Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förhandsbeställa iPhone 6?

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon som vet om det går att förhandsbeställa iPhone 6 på svenska applestore före den 26:e September? Jag kollade runt på olika mobiloperatörer och det verkar som att det går att förhandsbeställa hos de flesta redan den 19:e.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-13 17:28

Vad står det på Apple Stores hemsida?
Först till kvarn eller hur? Det tror jag innebär att du måste stå och vänta vid dörren

Ta med dig en sovsäck och kudde. Det är nog värt mödan.

Ursprungligen av lappen71:

Vad står det på Apple Stores hemsida?
Först till kvarn eller hur? Det tror jag innebär att du måste stå och vänta vid dörren

Ursprungligen av nittionio:

Ta med dig en sovsäck och kudde. Det är nog värt mödan.

Haha njaa måttligt intresserad av det! Får väl bli ett besök den 27:e i butiken, lär väl säljas slut direkt dock

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-13 18:48
Ursprungligen av Onceyougo:

Haha njaa måttligt intresserad av det! Får väl bli ett besök den 27:e i butiken, lär väl säljas slut direkt dock

26:e

https://www.apple.com/se/retail/iphone/

Syftade mest på att jobbet står i vägen den 26:e, formulerade mig dåligt! Ska bli intressant att se kön i Malmö utanför Apple Store då det är den första stora "releasen" sen butiken öppnade

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-14 00:56
Ursprungligen av Onceyougo:

Syftade mest på att jobbet står i vägen den 26:e, formulerade mig dåligt! Ska bli intressant att se kön i Malmö utanför Apple Store då det är den första stora "releasen" sen butiken öppnade

Inte alls. Jag köpte min 5s där på releasedagen.

Och jag köpte iPad Air där förra året. Det var mycket folk som köade, men gott om iPads.

Som kuriosa kan nämnas att Samsung öppnade en butik några tiotal meter efter Apple Store tidigare i år. Det var en del folk där vid öppnandet, men det bisarra var att Samsung hyrt en liten kör som stod och sjöng där. Plötsligt kändes Apples personals tjoande helt normalt. Nu för tiden är butiken i det närmaste alltid helt öde.

Apple måste väl ha lärt sig genom åren. Det bör finnas en 6a redan den 26e

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-14 09:43
Ursprungligen av nittionio:

Apple måste väl ha lärt sig genom åren. Det bör finnas en 6a redan den 26e

???

https://www.apple.com/se/retail/iphone/

Citat:

Finns att köpa på Apple Store från kl. 8.00 den 26 september. Först till kvarn gäller.*

Ursprungligen av nittionio:

Apple måste väl ha lärt sig genom åren. Det bör finnas en 6a redan den 26e

Lärt sig? Jag tror att du underskattar svårigheterna att rampa upp produktionen tillräckligt snabbt för att möta efterfrågan. Det är nog inte så mycket fråga om att Apple inte har lärt sig utan att det är svårt att dra igång produktionsapparaten.

Ursprungligen av BlackSmp:

Lärt sig? Jag tror att du underskattar svårigheterna att rampa upp produktionen tillräckligt snabbt för att möta efterfrågan. Det är nog inte så mycket fråga om att Apple inte har lärt sig utan att det är svårt att dra igång produktionsapparaten.

Säkerligen finns det svårigheter. Jag tror de nog har prognoser på efterfrågan. Då är det värt att flerdubbla kapciteten. Det lönar sig. Det skulle fövåna mig om man lät folk vänta för länge.

Ursprungligen av nittionio:

Säkerligen finns det svårigheter. Jag tror de nog har prognoser på efterfrågan. Då är det värt att flerdubbla kapciteten. Det lönar sig. Det skulle fövåna mig om man lät folk vänta för länge.

Verkligheten är inte som en Harry Potter film. Det är givet att Apple jobbar allt vad de kan för att möta efterfrågan men att öka en produktion kräver ganska mycket.

Ursprungligen av BlackSmp:

Verkligheten är inte som en Harry Potter film. Det är givet att Apple jobbar allt vad de kan för att möta efterfrågan men att öka en produktion kräver ganska mycket.

Japp, det stämmer. Jag vet vad jag pratar om. Vi själva ökar förmågan efter ökat antal beställningar. Det byggs nytt, investeras och kundkretsen ökar också.

Jodå, det kommer att bli som vanligt; låååång väntan och förskjutna leveransdatum framåt i tiden. Det finns inte tillräckligt många fabriker som kan klämma ur sig nysläppta iPhones helt enkelt och kineserna kan inte bygga nya fabriker som bara ska användas när Apple släpper nytt och sedan stå tomma. Skulle detta flaskhalsproblem skada Apples omsättning markant så skulle dom göra något åt det - kanske t.o.m. bygga egna fabriker för toppar - men hittils har det absolut inte skadat omsättningen...tvärtom finns tecken på att det bara ökar efterfrågan...köer drar folk

Ursprungligen av nittionio:

Japp, det stämmer. Jag vet vad jag pratar om. Vi själva ökar förmågan efter ökat antal beställningar. Det byggs nytt, investeras och kundkretsen ökar också.

?

Och ingen av oss slåss med att rampa upp till den nivå som apple befinner sig på - eller snarare att ställa om produktionen mellan två produktgenerationer tillräckligt snabbt.

Fast jag skulle gärna ha de problem som Apple har - det är onekligen bättre att slåss för att kunna matcha efterfrågan än att försöka få upp efterfrågan till den nivå så att den matchar produktionskapacitieten.

Är det någon som vet om det brukar finns visningsexemplar av i detta fallet IPhone 6 innan lanseringen på apples fysiska butik?

Nej, inte innan lanseringen.

Finns det uppgifter ännu om hur många ex butiker/kedjor kommer få? Vilka operatörer kommer sälja och kommer de sälja operatörslåsta telefoner bara? Är det bara Apple Store som kommer sälja operatörsfria telefoner... Ja lite frågor...

Ursprungligen av svantet:

Finns det uppgifter ännu om hur många ex butiker/kedjor kommer få? Vilka operatörer kommer sälja och kommer de sälja operatörslåsta telefoner bara? Är det bara Apple Store som kommer sälja operatörsfria telefoner... Ja lite frågor...

Nej, finns inga uppgifter om det. Enklast är nog att kolla operatörernas hemsidor när det börjar närma sig.
Vet ingen som säljer operatörslåsta telefoner.

Ursprungligen av svantet:

Finns det uppgifter ännu om hur många ex butiker/kedjor kommer få? Vilka operatörer kommer sälja och kommer de sälja operatörslåsta telefoner bara? Är det bara Apple Store som kommer sälja operatörsfria telefoner... Ja lite frågor...

De telefoner som Telia kommer att sälja kommer inte att vara operatörslåsta enligt Telia

Ursprungligen av BlackSmp:

De telefoner som Telia kommer att sälja kommer inte att vara operatörslåsta enligt Telia

Så i princip så kan man köpa en telefon hos Telia o välja nån annan operatör?
Pratade annars med Elgiganten och dom verkar också sälja telefoner den 26/9. Oklart vilken tid dock.

Ursprungligen av westerlu77:

Så i princip så kan man köpa en telefon hos Telia o välja nån annan operatör?
Pratade annars med Elgiganten och dom verkar också sälja telefoner den 26/9. Oklart vilken tid dock.

Ja, sen om Telia säljer den utan abonnemang direkt vid släppet är en annan sak.

Ursprungligen av keptang:

Ja, sen om Telia säljer den utan abonnemang direkt vid släppet är en annan sak.

Låter på telia som man ska göra det, de ska bara få reda på priset först (?) ;). De har iaf sagt så på sin blogg.
Tele2 säljer också olåsta telefoner nu för tiden har jag för mig.

När man går in på Telias blogg så verkar det som att man kommer att kunna köpa iphones kontant vid midnatt. Dom tvingar ingen till att välja Telia.

Ursprungligen av westerlu77:

När man går in på Telias blogg så verkar det som att man kommer att kunna köpa iphones kontant vid midnatt. Dom tvingar ingen till att välja Telia.

Jag ställde frågan på deras blogg och fick följande:

"För att säkerställa – kommer det bli möjligt att förboka en olåst och utan abb iPhone natten den 19 september?"

Svara
Suzanne [Smartare Vardag] sa:
17 september 2014 kl. 12:58
Ja, det beskedet har jag fått, dock endast en per person. /Suzanne

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-17 19:10
Ursprungligen av Capeman:

Och jag köpte iPad Air där förra året. Det var mycket folk som köade, men gott om iPads.

Som kuriosa kan nämnas att Samsung öppnade en butik några tiotal meter efter Apple Store tidigare i år. Det var en del folk där vid öppnandet, men det bisarra var att Samsung hyrt en liten kör som stod och sjöng där. Plötsligt kändes Apples personals tjoande helt normalt. Nu för tiden är butiken i det närmaste alltid helt öde.

Så det är troligt att där finns nog med lager för att räcka under dagen?

Ursprungligen av zappee:

Så det är troligt att där finns nog med lager för att räcka under dagen?

Beror på hur länge "under dagen" varar... Hela dagen räcker det nog inte. Men de som köade på morgonen fick nog alla vad de önskade.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-17 20:08
Ursprungligen av Capeman:

Beror på hur länge "under dagen" varar... Hela dagen räcker det nog inte. Men de som köade på morgonen fick nog alla vad de önskade.

Tänkte dra ut på lunchen och se hur det ser ut.

Ursprungligen av zappee:

Tänkte dra ut på lunchen och se hur det ser ut.

Jag skulle tippa på att det är större sug efter iPhone 6 än det var efter iPad Air. Svårt att veta hur det ser ut vid lunchtid...

Bevaka tråden