Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kan bli kassako för Apple

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples nya mobila betalsystem har beskrivits som ett smidigare och säkrare sätt att genomföra betalningar, men det kan också visa sig vara en riktigt bra affär för Apple.

Läs hela artikeln här

Men utan en iPhone 6 så försvinner den mobila funktionen? Detta borde ju tas i åtanke i priset på den otroligt dyra telefonen...just för att telefonen i sig kan generera pengar igen åt Apple.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-09-10 21:36

Är det verkligen någon som har i det minsta tvivlat på att Apple gör något som _inte_ ger avkastning?

Ursprungligen av homesick:

Är det verkligen någon som har i det minsta tvivlat på att Apple gör något som _inte_ ger avkastning?

Du missade vad jag skrev (om det nu var till mig). Telefonen i sig, genererar pengar om tjänsten används. Jag syftade inte på att bygga en produkt för en viss summa pengar och sälja för dyrare...det är en helt annan vinst.

Så - frågan är: När kommer GooglePay? ? (Samsung fixar dock inte sådant här - asiatiska bolag kan inte deala fram sånt här med anglosaxiska banker/kreditbolag och dom måste man ha med sig. Alla globala betal/kreditsystem är anglosaxiska med inslag av kontinentaleuropa.

Jag tror inte detta betalsystem eller något betalsystem ökar "köpviljan" - så funkar inte den värld jag ser. Hur mycket folk konsumerar har andra parametrar och dom är kända och utredda sedan 1800-talet.

Att Apple skapar en sådan här grej handlar givetvis om att tjäna stålar - allt dom och alla andra företag gör handlar om det. Apple blir bara rika på ovanligt eleganta prylar och tjänster, thats all. Detta betalsystem kan nog generera ett hyfsat kassaflöde, men nu lirar dom på storbankernas planhalva och banker och privata kreditinstitut är hårda lirare - ofta kriminella på en skala som gör dom immuna mot åtal. Apple dansar nu med dom som äger världen och regeringar, så det kanske inte blir så mycket i kassan via avgifter och sammarbetet kan avbrytas på en sekund. Det är inga fjompiga telekombolag det handlar om denna gång ? Men om det krävs en pryl från ett specifikt företag - Apple i detta fall - för att pynta så finns ett incitament till att köpa deras pryl. Och det är nog det dom är ute efter. Så klart. Dom är fortfarande i stor huvudsak ett företag som säljer hårdvara och allt dom gör i övrigt kretsar kring dessa hårdvaror och gör det mera och mera vettigt att köpa just deras hårdvaror. Det är genialt och fruktansvärt luckrativt. Som bekant.

Ursprungligen av Demiurgen:

Så - frågan är: När kommer GooglePay? ? (Samsung fixar dock inte sådant här - asiatiska bolag kan inte deala fram sånt här med anglosaxiska banker/kreditbolag och dom måste man ha med sig. Alla globala betal/kreditsystem är anglosaxiska med inslag av kontinentaleuropa.

Jag tror inte detta betalsystem eller något betalsystem ökar "köpviljan" - så funkar inte den värld jag ser. Hur mycket folk konsumerar har andra parametrar och dom är kända och utredda sedan 1800-talet.

Att Apple skapar en sådan här grej handlar givetvis om att tjäna stålar - allt dom och alla andra företag gör handlar om det. Apple blir bara rika på ovanligt eleganta prylar och tjänster, thats all. Detta betalsystem kan nog generera ett hyfsat kassaflöde, men nu lirar dom på storbankernas planhalva och banker och privata kreditinstitut är hårda lirare - ofta kriminella på en skala som gör dom immuna mot åtal. Apple dansar nu med dom som äger världen och regeringar, så det kanske inte blir så mycket i kassan via avgifter och sammarbetet kan avbrytas på en sekund. Det är inga fjompiga telekombolag det handlar om denna gång ? Men om det krävs en pryl från ett specifikt företag - Apple i detta fall - för att pynta så finns ett incitament till att köpa deras pryl. Och det är nog det dom är ute efter. Så klart. Dom är fortfarande i stor huvudsak ett företag som säljer hårdvara och allt dom gör i övrigt kretsar kring dessa hårdvaror och gör det mera och mera vettigt att köpa just deras hårdvaror. Det är genialt och fruktansvärt luckrativt. Som bekant.

Google Wallet finns redan, i USA, är inte knutet till någon hårdvaruleverantör. Apple Pay kommer att finnas i USA och ett krav är en iPhone 6/6 Plus.

Apple har väl ca. 13% marknadsandel eller nåt sånt globalt och att dessa 13% som äger en iPhone idag kommer att köpa iPhone 6/6 Plus samtidigt som att alla banker hoppar på Apple Pay, är milt sagt väldigt naivt imho.

Facit kommer väl om ett år eller nåt, vi får se.
Jag sätter mina pengar på en Siri-succé, fast det här är såklart mer komplext än att Siri ska förstå och kunna "prata" svenska, Siri styr ju Apple över.

När vi pratar om konsumtion och marknadsandelar så bör vi samtidigt fundera på hur mycket av den totala omsättningen en iPhone-ägare står för. Inte bara hur många procent av alla mobilägare som har en iPhone.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-09-11 12:26
Ursprungligen av keptang:

Apple har väl ca. 13% marknadsandel eller nåt sånt globalt och att dessa 13% som äger en iPhone idag kommer att köpa iPhone 6/6 Plus samtidigt som att alla banker hoppar på Apple Pay, är milt sagt väldigt naivt imho.

Global marknadsandel och i utvecklade länder samt vilka som spenderar pengar är en stor skillnad.

Att android har så enormt stor marknadsandel beror ju till stor del på billiga lurar i utvecklingsländer.

Jepp. Även om 100% har Android i Kongo så hoppar nog inte plattformens biotop-säljare högt av glädje :-D.
Hur stor är iPhones andel i USA? Sverige? Hittar inga siffror.

Ursprungligen av Json_81:

Global marknadsandel och i utvecklade länder samt vilka som spenderar pengar är en stor skillnad.

Att android har så enormt stor marknadsandel beror ju till stor del på billiga lurar i utvecklingsländer.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-09-12 11:16
Ursprungligen av Demiurgen:

Hur stor är iPhones andel i USA? Sverige? Hittar inga siffror.

Hittar inte heller nu, men vet att jag sett att det är ganska jämt mellan android och ios i både sverige och usa.
Om jag minns rätt hade android lite högre i båda fallen, men inte total dominans som det ser ut när man tittar på globala siffror.

Om jag förstått det rätt så kommer svenska AppleStores utrustas med NFC-terminaler om c:a 1,5 månad. Men för internkommunikation till att börja med.

Uj...this is big stuff...har man USA och Kina så är det nog bara en tidsfråga innan hela planeten rullar på Apple Pay (plus en eller två system till).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-13 07:36

Tydligen tjänar Apple 15 cent för varje $100 betalda över Apple Pay.

http://cultm.ac/1rW5ab6

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-13 08:59
Ursprungligen av zinned:

Tydligen tjänar Apple 15 cent för varje $100 betalda över Apple Pay.

http://cultm.ac/1rW5ab6

Med andra ord 1:- av 714:- (dagens kurs)
Inte dyrt tycker jag.

Kassako med andra ord...

Verkar va 0,15 % det handlar om...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-14 00:00
Ursprungligen av Chaosstar:

Verkar va 0,15 % det handlar om...

Det är ju isf en jäkla skillnad mot vad Cult of Mac skrev om.

Sen är väl även bara 0,15% lite felaktigt att hävda. Det måste även sättas i värde mot tex. om det är amerikans dollar, kronor, pund etc.

Jag förstår inte hur detta superhemliga avtal mellan banker och Apple kan ha läckt - hur någon kan veta procentsatser hit och procentsatser dit? Jag utgår från att dessa siffror är påhittade - säkert uträknade med logik och kunnande - men likväl påhittade.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-10-20 19:12
Ursprungligen av Demiurgen:

Så - frågan är: När kommer GooglePay? ? (Samsung fixar dock inte sådant här - asiatiska bolag kan inte deala fram sånt här med anglosaxiska banker/kreditbolag och dom måste man ha med sig. Alla globala betal/kreditsystem är anglosaxiska med inslag av kontinentaleuropa. …

Ja det är upp till Google att skapa en liknande lösning. Apple Pay innehåller många nya delar, men bygger på 10 år gamla EMV-specar.

BTW 2 av 6 medlemmar i EMV är asiatiska. (China UnionPay & JCB).

Intressant på ämnet: http://pomcor.com/2014/09/14/apple-pay-emv-and-tokenization/

Är det möjligt att aktivera Apple pay utanför USA? Jag var nyfiken och ville titta på lösningen (och ev använda den för onlineköp) men det verkar inte finnas som inställning.

Senast redigerat 2014-10-21 06:48
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag förstår inte hur detta superhemliga avtal mellan banker och Apple kan ha läckt - hur någon kan veta procentsatser hit och procentsatser dit? Jag utgår från att dessa siffror är påhittade - säkert uträknade med logik och kunnande - men likväl påhittade.

Ett svar är att det inte är så superhemligt som du vill göra gällande/tror.

Sådana här dealar brukar ju vara bland det hemligaste som finns för företag - och dessa affärshemligheter läcker mera sällan än t.ex. amerikanska militärhemligheter och CIA-grejer
Var finns källan? Jag har letat men inte kunnat hitta någon - alla ställen där detta avhandlas repeterar bara andra andrahands/tredjehands/fjärdehands-uppgifter. Om det inte alls är hemligt så borde ju en källa finnas någonstans. Har någon hittat den? Gärna en länk, gracias
Eller tror alla att Bloomberg är Sanningen? Rakt av? Jag säger inte att uppgifterna är lögn, jag säger bara att jag inte fattar att all skeptisism - som normalt gäller när komerciell mediaföretag skriver något - eller framför allt när tabloider trycker grejer - blåser bort när Bloomberg påstår något. I USA har man inte alls denna besynnerliga tilltro till Bloomberg.
Förresten...läser man Bloomberg-artikeln så påstår dom ingenting...dom bara spekulerar hur det kan vara och hur det ser ut i andra köplösningar med kort och banker. Det ÄR superhemligt; Apple och inblandade partners är knäpp tysta - absolut stumma :-).
Dom tre (!) källorna som Bloomberg hänvisar till riskerar ruin och ev. fängelse. Det är nog som vanligt; personer som påstår sig veta, men som inte alls vet något...och media hakar på även om dom misstänker att det är så därför att det ger läsare och klick. Det gamla vanliga. Inget nytt under solen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ett svar är att det inte är så superhemligt som du vill göra gällande/tror.

Senast redigerat 2014-10-21 17:02
1
Bevaka tråden