Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch också för vänsterhänta

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under Apples presskonferens verkade Apple Watch anpassad för högerhänta med kronan placerad på högersidan av klockan, men Apple berättar nu att den kommer att fungera också för vänsterhänta som får vända på den.

Läs hela artikeln här

Klyftigt. En av fördelarna med så smidig lösning för banden

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-09-10 20:36

Det avgör saken. Blir en Äppelklocka

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2014-09-11 09:54
Ursprungligen av Redaktionen:

Under Apples presskonferens verkade Apple Watch anpassad för högerhänta med kronan placerad på högersidan av klockan, men Apple berättar nu att den kommer att fungera också för vänsterhänta som får vända på den.

Läs hela artikeln här

Dumheter, citerar John Romaniellos facebookstatus:

There are certain "rules" in fashion that have become out dated.

Here is one that has not: the watch is to be worn on the left wrist. It does not matter if you are right handed or a southpaw (like me), you wear it on the left wrist.

Therefore, everything in this article is wrong and stupid and worthy of scorn: http://www.buzzfeed.com/hillaryreinsberg/left...

And if you wear your watch on the right wrist, so are you.

Instämmer helt!

Ursprungligen av Lapster:

Dumheter, citerar John Romaniellos facebookstatus:

There are certain "rules" in fashion that have become out dated.

Here is one that has not: the watch is to be worn on the left wrist. It does not matter if you are right handed or a southpaw (like me), you wear it on the left wrist.

Therefore, everything in this article is wrong and stupid and worthy of scorn: http://www.buzzfeed.com/hillaryreinsberg/left...

And if you wear your watch on the right wrist, so are you.

Instämmer helt!

Misstänkte att du skulle göra det, @lapster. Men du och den gode Roman har fel. Kan inte ha klockan på vänster eftersom jag har mitt Jawbone Up där. Nu kan man ju resonera som så att jag inte kommer att ha kvar mitt Up när jag har en Apple Watch, men just nu behöver jag båda och vill inte ha grejer upp till armbågen. Dessutom är det skönt att slippa ha kronan intryckt i handleden när den är böjd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-12 13:04

Flera siter länkar till konceptbilder av sydkoreanske designern Oh NamKyung alias Alcion som leker med en rund Apple Watch. Visst verkar gränssnittet redan nu förberett för en framtida uppdatering till runt format. När tekniken medger så att den även blir tunnare, då är jag intresserad.

Ursprungligen av IngoX:

Flera siter länkar till konceptbilder av sydkoreanske designern Oh NamKyung alias Alcion som leker med en rund Apple Watch. Visst verkar gränssnittet redan nu förberett för en framtida uppdatering till runt format. När tekniken medger så att den även blir tunnare, då är jag intresserad.

Personligen så ser jag bara problem med en rund design. Det är ett tradionellt utseende på en klocka men passar inte för en "smartwatch" enligt mig.

Skälet till att klockor är runda är för att det passar visare men vad händer om du visar text på en rund yta? Blir det läsbart?

Konceptet är kanske snyggt men det kommer inte att bli användbart. Form före funktion enligt mig.

  • Medlem
  • 2014-09-12 13:41
Ursprungligen av IngoX:

Flera siter länkar till konceptbilder av sydkoreanske designern Oh NamKyung alias Alcion som leker med en rund Apple Watch. Visst verkar gränssnittet redan nu förberett för en framtida uppdatering till runt format. När tekniken medger så att den även blir tunnare, då är jag intresserad.

En rund klocka är idioti för allt som är textbaserat. Hur ska du tex kunna läsa ett sms på ett vettigt sätt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-12 14:06

Apple vill ju tydligen att vi ska rita bilder till varandras handleder istället

Det är ett alternativt tänk där Appple Watch inte är främst en "smartklocka". Mer en accessoar, ett smycke, ett tillbehör. Text läser man ändå bäst på iphonens skärm. Kort info man behöver i farten kan utryckas med symboler, bilder eller eventuellt ett fåtal ord på rund skärm. I övrigt ska det bara vara snyggt.

Runt går inte för handledsdatorer - en effektiv användbar yta som är rund måste vara betydligt större än en rektangulär/kvadratisk yta. Konceptbilden är trams fantiserat av en människa som inte förstår ämnet Skulle Watch vara rund och ha samma användbar yta för funktioner så skulle den vara enorm...om ni tycker Watch som den är nu så skulle ni se det monstret.
Runt är snyggast...men tyvärr...det funkar inte för handledsdatorer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-12 15:57

Jag vill inte ha en handledsdator. En dator vill jag hålla i handen, som en bok eller ett papper - eller något annat jag plockar upp ur fickan. Att sitta och stirra på min handled är obekvämt. Att vrida armen och titta på den är något jag bara gör någon sekund i taget, fördelen är att det går snabbare än att plocka upp något ur fickan. I övrigt syns min handled mest för andra, så det skadar inte att det är snyggt och uttrycker min personlighet.

Ursprungligen av IngoX:

Jag vill inte ha en handledsdator. En dator vill jag hålla i handen, som en bok eller ett papper - eller något annat jag plockar upp ur fickan. Att sitta och stirra på min handled är obekvämt. Att vrida armen och titta på den är något jag bara gör någon sekund i taget, fördelen är att det går snabbare än att plocka upp något ur fickan. I övrigt syns min handled mest för andra, så det skadar inte att det är snyggt och uttrycker min personlighet.

Det är inget fel med det. Jag har själv en snygg klocka som det dröjer innan jag kommer att ersätta med en Apple Watch.

Men, ett device som Apple Watch har ingen framtid med rund tavla. Konceptet som du visade är enbart form utan tanke på funktion och då är det sällan svårt att göra snygga saker. Han har trots allt inte gjort mer än tagit en traditionell klocka och photoshoppat in hemskärmen från en Apple Watch. Jag tycker inte att det är mycket till koncept även om det är snyggt gjort.

Jag vet inte om Apple Watch har någon framtid - det blir intressant att se intresset vid släppet. Går det lika snabbt utför som för Samsung Gear eller kan den leva ett eget liv?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-12 16:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vet inte om Apple Watch har någon framtid - det blir intressant att se intresset vid släppet. Går det lika snabbt utför som för Samsung Gear eller kan den leva ett eget liv?

Det är nog just det jag vill komma till. Jag har inte förstått hypen kring smartklockor, vad man egentligen ska ha dem till. Apple har gjort ett intressant försök genom att föra in modeaspekten i konceptet, men i nuvarande version är det bara halvvägs.

  • Medlem
  • 2014-09-14 20:36
Ursprungligen av IngoX:

Det är nog just det jag vill komma till. Jag har inte förstått hypen kring smartklockor, vad man egentligen ska ha dem till. Apple har gjort ett intressant försök genom att föra in modeaspekten i konceptet, men i nuvarande version är det bara halvvägs.

Jag har det senaste året haft mitt eget lilla ekosystem dagligen både privat och professionellt. Bluetooth headset, smart klocka och phablet. Här följer några av mina upplevelser från verkliga livet. Min text handlar inte om vilket OS eller telefon som är bäst utan är neutral. Men då Apple indikerat både klocka och phablet så kanske det intresserar någon. Efter tiden som lekstuga har jag landat på följande.

Egenskaper
Bra batteritid, skärm som kan visa tiden i solljus, vattentät och utbytbara armband (drog sönder mitt för några veckor sedan, tur att det var standard på den modellen så jag kunde köpa nytt i uraffären)

Notiser
Absolut det viktigaste och mest användbara då man har en phablet. Kanon att få alla mail och sms direkt på armen utan att ta upp telefonen titt som tätt. Möten och när man är på resande fot blir enklare. Att svara är inte lika viktigt.

Samtal
Lysande att kunna ringa upp från klockan med telefonen i jackfickan eller väskan. En phablet stoppar man inte direkt i jeansen. Se vem som ringer på möten är med kanon. Svara gör jag direkt på bluetooth headset.

Vibrationer
Dessa är kanon och stör inte alls, lätt vibrering när något händer.

Musik
Kanon att kunna starta och välja låtar från klockan. Tex när man dammsuger hemma. Ljuv musik i headset och telefonen ligger på bänken i köket. Kolla klockan och välja artist och låt mm obehindrat.

Övrigt
Att surfa, kolla foto, söka filer, styra kamera mm är kul i början. Karta kan vara bra för dem i storstaden. En sak dock som var överraskande var inköpslista. Jag och min fru skriver allt i en app som synkas med klockan. Hela listan att bara bocka av synlig på klockan hela tiden och båda händerna fria. Vi handlar ca 50 artiklar varje vecka, barnfamilj om någon undrar

Jag är helt såld på detta koncept om man bestämmer sig för en phablet.

Lång text och hoppas ni orkar läsa

Ursprungligen av PaO:

-klipp-

Övrigt
Att surfa, kolla foto, söka filer, styra kamera mm är kul i början. Karta kan vara bra för dem i storstaden. En sak dock som var överraskande var inköpslista. Jag och min fru skriver allt i en app som synkas med klockan. Hela listan att bara bocka av synlig på klockan hela tiden och båda händerna fria. Vi handlar ca 50 artiklar varje vecka, barnfamilj om någon undrar

-klipp-

Lång text och hoppas ni orkar läsa

Det var en genomtänkt lista! Riktigt bra!

Jag tror att din erfarenhet med inköpslistan är en illustration på skillnaden mellan Apples och Samsungs approach.

Inget av företagen vet vad det är som kommer att "slå" och göra smartklockan stor. Så det gäller att inte bygga in begränsingar. Samsung gick åt ett håll med Gear - "vräk" på med allt som man kan tänka sig hårdvarumässigt där kameran är "huvudnummer". De har med kameran för att de är rädda att ta bort den för att den kanske slår

Apple har samma problem men de "litar" på att det inte är extra hårdvara som är viktigt utan att få ner storlek och göra en snygg klocka och när det gäller begränsningarna så öppnar de upp med sitt SDK för att ge andra företag chansen att hitta en "killer applikation" som kommer via mjukvara - inte via "extra" hårdvara.

Jag tror att Apples approach är bättre men jag vet inte om det räcker. Personligen så kommer jag att avvakta en eller två generationer innan jag allvarligt funderar på hur jag ska göra.

Ursprungligen av IngoX:

Det är nog just det jag vill komma till. Jag har inte förstått hypen kring smartklockor, vad man egentligen ska ha dem till. Apple har gjort ett intressant försök genom att föra in modeaspekten i konceptet, men i nuvarande version är det bara halvvägs.

Jag har samma problem. Jag tror att det är ett måste att föra in modeaspekten men avvaktar några generationer innan jag allvarligt funderar på en Apple Watch. Jag har inget behov av att vara en "early adopter" på denna produkt.

Ursprungligen av Demiurgen:

Runt går inte för handledsdatorer - en effektiv användbar yta som är rund måste vara betydligt större än en rektangulär/kvadratisk yta. Konceptbilden är trams fantiserat av en människa som inte förstår ämnet Skulle Watch vara rund och ha samma användbar yta för funktioner så skulle den vara enorm...om ni tycker Watch som den är nu så skulle ni se det monstret.
Runt är snyggast...men tyvärr...det funkar inte för handledsdatorer.

Vanligtvis så är jag alltid före funktion före design/form men det har tydligen visat sig att jag tänker annorlunda när det kommer till klockor. Personligen tycker jag den fyrkantiga formen signalerar en teknisk nördighet (tänk 80-talets miniräknar-klockor) som totalt saknar estetisk kvalité.

Ni som dissar den runda formen... vad tycker ni om Motorolas Moto 360?

  • Medlem
  • 2014-09-15 14:23
Ursprungligen av iTiger:

Ni som dissar den runda formen... vad tycker ni om Motorolas Moto 360?

Runda klockor är alltid snyggast. Men det är samtidigt fruktansvärt opraktiskt. Risken att kunna utnyttja hela skärmen är liten när det kommer till textbaserade grejer.

Ursprungligen av Dalle:

Runda klockor är alltid snyggast. Men det är samtidigt fruktansvärt opraktiskt. Risken att kunna utnyttja hela skärmen är liten när det kommer till textbaserade grejer.

Precis som vanligt så är smaken som baken. Jag tror inte jag är ensam om att tycka att en klocka (smart eller dum) på det stora hela ganska mycket är ett smycke. Och, ni får ursäkta, men ser man inte att en fyrkantig klocka är en estetisk katastrof så har man knappt rätt att uttala sig i frågan

(observera min smiley som poängterar att jag skojar och ev kränkta personer behöver inte strö sin frustration här i forumet)

Den mest intressanta frågan tycker jag är batteritiden. Ladda varje dag...? Nej tack.

Ursprungligen av iTiger:

Precis som vanligt så är smaken som baken. Jag tror inte jag är ensam om att tycka att en klocka (smart eller dum) på det stora hela ganska mycket är ett smycke. Och, ni får ursäkta, men ser man inte att en fyrkantig klocka är en estetisk katastrof så har man knappt rätt att uttala sig i frågan

(observera min smiley som poängterar att jag skojar och ev kränkta personer behöver inte strö sin frustration här i forumet)

Den mest intressanta frågan tycker jag är batteritiden. Ladda varje dag...? Nej tack.

Nämen stopp och belägg!!! Maken till historielöshet kan jag inte låta stå oemotsagd...

Och...

Och när det gäller laddning varje dag. Denna ikon måste dra upp varje dag... ?

Alla tre ikoner inom klockvärlden?

En Rerverso och en Speedmaster har funnits på min önskelista länge... Tank kan jag klara mig utan men den är också snygg.

Apropå Jaeger-LeCoultre så visste jag inte att Marc Newson hade designat några av deras Atmosmodeller. Intressant. Klockorna drivs av ändringar i temperatur och lufttryck. Jag har faktiskt sett en Atmos IRL en gång - de är definitivt inte lika vanliga som Iphones:)

Senast redigerat 2014-09-15 17:50
Ursprungligen av iTiger:

Vanligtvis så är jag alltid före funktion före design/form men det har tydligen visat sig att jag tänker annorlunda när det kommer till klockor. Personligen tycker jag den fyrkantiga formen signalerar en teknisk nördighet (tänk 80-talets miniräknar-klockor) som totalt saknar estetisk kvalité.

Ni som dissar den runda formen... vad tycker ni om Motorolas Moto 360?

Hur kunde de missa att fota klockan med något annat klockslag än 10:10 (plus minus någon minut). Alla som fotar klockor vet att de alltid ska stå på det klockslaget?

Mer allvarligt, du fick mig att tänka efter och jag inser att jag dissar nog den helt runda formen som Moton har. Den är för rund (boetten, urtavlan är avhuggen längst ner pga tillverkningstekniska skäl). Den ser mer ut som en reklamklocka eftersom den inte har synliga "lugs". (Brasklapp: jag behöver känna på den för att verkligen veta vad jag tycker)

De klockor som jag gillar mest är inte runda. Urtavlan är rund men boetten är inte rund. Dvs: helhetsintrycket blir inte runt utan allt vävs ihop till en helhet med boett och band.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-15 18:04

JLC'n var fin.

BTW: Jo, jag är en klocknörd... Har tillbringat många timmar på forum och diskuterat om lysmassan ska vara tritium eller Luminova...

Och nu försöker jag lugna ner mig med sammanfattningen att Apple Watch har en hel del att övertyga mig om innan jag byter till den.
Samsung Gear - inte en chans!

Äh, radium ska det vara.

  • Medlem
  • 2014-09-15 18:51
Ursprungligen av BlackSmp:

Det var en genomtänkt lista! Riktigt bra!

Jag tror att Apples approach är bättre men jag vet inte om det räcker. Personligen så kommer jag att avvakta en eller två generationer innan jag allvarligt funderar på hur jag ska göra.

Tack trevligt att du tycker så. Du är inne på helt rätt spår. Samsung första Gear var allt och inget. Tändes inte alltid när man lyfte armen. Kamera, högtalare telefon och annat lull lull men usel batteri tid. Men se vad de skapat med Gear S en betydligt bättre produkt med plats för sim. Sony är inne på sin generation 3 om man inte räknar live. LG och Motorola sina första generationer. Men alla kollar på varandra och Apple har naturligtvis sett vilka barnsjukdomar övriga haft. Det jag tror är Apples svagheter (vi vet inte ännu då den inte släppts ännu) är batteritid och kapslingklass. Jag tror att IP52 är för svagt. Styrkor är 2 modeller, armband som är enkla att byta och zoom. Det intressanta är att Android Wear är relativt begränsat medan det verkar som om Apple gått all in med anpassningsbart gränssnitt. Att vänta och se vad som händer är klokt men med en phablet är det ett bra komplement

Ladda varje dag är inga problemos - jag ställer mobilen i dockan när jag lägger mig och den väcker mig sedan nästa dag - att dessutom ladda en klocka blir ett tillägg som är försumbart, men det ska bara krävas EN hand och det verkar som Apple har en lösning där; man bara sätter ner botten på laddmodulen...jag antar att den är magnetisk och synkar in placeringen perfekt även om man initialt placerar den något snett...och man kan sätta den på väggen om man vill...kanske i badrummet vid laddbara tandborsten och bara klicka dit den på kvällen och sedan ta på sig den när man bortsta tänderna på morgonen. jag var lite orolig att Apple skulle falera när det gällde laddning, men det är klart att dom fixat till det så bra det bara går (det ultimata är en liten skål man bara slänger ner klockan i men då krävs väldigt starkt induktionsfält för att ladda och det är inte energi/miljö-mässigt tidsenligt/moraliskt sunt).
Jämfört med momentet att t.ex. borsta tänderna varje kväll så är laddning av telefon OCH klocka en baggis Eller att låsa och låsa upp cykeln med super-kedjan 2-4 ggr/dag (vilket jag aldrig riktigt vänjer mig med - det är trist).

Och jo...det är tredje updaten som kommer att vara Produkten...men jag kan inte vänta 1-2 år

  • Medlem
  • 2014-09-15 19:11
Ursprungligen av Capeman:

Äh, radium ska det vara.

OT
Det var ett stort misstag när de tog bort radiumet från tandkrämen. *ironi*

  • Medlem
  • 2014-09-15 20:26
Ursprungligen av Demiurgen:

Ladda varje dag är inga problemos - jag ställer mobilen i dockan när jag lägger mig och den väcker mig sedan nästa dag - att dessutom ladda en klocka blir ett tillägg som är försumbart, men det ska bara krävas EN hand och det verkar som Apple har en lösning där; man bara sätter ner botten på laddmodulen...jag antar att den är magnetisk och synkar in placeringen perfekt även om man initialt placerar den något snett...och man kan sätta den på väggen om man vill...kanske i badrummet vid laddbara tandborsten och bara klicka dit den på kvällen och sedan ta på sig den när man bortsta tänderna på morgonen. jag var lite orolig att Apple skulle falera när det gällde laddning, men det är klart att dom fixat till det så bra det bara går (det ultimata är en liten skål man bara slänger ner klockan i men då krävs väldigt starkt induktionsfält

Och jo...det är tredje updaten som kommer att vara Produkten...men jag kan inte vänta 1-2 år

Moto 360 har ett ställ för tex nattygsbordet med trådlös laddning. Lägger den där och har den som sovrumsklocka. Faktiskt det jag gillar bäst med den. Har magnetisk laddare till mitt BT headset som jag har dagligen. Alltid lika irriterad på att det inte är usb varje gång jag skall ladda

1
Bevaka tråden