Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adressregister m.m

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-08 13:44

Jag har lagt märke till ett stort problem på kontoret och det är ordning på adresser, telefonuppgifter m.m.

Det jag undrar är:

Vad finns det för vettig lösning för att fixa kundregister?

Det har varit på diskussion här förut att köra med FileMaker, och jag ser fördelen i det. Vi har redna en del FileMaker arkiv och det är bra att ha alt i ett system. Problem med detta är om vi vill ha en kompling så mailklienter får tag i den informationen som ligger i FileMakersystemet.

Hur gör man föra att koppla en FileMakerlösning så email-klienter kan komma åt dess data?

I och med att vi i stort sätt är helt OSX baserade så är det lite lättare att hitta en lösning, kanske? Vi har EN Windows XP burk också som måste få vara med i leken på ett eller annat sätt.

Det finns många sätt att göra detta på och jag har nog byggt dem alla (och kan därför erbjuda dessa lösningar).

1. Skall du maila någon enstaka: Skapa ett beräkningsfält i FM som producerar följande text: "mailto: Ola_REMOVEME@intelligentmammals.se" där du säkert kan lista ut vad som kommer från epostadressfältet i FileMaker-registret. Skapa ett manus som innehåller script-steget: "Öppna URL" och välj det fältet. Nu kan du skapa en knapp som kör det manuset och då kommer epostklienten att öppnas i den maskin man sitter vid, med ett nytt mail till den personen, förutsatt att internet-inställningarna är korrekta. Bör fungera lika bra på PC.

Jag hoppas denna URL är självförklarande: mailto: Ola_REMOVEME@intelligentmammals.se?Subject=Nytt+meddelande&Message=Hejsan!

2. Skall du maila till många: Skapa en meddelande-databas och en mottagar-databas. I den senare sparar du sökningar du gör i person/företags-registret. (Du behöver därför komplettera nuvarande databaser med lite fält och script och relationer). Sedan komponerar du ett meddelande i meddelande-databasen och väljer en tidigare sparad sökning på kanske 1-10.000 epostadresser att skicka till. Klicka på knappen skicka. Denna lösning stödjer även HTML-mail, bilagor och att data hämtas ur andra databaser för att läggas till i mailet. Kräver en plugin: SMTPit. http://www.smtpit.com/ Fungerar även på PC.

3. Applescript. Övriga lösningar för att tex synka epostprogrammets adressbok med adressboken i datorn eller adresserna i FileMaker går att lösa med Applescript. Där får du närmare förklara vad du har för krav. Några ideer är tex massutskick för produktionsflöden (maila automatisk sammanställda rapporter), skapa nytt mail med standardinnehåll utifrån data i en databas, sätta upp epostregler som reagerar på vissa ord i ett mail, ta emot inkommande epost och lagra dessa + bilagor i databas/filsystem som en arkiveringsfunktion, osv osv. Man kan göra mycket kul!

Lycka till!

/Ola

...och så finns det ju färdiga CRM-system att köpa.

Cybernetics där jag tidigare arbetade säljer t.ex. Pivotals system. Mycket smaskigt. Mycket, mycket mer än bara adresslista...

Fast kanske lite dyrt...:)

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2003-08-08 15:23

Apples Adressbok är ju super och ännu bättre blir den ju i Panther. Men varför kan man inte dela ut en adressbok lika lätt som man gör i Ical? Det skulle ju nästan vara din lösning (förutom XP-burken).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-08 16:09

Nu blev det mycket... Måste tänka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-08 16:16

"Färdiga CRM-system…"

Har tittat på en del sånna och antningen är det otympliga och stora och dyra, eller för små och hjälplösa. Eller så brister de på att de inte har OSX och WinXP stöd... Fallen är många.

Jag vill egentligen bara fixa en smart adressboklösning. Jag tror att eftersom vi har ett projektsammaställningsregister i FileMaker så vore det kanske bäst att köra adressregister där också... Då kan projektsammaställningarna få en koppling till adressboken vilket möjligör dynamiska sökningar mellan allting (om jag nu fixa det rätt).

Det är lite "klumpigt och gamalt" filemaker, men ändå rätt smart... Undrar när det kommer med en ordentlig OSX version av det, som känns som ett program från 2003 och inte från 1995

Apples Adressbok...

Jag vet, den rockar, men hur får man den att synka i ett nätverk? Apple borde vekrligen fixa lite fler server-tjänster av den typen i sin server utgåva av OSX - "adressbook sharing" eller nått. Tycker jag vore lätt att fixa -> som man lös det i iTunes vore klockrent + att man då i OSX Server har en Adressbook Server. Sen fattas bara att program fixa stöd för det...

Men icke idag...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-08 18:11

Detta verkar funka riktigt bra och enkelt... $20

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20088

Dela/synka Adressböcker (eller en central ab) med rendezvous...

(hmm, ni kan kanske exportera ut en CVS-fil åt peze-killen en gång per vecka?)

Tillägg:Behövs en licens för varje användare verkar det som, men det finns grupprabatter...

Kollade runt lite mer, verkar inte finnas ngt bra sätt att knyta ihop det med emailprogram. Tar delvis tillbaks min rekommendation. Skulle ju kunna funka bra om ni bara synkar mot en central AB och sedan kör med er egna utan sharing igång.

Tror det smidigaste skulle vara att köra en egen lokal LDAP-server, men det verkar inte finnas ngn som byggt ett Macigt GUI för ngn sådan ännu...

Tillägg:

Hittade 2 andra lösningar för central Addressbok

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17423

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13981

Framförallt den sista verkar smidig eftersom den använder sig av den inbyggda LDAP-servern och bara behöver programvara på en dator.

Senast redigerat 2003-08-08 19:02
1
Bevaka tråden