Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 6 och Iphone 6 Plus bredvid konkurrenterna

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples nya telefoner är riktiga bjässar jämfört med vad som gjorts tidigare. I en jämförelse med konkurrenternas telefoner och Iphone 5S får vi en liten försmak på hur stora de är, i väntan på möjligheten att få klämma och känna på dem.

Läs hela artikeln här

Om de skulle vara lite vänligare mot konsumentens val, ge oss möjlighet att välja gorilla eller xxx kr dyrare med safirglas. Detta hade verkligen förstärkt min tro på supermobilen.. Eftersom det flödade så jäkla mycket om safirglaset under sommaren så skulle jag säga att denna lansering får denna hype till nackdel..

Ursprungligen av D_Odell:

Om de skulle vara lite vänligare mot konsumentens val, ge oss möjlighet att välja gorilla eller xxx kr dyrare med safirglas. Detta hade verkligen förstärkt min tro på supermobilen.. Eftersom det flödade så jäkla mycket om safirglaset under sommaren så skulle jag säga att denna lansering får denna hype till nackdel..

Som jag har förstått det då är safirglaset tåligare mot repor men spricker lättare om du skulle tappa den. Därför valde dom att inte ha det till telefonen. Troligtvis gick allt safirglas som det ryktades om till watch.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-11 15:04
Ursprungligen av Gustaphzon:

Som jag har förstått det då är safirglaset tåligare mot repor men spricker lättare om du skulle tappa den. Därför valde dom att inte ha det till telefonen. Troligtvis gick allt safirglas som det ryktades om till watch.

Jag tror det handlar helt och hållet om produktionskostnader som självklart sedan hade fått tas ut från konsumenten då det hade lagts på priset för produkten samt det faktum att det tar väldigt mycket tid i anspråk för att skapa safirglaset.

  • Medlem
  • 2014-09-13 14:14

Oavsett vilken telefon man tycker är mest lämpad att inhandla så skall ett test vara korrekt. Att ta med Note 2 som kom 2012 är som att jämföra iphone 4 med ett nytt flaggskepp från annan tillverkare bara för knapparna sitter på samma sida. Note 4 skall naturligtvis ersätta Note 2. Bara för att komplettera en usel jämförelse så kommer här specification på den. Skärm 5.7, H=153.5, B=78.6, D=8.5 och vikt 176g. Den är lägre men lite bredare och djupare. För skojs skull kommer här upplösningen 1440 x 2560 pixlar med 515 ppi. För övrigt kostar Note 2 ca 3600 kr om den fortfarande går att få tag i. Oavsett vad man gillar anser jag att ett jämförande test skall vara objektivt. Intressant hade varit om LG G3 hade haft 5.4 tum om den fått vara med.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-13 14:27
Ursprungligen av PaO:

Oavsett vilken telefon man tycker är mest lämpad att inhandla så skall ett test vara korrekt. Att ta med Note 2 som kom 2012 är som att jämföra iphone 4 med ett nytt flaggskepp från annan tillverkare bara för knapparna sitter på samma sida. Note 4 skall naturligtvis ersätta Note 2. Bara för att komplettera en usel jämförelse så kommer här specification på den. Skärm 5.7, H=153.5, B=78.6, D=8.5 och vikt 176g. Den är lägre men lite bredare och djupare. För skojs skull kommer här upplösningen 1440 x 2560 pixlar med 515 ppi. För övrigt kostar Note 2 ca 3600 kr om den fortfarande går att få tag i. Oavsett vad man gillar anser jag att ett jämförande test skall vara objektivt. Intressant hade varit om LG G3 hade haft 5.4 tum om den fått vara med.

Vad spelar det för roll vilken årsmodell jämförelsen görs med när det är storleken på telefon som är det viktiga i detta fall.
Det är inget recensions test där man runkar till specar utan artikels huvudsyfte är så vi läsare ska få ett hum om hur stor en iPhone är i förhållande till andra modeller.

  • Medlem
  • 2014-09-13 14:38
Ursprungligen av lappen71:

Vad spelar det för roll vilken årsmodell jämförelsen görs med när det är storleken på telefon som är det viktiga i detta fall.
Det är inget recensions test där man runkar till specar utan artikels huvudsyfte är så vi läsare ska få ett hum om hur stor en iPhone är i förhållande till andra modeller.

Men då kunde man ju visat hur stor den är i förhållande till iphone 3gs istället för 5s. Jag hade tyckt det var lika fel. Men jag accepterar att man tycker olika men rätt skall vara rätt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-13 14:51
Ursprungligen av PaO:

Men då kunde man ju visat hur stor den är i förhållande till iphone 3gs istället för 5s. Jag hade tyckt det var lika fel. Men jag accepterar att man tycker olika men rätt skall vara rätt.

Vadå rätt ska vara rätt? Vad snackar du om egentligen?
Spelar absolut ingen som helst roll vilken telefon dom jämför med bara vi konsumenter har något som referens.
Dom kunde lika gärna ha ställt den bredvid en mjölkliter för den vet alla hur stor den är.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-13 14:51

Jag var ute i butikerna och klämde på 5,5 tums telefoner, de är enorma och jag skulle nästan gå så
långt som att kalla dem små surfplattor.
Inget man vill trycka ner i fickan direkt.

Tyvärr är de (för mig) för små som surfplattor också, så blir det en ny lur blir det kanske en 6'a snarare
än en 6+.

  • Medlem
  • 2014-09-13 14:55
Ursprungligen av lappen71:

Vadå rätt ska vara rätt? Vad snackar du om egentligen?
Spelar absolut ingen som helst roll vilken telefon dom jämför med bara vi konsumenter har något som referens.
Dom kunde lika gärna ha ställt den bredvid en mjölkliter för den vet alla hur stor den är.

Ja det hade varit bättre. Jag menar att artikeln är vinklad. Då det skiljer så lite anser jag att man skall ha med det som är aktuellt. Inte gammal skåpmat även om det bara gäller storlek

  • Medlem
  • 2014-09-13 15:00
Ursprungligen av mattiL:

Jag var ute i butikerna och klämde på 5,5 tums telefoner, de är enorma och jag skulle nästan gå så
långt som att kalla dem små surfplattor.
Inget man vill trycka ner i fickan direkt.

Tyvärr är de (för mig) för små som surfplattor också, så blir det en ny lur blir det kanske en 6'a snarare
än en 6+.

Du har helt rätt dessa telefoner är stora men kompetenta. En ny kategori som heter phablet. Phone + Tablet. Många som köper dem slutar använda surfplattorna de har tillgång till och går över till en apparat. Det är därför små surfplattor hos vissa tillverkare minskat i försäljning. Det är lysande att valmöjligheten finns och alla är vi olika men att stoppa en phablet i jeansen är inte det lättaste. Så fundera noga på helheten innan man köper.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-13 15:01
Ursprungligen av PaO:

Ja det hade varit bättre. Jag menar att artikeln är vinklad. Då det skiljer så lite anser jag att man skall ha med det som är aktuellt. Inte gammal skåpmat även om det bara gäller storlek

Vinklad åt för håll då? Att ge iPhone en fördel eller vadå?
Du snackar verkligen som en Android fanboy nu som känner sig oförrättad.
Du har inte tänkt på att det du refererar som gammal skåpmat är något som någon just nu använder men funderar på att byta plattform.
Då är det verkligen en relevant jämförelse som 99mac gör.

  • Medlem
  • 2014-09-13 15:06
Ursprungligen av lappen71:

Vinklad åt för håll då? Att ge iPhone en fördel eller vadå?
Du snackar verkligen som en Android fanboy nu som känner sig oförrättad.
Du har inte tänkt på att det du refererar som gammal skåpmat är något som någon just nu använder men funderar på att byta plattform.
Då är det verkligen en relevant jämförelse som 99mac gör.

Jag är allmänt teknik intresserad och har diverse produkter i mitt ekosystem. Sedan har vi alla olika behov och preferenser. Om man nu sitter med en Note 2 vilket många gör då den är en lysande konstruktion precis som Iphone 2007 var när den kom och vill byta. Tror du inte då att de ställer Note 4 mot Iphone 6. Helt ointressant med en telefon från 2012 då som man dessutom håller i handen i det fallet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-13 15:13
Ursprungligen av PaO:

Jag är allmänt teknik intresserad och har diverse produkter i mitt ekosystem. Sedan har vi alla olika behov och preferenser. Om man nu sitter med en Note 2 vilket många gör då den är en lysande konstruktion precis som Iphone 2007 var när den kom och vill byta. Tror du inte då att de ställer Note 4 mot Iphone 6. Helt ointressant med en telefon från 2012 då som man dessutom håller i handen i det fallet.

Som jag misstänkte du är inte intresserad av storleksjämförelsen utan du har en helt annan agenda. (plattformskrig)
Nej har man en Note 2 nu så är jämförelsen mellan iPhone 6+ och Note 2 mer relevant än med Note 4 eftersom det inte är specarna utan storleken som 99mac är ute efter.

  • Medlem
  • 2014-09-13 15:24
Ursprungligen av lappen71:

Som jag misstänkte du är inte intresserad av storleksjämförelsen utan du har en helt annan agenda. (plattformskrig)
Nej har man en Note 2 nu så är jämförelsen mellan iPhone 6+ och Note 2 mer relevant än med Note 4 eftersom det inte är specarna utan storleken som 99mac är ute efter.

Jag håller inte med dig vilket jag tycker är bra. Ger dig cred för en sak du skrev. Jag tror att många är mer benägna att byta plattform nu men det gäller åt båda hållen. Den som är färgad är nog du. Jag är en stolt teknik nörd som gillar att diskutera. Men en sak blir spännande Alpha mot Iphone 6 och Note 4 mot Iphone 6 plus i ett objektivt test ( om det nu finns det)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-13 15:28
Ursprungligen av PaO:

Jag håller inte med dig vilket jag tycker är bra. Ger dig cred för en sak du skrev. Jag tror att många är mer benägna att byta plattform nu men det gäller åt båda hållen. Den som är färgad är nog du. Jag är en stolt teknik nörd som gillar att diskutera. Men en sak blir spännande Alpha mot Iphone 6 och Note 4 mot Iphone 6 plus i ett objektivt test ( om det nu finns det)

Betvivlar jag starkt.
http://www.idg.se/2.1085/1.582674/hog-efterfr...

Återigen detta var inget test såsom du envist vill ha det till.

  • Medlem
  • 2014-09-13 15:46
Ursprungligen av lappen71:

Betvivlar jag starkt.
http://www.idg.se/2.1085/1.582674/hog-efterfr...

Återigen detta var inget test såsom du envist vill ha det till.

Vad kul att den blir en succé. Mobilbranschen vore extremt tråkig om Apple eller Samsung försvann och slutade tillverka fantastiska produkter. Men även om du inte vill tro på det så finns det dem som vill byta mellan alla plattformar inklusive WP mfl.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-13 15:52
Ursprungligen av PaO:

Vad kul att den blir en succé. Mobilbranschen vore extremt tråkig om Apple eller Samsung försvann och slutade tillverka fantastiska produkter. Men även om du inte vill tro på det så finns det dem som vill byta mellan alla plattformar inklusive WP mfl.

Har inte påstått motsatsen men du skrev "mer benägna" och det är något som jag inte håller med om.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-09-13 15:56

Vi får väl hoppas att det inte bara är Apples beställningssystem som fungerar lika illa som deras streaming för några dagar sedan..

Den som tror en iPhone/iPad/Mac handlar om hårdvara (förutom design alltså) har nog ännu inte fattat det där med IT-biotoper och user-maschine-interaction-theories. Hårdvaruprestanda och specs mellan konkurenter - och det gäller nästan all IT-teknik och media-teknik (video, foto, etc) idag - är ointressant och variablerna är försumbara occh för 99% av mänskligheten totalt meningslösa. Hårdvarumässigt är alla - inom sina nicher - likadana. It's all the same. :-D.
Det är estetiken, biotopen och användarupplevelsen som skiljer - och det är det företagen som vill överleva satsar på. Alltså; även företagen skiter i specs och hårdvara-racet :-D. ALLA skiter i det...utom några enstaka nördar i sina pojkrum och företagen är 100% ointresserade av dessa pojkar (100% är pojkar - en del är gamla men likväl pojkar).

En - av många - anledningar till att hårdvara/spec-raset är meningslöst är att det bara gäller ca. 3-6 månaders-cykler. En produkt som slår alla i speed/upplösning/etc hinner knappt sprida ut denna info till folket innan dom är omkörda

(Det enda påtagliga hårdvarumässigt jag kan tänka mig - om vi då bortser från estetik - är om en lur är i plast eller metall (t.ex. aluminium). Sådant är givetvis en skillnad som inte går att bortse från)

  • Medlem
  • 2014-09-13 15:59
Ursprungligen av Demiurgen:

Den som tror en iPhone/iPad/Mac handlar om hårdvara (förutom design alltså) har nog ännu inte fattat det där med IT-biotoper och user-maschine-interaction-theories. Hårdvaruprestanda och specs mellan konkurenter - och det gäller nästan all IT-teknik och media-teknik (video, foto, etc) idag - är ointressant och variablerna är försumbara occh för 99% av mänskligheten totalt meningslösa. Hårdvarumässigt är alla - inom sina nicher - likadana. It's all the same. :-D.
Det är estetiken, biotopen och användarupplevelsen som skiljer - och det är det företagen som vill överleva satsar på. Alltså; även företagen skiter i specs och hårdvara-racet :-D. ALLA skiter i det...utom några enstaka nördar i sina pojkrum och företagen är 100% ointresserade av dessa pojkar (100% är pojkar - en del är gamla men likväl pojkar).

(Det enda påtagliga hårdvarumässigt jag kan tänka mig - om vi då bortser från estetik - är om en lur är i plast eller metall (t.ex. aluminium). Sådant är givetvis en skillnad som inte går att bortse från)

Håller helt med dig. Användareupplevelsen och funktioner slår hårdvara alla dagar men de måste matcha varandra

Senast redigerat 2014-09-13 16:11
  • Medlem
  • 2014-09-13 16:02
Ursprungligen av lappen71:

Har inte påstått motsatsen men du skrev "mer benägna" och det är något som jag inte håller med om.

Åt båda hållen glömde du kanske kunde skriva åt alla håll det medger jag. Får jag ställa en fråga? Vad anser du vara den största skillnaden mellan IOS och Android?

Ursprungligen av PaO:

Åt båda hållen glömde du kanske kunde skriva åt alla håll det medger jag. Får jag ställa en fråga? Vad anser du vara den största skillnaden mellan IOS och Android?

Att iOS är bättre...

Skämt åsido, iOS är mer sammanhållet och upplever det som säkrare och fungerar bättre för mig. Jag ser å andra sidan inga större fördelar med att byta åt endera hållet. Eller att byta till Windows.

Men jag tycker samtidigt att det är lite fel att bunta samma alla androidversioner som en och samma. Det är som med Linux. Det finns större skillnader än vad man man tro mellan olika distributioner

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-13 16:19
Ursprungligen av PaO:

Jag tror att många är mer benägna att byta plattform nu men det gäller åt båda hållen.

Ursprungligen av PaO:

Åt båda hållen glömde du kanske kunde skriva åt alla håll det medger jag. Får jag ställa en fråga? Vad anser du vara den största skillnaden mellan IOS och Android?

Vad är det som gör att folk är mer benägna just nu att byta plattform? Varför drar du den slutsatsen?
Varför jag frågar är för att du formulerar det på ett sådant sätt att det går att tolka som att det är något fel iPhone 6 därav bytet.

Förstår inte vad den frågan har med denna tråd att göra.
Vill du veta det svaret får du starta en ny tråd.

Jag vet 4 som bytt från Android till iPhone - 1 som gått andra vägen (hade dock sin iPhone bara en vecka innan den föll i sjön). Jag vet 9 som bytt från Windows till Mac - 0 som gått andra vägen.
Detta har ju föga med global sanning att göra, men det är den verklighet jag lever i. Många som inte jobbar i mediabranchen t.ex. har en susning om hur totalt dominerande Mac är där. Dotterns klasskompisars föräldrar verkar ha iPhones (och Apple-ID) i enormt hög utsträckning - när jag messar runt med dom så är det iMessage som gäller.

Det enda jag tycker är skit med iPhone -alla iPhone - är att man är hänvisad till att filma amerikansk/japansk videostandard 30 fps - men jag antar att det är samma skit på Android-lurar.

  • Medlem
  • 2014-09-13 16:43
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag vet 4 som bytt från Android till iPhone - 1 som gått andra vägen (hade dock sin iPhone bara en vecka innan den föll i sjön). Jag vet 9 som bytt från Windows till Mac - 0 som gått andra vägen.
Detta har ju föga med global sanning att göra, men det är den verklighet jag lever i. Många som inte jobbar i mediabranchen t.ex. har en susning om hur totalt dominerande Mac är där. Dotterns klasskompisars föräldrar verkar ha iPhones (och Apple-ID) i enormt hög utsträckning - när jag messar runt med dom så är det iMessage som gäller.

Det enda jag tycker är skit med iPhone -alla iPhone - är att man är hänvisad till att filma amerikansk/japansk videostandard 30 fps - men jag antar att det är samma skit på Android-lurar.

Jag kan säga samma sak fast åt andra hållet. Flera som bytt från iphone till Android och vice versa. Har man investerat mycket i Google Play eller App store så är det svårare att byta. Android är dominerande om man tar hela Mobil världen medan Iphone är standard hos många företag framförallt i USA. Smaken är olika och tur är väl det

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag vet 4 som bytt från Android till iPhone - 1 som gått andra vägen (hade dock sin iPhone bara en vecka innan den föll i sjön). Jag vet 9 som bytt från Windows till Mac - 0 som gått andra vägen.
Detta har ju föga med global sanning att göra, men det är den verklighet jag lever i. Många som inte jobbar i mediabranchen t.ex. har en susning om hur totalt dominerande Mac är där. Dotterns klasskompisars föräldrar verkar ha iPhones (och Apple-ID) i enormt hög utsträckning - när jag messar runt med dom så är det iMessage som gäller.

Det enda jag tycker är skit med iPhone -alla iPhone - är att man är hänvisad till att filma amerikansk/japansk videostandard 30 fps - men jag antar att det är samma skit på Android-lurar.

6/6 plus kommer att ge möjlighet till 60hz

30/60 är USA/Japan. 25/50 är vi resten av världen. Jag vill ha 25/50 - det är det man producerar i och det är det som broadcastas.

Ursprungligen av BlackSmp:

6/6 plus kommer att ge möjlighet till 60hz

  • Medlem
  • 2014-09-13 20:28
Ursprungligen av lappen71:

Vad är det som gör att folk är mer benägna just nu att byta plattform? Varför drar du den slutsatsen?
Varför jag frågar är för att du formulerar det på ett sådant sätt att det går att tolka som att det är något fel iPhone 6 därav bytet.

Förstår inte vad den frågan har med denna tråd att göra.
Vill du veta det svaret får du starta en ny tråd.

Du får ursäkta om jag varit otydlig. Jag tror att rörligheten mellan IOS och Android ökar pga dessa orsaker OBSERVERA ÅT BÅDA HÅLLEN.
1. Skärmstorlek 4.7 på Iphone
2. Att iphone inte kommer i en 32GB version
3. Priserna i båda
4. Att Apple lanserar en phablet
Men har man investerat mycket i Appstore eller Google Play så byter man inte obehindrat. Okej då diskuterar jag det med någon mer mottaglig

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-13 20:43
Ursprungligen av PaO:

Du får ursäkta om jag varit otydlig. Jag tror att rörligheten mellan IOS och Android ökar pga dessa orsaker OBSERVERA ÅT BÅDA HÅLLEN.
1. Skärmstorlek 4.7 på Iphone
2. Att iphone inte kommer i en 32GB version
3. Priserna i båda
4. Att Apple lanserar en phablet
Men har man investerat mycket i Appstore eller Google Play så byter man inte obehindrat. Okej då diskuterar jag det med någon mer mottaglig

Ingen av dina fyra punkter ser jag som någon anledning att en iPhone användare skulle byta plattform utan snarare tvärtom.

1: Något som många väntat länge på och rent av personer som tillfälligt gått över till Android ser nu en anledning att återvända.

2: Eftersom iPhone6 64GB har samma pris som iPhone 5S 32GB ser jag heller inte varför man skulle byta plattform.

3: Se ovan punkt 2,angående iPhone 6+ har den ett saftigt pris ja men istället för att byta plattform köper dom en iPhone 6

4: Samma här ser jag inte varför en iPhone användare skulle byta plattform till Android när det "äntligen" finns en phablet att tillgå.
Snarare tvärtom att dom som väntat och tillfälligt bytt till Android byter tillbaka nu när det finns en phablet.

Så ditt påstående om att "Jag tror att många är mer benägna att byta plattform nu men det gäller åt båda hållen."
Tror inte jag utan att andelen som byter från Android till iOS är högre

Bevaka tråden