Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa lampa att fjärrstyra från ios

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hittade inte den där tråden "det trådlösa hemmet", så admin får gärna placera min fråga där..

Hur som haver. Jag har behov av en lampa som jag kan styra från min iPhone. Har kikat lite på LIFX. Vad tror ni om den? Finns det andra bättre och billigare alternativ?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hittade inte den där tråden "det trådlösa hemmet", så admin får gärna placera min fråga där..

Hur som haver. Jag har behov av en lampa som jag kan styra från min iPhone. Har kikat lite på LIFX. Vad tror ni om den? Finns det andra bättre och billigare alternativ?

Jag har en LIFX. Den är helt ok. Det fungerar bra att styra den via iPhone så länge som du befinner dig i samma zon. Det var roligt ett tag men jag tröttnade på att plocka fram iPhonen och öppna appen bara för att släcka lampan och använder strömbrytaren i stället. Jag har bara en lampa. Det är säkert mer användbart om man har flera (alla?) lampor som man styr med appen.

Ursprungligen av matssoderstrom:

Jag har en LIFX. Den är helt ok. Det fungerar bra att styra den via iPhone så länge som du befinner dig i samma zon. Det var roligt ett tag men jag tröttnade på att plocka fram iPhonen och öppna appen bara för att släcka lampan och använder strömbrytaren i stället. Jag har bara en lampa. Det är säkert mer användbart om man har flera (alla?) lampor som man styr med appen.

Samma zon?

Behovet bottnar i att jag har strömbrytaren till sovrummet utanför rummet. Kanske finns bättre sätt att lösa det på?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Samma zon?

Behovet bottnar i att jag har strömbrytaren till sovrummet utanför rummet. Kanske finns bättre sätt att lösa det på?

Samma wifi nätverk.

  • Medlem
  • Borås
  • 2014-09-12 19:26

En icke-iOS lösning är en Nexa-brytare i strömbrytaren samt en trådlös Nexa-knapp på lämpligt ställe inne i sovrummet.

Ursprungligen av Ola:

En icke-iOS lösning är en Nexa-brytare i strömbrytaren samt en trådlös Nexa-knapp på lämpligt ställe inne i sovrummet.

Kör redan nexa faktiskt. Kanske lika bra att köra på med den lösningen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hittade inte den där tråden "det trådlösa hemmet", så admin får gärna placera min fråga där..

Hur som haver. Jag har behov av en lampa som jag kan styra från min iPhone. Har kikat lite på LIFX. Vad tror ni om den? Finns det andra bättre och billigare alternativ?

Philips Hue (lux varianten om du inte behöver färg) är bra grejer. Bra app, lätt att styra via api osv och det finns en strömbrytare att placera på väggen. Rekommenderas!

köp dig en Telldus Net, så kan du styra dina Nexa prylar m.m med en app i telefonen

Ursprungligen av disktant:

köp dig en Telldus Net, så kan du styra dina Nexa prylar m.m med en app i telefonen

När jag skrev att jag körde Nexa så menade jag såklart Telldus Har en Tellstick One till min Mac Mini som agerar server.

Jag hade hållt mig långt borta från Telldus. Det är ett gäng amatörer som inte har koll. Styra sina lampor m.m. via "molnet" är inget jag är sugen på direkt och jag hade en Tellstick i ca. ett år.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-16 17:20
Ursprungligen av matssoderstrom:

Samma wifi nätverk.

Det är väl ganska naturligt? Jag tror inte det finns någon sådan belysningslösning som inte kräver att styrande enhet sitter i samma nät som produkten.

Ursprungligen av Mactastic:

Jag hade hållt mig långt borta från Telldus. Det är ett gäng amatörer som inte har koll. Styra sina lampor m.m. via "molnet" är inget jag är sugen på direkt och jag hade en Tellstick i ca. ett år.

På vilket sätt har dom inte koll menar du ?
Kör det själv hemma och på torpet, klockrent att kunna sätta på lampor, element och kolla temp m.m vart man än befinner sig

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-09-16 21:09
Ursprungligen av Mactastic:

Jag hade hållt mig långt borta från Telldus. Det är ett gäng amatörer som inte har koll. Styra sina lampor m.m. via "molnet" är inget jag är sugen på direkt och jag hade en Tellstick i ca. ett år.

För mig har det funkat bra i några år, har en Tellstick Net som är bättre än Tellstick. Telldus egen app är inget att ha, har istället en som heter TellEvent, styr nästan alla lampor i huset, schemalagda och efter solen. Går att sätta villkor och skeenden avseende platser (geofencing) och temperaturer bl a. Sedan har jag några tempsensorer , kan kolla temp i växthus t ex.

Får ju hoppas att det ska kunna gå koppla ihop Apples app mot Nexas grejor för det är ju en standardfrekvens de kör, man kan ju ha andra fabrikat med Telldus.

Senast redigerat 2014-09-16 23:52
Ursprungligen av Hjopek:

För mig har det funkat bra i några år, har en Tellstick Net som är bättre än Tellstick. Telldus egen app är inget att ha, har istället en som heter TellEvent, styr nästan alla lampor i huset, schemalagda och efter solen. Går att sätta villkor och skeenden avseende platser och temperaturer bl a. Sedan har jag några tempsensorer , kan kolla temp i växthus t ex.

Får ju hoppas att det ska kunna gå koppla ihop Apples app mot Nexas grejor för det är ju en standardfrekvens de kör, man kan ju ha andra fabrikat med Telldus.

Apples app?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-09-16 23:46
Ursprungligen av barbapappa_86:

Apples app?

HomeKit tror jag den heter.

http://www.macworld.com/article/2357527/apple...

Den är alltså inte ute än.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-17 07:09
Ursprungligen av Hjopek:

HomeKit tror jag den heter.

http://www.macworld.com/article/2357527/apple...

Den är alltså inte ute än.

HomeKit är ingen app, det är ett framework som tredjepartsutvecklare kan använda i sina appar. Apple har alltså ingen egen app för det här.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-09-17 07:39
Ursprungligen av Vassius:

HomeKit är ingen app, det är ett framework som tredjepartsutvecklare kan använda i sina appar. Apple har alltså ingen egen app för det här.

Jag vet, menade egentligen att Tellsticks Net skulle kunna uppdateras för HomeKit så att det blev lite mer integrerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-09-17 08:56

Jag kör Nexa Gatway, funkar ok. Lite yxig app, men funkar.
Kan göra sekvenser, som, "Slack alla", å,ä,ö ställer till problem.

Timer förstås, och man kan stänga av även via mobilnätet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-17 18:57
Ursprungligen av Vassius:

HomeKit är ingen app, det är ett framework som tredjepartsutvecklare kan använda i sina appar. Apple har alltså ingen egen app för det här.

Förklara gärna detta för mig, exakt vad är HomeKit?
När dom släppte HealthKit så kom dom med appen Health för att samla all data från olika träningsappar, på ett och samma ställe. Men, vad gör HomeKit? Redan idag har de olika tillverkarna av produkter egna apps som kopplar upp sig via WiFi eller BT, så där hjälper inte HomeKit till?

Apple erbjuder även att HK ska ha remote access. Hur, undrar jag då.
Jag har läst på och tittat på deras 45min långa förelösning, men blev inget klokare.

Behövs det inte en hub i huset som styr enheterna via protokollen (wifi och BT) när man inte är hemma? Vissa sidor spekulerar i att apple tv är den hubben, men borde inte sådan info redan finnas ute?

Kikade på denna presentationen från Apple, på sidan 88 och nedåt kommer lite om remote connectivity.

Någon som förstår sig på detta, hjälp mig förstå, för jag vill så gärna att hemautomation ska bli smidigt och snyggt

Ursprungligen av kladda:

Förklara gärna detta för mig, exakt vad är HomeKit?
När dom släppte HealthKit så kom dom med appen Health för att samla all data från olika träningsappar, på ett och samma ställe. Men, vad gör HomeKit? Redan idag har de olika tillverkarna av produkter egna apps som kopplar upp sig via WiFi eller BT, så där hjälper inte HomeKit till?

Apple erbjuder även att HK ska ha remote access. Hur, undrar jag då.
Jag har läst på och tittat på deras 45min långa förelösning, men blev inget klokare.

Behövs det inte en hub i huset som styr enheterna via protokollen (wifi och BT) när man inte är hemma? Vissa sidor spekulerar i att apple tv är den hubben, men borde inte sådan info redan finnas ute?

Kikade på denna presentationen från Apple, på sidan 88 och nedåt kommer lite om remote connectivity.

Någon som förstår sig på detta, hjälp mig förstå, för jag vill så gärna att hemautomation ska bli smidigt och snyggt

https://developer.apple.com/homekit/
https://www.youtube.com/watch?v=dRY3d1sKG1Y

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-17 19:09

Som jag skrev har jag redan kikat på den föreläsningen och självklart också den sidan. Men eftersom du länkade så kanske du kan hjälpa mig och svara på mina frågor istället?

Ursprungligen av kladda:

Som jag skrev har jag redan kikat på den föreläsningen och självklart också den sidan. Men eftersom du länkade så kanske du kan hjälpa mig och svara på mina frågor istället?

Som jag förstår det så är HomeKit själva databasen. Så HomeKit snackar med diverse hårdvara med hjälp av bonjour. HomeKit -> Internet -> Hårdvara och vice versa. Kommunikationen är även end-to-end krypterad. Det fina med att HomeKit är databasen så kan fler appar använda samma data.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-17 19:36
Ursprungligen av barbapappa_86:

Som jag förstår det så är HomeKit själva databasen. Så HomeKit snackar med diverse hårdvara med hjälp av bonjour. HomeKit -> Internet -> Hårdvara och vice versa. Kommunikationen är även end-to-end krypterad. Det fina med att HomeKit är databasen så kan fler appar använda samma data.

Ah okej, så kontakten utifrån är fortf. något som t.ex Philips till Hue, måste stå för?

Det är en databas som andra appar kan hämta data ifrån, men det skulle krävas att företagen vill blanda in ett annat företags garageport i sin app som handlar om lampor, t.ex? Eller att ytterligare en utomstående app-tillverkare bygger en samlingsapp, men, varför skulle företaget som säljer produkten vilja det för? :S

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-17 22:43
Ursprungligen av kladda:

varför skulle företaget som säljer produkten vilja det för? :S

Följer de specifikationerna för Homekit får de antagligen lov att sätta på en snygg MFi-logga (Made For iPod/iPhone/iPad) på sin snygga produkt. Det säljer några extra.

Ursprungligen av kladda:

Ah okej, så kontakten utifrån är fortf. något som t.ex Philips till Hue, måste stå för?

Som jag förstår det, ja. Alt en hubb.

Ursprungligen av kladda:

Det är en databas som andra appar kan hämta data ifrån, men det skulle krävas att företagen vill blanda in ett annat företags garageport i sin app som handlar om lampor, t.ex? Eller att ytterligare en utomstående app-tillverkare bygger en samlingsapp, men, varför skulle företaget som säljer produkten vilja det för? :S

Åter igen, som jag förstår det så skulle det kunna gå bra. Varför tillverkaren skulle vilja göra det är mindre intressant, det intressanta är att Apple vill göra det, troligtvis på grund av att boosta användarvänligheten.

Tänk AppelPay, minus att Apple skulle ha tjänat pengar på tjänsten, är du med? Kanske kostar en slant att få produkten certifierad, or what not, men "hur Apple tjänar pengar på HomeKit" känns som ett sidospår.

Hur som haver så väntar jag in en produkt som har stöd för HomeKit

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-17 23:00

Hmm ja okej. Tack för svaren
Vi får se vad det blir av HomeKit antar jag. Underbart hade klart varit om dom byggde in stöd för fjärrkontakt i Express och Extreme alt. AppleTV

Ursprungligen av kladda:

Underbart hade klart varit om dom byggde in stöd för fjärrkontakt i Express och Extreme alt. AppleTV

Det hade varit något!

Ursprungligen av zinned:

Det är väl ganska naturligt? Jag tror inte det finns någon sådan belysningslösning som inte kräver att styrande enhet sitter i samma nät som produkten.

Philips Hue behöver inte befinna sig i samma nät. Men därav "huben" och webbtjänsten som extra tillägg.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-12-29 15:20
Ursprungligen av grenhall:

Philips Hue behöver inte befinna sig i samma nät. Men därav "huben" och webbtjänsten som extra tillägg.

Det behöver inte LIFX heller, båda skapar mash-nät som de kommunicerar över. Dock behövs ingen ful kontrollenhet för LIFX som det gör för Hue.

Någon här som kör LIFX?

Ursprungligen av zinned:

Det behöver inte LIFX heller, båda skapar mash-nät som de kommunicerar över. Dock behövs ingen ful kontrollenhet för LIFX som det gör för Hue.

Någon här som kör LIFX?

LIFX verkar totalt skita i sina användare så jag trodde faktiskt inte att de hade skapat online-styrning för sina lampor.

Var inne på att köpa deras lampor tidigare men efter att ha läst lite feedback från tidiga backers från Kickstarter så känns det inte lika hett. Kontrollenheten för Hue är inga problem för mig. Men alla är vi olika.

Tyvärr är LIFX betydligt dyrare. Även om man beställer från USA. Dock ljusstarkare + utan brygga.

Bevaka tråden