Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn skickar varje kopia av utskrift till skrivaren - tar hela dagen!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har 4 st 6-sidiga prospekt i PDF-format som jag önskar skriva ut dubbelsidigt på min Brother MFC-9330CDW.
Skrivaren och datorn är kopplade med kabel till en TimeCapsule.
När jag önskar skriva ut 10 exemplar av ett prospekt vill den skicka 10x6 sidor till skrivaren och det tar en timme för bara ett prospekt. Vill jag ha ut alla 4 så pratar vi en halv dag bara för att skicka över datan till skrivaren.
Har provat dels att skriva ut originalfilerna från Pages och PDF-filerna från Preview. Ska det vara så här? Borde inte en hyfsat avancerad skrivare 2014 kunna ta emot datan 1 gång och upprepa 10 ggr?
Är det de dubbelsidiga utskrifterna som ställer till det?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-11 15:19
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har 4 st 6-sidiga prospekt i PDF-format som jag önskar skriva ut dubbelsidigt på min Brother MFC-9330CDW.
Skrivaren och datorn är kopplade med kabel till en TimeCapsule.
När jag önskar skriva ut 10 exemplar av ett prospekt vill den skicka 10x6 sidor till skrivaren och det tar en timme för bara ett prospekt. Vill jag ha ut alla 4 så pratar vi en halv dag bara för att skicka över datan till skrivaren.
Har provat dels att skriva ut originalfilerna från Pages och PDF-filerna från Preview. Ska det vara så här? Borde inte en hyfsat avancerad skrivare 2014 kunna ta emot datan 1 gång och upprepa 10 ggr?
Är det de dubbelsidiga utskrifterna som ställer till det?

Jag skulle inte på någotvis lita på en billig skrivare idag att den kan hantera något alls, men tja jag litar inte heller något på Pages.

Hur stora blev pdf filerna?

PDF-erna ligger på 11-13 MB vardera.
Det är lite svårt att motivera en dyrare skrivare i ett litet nystartat bolag med behov att skriva ut max 300 sidor per månad. Visst, Den Sharp MX3110N vi hade på det förra jobbet var häftig men en sådan utgör ensam min IT-budget för 25 år framåt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-11 16:00

Jag har upplevt samma problem på en Xerox färgkopiator/skrivare modell småbilsstorlek som nog inte var billig när den inköptes. Däremot si och så med drivrutinsstödet från Xerox. Det spelade ingen roll från vilket program man skrev ut, flersidiga dubbelsidiga dokument tog en enorm tid när man skulle ha ut några hundra. Det var inte minnesmängden det var fel på heller då.

Om jag minns rätt hittade vi till slut en inställning gömd i den inte helt intuitiva skrivardialogen som hörde till Xerox drivrutin. Någon liten bock någonstans. Minns inte men om jag ska gissa hade det med sortering eller häftning att göra, och den var ibockad per default, fast vi inte behövde sortera utan skrev ut ett dubbelsidigt ark i taget.

Så kanske inte samma problem i ditt fall, det kanske beror på för lite minne i skrivaren? Men mitt tips är att göra djupdykning i utskriftsinställningarna och se vad du kan hitta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-11 16:08

Vid närmare eftertanke bör det inte vara för lite minne i skrivaren, den ska tydligen ha 192 MB. Problemet är just att varje kopia sänds till skrivaren som ett nytt dokument, istället för en sändning per dokument som sedan kopieras. Alltså ett mjukvaruproblem.

Termen du söker är "collated printing"

Försök använda Acrobat och läs om hur det funkar här

http://helpx.adobe.com/acrobat/kb/pdf-files-p...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Termen du söker är "collated printing"

Försök använda Acrobat och läs om hur det funkar här

http://helpx.adobe.com/acrobat/kb/pdf-files-p...

Ska prova det, så fort jag får hem toner.

1
Bevaka tråden