Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator låser sig emellanåt.....

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en MacBook Pro med OS X 10.9.4. Idag har min dator låst sig stundvis. Jag har haft fönsterna öppnade samt har kunnat navigera mig via CMD + tabb. Har kunnat flytta muspekaren med musen och pekplattan men inte klicka någonstans. Kan det vara att Wifi:n hänger sig fast strecken syns där uppe?

  • Medlem
  • 2014-09-13 15:33

Leta bara rätt på nyckeln och lås upp datorn så funkar den snart igen...
Låter som att din hårddisk är på väg att tacka för sig. Kontrollera den i Skivverktyg och se om datorn hittar några fel.

Och i vanlig ordning är det alltid bra att förtydliga vilken modell man har (tex Macbook Pro 13" mid 2010 etc ink hårdvaru spec).

Ursprungligen av barbapappa_86:

Och i vanlig ordning är det alltid bra att förtydliga vilken modell man har (tex Macbook Pro 13" mid 2010 etc ink hårdvaru spec).

Ursprungligen av Dalle:

Leta bara rätt på nyckeln och lås upp datorn så funkar den snart igen...
Låter som att din hårddisk är på väg att tacka för sig. Kontrollera den i Skivverktyg och se om datorn hittar några fel.

Tack för svaret.
Min dator /hårddisk är ganska nya.......Du skämtar väl ang. nyckeln? Visserligen finns nyckelring men jag vet i så fall inte vad du menar. Jag har sök på skivvertyg via spotlight men får inget svar. Var hittar man detta?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-13 15:54
Ursprungligen av calinou:

Jag har en MacBook Pro med OS X 10.9.4. Idag har min dator låst sig stundvis. Jag har haft fönsterna öppnade samt har kunnat navigera mig via CMD + tabb. Har kunnat flytta muspekaren med musen och pekplattan men inte klicka någonstans. Kan det vara att Wifi:n hänger sig fast strecken syns där uppe?

Hur gör du för att dra slutsatsen att WiFi skulle ha något med saken att göra?

  • Medlem
  • 2014-09-13 16:04
Ursprungligen av calinou:

Tack för svaret.
Min dator /hårddisk är ganska nya.......Du skämtar väl ang. nyckeln? Visserligen finns nyckelring men jag vet i så fall inte vad du menar. Jag har sök på skivvertyg via spotlight men får inget svar. Var hittar man detta?

Jo jag skämtade.
En hårddisk kan rasa när som helst. En hårddisk kan hålla allt mellan en vecka och 10 år.
Gå in i Skivverktyg, markera din hårddisk och tryck på "kontrollera skiva".

Ursprungligen av lappen71:

Hur gör du för att dra slutsatsen att WiFi skulle ha något med saken att göra?

Kan det inte vara en orsak?

Ursprungligen av Dalle:

Jo jag skämtade.
En hårddisk kan rasa när som helst. En hårddisk kan hålla allt mellan en vecka och 10 år.
Gå in i Skivverktyg, markera din hårddisk och tryck på "kontrollera skiva".

Som tur är är det felfritt
Vad kan det annars vara?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-13 16:14
Ursprungligen av calinou:

Kan det inte vara en orsak?

Det beror helt var det är du klickar och inget händer.
Klickar du i Finder på din hårddisk har det ingen som helst koppling.
Är det på en hemsida som inget händer kan det ha en koppling.
Men eftersom du inte specificerade var,när,hur du klickade är det väldigt svårt att dra en slutsats.

Ursprungligen av lappen71:

Det beror helt var det är du klickar och inget händer.
Klickar du i Finder på din hårddisk har det ingen som helst koppling.
Är det på en hemsida som inget händer kan det ha en koppling.
Men eftersom du inte specificerade var,när,hur du klickade är det väldigt svårt att dra en slutsats.

jag är i Firefox på flera hemsidor. Kan det bli flaskhals när det kommer in mejl?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-13 16:38
Ursprungligen av calinou:

jag är i Firefox på flera hemsidor. Kan det bli flaskhals när det kommer in mejl?

Då kan det vara Firefox som får hicka och haltar.

Nej det ska det inte göra.

Ursprungligen av lappen71:

Då kan det vara Firefox som får hicka och haltar.

Nej det ska det inte göra.

Du behöver inte anstränga dig för att svara.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-13 18:15
Ursprungligen av calinou:

Du behöver inte anstränga dig för att svara.

Haha det är lugnt. Ligger på rygg och dricker Cognac så jag är icke ansträngd.

Kolla loggfiler för att se vad som händer.

Ursprungligen av hummel:

Kolla loggfiler för att se vad som händer.

Tack, men var kollar man detta och vad menar du med "få se vad som händer".......

Ursprungligen av calinou:

Tack, men var kollar man detta och vad menar du med "få se vad som händer".......

http://www.tech-recipes.com/rx/3521/os-x-how-...

En enkel sökning på google, på "systemlogg mac".

Ursprungligen av barbapappa_86:

http://www.tech-recipes.com/rx/3521/os-x-how-...

En enkel sökning på google, på "systemlogg mac".

Tack för hjälpen! Kan du ange det riktiga namnet för jag hittar inte detta enligt länken.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-09-14 21:33

Systemmeddelanden

Ursprungligen av joakimo:

Systemmeddelanden

Tack, nu har jag hittat!.
Inte blir jag klokare av det som står där......
Den låste sig igen vid kl. 20:53 i cirka 2 minuter. Men tyvärr är det omöjligt att tyda vad som står skrivet. Jag får kontakta supporten.

Ursprungligen av calinou:

Tack, nu har jag hittat!.
Inte blir jag klokare av det som står där......
Den låste sig igen vid kl. 20:53 i cirka 2 minuter. Men tyvärr är det omöjligt att tyda vad som står skrivet. Jag får kontakta supporten.

Då är det vettigt att posta texten här.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-14 22:09
Ursprungligen av calinou:

Tack, men var kollar man detta och vad menar du med "få se vad som händer".......

Det har vi berättat för dig i denna tråden: http://www.99mac.se/forum/t/309666-vad-ar-det...

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då är det vettigt att posta texten här.

Menar du att jag ska lägga en skärmdump i inlägget?
Vill inte så gärna lägga upp det hela offentligt när jag inte vet vad som står.

Ursprungligen av reboot81:

Det har vi berättat för dig i denna tråden: http://www.99mac.se/forum/t/309666-vad-ar-det...

Jag känner igen rutan men inte visste jag att det är där man ska titta för att se vad som har hänt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-14 22:22

Grundkurs i felsökning:
1. Eliminera möjliga felorsaker för användarkontot. Skapa en ny användare. Logga in som den. Har du samma problem med din testanvändare kan man dra en av två slutsatser: det är fel på systemet (OS X), eller fel på hårdvaran.
2. Eliminera okända möjliga felorsaker: stäng ner allt. Program, flikar etc. Sen startar du en (1) sak och provar dig fram. Fungerar det med en flik i Firefox, bra, då vet du att det inte är Firefox med en flik som är felet. Sen testar du två flikar, tre osv. Och fler program.
3. Uppdatera allt: OS X, Firefox, Flash, och andra program du använder.
4. Vid frysningar - kolla loggen!!!

Du säger att datorn fryser, vad gör du med datorn? Dvs hurpass arbete sätter du den i? Hur många och vilka program har du igång? Vilka sysselsätter datorns processor? Kolla aktivitetshanteraren, finns program som har hängt sig (röda)? Hur många flikar har du igång i Firefox?

Hittar du inte "skivvertyg" i Spotlight? Inte heller i Dashboard? Om du inte hittar program via nån av dem - gå då till Program-mappen. Där finns alla systemprogram.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-14 22:40
Ursprungligen av calinou:

Menar du att jag ska lägga en skärmdump i inlägget?
Vill inte så gärna lägga upp det hela offentligt när jag inte vet vad som står.

Texten i Systemmeddelanden innehåller inte personlig information förutom att det går att utläsa till exempel vilka program du har igång. Om du vill få hjälp här på forumet är det ofrånkomligt att vi behöver den informationen, hur ska vi annars kunna gissa vad det är som låser datorn?

Du kan kopiera texten från Systemmeddelanden och klistra in dem i ett inlägg här. Det är viktigt att du väljer meddelanden som är från den tiden då du märker att datorn låste sig.

Det kan bli väldigt långa textpartier som gör forumet svårläst, då är det bra om du lägger texten mellan spoiler-taggar som gör att texten kan "fällas ihop", döljas. Alltså skriv så här (utan mellanslagen jag fick lägga till mellan hakparanteserna)
[ spoiler ] kopiera in texten här [ /spoiler ]
Så att resultatet blir så här:

Dold text:

kopiera in texten här

Läs mer om forumets taggar här http://www.99mac.se/forum/t/301970-dokumentat...

Ursprungligen av reboot81:

Grundkurs i felsökning:
1. Eliminera möjliga felorsaker för användarkontot. Skapa en ny användare. Logga in som den. Har du samma problem med din testanvändare kan man dra en av två slutsatser: det är fel på systemet (OS X), eller fel på hårdvaran.
2. Eliminera okända möjliga felorsaker: stäng ner allt. Program, flikar etc. Sen startar du en (1) sak och provar dig fram. Fungerar det med en flik i Firefox, bra, då vet du att det inte är Firefox med en flik som är felet. Sen testar du två flikar, tre osv. Och fler program.
3. Uppdatera allt: OS X, Firefox, Flash, och andra program du använder.
4. Vid frysningar - kolla loggen!!!

Du säger att datorn fryser, vad gör du med datorn? Dvs hurpass arbete sätter du den i? Hur många och vilka program har du igång? Vilka sysselsätter datorns processor? Kolla aktivitetshanteraren, finns program som har hängt sig (röda)? Hur många flikar har du igång i Firefox?

Hittar du inte "skivvertyg" i Spotlight? Inte heller i Dashboard? Om du inte hittar program via nån av dem - gå då till Program-mappen. Där finns alla systemprogram.

Tack för alla instruktioner. Bra att ha och spara!
Jag börjar med punkt 2 och stänger alla program och flikar.
Vad gäller punkt 3 så är uppdateringarna utförs när det kommer påminnelser från App Store och just nu är det inget att uppdatera. Fast jag ska kontrollera Outlook och MS Office eftersom man får inga påminnelser på dem.
Punkt 4: jag har kollat loggen. Dock förstår jag ingenting om vad som står.
Slutligen punkt 1: väntar med det......

Du frågar vad jag gör med datorn. Jag gör precis som vanligt. De program jag har mest i gång är MS Word, MS Oulook, Evernote, LR, Firefox. Creative Cloud och Dropbox är de ständigt "på" via menyraden där uppe. Ska man avsluta dem?
Jag har kollat Aktivitetskontroll och det är flera flikar så jag vet inte vilken du menar att man ska kolla. I flik "energi" det och hittade röd text.

Ursprungligen av IngoX:

Texten i Systemmeddelanden innehåller inte personlig information förutom att det går att utläsa till exempel vilka program du har igång. Om du vill få hjälp här på forumet är det ofrånkomligt att vi behöver den informationen, hur ska vi annars kunna gissa vad det är som låser datorn?

Du kan kopiera texten från Systemmeddelanden och klistra in dem i ett inlägg här. Det är viktigt att du väljer meddelanden som är från den tiden då du märker att datorn låste sig.

Det kan bli väldigt långa textpartier som gör forumet svårläst, då är det bra om du lägger texten mellan spoiler-taggar som gör att texten kan "fällas ihop", döljas. Alltså skriv så här (utan mellanslagen jag fick lägga till mellan hakparanteserna)
[ spoiler ] kopiera in texten här [ /spoiler ]
Så att resultatet blir så här:

Dold text:

kopiera in texten här

Läs mer om forumets taggar här http://www.99mac.se/forum/t/301970-dokumentat...

Tack för förklaringarna. Eftersom jag vet den tidpunkt som det låste sig så är det inte många rader. Lika bra att klistra in med en skärmdump. Angående personlig information så står det bl a ett DNS proxy nr. Det är väl privat?

Min gissning är att du får slut på minne o då blir datorn seg vilket kan verka som att den låser sig. Om du kan uppgradera minnet så maxa det

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-15 02:13
Ursprungligen av calinou:

…Slutligen punkt 1: väntar med det......

Det finns en anledning till att jag numrerade min lista, och satte punkt ett som först.
Återkom gärna med resultat av punkt 1-3. Märktes någon skillnad?
Metodiken är att man ändrar på förutsättningarna, och iaktar eventuell förändring.

Jag får lägga till tre punkter på min felsökningslista: Kontrollera hårddisken (redan nämnt) och att köra datorn isolerad från andra datorer/enheter. Dvs koppla bort alla sladdar och stänga av WiFi. Samt starta om datorn.

Dina pyttesmå skärmdumpar är som be en läkare ställa diagnos men läkaren får bara se på patienten genom ett sugrör.

DNS proxy är inget privat. Och du kan lätt maska det med annan text om du så önskar.
För att lugna dig, skulle du lägga upp text/bild som är privat/riskfyllt så kommer du upplysas av det ganska omgående av folk här eller så plockar moderatorn bort det.

Bevaka tråden