Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Bosse:

Krav och krav.. men önskemål kanske. Naturligtvis lagring av data (bilder, textfiler, filmer etc) som hela familjen kan komma åt. Möjlighet till backup inför framtida hårddiskkrascher - därav en NAS med utrymme för flera hårddiskar. Om möjligt även kunna strömma film från NAS:en till AppleTV men vet ej om det är möjligt. Möjlighet att komma åt filer från platser utanför hemmet eller att bjuda in nära och kära i fjärran att ta del av foton eller film jag spelat in. Kapacitetsmässigt något att växa i eftersom jag likt en ekorre inför vintern samlar på mig "hött som bött"
bosse

Av de två alternativena du ser på hade jag valt den nyare, dvs, ds415play. De är rätt snarlika i specifikationer, förutom att 414 stöder LACP medan 415 istället bör vara bättre på transcoding.

  • Medlem
  • 2014-09-12 18:15
Ursprungligen av lappen71:

Har du en ATV så köp då en NAS som klarar av Plex (transcoda) till ATV:n

Vilka klarar det?

Ursprungligen av Bosse:

Vilka klarar det?

Har ett vagt minne att versionen till Synology inte klarar av att transcoda, men kolla på plex.tv hur det ligger till i frågan idag.

Här kan du läsa mer:
http://blog.synology.com/blog/?p=1012

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har ett vagt minne att versionen till Synology inte klarar av att transcoda, men kolla på plex.tv hur det ligger till i frågan idag.

Här kan du läsa mer:
http://blog.synology.com/blog/?p=1012

Det stämmer. Play varianterna ska ha stöd för hårdvarutranscoding, men tror inte det fungerar med just plex.

  • Medlem
  • 2014-10-06 18:33

Borde inte Synology släppa en uppdatering för Bash snart? Synology borde väl vara precis lika drabbade som alla andra linux-system? Någon som vet?

Ursprungligen av Dalle:

Borde inte Synology släppa en uppdatering för Bash snart? Synology borde väl vara precis lika drabbade som alla andra linux-system? Någon som vet?

Synology's DSM är baserat på busybox och var således inte påverkade av shellshock (så vitt jag förstår).

Ursprungligen av Jan Nylund:

Synology's DSM är baserat på busybox och var således inte påverkade av shellshock (så vitt jag förstår).

KAnske skall ta en titt på denna länk.
https://www.synology.com/en-global/support/se...

Min Syn-NAS fick nämligen uppdatering.

Ursprungligen av Borttaget:

KAnske skall ta en titt på denna länk.
https://www.synology.com/en-global/support/se...

Min Syn-NAS fick nämligen uppdatering.

Tack, tydligen har de bundlat bash för nånting iallafall.

Senast redigerat 2018-07-23 10:38

Hej
Jag har en WD My Book Studio 2tb med firewire som jag har använt som TM till min mac. För några dagar sedan då jag startade datorn att datorn kan inte läsa skivan.
När jag skulle använda TM och köra en backup så drog jag igång den och dagen efter då jag tittade på datorn så stod det att backupen hade misslyckats. Jag gick in då på disken och tog bort filen och provade igen, men med samma resultat. Då provade jag att använda mig av skivverktyget och då fick jag till svar att filsystemet på disken var okänt.

Något måste helt uppenbart ha hänt med disken. Frågan är om det går att rädda det som finns på disken. Jag har provat att kopiera det men det är ganska stora datamängder och disken arbetar extremt långsamt. Min fundering är om jag ska ta och rensa formatera disken och se om jag inte kan få fart på den. Det tråkiga är att det är massor av gamla backuper som ligger på den. Jag har samtliga filer i datorn och har konfigurerat min nas som TM. Dock skulle jag vilja ha en dedikerad disk som bara kör TM.

Är det någon som vet något bra program för att felsöka och ev på mjukvaruväg försöka att återställa disken så att den går att läsa men ändå att kunna rädda det som finns på den?

Alternativt om det är någon som vet någon bra nas som är snabb och fungerar bra? Mina funderingar är om jag ska använda den här nasen som jag nu har som TM och köpa mig en ny nas för att förvara musik och bilder på som mediaserver. Några bra förslag som fungerar bra till Mac?

Ursprungligen av moonlightman:

Hej
Jag har en WD My Book Studio 2tb med firewire som jag har använt som TM till min mac. För några dagar sedan då jag startade datorn att datorn kan inte läsa skivan.
När jag skulle använda TM och köra en backup så drog jag igång den och dagen efter då jag tittade på datorn så stod det att backupen hade misslyckats. Jag gick in då på disken och tog bort filen och provade igen, men med samma resultat. Då provade jag att använda mig av skivverktyget och då fick jag till svar att filsystemet på disken var okänt.

Något måste helt uppenbart ha hänt med disken. Frågan är om det går att rädda det som finns på disken. Jag har provat att kopiera det men det är ganska stora datamängder och disken arbetar extremt långsamt. Min fundering är om jag ska ta och rensa formatera disken och se om jag inte kan få fart på den. Det tråkiga är att det är massor av gamla backuper som ligger på den. Jag har samtliga filer i datorn och har konfigurerat min nas som TM. Dock skulle jag vilja ha en dedikerad disk som bara kör TM.

Är det någon som vet något bra program för att felsöka och ev på mjukvaruväg försöka att återställa disken så att den går att läsa men ändå att kunna rädda det som finns på den?

Alternativt om det är någon som vet någon bra nas som är snabb och fungerar bra? Mina funderingar är om jag ska använda den här nasen som jag nu har som TM och köpa mig en ny nas för att förvara musik och bilder på som mediaserver. Några bra förslag som fungerar bra till Mac?

http://www.alsoft.com/diskwarrior/

Skaffa dig en NAS som du kan köra RAID på, då har du råd med att en disk dör. Du bör även se över BackBlaze etc. Då har du både bälte och livrem.

Tycker denna passar här. LifeHacker skriver om o länkar till ett test som visar att vissa hårddiskar för konsumentmarknaden kan vara mer pålitliga än proffsdiskar.

Rapporten kommer från backup-servicen Backblaze o här är en Direktlänk

Senast redigerat 2014-10-25 23:15
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-25 23:23
Ursprungligen av Mymac4ever:

Tycker denna passar här. LifeHacker skriver om o länkar till ett test som visar att vissa hårddiskar för konsumentmarknaden kan vara mer pålitliga än proffsdiskar.

Rapporten kommer från backup-servicen Backblaze o här är en Direktlänk

Titta nu fick jag det bekräftat att detta snack om att Green diskarna är opålitliga är nonsens.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-25 23:53
Ursprungligen av lappen71:

Titta nu fick jag det bekräftat att detta snack om att Green diskarna är opålitliga är nonsens.

Där står väl inget om att de fungerar väl i en RAID-uppsättning...? Det är ju främst där de failar, till skillnad från de flesta andra.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-26 00:28
Ursprungligen av zinned:

Där står väl inget om att de fungerar väl i en RAID-uppsättning...? Det är ju främst där de failar, till skillnad från de flesta andra.

Nu är jag ingen expert när det gäller detta så förklara för mig vad det för skillnad i livslängd på en hårddisk i RAID och ickeRAID?
Och diskarna som Blackblaze sitter dom inte i en RAID-konfiguration?

Om man läser texten på LifeHacker så finner man även denna länk: The most (and least) reliable harddrive brands

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-26 22:52

Green hårddiskar är alldeles utmärkta, så länge man inte sätter dem i en RAID, då är de direkt olämpliga.

Citat:

WD Green storage is tested and recommended for primary use in desktop and All-in-One PCs, as secondary storage for archiving, in external cases or as reliable backup storage.

Desktop drives are not recommended for use in RAID environments, please consider using WD Red hard drives for desktop RAID environments or WD datacenter hard drives for rackmount or large RAID configurations.

http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?...

Det är visst, de olika varvtalen som spökar. Hade en RAID 0, på ett par TB, där en någon disk låste sig på lägre varvtal än de andra, med mycket låga datahastighet till följd.
Det tog mer än en vecka att slanga över allt videomaterial till en backup innan vi bytte ut hårddiskarna.
Vi kunde rädda det mesta materialet, några videotagningar blev korrupta.
Den som har greendiskar i sin RAID, byt snarast är min rekommendation.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-26 23:34

Har Green diskar i min Netgear Nas och dom fungerar fortfarande bra efter snart 4år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-27 08:18
Ursprungligen av lappen71:

Har Green diskar i min Netgear Nas och dom fungerar fortfarande bra efter snart 4år.

Mina funkade fint också, en lång tid, men man bör undvika Green diskar i en RAID och känner man till en riskfaktor bör man avstå den.
Jag hade dessutom en RAID 0 som funkade finfint under lång tid (utan backup), så den risken avstår jag också nu för tiden.

Så bygger man nytt är mitt tips, minst RAID 5 och inga Green diskar.
Sen, laga inget som funkar, är också,ett gammalt tips.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-27 13:32
Ursprungligen av ne100:

Mina funkade fint också, en lång tid, men man bör undvika Green diskar i en RAID och känner man till en riskfaktor bör man avstå den.

Ursprungligen av ne100:

Så bygger man nytt är mitt tips, minst RAID 5 och inga Green diskar.
Sen, laga inget som funkar, är också,ett gammalt tips.

Exakt så.

  • Medlem
  • 2014-10-31 06:10
Ursprungligen av zinned:

Exakt så.

Håller med och sedan att ha det på två fysiska platser om huset brinner ned.

Har dock lite av en snik variant själv när jag ersatte datorn som lagringsplats så blev det en 2TB WD my personal cloud den funkar både till IOS och Android, PC och Mac. Har fungerat bra tycker jag fått starta om den någon gång och man vara försiktig och inte för snabb när man kopplar in extern hårddisk. Den backar jag frekvent och tar med mig (utanför huset) Det jag gillade skarpt var att backup funktionen (safepoint) kopierar fil för fil och ingen komprimerad hantering. Lysande om den pajar då är det lätt att komma åt data när man bygger upp nytt system.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-11 13:31

Tror mig behöva en Synology DS415+, eller ska jag kika på nåt annat? Har kört DSM-demot, verkar ok.

Måste ha: plats för 4 diskar, VPN server, Crashplanklient, Wake on lan,
Trevligt: stöd för IP-kameror, tystare än min nuvarande hårtork (Readynas NV+ v1 från 2007)
Helt orelevant: transcoding, eSATA, HDMI

Halt om halvt insnöad på Synology, ska jag kika på QNAP?

Ursprungligen av reboot81:

Tror mig behöva en Synology DS415+, eller ska jag kika på nåt annat? Har kört DSM-demot, verkar ok.

Måste ha: plats för 4 diskar, VPN server, Crashplanklient, Wake on lan,
Trevligt: stöd för IP-kameror, tystare än min nuvarande hårtork (Readynas NV+ v1 från 2007)
Helt orelevant: transcoding, eSATA, HDMI

Halt om halvt insnöad på Synology, ska jag kika på QNAP?

Crashplanklienten stöds inte officiellt på Synology, och tyvärr fungerar den inte speciellt bra heller. (har kört den på ds1512+ och ds1513+). I övrigt är jag nöjd med mina Synologys. WoL använder jag inte, ser ingen orsak att stänga av en device som knappt drar någon ström. QNAP har jag ingen personlig erfarenhet av.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-11 14:48
Ursprungligen av Jan Nylund:

Crashplanklienten stöds inte officiellt på Synology, och tyvärr fungerar den inte speciellt bra heller. (har kört den på ds1512+ och ds1513+). I övrigt är jag nöjd med mina Synologys. WoL använder jag inte, ser ingen orsak att stänga av en device som knappt drar någon ström. QNAP har jag ingen personlig erfarenhet av.

WOL är något jag saknat i flera år då min NAS drar 37W vid viloläge...
QNAP verkar ha Crashplan som tilläggspaket. TS-451 ser mer ut att passa mig.

Ursprungligen av reboot81:

WOL är något jag saknat i flera år då min NAS drar 37W vid viloläge...
QNAP verkar ha Crashplan som tilläggspaket. TS-451 ser mer ut att passa mig.

Det är inget officiellt paket utan gjort av communityn precis som för Synology.

Det är nog smaken som avgör vad man köper.

Har kört QNAP förut men gått över till Synology.

Nu har jag äntligen börjar få lite ordning oå husets nätverk (en switch på andra våningen där NASen skall stå saknas dock fortfarande). Dags att på allvar börja fundera på en riktig NAS som ersättare till fallerande lösa hårddiskar en masse.

Är det i praktiken någon skillnad mellan en Synology ds415+ och 415play om man bara skall strömma en film i taget över nätverket? 415+ har ju betydligt mer kraft i CPUn även om den saknar hårdvarutranskodning. Har nu en äldre Seagate mediespelare med nätverksstöd, men en Apple TV vore ju inte fel i framtiden. Kan en ATV öht dra nytta av hårdvarutranskodning på NASen?

Lutar nog åt en 415+ med tre WD Red 3TB till att börja med.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-11 22:40

Jag har inte kollat prisskillnaden, men jag skulle nog satsa på den med mer prestanda. Beteenden ändras ju när möjligheten finns

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-12 01:16

Ska man strömma film är nog QNAP TS-451 bättre rustad.

Väldigt lik DS415+, lite billigare, dualcore med GPU, HDMI-kontakt, virtualisering och lite billigare.

TS-451 har också sjunkit en del i pris sedan den släpptes i somras vilket kan göra den mer attraktiv. Priset damp som en sten, iaf om man ser på prisgrafen på Prisjakt, i mitten av oktober

Någon som har en tanke kring Seagate STBN business storage 8TB?

Tänkte egentligen bara säkra upp för fjärde gången. Kör Crashplan + externa diskar + Google Drive + iCloud + USB-stickor. Ja jag är lite småparanoid. 8TB, eller 4TB i Raid-1, för 2995:- känns ju rimligt. Tankar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-16 23:49

Hoj!
Har en fundering kring IP adressen som min nas har. Ibland när det blir ofrivilliga strömavbrott så att nasen stängs av så byter den ip adress. Hur kan jag få den att ha en fast ip istället? Är det i routern jag ställer in detta eller i nasen? Hur funkar det?
Hur har ni era konfigurerade?
/J.T

Bevaka tråden