Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 8 - en riktig besvikelse så här långt

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Varför ska man inte kunna det? Kan man på ena hållet så kan man väl på andra?

Skillnaden är denna inställning på Facetime under Yosemite. Ett designval som Apple har gjort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-21 19:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Skillnaden är denna inställning på Facetime under Yosemite. Ett designval som Apple har gjort.

Ja? Den berättar ju att det ska vara möjligt att sköta ett samtal från både iPhone, iPad o sin Mac likväl som att skicka aktuellt samtal emellan dessa enheter.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-21 19:31
Ursprungligen av zinned:

Ja? Den berättar ju att det ska vara möjligt att sköta ett samtal från både iPhone, iPad o sin Mac [b]likväl som att skicka aktuellt samtal emellan dessa enheter.

Intressant att veta varifrån du fått den infon.
Att man ska kunna svara,ringa och gå från iPad/OS X till telefon visste jag men inte tvärtom.

Ursprungligen av zinned:

Ja? Den berättar ju att det ska vara möjligt att sköta ett samtal från både iPhone, iPad o sin Mac likväl som att skicka aktuellt samtal emellan dessa enheter.

Sorry, jag borde ha kollat i Ipaden också. Den har samma inställning.

Och det fungerar att ringa via mobiltelefonen från ipaden.

Men vad menar du? Inställningarna säger ganska tydligt att det är ipad-via telefon eller osx-via telefon. Du kan påbörja ett samtal på ipaden och sedan fortsätta på telefonen men menar du att man ska kunna skicka ett pågående samtal från telefonen till ipaden (eller datorn)?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-21 20:01
Ursprungligen av lappen71:

Intressant att veta varifrån du fått den infon.
Att man ska kunna svara,ringa och gå från iPad/OS X till telefon visste jag men inte tvärtom.

Handoff i sig säger ju bara att man ska kunna lämna över aktuell funktion mellan två enheter, på vilket håll är inte definierat och inte heller intressant. Man ska ju naturligtvis kunna lämna över ett samtal från iPhone till iPad/Mac likväl som från iPad/Mac till iPhone.

Ursprungligen av zinned:

Handoff i sig säger ju bara att man ska kunna lämna över aktuell funktion mellan två enheter, på vilket håll är inte definierat och inte heller intressant. Man ska ju naturligtvis kunna lämna över ett samtal från iPhone till iPad/Mac likväl som från iPad/Mac till iPhone.

Du kan ta över ett samtal på telefonen eftersom samtalet utförs via telefonen. Men jag tror inte att du kan skicka ett pågående samtal från telefonen till ipaden/macen..

Citat:

Sometimes when your iPhone rings, it’s not where you are. Maybe it’s charging in another room. Or it’s buried in your backpack. But your Mac or iPad is sitting right there. Now you can make and receive phone calls on those devices as long as your iPhone running iOS 8 is on the same Wi-Fi network. Incoming calls show the caller’s name, number, and profile picture. Just click or swipe the notification to answer, ignore, or respond with a quick message. And making a phone call from your iPad or Mac is just as easy. Simply tap or click a phone number in Contacts, Calendar, or Safari. It all works with your existing iPhone number, so there’s nothing to set up.

Jag stängde av att alla enheter ringer - det blev absurt när en iPhone, en iPad och två Mac's ringde :-D. Alla nära mig.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-21 20:15
Ursprungligen av zinned:

Handoff i sig säger ju bara att man ska kunna lämna över aktuell funktion mellan två enheter, på vilket håll är inte definierat och inte heller intressant. Man ska ju naturligtvis kunna lämna över ett samtal från iPhone till iPad/Mac likväl som från iPad/Mac till iPhone.

Då har vi skilda åsikter för jag ser det inte så naturligt att det ska fungera så

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-21 22:17
Ursprungligen av zinned:

Handoff i sig säger ju bara att man ska kunna lämna över aktuell funktion mellan två enheter, på vilket håll är inte definierat och inte heller intressant. Man ska ju naturligtvis kunna lämna över ett samtal från iPhone till iPad/Mac likväl som från iPad/Mac till iPhone.

I demon från presentationen så kör man bara appar typ Mail och Safari i Handoff mellan enheter i båda riktningarna. Samtal däremot plockas däremot bara upp på en enhet och avslutas även där - ingen överföring av samtal under demon.

Ursprungligen av frazze:

I demon från presentationen så kör man bara appar typ Mail och Safari i Handoff mellan enheter i båda riktningarna. Samtal däremot plockas däremot bara upp på en enhet och avslutas även där - ingen överföring av samtal under demon.

Du kan ta över ett pågående samtal på telefonen. Jag har provat. Det ser ut på samma sätt som när du lämnar telefonsppen under samtal. Du har den gröna listen högst uppöser du trycker på och samtalet fortsätter i telefonen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-22 08:15
Ursprungligen av frazze:

I demon från presentationen så kör man bara appar typ Mail och Safari i Handoff mellan enheter i båda riktningarna. Samtal däremot plockas däremot bara upp på en enhet och avslutas även där - ingen överföring av samtal under demon.

Precis som @BlackSmp skriver så går det utmärkt att lämna över ett samtal från iPad till iPhone men märkligt nog inte tvärt om.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2014-09-22 17:53

Försökte testa mig fram idag och se om handoff fungerar. Läste senare att iPad 3 generationen inte stödjer detta och därav kan jag inte testa det. Vad jag ser så stödjer iPad 3e gen BT 4.0 men den får inte funktionen. Får vänta till Yosemite för att kunna testa 5s->datorn.

Postade detta i annan tråd men jag drar det här också (angående family sharing...):

Kom till slut på ett sätt som gjorde att jag kunde skapa ett apple-id för barn under 13, trots att jag inte har något kreditkort. Jag har Swedbank men gissar att det fungerar hos flera banker. Jag loggade helt enkelt in på internetbanken och skapade ett temporärt e-kort med en mindre summa som tak och matade sedan in e-kortets nummer som betalningsmedel på itunes store. Hurra!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-09-23 06:46
Ursprungligen av dfox:

Postade detta i annan tråd men jag drar det här också (angående family sharing...):

Kom till slut på ett sätt som gjorde att jag kunde skapa ett apple-id för barn under 13, trots att jag inte har något kreditkort. Jag har Swedbank men gissar att det fungerar hos flera banker. Jag loggade helt enkelt in på internetbanken och skapade ett temporärt e-kort med en mindre summa som tak och matade sedan in e-kortets nummer som betalningsmedel på itunes store. Hurra!

En riktigt bra tjänst som Swedbank har där. Andra banker kanske har motsvarande men det här har räddat mig några gånger. Har hänt mig att Apple Store av oanade anledningar har spärrat mitt kort och då har detta varit räddningen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-23 09:22
Ursprungligen av onnyt:

Har hänt mig att Apple Store av oanade anledningar har spärrat mitt kort och då har detta varit räddningen.

Aldrig hört talas om. Hur skulle Apple kunna spärra ditt kort? Kan inte vara möjligt.

Ursprungligen av zinned:

Aldrig hört talas om. Hur skulle Apple kunna spärra ditt kort? Kan inte vara möjligt.

Troligen menar man att Apple inte har accepterat kortet. Spärr är det rimligen bara utfärdande bank som kan utfärda.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-09-23 09:36
Ursprungligen av zinned:

Aldrig hört talas om. Hur skulle Apple kunna spärra ditt kort? Kan inte vara möjligt.

Ursprungligen av pmarriott:

Troligen menar man att Apple inte har accepterat kortet. Spärr är det rimligen bara utfärdande bank som kan utfärda.

Dåligt/felaktigt formulerat av mig. Givetvis som pmarriott säger att de inte längre accepterar mitt kort på App store.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-23 13:15
Ursprungligen av onnyt:

Dåligt/felaktigt formulerat av mig. Givetvis som pmarriott säger att de inte längre accepterar mitt kort på App store.

Märkligt ändå, vad har de gett för anledning till detta?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-09-23 18:03
Ursprungligen av onnyt:

Dåligt/felaktigt formulerat av mig. Givetvis som pmarriott säger att de inte längre accepterar mitt kort på App store.

Märkligt. Det har aldrig hänt mig, och jag har använt iTunes sedan dag ett.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-23 20:56

Hur var det nu med SMS-relay i iOS 8? Man skulle kunna skicka vanliga sms från sin Mac med Yosemite som då nyttjade telefonens abonnemang. Är det inte möjligt att göra samma sak från sin iPad? Dvs skicka riktiga sms...?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-23 21:09
Ursprungligen av zinned:

Hur var det nu med SMS-relay i iOS 8? Man skulle kunna skicka vanliga sms från sin Mac med Yosemite som då nyttjade telefonens abonnemang. Är det inte möjligt att göra samma sak från sin iPad? Dvs skicka riktiga sms...?

Verkar som funktionen inte är aktiv på någon enhet i dagsläget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-23 21:12
Ursprungligen av lappen71:

Verkar som funktionen inte är aktiv på någon enhet i dagsläget.

Lide bull. Förstår inte riktigt varför, om det nu ska fungera från en iPad.

Här satt man o skulle skicka sms men tji fick man...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-23 21:21
Ursprungligen av zinned:

Lide bull. Förstår inte riktigt varför, om det nu ska fungera från en iPad.

Här satt man o skulle skicka sms men tji fick man...

Inte jag heller för det fungerade på en tidigare beta av både iOS 8 och OS X

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-23 21:24
Ursprungligen av zinned:

Lide bull. Förstår inte riktigt varför, om det nu ska fungera från en iPad.

Här satt man o skulle skicka sms men tji fick man...

http://www.macrumors.com/2014/09/12/apple-dem...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-23 21:27

Ah, just det ja. Hade läst det men helt glömt bort det. Tackar.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-09-23 23:40
Ursprungligen av onnyt:

Dåligt/felaktigt formulerat av mig. Givetvis som pmarriott säger att de inte längre accepterar mitt kort på App store.

Samma hade min syrra efter hon bytt kort, det vidare sig att hon missat aktivera det här i Swedbanks kortöversikt:

Anslutet till MasterCard
SecureCode / Verified by Visa Ja

Ska alltså stå "Ja"

sedan godkändes kortet direkt på iTuneskontot.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2014-09-30 19:44

Något som jag stör mig på fruktansvärt och som inte har blivit fixat under 8.0.2 är när man får ett meddelande så lyser det ju rött på meddelande ikonen samt en siffra beroendes på hur många nya meddelanden man har, öppnar jag meddelande och läser det senaste, sedan när jag klickar ner appen så står det fortfarande att jag har olästa meddelande, så varje meddelande måste jag läsa två gånger för att noteringen om att jag har fått meddelande ska försvinna!

Ursprungligen av Hoya:

Något som jag stör mig på fruktansvärt och som inte har blivit fixat under 8.0.2 är när man får ett meddelande så lyser det ju rött på meddelande ikonen samt en siffra beroendes på hur många nya meddelanden man har, öppnar jag meddelande och läser det senaste, sedan när jag klickar ner appen så står det fortfarande att jag har olästa meddelande, så varje meddelande måste jag läsa två gånger för att noteringen om att jag har fått meddelande ska försvinna!

Så är det inte för mig. Fungerar normalt.

Fungerar normalt här också. Förutsätter att du testat de vanliga knepen (omstart etc).

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2014-10-01 17:28
Ursprungligen av Capeman:

Fungerar normalt här också. Förutsätter att du testat de vanliga knepen (omstart etc).

Yepp det har jag gjort, men inget hjälper tyvärr.

Bevaka tråden