Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa nya iPhone 6/iPhone 6 Plus från UK? (2014)

Tråden skapades och har fått 402 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av simulacra:

Nu har pengarna dragits och pga valet och kronans nedgång så kostade telefonen 200 spänn mer. Men det borde iaf betyda att den skickas snart.

Dina pengar har dragits med samma när du har beställt din iPhone så det kunde inte vara dyrare p.g.a. valet. Att pengarna är dragna betyder inte alls att din iPhone ska skickas snart. Jag har leverans mellan den 30/9 -3/10 (som jag i övrigt ska avbeställa) och mina pengar var redan dragna den 12-te.

Läste på Reddit att de som ska vara framme den 19:e redan skeppats iväg till Chicago.

  • Medlem
  • Riga
  • 2014-09-15 18:33
Ursprungligen av toox500:

Dina pengar har dragits med samma när du har beställt din iPhone så det kunde inte vara dyrare p.g.a. valet. Att pengarna är dragna betyder inte alls att din iPhone ska skickas snart. Jag har leverans mellan den 30/9 -3/10 (som jag i övrigt ska avbeställa) och mina pengar var redan dragna den 12-te.

Nja, det stämmer inte riktigt... Pengarna reserverades i samband med beställningen alltså den 12:e, och detta görs endast för att Apple ska vara säkra på att du har pengar, sen dras pengarna i samband med att Apple skickar iväg varan. Då pengarna bara var reserverade så är det dagskursen när pengarna dras som gäller, alltså så blev telefonen 200:- dyrare eftersom pengarna drogs idag och kursen hade gått upp p.g.a. valet.

Ursprungligen av voerot:

Nja, det stämmer inte riktigt... Pengarna reserverades i samband med beställningen alltså den 12:e, och detta görs endast för att Apple ska vara säkra på att du har pengar, sen dras pengarna i samband med att Apple skickar iväg varan. Då pengarna bara var reserverade så är det dagskursen när pengarna dras som gäller, alltså så blev telefonen 200:- dyrare eftersom pengarna drogs idag och kursen hade gått upp p.g.a. valet.

Hm, då det måste ha varit något annat med ditt köp eftersom mina pengar har aldrig varit reserverade, köpet genomfördes direkt...
Jag gör många beställningar från Apple och har aldrig sett att medel reserveras men vi kanske har olika kort ...

  • Medlem
  • Riga
  • 2014-09-15 18:42
Ursprungligen av toox500:

Hm, då det måste ha varit något annat med ditt köp eftersom mina pengar har aldrig varit reserverade, köpet genomfördes direkt...
Jag gör många beställningar från Apple och har aldrig sett att medel reserveras men vi kanske har olika kort ...

Jag har själv inte gjort så många köp från Apple men pengarna reserveras alltid innan de dras från kontot när jag handlar...

Ursprungligen av toox500:

Hm, då det måste ha varit något annat med ditt köp eftersom mina pengar har aldrig varit reserverade, köpet genomfördes direkt...
Jag gör många beställningar från Apple och har aldrig sett att medel reserveras men vi kanske har olika kort ...

Mina pengar reserverades till ett pris av drygt 7100kr, nu drogs de en summa på 7300kr, lagom irriterande.

Nu har min status ändrats till preparing for shipment

Ursprungligen av Trigger`:

Nu har min status ändrats till preparing for shipment

Det beror på att du nu gått in på ditt US-konto och inte UK. Samma innebörd oavsett "Dispathed" eller "Shipment".

Jag får två olika ordval (samma besked) beroende på UK eller US

Haha, märkte det.:P My misstake.

Ursprungligen av Trigger`:

Haha, märkte det.:P My misstake.

Hahaha. Been there, done that ??

Min är fortfarande på status: processing items.
Nu får det hända något snart!
Den skall ju vara framme på BL nu på Fredag...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-16 09:59
Ursprungligen av toox500:

Hm, då det måste ha varit något annat med ditt köp eftersom mina pengar har aldrig varit reserverade, köpet genomfördes direkt...
Jag gör många beställningar från Apple och har aldrig sett att medel reserveras men vi kanske har olika kort ...

Det är alltid så, pengarna reserveras för att kontrollera att aktuellt konto har beloppet tillgängligt. När varan skickas så görs själva debiteringen. Det kan ofta vara så att det tar så pass lång tid från att pengarna reserveras till att varan skickas att det reserverade beloppet släpps, dvs att pengarna kommer tillbaka på ditt konto som disponibelt belopp. Detta är för att Apple endast får lov att ha beloppet reserverat en viss tid, inte hur länge som helst.

Ursprungligen av everlast:

Min är fortfarande på status: processing items.
Nu får det hända något snart!
Den skall ju vara framme på BL nu på Fredag...

Samma här...

Ursprungligen av skinza:

Samma här...

Jag tycker det verkar lite konstigt.
Borde hända något ikväll eller senast imorgon.
Annars kommer jag bli lite orolig....

Ursprungligen av everlast:

Jag tycker det verkar lite konstigt.
Borde hända något ikväll eller senast imorgon.
Annars kommer jag bli lite orolig....

Tror det är något galet med min order...
Speciellt i och med att en representant från Apple försökte kontakta mig...
Edit: Såg nu att jag glömt ett adressfält, kanske kunde varit därför...

Fortfarande "Preparing for Dispatch - Delivery: 19/9". I dag borde de väl börja skeppa iväg telefonerna?

Håller tummarna.

Ursprungligen av hugo99:

Fortfarande "Preparing for Dispatch - Delivery: 19/9". I dag borde de väl börja skeppa iväg telefonerna?

Håller tummarna.

Min är fortfarande processing.
Idag måste det hända något!!

Eftersom min fortfarande är processing, så ringde jag upp Apple nu.
Dom förklarade för mig att bara för att det står leverans 19/9 betyder det inte att den levereras den 19:e.
utan det kan vara 19:e + 9 dagar framåt!!

Jag fattar inte riktigt vad dom håller på med.
Det skulle vara kul om någon annan ringde och kollade samma sak med Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-17 12:23
Ursprungligen av everlast:

Eftersom min fortfarande är processing, så ringde jag upp Apple nu.
Dom förklarade för mig att bara för att det står leverans 19/9 betyder det inte att den levereras den 19:e.
utan det kan vara 19:e + 9 dagar framåt!!

Jag fattar inte riktigt vad dom håller på med.
Det skulle vara kul om någon annan ringde och kollade samma sak med Apple.

Står där verkligen "Levereras" och inte "Skickas"? Vanligtvis när man beställer från Apple så kan de aldrig säga exakt när den kommer att levereras då de inte själv sköter transporten hem till din dörr. Däremot berättar de när den skickas.

Ursprungligen av zinned:

Står där verkligen "Levereras" och inte "Skickas"? Vanligtvis när man beställer från Apple så kan de aldrig säga exakt när den kommer att levereras då de inte själv sköter transporten hem till din dörr. Däremot berättar de när den skickas.

På min står det "Delivery: 19/9 in most areas by standard shipping" så de har ju redan täckt upp för att det kan ta längre tid om man bor i en fyr på ngn ö.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-17 12:46
Ursprungligen av simulacra:

På min står det "Delivery: 19/9 in most areas by standard shipping" så de har ju redan täckt upp för att det kan ta längre tid om man bor i en fyr på ngn ö.

Exakt...och sedan kommer BLX utanpå det.

Men enligt apple kan dom inte garantera leverans till den 19/9. Även om det står så...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-17 13:26
Ursprungligen av everlast:

Men enligt apple kan dom inte garantera leverans till den 19/9. Även om det står så...

Just av nämnda anledningar.

Ursprungligen av zinned:

Just av nämnda anledningar.

Borderlinx kontor ligger ej på någon ö...
Dom ligger i den zonen som skall få leverans den 19/9, om det står så i ens leveransbekräftelse.

Senast redigerat 2014-09-17 13:46
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-17 13:37
Ursprungligen av everlast:

Borderlinx ligger ej på någon ö....

Vad yrar du nu om? Klart de ligger på en ö, de brittiska öarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-17 13:51
Ursprungligen av everlast:

Borderlinx kontor ligger ej på någon ö...
Dom ligger i den zonen som skall få leverans den 19/9, om det står så i ens leveransbekräftelse.

Återigen, några garantier kan aldrig ges då de inte själva sköter speditionen.

Big deal? Nej.

Ursprungligen av zinned:

Återigen, några garantier kan aldrig ges då de inte själva sköter speditionen.

Big deal? Nej.

Det är en big deal, med tanke på att telefonen kan dyka upp 14 dagar senare än utlovat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-17 14:22
Ursprungligen av everlast:

Det är en big deal, med tanke på att telefonen kan dyka upp 14 dagar senare än utlovat.

De har inte lovat något. De har förhoppningen och målet att den ska nå adressaten den 19:e. De kan inte garantera något, pga de anledningar vi nu har nämnt om och om igen. Sedan ska du väl inte måla fan på väggen, vänta lite så kommer den garanterat till dig inom kort.

Ut över detta så vet du ju inte hur lång tid det tar från BLX hem till dig heller.

Ni som varit med tidigare. Hur lång tid har det tagit då från Borderlinx. Vet att det står 2-4 dagar på deras hemsida men har för mig att jag läste vid iPhone 5S att det tog ett dygn. Är jag för optimistisk nu?

Bevaka tråden