Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bank id på kort funkar inte

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Mitt bank id på kort har slutat fungera. När jag försöker logga in på ex vis SEB så startar inte bank id säkerhetsprogram och jag får felmeddelande om att det inte går att logga in.
Om jag däremot startar osx i »säkert läge« så fungerar allt som det ska. Känns dock inte så smidigt att starta om datorn varje gång jag ska göra bankärenden etc.
Någon som har lösning på detta?

Vilken version av OS X?
Vilken webbläsare och version?
Vilken version av Bank-id-programmet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-11 09:07

Hmmm. Underligt. Jag har kört BankID med och utan sladd på 10.9. Dock har det visat sig att installeraren har något underligt för sig vilket gör att man ibland måste om-installera drivrutinen för USB efter en uppgradering av själv applikationen. Men utöver det inga problem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av OS X?
Vilken webbläsare och version?
Vilken version av Bank-id-programmet?

Sorry för bristande info...

Jag har Mavericks med senaste uppdateringen.
Senaste versionen av Bank Id.
Installerat om drivrutinerna till SEBs kortläsare
Har testat i både Safari och Chrome

Allt funkar som sagt vid Säker start, men inte annars. Så det måste vara något som läses in vid normal start men som utelämnas vid Säker start antar jag?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-12 22:51

"Senaste version" är inget bra svar. Det här tråden kanske någon läser om ett halvår, ett år.... att då veta vilken version som var senaste är inte så lätt.
Provat att installera BankID igen? Testat med en annan användare? Testat med combo-uppdatering?

Ok jag har
Bank ID 6.01
och Maverick 10.9.4

Vad menar du med combo-uppdatering?

Ursprungligen av kenjon:

"Senaste version" är inget bra svar. Det här tråden kanske någon läser om ett halvår, ett år.... att då veta vilken version som var senaste är inte så lätt.
Provat att installera BankID igen? Testat med en annan användare? Testat med combo-uppdatering?

Ursprungligen av varglarsen:

Ok jag har
Bank ID 6.01
och Maverick 10.9.4

Vad menar du med combo-uppdatering?

Googla på det.

Annars, ring din bank. De har teknisk support på dessa frågor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-16 11:58
Ursprungligen av barbapappa_86:

Googla på det.

Vad är detta forumet till för om man ska googla på sina mac-relaterade problem?

Till #0, testa att installera om det som du redan fått tips om. Fungerar inte det, snacka med banken, men det är inte alltid som är så vassa på Mac om det inte löser sig efter deras manualer. Löser det sig inte så får du hojta till igen

Yes har självklart googlat, men tack för tipset

Jag har installerat om både Bank ID och drivrutiner för kortläsare. Har även pratat med banksupporten och de tipsade om att radera några filer i biblioteket och att skapa en nya användare om inget annat hjälpte. Dock hjälpte inte ens att skapa nya användare utan det enda som funkar är att göra en “säker start“ av datorn innan bank id ska användas. Och det är ju inte så smidigt.

Tänker att det borde ha att göra med något tillägg som läses in vid en normal start av datorn, men inte vid en säker start.

Ursprungligen av kladda:

Vad är detta forumet till för om man ska googla på sina mac-relaterade problem?

Till #0, testa att installera om det som du redan fått tips om. Fungerar inte det, snacka med banken, men det är inte alltid som är så vassa på Mac om det inte löser sig efter deras manualer. Löser det sig inte så får du hojta till igen

Ursprungligen av kladda:

Vad är detta forumet till för om man ska googla på sina mac-relaterade problem?

Till #0, testa att installera om det som du redan fått tips om. Fungerar inte det, snacka med banken, men det är inte alltid som är så vassa på Mac om det inte löser sig efter deras manualer. Löser det sig inte så får du hojta till igen

Tänkte att TS kanske skulle behöva snabb hjälp. Vill han/hon inte det så fungerar det utmärkt att posta här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-16 23:22
Ursprungligen av varglarsen:

Yes har självklart googlat, men tack för tipset

Jag har installerat om både Bank ID och drivrutiner för kortläsare. Har även pratat med banksupporten och de tipsade om att radera några filer i biblioteket och att skapa en nya användare om inget annat hjälpte. Dock hjälpte inte ens att skapa nya användare utan det enda som funkar är att göra en “säker start“ av datorn innan bank id ska användas. Och det är ju inte så smidigt.

Tänker att det borde ha att göra med något tillägg som läses in vid en normal start av datorn, men inte vid en säker start.

Installerade du något eller gjorde du en ändring i systemet strax innan det slutade fungera? Tänker om du installerat något som autostartar när du startar som vanligt, men inte via safe, som BankID inte tillåter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-19 13:48

Combouppdateringen?
http://support.apple.com/kb/DL1755?viewlocale...
Hittade inte 10.9.5 vid en snabb sökning, kanske inte finns än...

Vad har du valt här?
Jag fick själv välja att alltid tillåta för att det skall fungera med min bank.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-09-20 13:11
Ursprungligen av Borttaget:

Det beror väl på att inte har några websiter godkända (typ din bank) för Nexus Personal. Det står ju faktiskt "No Configured Websites". Jag har min bank listad.

Senast redigerat 2018-07-23 10:33
Ursprungligen av frazze:

Det beror väl på att inte har några websiter godkända (typ din bank) för Nexus Personal. Det står ju faktiskt "No Configured Websites". Jag har min bank listad.

Banken dyker inte upp som alternativ när jag väl är där.

http://test.bankid.com fungerar däremot och dyker upp efter jag godkänt den. Men som sagt inte min bank.

Hej

Nej kan inte komma på något särskilt som jag installerat, men är också inne på din linje att det måste var något sådant. Fattar bara inte vad.

Ursprungligen av kladda:

Installerade du något eller gjorde du en ändring i systemet strax innan det slutade fungera? Tänker om du installerat något som autostartar när du startar som vanligt, men inte via safe, som BankID inte tillåter.

Tack för tipset, men det hjälpte tyvärr inte

Ursprungligen av Borttaget:
Senast redigerat 2018-07-23 10:33
1
Bevaka tråden