Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch vattentålig, men kan inte simma

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Saphire är bättre mot repor, men "impact force" är nog gorilla etc bättre på - om t.ex. US Army beställde klockor till soldater så kan jag föreställa mig att dom helltr tar gorilla än saphire. En ytas resistens mot rispor är inte nödvändigtvis samma sak som att det är generellt "hållbart". Det kan också vara något med montering/laminering/process som gör det lättare att göra tätt med glas istället för saphire. I don't know. Om man väljer bort saphire från Sport-modellen så har det med "impact force" att göra...och kanske något med vattetätheten också . Min gissning.

Eller så har Sport inte saphire för att den ska krängas billigare :-D. Kan det vara så enkelt? Nja...nej, det tror jag inte...slutpris kan väl inte påverkas speciellt mycket om det är saphire eller inte?

Ursprungligen av zinned:

Borde inte det vara anledning att göra tvärt om istället, att ge den safirglas istället för det den nu har? Kan jag tycka.

Ursprungligen av Demiurgen:

Saphire är bättre mot repor, men "impact force" är nog gorilla etc bättre på - om t.ex. US Army beställde klockor till soldater så kan jag föreställa mig att dom helltr tar gorilla än saphire. En ytas resistens mot rispor är inte nödvändigtvis samma sak som att det är generellt "hållbart". Det kan också vara något med montering/laminering/process som gör det lättare att göra tätt med glas istället för saphire. I don't know. Om man väljer bort saphire från Sport-modellen så har det med "impact force" att göra...och kanske något med vattetätheten också . Min gissning.

Eller så har Sport inte saphire för att den ska krängas billigare :-D. Kan det vara så enkelt? Nja...nej, det tror jag inte...slutpris kan väl inte påverkas speciellt mycket om det är saphire eller inte?

Ja, armen skulle nog ta mineralglas. Repor är inget problem, ett krossat glas är ett större problem.
Så vitt som jag vet så använder G-Shock främst mineralglas och duger de för dem så...

Sjutton också, nu blev jag sugen på en G-Shock... igen...

Citat:

Apple Watch har en inbyggd sensor som registrerar när användaren höjer vristen och tänder bildskärmen för att visa tiden med det valda utseendet på klockan.

Vore det inte bättre om den hade en sensor på handleden? Känns konstigt att man skall lyfta på foten för att se vad klockan är?

Enligt en artikel på MacRumors skulle iPhone 6 och 6 Plus ha haft safirglas, men produktionen kom inte upp i tillräckligt hög nivå.

http://www.macrumors.com/2014/09/11/sapphire-...

Det förvånar mig inte när jag sett lite av processen och tekniken för denna produkt.

Ursprungligen av Capeman:

Enligt en artikel på MacRumors skulle iPhone 6 och 6 Plus ha haft safirglas, men produktionen kom inte upp i tillräckligt hög nivå.

http://www.macrumors.com/2014/09/11/sapphire-...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-11 23:24
Ursprungligen av Capeman:

Enligt en artikel på MacRumors skulle iPhone 6 och 6 Plus ha haft safirglas, men produktionen kom inte upp i tillräckligt hög nivå.

http://www.macrumors.com/2014/09/11/sapphire-...

Vilket var precis den anledning som jag trodde och skrev om i annan aktuell tråd tidigare idag. Hoppas personen (@juanito ?) ser detta

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-11 23:56
Ursprungligen av zinned:

Vilket var precis den anledning som jag trodde och skrev om i annan aktuell tråd tidigare idag. Hoppas personen (@juanito ?) ser detta

Va, vad syftar du på?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-12 00:02
Ursprungligen av juanito:

Va, vad syftar du på?

Inte säker på att det var dig jag skrev det till men i annan tråd så beskrev jag de anledningar jag ansåg var orsaken till att de nya telefonerna inte fick safirglas.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-12 00:06
Ursprungligen av zinned:

Inte säker på att det var dig jag skrev det till men i annan tråd så beskrev jag de anledningar jag ansåg var orsaken till att de nya telefonerna inte fick safirglas.

Har deltagit i en sådan tråd men kan inte förnimma att jag skulle ha tagit någons sida i en argumentation för eller emot om det kommer.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-12 17:41

Detta med 'ion-strengthened' glas på 6/6+, någon här som listat ut vad detta innebär?
Är det bara ett nytt namn på Gorilla-glas?

http://www.mac-forums.com/forums/iphone-hardware-accessories/315167-ion-strengthened-glass.html

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-12 18:05
Ursprungligen av mattiL:

Detta med 'ion-strengthened' glas på 6/6+, någon här som listat ut vad detta innebär?
Är det bara ett nytt namn på Gorilla-glas?

http://www.mac-forums.com/forums/iphone-hardware-accessories/315167-ion-strengthened-glass.html

Ja, fast tvärt om.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-12 18:28
Ursprungligen av juanito:

Ja, fast tvärt om.

o-Gorilla?
Förtydliga gärna.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-12 19:03
Ursprungligen av mattiL:

o-Gorilla?
Förtydliga gärna.

Gorilla-glas är ett varumärke för denna typ av glas

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-12 19:28

Jaa, Cornings varumärke, men vad är tvärtom?

Ursprungligen av mattiL:

Jaa, Cornings varumärke, men vad är tvärtom?

Gorillaglas är väl då ett nytt namn på ion-strengthened glas (antar jag)

  • Medlem
  • 2014-09-12 20:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Gorillaglas är väl då ett nytt namn på ion-strengthened glas (antar jag)

Corning tog fram Gorilla glas på 60 talet. Det fick inte ett användningsområde förän Jobs ville ha det till Iphone 2007. Idag sitter Gorilla glas 3 i många telefoner. Sapphire glas är världens näst hårdaste material. Är fantastiskt mot repor men splittras lättare än Gorilla glas. Det är dessutom mycket tyngre och dyrare. Ion Exchange glas är en aluminium silicate glas och är lättare än vanligt glas. Om det är bättre än Gorilla glas 3 har jag ingen aning om men borde vara bra annars hade de väl inte vågat montera dem

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-13 08:31
Ursprungligen av PaO:

Corning tog fram Gorilla glas på 60 talet. Det fick inte ett användningsområde förän Jobs ville ha det till Iphone 2007. Idag sitter Gorilla glas 3 i många telefoner. Sapphire glas är världens näst hårdaste material. Är fantastiskt mot repor men splittras lättare än Gorilla glas. Det är dessutom mycket tyngre och dyrare. Ion Exchange glas är en aluminium silicate glas och är lättare än vanligt glas. Om det är bättre än Gorilla glas 3 har jag ingen aning om men borde vara bra annars hade de väl inte vågat montera dem

Det användes på den tiden men användnings områdena tog slut, användes i militär helikoptrar etc, men antar plexiglas tog över den biten.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-13 09:37

Detta verkar vara svaret (natriumjoner byts ut mot kaliumjoner i glaset):

http://en.wikipedia.org/wiki/Chemically_strengthened_glass

Ursprungligen av Demiurgen:

Eller så har Sport inte saphire för att den ska krängas billigare :-D. Kan det vara så enkelt? Nja...nej, det tror jag inte...slutpris kan väl inte påverkas speciellt mycket om det är saphire eller inte?

Safirglas är nog rätt så kostsamt ändå, skulle jag gissa. Suunto tar i runda slängar 1.000 SEK extra för safirglas på sina modeller.

Man beräknar att saphire till en smartphone kan säljas för 100 spänn till telefontillverkaren. Att Suunto slänger på en tusing är nog bara vanligt ocker - när Saphire blir vanligare i produkter och medvetenheten kring saphire ökar så blir nog även Suunto tvugna att sluta med detta ocker En liten bit till en Suunto-klocka tror jag Suunto köper för 50-70 spänn av saphire-producenten. Ren gissning.

Ursprungligen av iTiger:

Safirglas är nog rätt så kostsamt ändå, skulle jag gissa. Suunto tar i runda slängar 1.000 SEK extra för safirglas på sina modeller.

Ursprungligen av Demiurgen:

Man beräknar att saphire till en smartphone kan säljas för 100 spänn till telefontillverkaren. Att Suunto slänger på en tusing är nog bara vanligt ocker - när Saphire blir vanligare i produkter och medvetenheten kring saphire ökar så blir nog även Suunto tvugna att sluta med detta ocker En liten bit till en Suunto-klocka tror jag Suunto köper för 50-70 spänn av saphire-producenten. Ren gissning.

Om vi ska tala om marginaler och produkter och ockernivåer så är väl kanske inte Suunto det första bolaget som jag skulle tänka på?

Ursprungligen av BlackSmp:

Om vi ska tala om marginaler och produkter och ockernivåer så är väl kanske inte Suunto det första bolaget som jag skulle tänka på?

Haha Bulls-eye!

Bevaka tråden