Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fundering kring ångerrätt vid köp av iphone 6 plus

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Knivsta
  • 2014-09-23 11:42

Jag har köpt min iphone 6 plus genom operatören 3 med förlängning av mitt abonnemang. Jag vet om att jag kan häva köpet (telefon + abonnemang) genom 3 men kan jag välja att gå direkt till apple store Täby och byta eller återlämna min telefon och få pengarna tillbaka? Kunde vara praktiskt om jag upptäcker att ip6 plus storleken ej passar mig och jag vill byta till en ip6. Förstår att abonnemanget i såna fall ligger kvar på mig som vanligt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-23 11:49

Om du köpt via Tre så är det nog via dem du behöver gå för att utnyttja din ångerrätt/öppet köp etc. Det är ju trots allt de som sålt varan.

Där du köpt den, precis @ninor skriver, Tre alltså.

I USA verkar man kunna byta iPhone ganska enkelt via Apple Store, någon som vet hur det är i Sverige? Kan man köpa tex en 6 plus, använda den i helgen för att sedan byta mot en vanliga 6a?

Om man köper en iPhone i Apple Store, men med abonnemang, hur är det då? Jag har beställt en 6a via Tre, som ska komma på fredag, men det känns smartare att köpa i Apple Store om man ångrar sig vad gäller storlek... Jag fick 50 kr/månad rabatt via en säljare på Tre men den kostnaden kan det vara värt att offra för att få rätt storlek, dessutom på release.

Lite off-topic, men här är en rolig artikeln om just det där problemet: http://www.theverge.com/2014/9/22/6827863/apple-iphone-6-plus

Lästen den artikeln, där får han ju besked från Apple att han har 14 dagar på sig för retur. Jag undrar om samma sak gäller i Sverige :).

Ursprungligen av adrianyan:

Lästen den artikeln, där får han ju besked från Apple att han har 14 dagar på sig för retur. Jag undrar om samma sak gäller i Sverige :).

Han köpte den hos Apple, då kan han såklart returnera den där så länge det finns en returpolicy.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-23 12:29

Jag har bokat en 6+ för upphämtning på fredag. Om jag inte har vant mig inom en vecka så tänker jag lämna tillbaka den och köpa en sexa istället. Om det blir väntetid i bytet så går jag tillbaka till min 5s så länge. Fördelen med att gå tillbaka till 4" emellan är att sexan då upplevs som ett uppbyte i storlek. Vore ju trist att behöva byta till 6+ igen för att det känns fel att byta ner sig.

Ursprungligen av Vassius:

Jag har bokat en 6+ för upphämtning på fredag. Om jag inte har vant mig inom en vecka så tänker jag lämna tillbaka den och köpa en sexa istället. Om det blir väntetid i bytet så går jag tillbaka till min 5s så länge. Fördelen med att gå tillbaka till 4" emellan är att sexan då upplevs som ett uppbyte i storlek. Vore ju trist att behöva byta till 6+ igen för att det känns fel att byta ner sig.

Funderar som sagt på att avboka hos Tre och göra som du... Frågar är om det fungerar när man köper med abonnemang

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-23 16:29
Ursprungligen av adrianyan:

Funderar som sagt på att avboka hos Tre och göra som du... Frågar är om det fungerar när man köper med abonnemang

Ring apple och kolla? De har ju flera butiker du kan höra av dig till.
Sen undrar jag samma sak som du men är för lat för att ringa...

Tele 2 vet jag har liknande returrätt som Apple har. Annars gäller Apples retur på telefoner köpta hos Apple dvs. I en Apple Store.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2014-09-29 18:39
Ursprungligen av adrianyan:

I USA verkar man kunna byta iPhone ganska enkelt via Apple Store, någon som vet hur det är i Sverige? Kan man köpa tex en 6 plus, använda den i helgen för att sedan byta mot en vanliga 6a?

Inte kan man väl byta en lur med bruten förpackning??? Den måste väl vara oöppnad???

Ursprungligen av speer:

Inte kan man väl byta en lur med bruten förpackning??? Den måste väl vara oöppnad???

Man har då inte svensk lag på sin sida för att ångra köpet, alt byta. Om inte annat är avtalat då givetvis.

Ursprungligen av speer:

Inte kan man väl byta en lur med bruten förpackning??? Den måste väl vara oöppnad???

Jo, hos Apple får du använda produkten upp till 14 dagar.

Ursprungligen av speer:

Inte kan man väl byta en lur med bruten förpackning??? Den måste väl vara oöppnad???

Inte vid distansköp.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-09-29 18:49

Blir nog svårt att få pengar av en Apple Store eftersom du köpt den subventionerad av en operatör. Den förhöjda månadsavgiften blir sällan fullpris utan är ju rabatterad just för att du tagit ett abonnemang.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2014-09-29 19:16
Ursprungligen av adrianyan:

Jo, hos Apple får du använda produkten upp till 14 dagar.

Ahh! Trevligt det hade jag ingen aning om!!

Jag köpte en iphone 6 plus, 64 gb med abonemag och förhöjd månads kostnad på apple store täby centrum. Om man byter till en billigare iphone 6 hur blire då??? Abonnemanget och månadskostnaden lär man väl inte kunna ändra på ?? Byta luren kan man ju men inte så kul att betala för en lur man inte har...

Ursprungligen av speer:

Ahh! Trevligt det hade jag ingen aning om!!

Jag köpte en iphone 6 plus, 64 gb med abonemag och förhöjd månads kostnad på apple store täby centrum. Om man byter till en billigare iphone 6 hur blire då??? Abonnemanget och månadskostnaden lär man väl inte kunna ändra på ?? Byta luren kan man ju men inte så kul att betala för en lur man inte har...

Om du vill byta och det inte går hos Apple är jag eventuellt intresserad! Har en iphone 6 64 GB.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2014-09-29 20:08
Ursprungligen av adrianyan:

Om du vill byta och det inte går hos Apple är jag eventuellt intresserad! Har en iphone 6 64 GB.

Alltså jag är rätt nöjd med plusen utforskar egentligen bsra mina möjligheter... Men OM det skulle aktuellt så vet jsg var jag ska vända mig

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2014-09-29 20:52

Som ts så vill jag meddela att min plus ej blir återlämnad, den är kanon! Stor och bra batteritid. Men..de jag pratat med idag påpekade att ljudet var grumligt. Kan ev bero på caset som sitter på eller skräp i mikrofonhålet?

Ursprungligen av adrianyan:

Jo, hos Apple får du använda produkten upp till 14 dagar.

Vad gör dom med produkterna dom får tillbaka ?

Ursprungligen av disktant:

Vad gör dom med produkterna dom får tillbaka ?

Skulle gissa på att de går ut som nya efter en kontroll, alt som refurb.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Skulle gissa på att de går ut som nya efter en kontroll, alt som refurb.

Känns ju inget vidare om dom säljs som nya

Ursprungligen av disktant:

Känns ju inget vidare om dom säljs som nya

Om det inte är något fel på dem, varför inte?

Här har jag en iPhone 6 plus

Ursprungligen av flat7:

Jag har köpt min iphone 6 plus genom operatören 3 med förlängning av mitt abonnemang. Jag vet om att jag kan häva köpet (telefon + abonnemang) genom 3 men kan jag välja att gå direkt till apple store Täby och byta eller återlämna min telefon och få pengarna tillbaka? Kunde vara praktiskt om jag upptäcker att ip6 plus storleken ej passar mig och jag vill byta till en ip6. Förstår att abonnemanget i såna fall ligger kvar på mig som vanligt.

Som rubriken säger. Jag har en plus 16gb som ör lite använd men har alltid varit i skallen och har inga repor på sig. Jag skulle kunna tänka mig att byta till iPhone 6 64gb. Både lurar kosta precis lika mycket.
Så om det ska finnas någon intresserat det är bara höra av sig till mig.
Med vänlig hälsning,
Namik

1
Bevaka tråden