Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken version av Windows 8 skall jag köpa till Boot Camp?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2014-09-12 17:50

Hej

Jag har inte behövt köra Boot Camp på flera år men nu behöver jag göra det igen och fattar inte hur jag skall gå tillväga. För att kunna installera Boot Camp måste jag ha en ISO-avbild av Windows men när jag försöker köpa det på Microsoft Store står det att det är en .exe-nedladdning. Fungerar det ändå eller hur skall jag göra på bästa och billigaste sätt?

1099:- kostar Windows 8.1 där. Jag har en gammal Windows Vista-licens men det var lika dyrt att köpa nytt som att uppgradera.

Ja, Microsoft erbjuder en .exe-nedladdning när du försöker att köpa det på deras Store. Därför behöver du i så fall få tag på en fil som är .img eller .iso för att det ska fungera med Boot Camp-programvaran. Det fungerar inte med .exe-filer.

  • Medlem
  • Borås
  • 2014-09-12 18:02

Tack, då är frågan var man skaffar en iso eller img.

Ursprungligen av Ola:

Tack, då är frågan var man skaffar en iso eller img.

Som privatperson gör du inte det från Microsoft-store.
Den exekverbara filen kan efter att ha blivit startad i sin tur skapa en ISO men du måste ha Windows för att kunna skapa den.

I annat får man köpa en fysisk skiva i handeln.

  • Medlem
  • Borås
  • 2014-09-13 10:08

Så man måste ha Windows för att kunna skaffa Windows

Ursprungligen av Ola:

Så man måste ha Windows för att kunna skaffa Windows

Nej, som ovan skriver, du kan köpa det på skiva/nedladdning.

T.ex. http://cdon.se/hemelektronik/microsoft/micros...

  • Medlem
  • Borås
  • 2014-09-13 17:42

Bra tack! Men det ser fortfarande ut att vara en DVD man beställer, går det inte att köpa en ISO-nerladdning och ett serienummer någonstans? Lagligt såklart.

Ursprungligen av Ola:

Bra tack! Men det ser fortfarande ut att vara en DVD man beställer, går det inte att köpa en ISO-nerladdning och ett serienummer någonstans? Lagligt såklart.

Lite bökigt kanske, men du kan ju alltid göra iso filen själv. Jag hittade en guide här. Guiden är iofs för Win 7, men det borde inte spela någon roll.

  • Medlem
  • Borås
  • 2014-09-13 19:00

Ja, man kan kanske extrahera ur en skivavbild ur .exe-filen.
Det är inte ofta man önskar att man hade en windowsmaskin men just idag känns det så. Jag fattar inte hur alla andra har gjort som kör Boot Camp nu för tiden, eller har alla krånglat med att skaffa en skiva och sen fixat in den på ett USB-minne?

Det finns ingen skivabild i .exen, den laddas ner när man kör den.

1
Bevaka tråden