Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn går inte att få igång

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I sommar har det blivit totalstopp på min Mac-dator. Då jag även har en Pc så har problemet fått anstå tills nu. Datorn är drygt 2 år gammal och den har fungerat bra tills nu. Det började med små störningar tills den en dag inte gick att starta. Om man slog på datorn så kom så småningom loggan fram på grå skärm med det snurrande kugghjulet under. Inget annat hände.

Med hjälp och tips från olika håll så har jag via alt-tangenten kommit in i recovery disk och på skivverktyg fått besked om att hårdvaran verkar vara ok. Jag har därefter kört reparation av behörighet och försökt att installera om programvaran. Installationen såg ut att gå bra. Det tog drygt 2,5 timmar att hämta hem det. Jag observerade inte datorn hela tiden men då jag tittade såg allt normalt ut tills det var ca 20 minuter kvar. Därefter var jag borta ett tag igen och när jag kom tillbaka så hade den gått över till "Installation".

Detta skulle ta 39 minuter. Nu satt jag med mesta tiden för att inte missa något. När den kommit ner till "mindre än en minut kvar" fortsatte den bara att köra och lämna uppgifter "Cirka -1 minut kvar" ända till Cirka -9 minuter kvar". Då avbröt jag eftersom jag tyckte det verkade fel på något sätt. Jag provade men felet var inte åtgärdat. När jag nu sätter på datorn, antingen med bara on-knappen eller med hjälp av alt-knappen så kommer jag tillbaka till installationsbilden som börjar ny installation och med att upplysa om att det är 39 minuter kvar. Längre kommer jag inte. Det går inte att få den att göra om installationen, den stannar vid ca 34 minuter kvar.

Jag kan heller inte komma tillbaka till "Recovery disk" utan bara till installationsprogrammet. Till den här datorn fanns ingen medföljande CD.

Kan det finnas något sätt att få ordning på detta.

Gissar på att hårddisken än paj.

Det låter som en vettig förklaring men då jag testade detta fick jag svar att hårdvaran verkade vara ok. Vad får dig att tro att hårddisken pajat. Själv kan jag tro samma sak men jag kan väldigt lite om detta och när det hände var jag inte hemma. Kan man få svar i skivverktyget att hårdvaran är ok men ändå är den paj?

  • Medlem
  • 2014-09-11 12:27

Eftersom datorn inte startade, samt att installationen tar orimligt lång tid.

Ursprungligen av imar74:

...Kan man få svar i skivverktyget att hårdvaran är ok men ändå är den paj?

Ja.

Skivverktyg tittar mest på innehållet på hårddisken - volymstruktur m.m.

Det finns många andra typer av fel - mekaniskt och elektroniskt - som Skivverktyg inte kan hitta.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-11 13:23

Skivverktyg är inte heller så bra på att reparera allt.

Hur som helst, det kan vara hårddisken. Du säger inte vilken dator model du har, vissa mac datorer, iaf min från 2006 har ett litet batteri som håller igång några kretsar när strömmen är av. Detta batteri finns även på vissa bärbara datorer och är separat från det vanliga batteriet.

Försök även med att reset av SMC.
http://macs.about.com/od/usingyourmac/qt/Rese...

Du kunde även prova med att installera systemet på en USB pinne istället och starta från den, då kanske du kan komma åt din data och rädda det om du inte har nån backup.

Senast redigerat 2014-09-13 19:14

Datorn köptes till julen 2011 och det står MacBook Pro på den i underkant av skärmen. På fakturan står MBP13.3/2.4/CTO.

1
Bevaka tråden