna har _samma namn_ medans värdet skiljer sig åt för att sedan processas på efterföljande sida.

Mig veterligt är det inte möjligt då det i CDML inte kan varken referera till parameter_med_visst_namn nr X, räkna dessa eller loopa igenom dem och utföra en inline med varje.

Det kan också vara för att jag är trött i huvudet nu, så ni får gärna rätta mig om jag har fel.

(I Lasso går det förstås...)

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Det är ungefär när man kommit så långt som du gjort som man fortsätter med Lasso.

Perfekt. Innerst inne var det nog det jag ville höra...

1
Bevaka tråden