Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar inte att bifoga .pages-filer i Gmail och Hotmail.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur får man bort spärren som gör att man inte kan bifoga .pages-filer (filer skapade i Apples Pages) i Gmail och Hotmail?
"Det gick inte att bifoga den här filen".
Att zippa och liknande skit är inte ett allternativ. Det måste ju gå att ta bort att Pages sparar filer som foldrar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-11 12:29

Det fungerar med Chrome på gmail-webmailen, men inte med Safari.
I OSX Mail på ett google-konto så zippas pages-filen automatiskt i bakgrunden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-11 12:43

Jag får korrigera mig själv. I Chrome ser det ut som mailet går iväg ok, men den bifogade filen är bara på 1 KB och kan inte öppnas av Pages igen.

Om du måste använda webmailen så får du spara som pdf, word eller zippa filen.

Ursprungligen av Chaosstar:

...Att zippa och liknande skit är inte ett allternativ...

Varför?

Ursprungligen av Chaosstar:

...Det måste ju gå att ta bort att Pages sparar filer som foldrar?

Nej.

http://www.apple.com/feedback/pages.html

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-11 12:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

.pages är väl en redan zippad folder, eller minns jag fel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-11 13:08

Det är ett paket med filer som i OSX visas som en fil. Ungefär som programpaketen.
Du kan högerklicka på pagesfilen och välja "visa paketets innehåll".
En av filerna i paketet är en full pdf-version av dokumentet. Om man sitter med en pages-fil på usb-sticka vid något annat obskyrt operativsystem så kan man alltid leta fram den pdf-filen från paketet för att åtminstone se och skriva ut dokumentet.

Ursprungligen av juanito:

.pages är väl en redan zippad folder, eller minns jag fel?

Nej, zippad är den inte.

Och det är egentligen ingen mapp heller, utan det är en så kallad "package file", som iPhoto-biblioteket t.ex.

Får se hur vi ska lösa det hela. Kanske börja exportera till .doc eller ställa in mailen att den zipar automatiskt.
=/
Bäst vore ju om Hotmail och Gmail fick stöd för "package filés".

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-11 14:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, zippad är den inte.

Och det är egentligen ingen mapp heller, utan det är en så kallad "package file", som iPhoto-biblioteket t.ex.

Hmm, numbers filerna är zippade. Precis som dagens Excel. Bara att byta endelse till .zip och öppna upp. Men visst det kan vara annorlunda med .pages. Kan inte testa just nu.

Ursprungligen av juanito:

Hmm, numbers filerna är zippade. Precis som dagens Excel. Bara att byta endelse till .zip och öppna upp. Men visst det kan vara annorlunda med .pages. Kan inte testa just nu.

Bara för att det funkar att sätta ändelsen till zip, och sedan kunna titta i filen, innebär inte att den faktiskt är zippad.

(Liknelse: En bild blir inte en jpeg-bild bara för att man sätter ändelsen till .jpg, men ett bildhanteringsprogram kan ju klara av att öppna den ändå)

Men visst, jag kan ha fel. Det kanske är så att package-filerna i själva verket är någon form av zip-arkiv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-11 15:19
Ursprungligen av juanito:

Hmm, numbers filerna är zippade. Precis som dagens Excel. Bara att byta endelse till .zip och öppna upp. Men visst det kan vara annorlunda med .pages. Kan inte testa just nu.

Varken Numbers eller Excelfiler sparas som zip-arkiv i OSX, om man inte väljer att exportera dem som det.
Och i fallet med Numbers och Pages är det ett av många lätttillgängliga exportalternativ från Arkivmenyn.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-11 15:25
Ursprungligen av IngoX:

Varken Numbers eller Excelfiler sparas som zip-arkiv i OSX, om man inte väljer att exportera dem som det.
Och i fallet med Numbers och Pages är det ett av många lätttillgängliga exportalternativ från Arkivmenyn.

Jag är helt säker på att excel filera är en zippad fil, för jag har själv öppnat dem som sådana. Och jag har för mig att jag gjorde exakt samma sak med numbers filerna en gång i tiden innan jag skaffade excel till min hemma mac.

Det är en del av http://en.wikipedia.org/wiki/Office_Open_XML

bara att döpa om till .zip och öppna som en vanlig zip fil.

Gäller även pages, http://teravoxel.com/2010/04/02/how-to-open-p...

Så hur sjutsingen går det till om det inte är en zippad fil?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-11 17:14
Ursprungligen av juanito:

Så hur sjutsingen går det till om det inte är en zippad fil?

Vi kan nog har lite rätt båda två Hur det går till i detalj kan man läsa om här, det är mer programmerings och OSX-kunskap än jag orkar bära: Bundle Programming Guide. Dokumentpaket är en sorts bundle, se den länken i vänsterkolumnen.

Men det kan nog ha skilt lite i olika versioner av Pages/Numbers. I den här tråden på Mac OSX Hints upptäcker folk som börjat använda iWork 9 (Pages 4 och Numbers 2) att filerna beter sig som zip-filer, det var kanske den versionen du hade? Före dess och i nuvarande versioner kan man öppna paketen med högerklick direkt i OSX. Kanske är den underliggande mekanismen samma teknik som används till zip-arkiv, det är ju numera inbyggt i alla vanliga operativsystem. Att lägga till .zip verkar ju vara en bra metod att dyrka upp paketen på andra OS. Eller är det så att OSX komprimerar till zip-arkiv när man kopierar över paketet till en skiva med annat format än HFS? Och är det i zip-världen skillnad på att paketera och komprimera, eller görs alltid både och? Ja dessa frågor...

Jag antar också att TS problem med att bifoga .pages-dokument direkt i webmailen kan variera med olika Pages-versioner och att Apple och Gmail/Hotmail inte alltid går hand i hand vid uppdateringar.

1
Bevaka tråden