Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-minne upptäcks ej.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-22 12:22

Hej! Har en liten fråga angående USB-minne.
Har ett minne som min macbook utan problem upptäcker när jag stoppar in det. Gör man likdant på min mammas exakt likadana dator så hittas det inte.
Ibland dyker det upp på hårddisken, men oftast inte. Om hon väl får det att dyka upp och "drar" det ut till skrivbordet försvinner det helt och hon måste ta ut det och stoppa i det igen.. Vad göra??
Om det spelar någon roll så har vi mac osx 10.5.4...
Tack på förhand!!

Ursprungligen av Ruberg:

...Ibland dyker det upp på hårddisken, men oftast inte. Om hon väl får det att dyka upp och "drar" det ut till skrivbordet...

Du får nog förklara några formuleringar lite närmare...

Vad menar du med "dyker upp på hårddisken", och "drar det till skrivbordet"?

När du sätter i ett USB-minne så dyker det ju upp på skrivbordet, och det syns i Finder-fönstrens vänsterkolumn.
(Såvida du inte har valt att externa volymer inte ska synas på skrivbordet. I så fall syns USB-minnet bara i Finder-fönstren)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-22 13:42

Okej.. Precis som du säger ska det visas i vänsterkolumnen på finder och/eller lägga sig på skrivbordet. Det är precis det som är problemet. Det syns inte någonstans.
Har garanterat inte gjort någon frivillig inställning gällande externa volymer. Vet du hur man hittar den inställningen i så fall?

Ursprungligen av Ruberg:

Vet du hur man hittar den inställningen i så fall?

Finder Preferences --> Fliken "General" --> "Show these items on the desktop"

Där kan du kryssa för om Hårddiskar, Externa diskar, CD/DVD och Anslutna servrar ska synas på skrivbordet.

Men om USB-minnet inte syns i Finders vänsterkolumn heller, så liiger ju inte probemet i den inställningen.

Har du provat olika USB-portar? Sätter du i minnet direkt i datorn, eller via en USB-hub?

Prova att uppgrader till 10.5.5. Nar jag lade in 10.5.4 fick jag massor av konstigheter med USB portarna, det tog t.ex. flera minuter efter uppstart innan datorn kände av mitt tangentbord...
Jag hade samma problem som du med USB minnen som ibland dök upp efter en längre tid, ibland inte alls...
Samma problem med min iPhone, det skall nämnas att jag har en Kensington USB hub också som har fungerat problemfritt i många år.

Efter 10.5.5 är allt tillbaka som vanligt igen...

Jag får samma problem ... ibland, men inget svar hittat på Internet

Ursprungligen av Ruberg:

Hej! Har en liten fråga angående USB-minne.
Har ett minne som min macbook utan problem upptäcker när jag stoppar in det. Gör man likdant på min mammas exakt likadana dator så hittas det inte.
Ibland dyker det upp på hårddisken, men oftast inte. Om hon väl får det att dyka upp och "drar" det ut till skrivbordet försvinner det helt och hon måste ta ut det och stoppa i det igen.. Vad göra??
Om det spelar någon roll så har vi mac osx 10.5.4...
Tack på förhand!!

Jag får också problemet med att USB minnen inte hittas i min MacBook Pro, med 10.9.4 installerat.
När jag sätter in ett USB minne så kan det först dyka upp, jag lagrar data på det, för över det till en annan datorn och sätter in USB-minnet igen i samma USB-port. Då dyker den inte upp. Jag byter USB-port, och då dyker den upp. Gör om samma procedur som ovan med att överföra data, men när jag en tredje gång skall sätta in minnet igen, så hittas den inte i någon av USB-portarna.

Det verkar som om att när jag matat ut minnet, så "talar jag om" för datorn att den skall glömma bort minnet för den aktuella USB-porten, vilket jag ju inte vill.

Finns det någon som har ett svar på mitt problem?

Hälsningar,
Matts

Om det bara gäller just det usb-minnet är det nog inte riktigt friskt. Är det ett känt märke typ Sandisk eller Kingston brukar de ge "evighetsgaranti" om du har sparat kvittot. Är det ett udda/skumt no name-minne är det kanske kört. Jag har varit med om att no name-minnen blivit bokstavligen stekta (åtminstone korrupta bortom räddning) bara genom att stoppa in dem i windowsdatorer hos ett par sunkiga kopierings- och fotoframkallningsfirmor (utomlands).

Inget fel på minnet

Ursprungligen av johan_tanying:

Om det bara gäller just det usb-minnet är det nog inte riktigt friskt. Är det ett känt märke typ Sandisk eller Kingston brukar de ge "evighetsgaranti" om du har sparat kvittot. Är det ett udda/skumt no name-minne är det kanske kört. Jag har varit med om att no name-minnen blivit bokstavligen stekta (åtminstone korrupta bortom räddning) bara genom att stoppa in dem i windowsdatorer hos ett par sunkiga kopierings- och fotoframkallningsfirmor (utomlands).

Minnet är det inget fel på, i alla fall inte med den dator som jag för över det till. Det är mer som om min dator har bestämt sig för att inte visa ett minne som jag har matat ut. Detta har hänt mig på Windows maskin för många år sedan och då fanns det en funktion som gjorde att man "tvingade" visning av alla enheter, som om den rasslade igenom alla enheter från början till slut, vilket gjorde att de dök upp igen. Hittar dock ingen sådan funktion på min Mac.

Felet visar sig också på flera minnesstickor, inte bara en, och till synes utan märkeskoppling. Det besvärliga är att felet är intermittent, så det visar sig inte alltid.

Hälsningar,
Matts

USB-portar kan "stängas av" av datorn och bli strömlösa om något fel inträffar. En omstart brukar fixa det. I ditt fall om det gäller flera olika minnen (av kända märken?) kan det ju vara något fel i porten. Smuts? Har du provat med hub? Är det samma fel med båda portarna?

Ursprungligen av MattsR:

...som om min dator har bestämt sig för att inte visa ett minne som jag har matat ut...

Man ska mata ut ett minne i Finder innan man fysiskt tar bort det från USB-porten.

Så teorin att datorn skulle "glömma" ett minne bara för att man helt korrekt har matat ut det, kan du utesluta.

Ursprungligen av MattsR:

...gjorde att de dök upp igen. Hittar dock ingen sådan funktion på min Mac.

Någon sådan funktion finns inte, eftersom den inte behövs (se ovan).

Men man kan ibland behöva "väcka" USB-portarna igen med en omstart efter något fel (se Johans tips i tidigare inlägg).

Har du kollat i Skivverktyg, ifall minnet syns där när det inte dyker upp i Finder?
Hur många (och vilka?) andra USB-enheter har du inkopplade när problemet uppstår?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-17 13:06
Ursprungligen av MattsR:

Minnet är det inget fel på, i alla fall inte med den dator som jag för över det till. Det är mer som om min dator har bestämt sig för att inte visa ett minne som jag har matat ut. Detta har hänt mig på Windows maskin för många år sedan och då fanns det en funktion som gjorde att man "tvingade" visning av alla enheter, som om den rasslade igenom alla enheter från början till slut, vilket gjorde att de dök upp igen. Hittar dock ingen sådan funktion på min Mac.

Felet visar sig också på flera minnesstickor, inte bara en, och till synes utan märkeskoppling. Det besvärliga är att felet är intermittent, så det visar sig inte alltid.

Hälsningar,
Matts

Ibland kan det vara kombinationen av USB prylar som ligger i kopplade. Plocka bort så mycket du kan och pröva igen. Ibland kan det vara en tredjeparts hubb, andra gånger två "billiga" prylar som inte vill samsas.

Om du hittar sådant, se om du kan sätta dem under olika USB "controllers" ifall du har fler än en sådan i din dator.

Ursprungligen av johan_tanying:

USB-portar kan "stängas av" av datorn och bli strömlösa om något fel inträffar. En omstart brukar fixa det. I ditt fall om det gäller flera olika minnen (av kända märken?) kan det ju vara något fel i porten. Smuts? Har du provat med hub? Är det samma fel med båda portarna?

Johan,
det blev igår samma fel i båda portarna efter att jag matat ut USB minnet, först den ena och sen bytte till den andra och det fungerade, men sedan (efter utmatning) funkade det inte i den heller.
Jag skall prova med att sätta det i hub'n också. Det kruxiga är att felet är intermittent. Jag skall prova.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Man ska mata ut ett minne i Finder innan man fysiskt tar bort det från USB-porten.

Så teorin att datorn skulle "glömma" ett minne bara för att man helt korrekt har matat ut det, kan du utesluta.

Någon sådan funktion finns inte, eftersom den inte behövs (se ovan).

Men man kan ibland behöva "väcka" USB-portarna igen med en omstart efter något fel (se Johans tips i tidigare inlägg).

Har du kollat i Skivverktyg, ifall minnet syns där när det inte dyker upp i Finder?
Hur många (och vilka?) andra USB-enheter har du inkopplade när problemet uppstår?

Jesper,
jag har inte kollat med skivverktyget, vilket jag skall göra nästa gång det händer.
Omstart kanske löser det hela, vilket i o f s är lite bängligt om jag har många program öppna.

Du kan också prova att koppla in något annat i samma USB-port nästa gång detta händer. Då kan man ju förhoppningsvis konstatera ifall det är USB-minnet eller porten som är boven i dramat.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du kan också prova att koppla in något annat i samma USB-port nästa gång detta händer. Då kan man ju förhoppningsvis konstatera ifall det är USB-minnet eller porten som är boven i dramat.

Smart Jesper! Det skall jag göra.

Tack alla för hjälpen. Återkommer när detta händer igen och jag får resultat av era förslag.

Hälsningar,
Matts

1
Bevaka tråden