Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya priser för Icloud Drive

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple erbjuder användare upp till en terabytes lagringsutrymme för exempelvis bilder på Icloud Drive och nu finns också alla prislapparna på plats.

Läs hela artikeln här

Väldigt dyrt överlag kan man tycka. Jag köper ju bra mycket hellre en NAS för lagring än att slanta upp närmare 2000kr+ varje år.

Ursprungligen av Stefan Willard:

Väldigt dyrt överlag kan man tycka. Jag köper ju bra mycket hellre en NAS för lagring än att slanta upp närmare 2000kr+ varje år.

Då har du bara allting lagrat hemma hos dig vilket är mindre säkert. En brand skulle potentiellt kunna radera all din data. I molnet är det lite säkrare och du slipper krångla med hårdvara.

Fast själv kör jag Microsofts OneDrive-tjänst där det kostar 89kr/månad för fem användare. Då ingår 1TB/användare, 60min Skype-samtal och Officepaketet till dina användare på både Mac, Windows och iPad. Känns som en bra mycket bättre deal. Det jag dock missar med det här är att jag inte får bildsynkroniseringen som Apple har.

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple erbjuder användare upp till en terabytes lagringsutrymme för exempelvis bilder på Icloud Drive och nu finns också alla prislapparna på plats.

Läs hela artikeln här

Detta tycker jag är ett helt ok pris för att använda som lagring i molnet förutom NAS man redan har hemma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-10 11:53
Ursprungligen av Borttaget:

Detta tycker jag är ett helt ok pris för att använda som lagring i molnet förutom NAS man redan har hemma.

Det är ju för backuper men det är väl även för det som kommer sparas i molnet mer o mer i samband med Yosemite, eller?

Senast redigerat 2018-07-23 10:31
Ursprungligen av zinned:

Det är ju för backuper men det är väl även för det som kommer sparas i molnet mer o mer i samband med Yosemite, eller?

Så som jag förstår det kan du använda det som vanligt diskutrymme så att du primärt kan ha ditt bildbibliotek på nätet istället för på den lilla diskyta du har i datorn.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 12:27
Ursprungligen av Borttaget:

Så som jag förstår det kan du använda det som vanligt diskutrymme så att du primärt kan ha ditt bildbibliotek på nätet istället för på den lilla diskyta du har i datorn.

Exakt och som jag förstår kommer iPhoto´s bildbibliotek och kommer ligga i iCloud när det kommer i början av nästa år.

Senast redigerat 2018-07-23 10:32

Något som ser de nya priserna i sin iPhone?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 13:16
Ursprungligen av Mactastic:

Något som ser de nya priserna i sin iPhone?

Kommer troligtvis först när Yosemite och iOS8 finns tillgängligt för allmänheten.

  • Medlem
  • 2014-09-10 20:23
Ursprungligen av danielnord:

Då har du bara allting lagrat hemma hos dig vilket är mindre säkert. En brand skulle potentiellt kunna radera all din data. I molnet är det lite säkrare och du slipper krångla med hårdvara.

Fast själv kör jag Microsofts OneDrive-tjänst där det kostar 89kr/månad för fem användare. Då ingår 1TB/användare, 60min Skype-samtal och Officepaketet till dina användare på både Mac, Windows och iPad. Känns som en bra mycket bättre deal. Det jag dock missar med det här är att jag inte får bildsynkroniseringen som Apple har.

Jag samlade hela familjens data i ett 3TB privat moln vilket jag sedan tar backup på. Vår totala datamäng uppgår idag till strax över 1 TB. Skulle bli ruinerad om jag lade det på molntjänster.

Ursprungligen av PaO:

Jag samlade hela familjens data i ett 3TB privat moln vilket jag sedan tar backup på. Vår totala datamäng uppgår idag till strax över 1 TB. Skulle bli ruinerad om jag lade det på molntjänster.

89kr/månad för 5TB från Microsoft är väl inte direkt att bli ruinerad för en lösning där man slipper underhålla allting själv? Fast allt är förstås relativt

  • Medlem
  • 2014-09-10 21:35
Ursprungligen av danielnord:

89kr/månad för 5TB från Microsoft är väl inte direkt att bli ruinerad för en lösning där man slipper underhålla allting själv? Fast allt är förstås relativt

Kanske du fick det om bakfoten. 1TB för 5 användare 89 kr per månad. Inte 5TB för 89 kr per månad då hade det varit billigt.

Ursprungligen av PaO:

Kanske du fick det om bakfoten. 1TB för 5 användare 89 kr per månad. Inte 5TB för 89 kr per månad då hade det varit billigt.

Ja blev osäker men kollade upp det på office365.se: "1 TB extra lagringsutrymme online per användare upp till 5 användare"

Det innebär 5x1TB om jag förstår saken rätt. Så ja, det är ett bra erbjudande.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-10 21:59
Ursprungligen av danielnord:

Ja blev osäker men kollade upp det på office365.se: "1 TB extra lagringsutrymme online per användare upp till 5 användare"

Det innebär 5x1TB om jag förstår saken rätt. Så ja, det är ett bra erbjudande.

Spelar ingen roll att det är ett bra erbjudande när det inte är integrerat i iOS och OS X

Kan tala om att nu syns de nya priserna både i Mavericks och ios7 än så länge kan man inte använda iCloud drive, men äntligen kunde jag få rum med backuper av både telefon och padda i molnet!
har inte så stora behov så 200gig för 35:- per månad blev det och det tycker jag är helt okej!

Ursprungligen av lappen71:

Spelar ingen roll att det är ett bra erbjudande när det inte är integrerat i iOS och OS X

Det är integrerat i kommande uppdatering för iOS8 om jag minns rätt från presentationen på WWDC.

Just nu har man bara en app där man kan komma åt allt innehåll i iOS7 men i iOS8 ska det gå att komma åt innehållet från andra appar också. För MacOS finns en klient som synkroniserar innehållet i en mapp upp till molnet. Det enda jag saknar är kommande bildsynkroniseringen, från iCloud drive. Så integrerat är det på sätt och vis redan idag men iCloud drive kommer såklart vara än mer integrerat men då får man mindre lagring för pengarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-11 14:01
Ursprungligen av danielnord:

Det är integrerat i kommande uppdatering för iOS8 om jag minns rätt från presentationen på WWDC.

Just nu har man bara en app där man kan komma åt allt innehåll i iOS7 men i iOS8 ska det gå att komma åt innehållet från andra appar också. För MacOS finns en klient som synkroniserar innehållet i en mapp upp till molnet. Det enda jag saknar är kommande bildsynkroniseringen, från iCloud drive. Så integrerat är det på sätt och vis redan idag men iCloud drive kommer såklart vara än mer integrerat men då får man mindre lagring för pengarna.

@lappen71 talar om Microsofts molntjänst, inte om iCloud Drive.

Intressant, enligt telefonen så har jag 20GB planen (den nya) men samtidigt bara 15 GB utrymme och 1,8 GB ledigt...

Jag får vänta och se om de uppdaterar utrymme

Edit: Kom nyss ett mejl och nu stämmer allt

Senast redigerat 2014-09-11 21:39
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-11 15:15

Tecknade upp mig på 20GB för det oerhört dyra priset av 9:-/mån
Ökar sen till 200GB när nya iPhoto kommer så man kan ha alla bilder i molnet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-11 15:18
Ursprungligen av lappen71:

Tecknade upp mig på 20GB för det oerhört dyra priset av 9:-/mån
Ökar sen till 200GB när nya iPhoto kommer så man kan ha alla bilder i molnet

Bara 200GB för alla bilder? Det räcker ju inte långt...

Sarkasm men med en stor gnutta allvar

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-11 17:29
Ursprungligen av zinned:

Bara 200GB för alla bilder? Det räcker ju inte långt...

Sarkasm men med en stor gnutta allvar

Ja mitt iPhoto bibliotek är på 70GB så jag får säkert öka om något år eller lösa det på annat sätt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-11 21:13
Ursprungligen av lappen71:

Ja mitt iPhoto bibliotek är på 70GB så jag får säkert öka om något år eller lösa det på annat sätt

O mitt på 250+ GB så det är inte att tänka på

En fundering:
Med family sharing kommer man också kunna dela iCloud utrymme?
Tänker mig följande scenario.
Jag köper 200gb planen. Bjuder in min fru till family sharing.
Kommer hon då också kunna utnyttja den för att spara sina bilder i eller behöver hon en egen iCloud 200gb plan?
Vore ju galet smidigt om man kan dela på det hela...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-09-12 09:04
Ursprungligen av dadeinc:

En fundering:
Med family sharing kommer man också kunna dela iCloud utrymme?
Tänker mig följande scenario.
Jag köper 200gb planen. Bjuder in min fru till family sharing.
Kommer hon då också kunna utnyttja den för att spara sina bilder i eller behöver hon en egen iCloud 200gb plan?
Vore ju galet smidigt om man kan dela på det hela...

Nej så fungerar det inte.

Ursprungligen av dadeinc:

En fundering:
Med family sharing kommer man också kunna dela iCloud utrymme?
Tänker mig följande scenario.
Jag köper 200gb planen. Bjuder in min fru till family sharing.
Kommer hon då också kunna utnyttja den för att spara sina bilder i eller behöver hon en egen iCloud 200gb plan?
Vore ju galet smidigt om man kan dela på det hela...

Framgår inte. Tror syftet med family sharing är att dela content i form av appar, böcker, bilder mm, inte lagringsutrymme.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-12 10:27

Intressant att det är dyrare med 1TB lagring än 2 x 500 GB. Ytterst märkligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-12 10:40
Ursprungligen av zinned:

Intressant att det är dyrare med 1TB lagring än 2 x 500 GB. Ytterst märkligt.

Exakt dubbla priset för 1TB jämfört med 500 GB skulle vara 178 kr per månad. Men nu vet vi ju att alla priser som slutar med 9 uppfattas som om det är billigt. Så vi tar priset 178 kr + 1 kr = 179 kr. Och det känns billigare. Det är väl inte så svårt att fatta

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-12 10:42
Ursprungligen av IngoX:

Exakt dubbla priset för 1TB jämfört med 500 GB skulle vara 178 kr per månad. Men nu vet vi ju att alla priser som slutar med 9 uppfattas som om det är billigt. Så vi tar priset 178 kr + 1 kr = 179 kr. Och det känns billigare. Det är väl inte så svårt att fatta

Nej, 179 kr känns inte billigare än 178 kr That's a fact.

1
Bevaka tråden