Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EPG (Xmltv version 2) - nyare tvwidget

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Frågan är om det i Lion ligger filer på fler ställen än vad som nämns i övanstående beskrivning.
Testat stänga av brandvägg för att se om den hindrade nerladdning av kanallistorna, men det hjälpte inte.
Får väl klara mig utan EPG i fortsättningen.

Löste det genom att flytta alla EPG-filer från en MacBook (Snowleopard) och över till iMacen med Lion, och nu fungerar det.
Märkligt är det.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-26 13:23

Går det att få till kanal 7?

Yes!!

Säg den glädje som varar.. Laddar inte ner de dagliga tablåerna--:(

Installerade du Lion över Snow Leopard eller är det en "ren" installation?

Lion över Snowleopard.
Andra Widgetar fungerar, bara denna som strular
Tog ner en annan TV-widget som heter tvinfo.se och den fungerar också.

Så har jag också gjort och den fungerar för mig. Vi får nog helt enkelt avvakta utvecklarens kommentar,

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-12 20:32

I Lion.
Finder, överst, välj och klicka på Gå. Tryck och håll ner Alttangenten. Då kommer Biblioteksmappen fram. Långt ner, leta efter TV-widgeten (ligger troligen i mappen Widgets)
Dubbelklicka på programwidgeten.

Funkade på min svarta Macbook.

Är jag den ende som widgeten dött för? Jag får "Channel with id svt1.svt.se (etc) was not found..." etc på alla kanaler.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-17 20:29

Funkar för mej.

Funkar igen utan någon åtgärd. Men den har varit död i två dagar och då den är ett favoritprogram så...

Move along, nothing to see here.

  • Medlem
  • 2014-01-28 02:05

Då jag har tröttnat på att vänta på tv.swedb.se (tack dock för allt jobb ni lagt ner) och på att använda dåliga alternativ så kopplade jag om denna widget till xmltv.se. Verkar fungera perfekt och med fler kanaler.

Byt ut de fyra bifogade filerna i widgeten och radera ~/Library/Xmltv
Kör även "killall Dock" i terminalen innan ni laddar in den nya.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-01-28 12:20
Ursprungligen av erak:

Då jag har tröttnat på att vänta på tv.swedb.se (tack dock för allt jobb ni lagt ner) och på att använda dåliga alternativ så kopplade jag om denna widget till xmltv.se. Verkar fungera perfekt och med fler kanaler.

Byt ut de fyra bifogade filerna i widgeten och radera ~/Library/Xmltv
Kör även "killall Dock" i terminalen innan ni laddar in den nya.

Härligt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-29 21:42

Var tvungen att kryssa ur och kryssa i alla mina kanaler igen för att den skulle uppdatera. Alla ikoner för de olika kanalerna visar bara frågetecken.

  • Medlem
  • 2014-01-30 21:39
Ursprungligen av kenjon:

Var tvungen att kryssa ur och kryssa i alla mina kanaler igen för att den skulle uppdatera. Alla ikoner för de olika kanalerna visar bara frågetecken.

Nej kanalnamnen skiljer sig lite mellan de olika sidorna. Logo-problem har jag dock inte haft. Gjorde du verkligen som jag sa? För att vara helt säker att allt går vägen kan man göra följande:

* Öppna dashboard och ta bort widgeten
* Kör "killall Dock" i terminalen
* Radera mappen ~/Library/Xmltv
* Radera filen ~/Library/Preferences/widget-se.bizo.widget.epg.plist
* Byt ut filerna från min förra post
* Öppna dashboard och lägg till widgeten

Då ska allt vara helt nollställt och man ställer in den som första gången.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-30 22:15

Alla loggor utom två har nu dykt upp. Så jag väntar ett par dagar till...

  • Medlem
  • 2014-02-03 17:32

Jag ropade hej för tidigt. Den slutar fungera efter första hämtningen (3 dagar).

<tekniskt mumbo>Efter det använder den kanalfilen för xmltv och byter ut en sträng för baseURL för att byta till json. Strängbytet stämde inte för de nya adresserna, har fixat det nu. Får kolla senare varför den inte bara använder json-kanalfilen istället.</tekniskt mumbo>

Om man inte vill börja om från början är det enda som behövs bytas tv.jsontv.se.swedb.php
Den ligger förutom i widgeten även i ~/Library/Xmltv/grabber

En "killall Dock" är nödvändig för att den nya ska läsas in. Bifogar också ett fullständigt ersättningspaket där jag även har sorterat in ett par nya kanaler (EPG.back.js).

Jag får inte det att funka.

Är det meningen att man tar hem "EPG20100213.zip" från
https://code.google.com/p/epgwidget/downloads...

och sen kör "Show package contents" på den uppackade "EPG"-filen och byter ut motsvarande filer från ditt paket "EPG" som är postat här i tråden? Och sen dubbelklickar EPG-filen för installation?

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-06-23 14:44

Jag har kört den i många, många år. Men jag har raderat den nu, för den har slutat fungera tyvärr.

  • Medlem
  • 2014-09-16 02:10

Jag har startat ett samtal med gusax, och vi kanske släpper en ny lite mer officiell version än mina ersättningsfiler. Bifogar tills vidare en komplett widget med filerna redan utbytta. De senaste kanalerna från xmltv.se är insorterade. Många fler danska, norska, finska och tyska kanaler.

Ursprungligen av HankPank:

Jag får inte det att funka.

Är det meningen att man tar hem "EPG20100213.zip" från
https://code.google.com/p/epgwidget/downloads...

och sen kör "Show package contents" på den uppackade "EPG"-filen och byter ut motsvarande filer från ditt paket "EPG" som är postat här i tråden? Och sen dubbelklickar EPG-filen för installation?

Ja, precis så. Men har du kört widgeten innan kan du behöva radera tidigare filer. Följ vad jag skrev steg-för-steg här.

Ursprungligen av hugin:

Jag har kört den i många, många år. Men jag har raderat den nu, för den har slutat fungera tyvärr.

Som jag skrev missade jag ett problem med den första utgåvan, det fixade jag redan i nästa post och det fungerar utmärkt fortfarande.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-09-19 09:48
Ursprungligen av erak:

Jag har startat ett samtal med gusax, och vi kanske släpper en ny lite mer officiell version än mina ersättningsfiler. Bifogar tills vidare en komplett widget med filerna redan utbytta. De senaste kanalerna från xmltv.se är insorterade. Många fler danska, norska, finska och tyska kanaler.
Ja, precis så. Men har du kört widgeten innan kan du behöva radera tidigare filer. Följ vad jag skrev steg-för-steg här.

Som jag skrev missade jag ett problem med den första utgåvan, det fixade jag redan i nästa post och det fungerar utmärkt fortfarande.

Jag raderade allt enligt instruktionen (igen) och installerade den nya filen, men ändå: no go.

  • Medlem
  • 2014-09-19 19:45
Ursprungligen av hugin:

Jag raderade allt enligt instruktionen (igen) och installerade den nya filen, men ändå: no go.

Vilket OS X? Jag har endast testat på Snow Leopard och Mountain Lion, men lagt in på 6 olika datorer utan problem.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-09-20 21:45
Ursprungligen av erak:

Vilket OS X? Jag har endast testat på Snow Leopard och Mountain Lion, men lagt in på 6 olika datorer utan problem.

Mavericks (så klart).

Fungerade jättebra till omstart.
Deletade allt och ominstallerade.

  • Medlem
  • 2014-09-27 02:38
Ursprungligen av HankPank:

Fungerade jättebra till omstart.
Deletade allt och ominstallerade.

Om du också kör Mavericks så upptäckte jag ett fel där. Innehåller en nyare PHP-version där en föråldrad syntax blivit borttagen. Widgeten hämtar datan annorlunda vid första initieringen, och fungerar i 2-3 dagar, men vidare hämtning av programinfo misslyckas. Ganska säker på att det är fixat nu, ladda hem det nya paketet nedan. Mavericks verkar dock cacha dashboard ytterligare, och jag vet inte hur det nollställs. Så förutom min tidigare återställningsguide får man även göra en omstart (tills jag tagit reda på hur man gör).

xmltv.se har nu separata landslistor, så jag kopplade om till den Svenska, så slipper man många landsspecifika kanaler. Vill man ha alla igen kan man ta filerna från intl.zip. För en framtida version kan man ju tänka sig en möjlighet att välja land i widgeten istället.

Ursprungligen av hugin:

Mavericks (så klart).

Förstår inte varför det är självklart. Men dryg är ju också ett sätt att vara, och tyvärr alldeles för vanligt i våra kretsar. Gör det ju roligare när man vill hjälpa till...

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-10-01 16:52
Ursprungligen av erak:

Förstår inte varför det är självklart. Men dryg är ju också ett sätt att vara, och tyvärr alldeles för vanligt i våra kretsar. Gör det ju roligare när man vill hjälpa till...

Jag hade ingen som helst avsikt att vara dryg.

Mavericks har varit ute i ett år, det är gratis och funkar på alla Macar som är upp till 5 år gamla. T.o.m. upp till 7 år gamla i många fall. Du förstår inte varför det skulle vara självklart att man kör det, jag förstår inte varför man inte kör det. Vi är bara lite olika på den punkten. No hard feelings.

Bevaka tråden