Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera hårdisk?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag äger idag en Macbook Pro, tror den är ifrån 2011-2012 någonting.
Det är på 15 tum men ej retina

Jag undrar om man på en enkelt sätt kan köpa en större ny hårddisk att
sätta in istället för den gamla.
Kan det bli problem att få in OS X på den nya hårddisken? Hur går man till väga?
Jag vill av ett flertal orsaker helst ha en mekanisk disk (alltså ej SSD)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-20 16:10

Det är inga problem att byta disken till en större, om du nu inte redan har en jättedisk i den (så man inte kan köpa större.. ).
Använd en SATA till USB-kabel och en diskkloningsprogramvara typ Carbon Copy Cloner eller liknande.

Sedan måste du förstås byta ut disken inne i datorn också, det är inte så svårt om man är lite händig och det finns fina instruktioner på nätet, se på ifixit.com till exempel.

Hur stor hårddisk kan man montera in i en Macbook Pro ?

Ursprungligen av vicotnic:

Hur stor hårddisk kan man montera in i en Macbook Pro ?

Jättestor. Vet inte exakt vilken modell av SATA din modell har (då du inte har skrivit det), så exakt hur stor är svårt att speca.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jättestor. Vet inte exakt vilken modell av SATA din modell har (då du inte har skrivit det), så exakt hur stor är svårt att speca.

Inte så lätt för mig att svara på, eftersom jag inte ens vet själv vilken det är.
Jag har i dagsläget en hårddisk på 750GB som sitter i och jag skulle gärna vilja ha en på över 1TB iaf

Ursprungligen av vicotnic:

Inte så lätt för mig att svara på, eftersom jag inte ens vet själv vilken det är.
Jag har i dagsläget en hårddisk på 750GB som sitter i och jag skulle gärna vilja ha en på över 1TB iaf

Det ska gå bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-20 17:02
Ursprungligen av vicotnic:

Inte så lätt för mig att svara på, eftersom jag inte ens vet själv vilken det är.
Jag har i dagsläget en hårddisk på 750GB som sitter i och jag skulle gärna vilja ha en på över 1TB iaf

Är den från 2011 eller senare har den SATA3 (6Gb/s), men även om den är äldre och har SATA2 så går det bra eftersom diskarna är bakåtkompatibla och då kommunicerar med den lägre hastigheten. Vilken 2,5" SATA-disk som helst som är högst 9,5 mm hög ska funka.
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

1
Bevaka tråden