Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka rykten stämde om Iphone 6?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när Iphone 6 och Iphone 6 Plus har presenterats av Apple gör 99mac en återblick och kollar vilka av det gångna årets förhandsrykten som visade sig stämma.

Läs hela artikeln här

Jag tycker den utstående kameran är ett stort minus.
I synnerhet när den inte ens sitter i mitten.

Yttermåtten sticker också iväg lite väl mycket i förhållande till skärmstorlekarna.
För mycket död yta.

Personligen så låter jag min beställning på en Sony Z3 compact ligga kvar och låter resten av hemmet vara apple (dator och surfplattor).

Får väl se om det blir som ett antal andra gånger, tillbaks till iphone efter ett fåtal månader med androidlur...

  • Medlem
  • 2014-09-12 04:52
Ursprungligen av C.Barrow:

Jag tycker den utstående kameran är ett stort minus.
I synnerhet när den inte ens sitter i mitten.

Yttermåtten sticker också iväg lite väl mycket i förhållande till skärmstorlekarna.
För mycket död yta.

Personligen så låter jag min beställning på en Sony Z3 compact ligga kvar och låter resten av hemmet vara apple (dator och surfplattor).

Får väl se om det blir som ett antal andra gånger, tillbaks till iphone efter ett fåtal månader med androidlur...

Håller med dig. Den utstickande kamera linsen är olyckligt designat. Intressant att se iphone 6 i kamera test mot övriga på marknaden. I senaste testet i tidningen Mobil kom iphone 5s sist och Sony vann så Grattis till din z3 som nog är ännu bättre. Annars tycker jag det är bra med större skärm och hoppas bara att batteri tiden räcker på plus

En annan sak är spänd på ett hands on test mellan Galaxy Alpha och Iphone 6 då de är väldigt lika på allt utom OS vilket gör att är man inte nöjd så är det här man kanske byter mellan. Alpha är faktiskt mindre, tunnare och lättare med samma skärm på 4.7 tum

Senast redigerat 2014-09-12 06:13
Ursprungligen av C.Barrow:

Jag tycker den utstående kameran är ett stort minus.
I synnerhet när den inte ens sitter i mitten.

Yttermåtten sticker också iväg lite väl mycket i förhållande till skärmstorlekarna.
För mycket död yta.

Personligen så låter jag min beställning på en Sony Z3 compact ligga kvar och låter resten av hemmet vara apple (dator och surfplattor).

Får väl se om det blir som ett antal andra gånger, tillbaks till iphone efter ett fåtal månader med androidlur...

I mitten av vad? Allt?

Nåväl, jag tycker inte att linsen ska sitta i mitten av kortsidan. Större risk att du får ett finger ivägen för blixten eller linsen. Den sitter bra där den är.

Jag är inte heller så förtjust i ringen men tror inte att den kommer att bli så stort problem.

Men hur sticker yttermåtten iväg? Jag har inte mätt eller sett några mått men vid en första anblick så ser jag inte att yttermåtten sticker iväg.

Ursprungligen av C.Barrow:

Jag tycker den utstående kameran är ett stort minus.
I synnerhet när den inte ens sitter i mitten.

Yttermåtten sticker också iväg lite väl mycket i förhållande till skärmstorlekarna.
För mycket död yta.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men hur sticker yttermåtten iväg? Jag har inte mätt eller sett några mått men vid en första anblick så ser jag inte att yttermåtten sticker iväg.

Jag tror C.Barrow och andra funderar på yttermåtten i förhållande till andra telefoner med samma skärmstorlek. Jag gjorde en jämförelse igår och Apples telefoner har mer yta runt skärmen än en del andra.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag tror C.Barrow och andra funderar på yttermåtten i förhållande till andra telefoner med samma skärmstorlek. Jag gjorde en jämförelse igår och Apples telefoner har mer yta runt skärmen än en del andra.

Aha... Relativt ointressant så länge som de inte kör IOS

Ursprungligen av BlackSmp:

Aha... Relativt ointressant så länge som de inte kör IOS

Jag tror att ytorna runt om kan göra stor skillnad för hur de känns i handen, både 4,7 och 5,5 är rejält större än Iphone 5:orna som jag upplevde som stora när Iphone 5 först kom. Kan konkurrenterna slimma ner runt om kanske Apple hade kunnat göra det också. Frågan är ju om tunnheten kommer att göra att bredd och höjd inte känns lika stort? Håller med många andra här, att få känna på dem på riktigt är ett måste!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-12 11:11

Jag tycker personligen att det är en fördel att det inte är för lite död yta mellan skärm och kant. Det är inte praktiskt att ha skärmen nästan helt ute i kanten, detta då man enkelt kommer åt skärmen av misstag.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag tror att ytorna runt om kan göra stor skillnad för hur de känns i handen, både 4,7 och 5,5 är rejält större än Iphone 5:orna som jag upplevde som stora när Iphone 5 först kom. Kan konkurrenterna slimma ner runt om kanske Apple hade kunnat göra det också. Frågan är ju om tunnheten kommer att göra att bredd och höjd inte känns lika stort? Håller med många andra här, att få känna på dem på riktigt är ett måste!

Precis som du skriver i ditt andra inlägg, så var det ytan runt skärmen jag tänkte på. Främst i över och underkant.

Eftersom både iphone 6 och 6+ är mer slimmade än tidigare så kan det göra underverk för helhetsintrycket.
HTC One m8 exempelvis, det är en rätt stor telefon men som jag tycker känns bra i handen, så det går ju att få till helt klart.

Känna och klämma lite måste man för att få en slutgiltig uppfattning

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-09-12 13:03
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag tror att ytorna runt om kan göra stor skillnad för hur de känns i handen, både 4,7 och 5,5 är rejält större än Iphone 5:orna som jag upplevde som stora när Iphone 5 först kom. Kan konkurrenterna slimma ner runt om kanske Apple hade kunnat göra det också. Frågan är ju om tunnheten kommer att göra att bredd och höjd inte känns lika stort? Håller med många andra här, att få känna på dem på riktigt är ett måste!

Delvis håller jag med dig och delvis inte (nej jag är inte politiker).

Som jag fattat det är ytan under och ovanför ungefär lika som på iPhone 5 (att döma av de här PDF-erna man kan skriva ut), det skiljer nån millimeter mellan modellerna (dvs ca 2 mellan 5s och 6+). Dvs dom har inte "svällt" som skärmarna, men visst, de hade kunnat vara lika som på femman kan jag ju tycka.

Sen har ju Apple en rund hemknapp med touch id, jag vet inte hur mycket mindre dom kan göra den så att den ändå fungerar (utan att man ska dra fingret över den som Samsungs lösning).
Då kan dom ju i och för sig minska "overhead" ovanför skärmen, men då blir det å andra sidan osymetriskt och frågan är väl hur det skulle se ut (har för mig att det finns apparater som har det, så man kan kanske få en viss uppfattning) och vad Apples designavdelning tycker om det...

Håller helt med om att man inte vet säkert innan man provat hålla i dom.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-09-12 13:05
Ursprungligen av zinned:

Jag tycker personligen att det är en fördel att det inte är för lite död yta mellan skärm och kant. Det är inte praktiskt att ha skärmen nästan helt ute i kanten, detta då man enkelt kommer åt skärmen av misstag.

Dessutom kanske det skulle göra den (ännu mer?) känslig för att tappas... (inte för att jag skulle tappa min men... )

Valet mellan "mindre död yta" eller TouchID är enkelt för mig.

TouchId!

Edit: ändrade "död yta" till "mindre död yta" för det var den avvägningen som jag var ute efter men Zinneds kommentar visade på mitt syftningsfel. Ändrade samtidigt "och" till "eller"

Senast redigerat 2014-09-12 15:42
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-12 14:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Valet mellan "död yta" och TouchID är enkelt för mig.

TouchId!

Varför ska man behöva välja? Det behövs inte idag

1
Bevaka tråden